Catawiki - www.catawiki.nl

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 01 Dec 2015, 12:40

Belangrijk verschil met echte whiskyveilingen (zoals whiskyauction.com) is dat je als verkoper je fles op moet sturen. Flessen die daar verkocht worden, zijn dus altijd met eigen ogen bekeken door hun veilingmeester(s). Flessen bij Catawiki zijn gecontroleerd op basis van een of meerdere foto's.

Whiskybase is inderdaad een vergelijkbaar verkoopplatform. Het verschil is alleen dat daar niet wordt gepretendeerd dat er gecontroleerd wordt op fakes, in tegenstelling tot bij Catawiki. Zie de quote hieronder van hun veilingmeester (staat op pagina 4 van dit topic).

Dram The Man schreef:
Full-Proof schreef:Als veilingmeester whisky bij Catawiki, kan ik je verzekeren dat er op fakes wordt gecontroleerd.

Kan je dit eens toelichten hoe er gecontroleerd wordt op fakes?

Wat ik nu een gemiste kans vind, is dat Full-Proof nooit uitleg heeft gegeven. Waarom niet? De kwaliteitscontrole kan gewoon niet van hetzelfde niveau zijn als bij een traditionele veilingsite, puur omdat ze bij Catawiki de flessen niet met eigen ogen te zien krijgen. Dat is alleen niet leuk om toe te moeten geven, en ik vermoed dat er daarom tot nu geen toelichting is gegeven.

Jonadawi schreef:Ik ben wel een nieuwsgierig naar je bevinden. Zoals bijvoorbeeld of er aantoonbaar fakes worden verkocht via catawiki. Hoe weten jullie dat het fakes zijn ed.

Cijfers over hoeveel fakes er via whiskyveilingen verkocht worden zijn er niet. Dat is denk ik ook niet mogelijk. En hoe weet je dat iets een fake is? Tsja, vaak weet je dat als consument niet en komt de koper er pas achter als ie z'n fles opent. Probleem (of voordeel, is maar net hoe je het bekijkt) is dan weer dat die dure investeringsflessen (die dus ook fraudegevoelig zijn) vaak niet geopend worden. Dus dan kom je er ook nooit achter.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Catawiki - www.catawiki.nl

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 03 Dec 2015, 10:02

Een reactie :) Geen gedetailleerde uitleg over de kwaliteitscontrole, maar wel enige opheldering over bepaalde veiligheidsmaatregelen die Catawiki treft. Ik heb trouwens toestemming om de uitleg hier te plaatsen.

Belangrijk in deze, en een van de grote pluspunten van Catawiki is het vangnet wanneer er ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch iets mis zou gaan. Ter meerdere zekerheid van kopers wordt het geld van kopers 2 weken vastgehouden. Wanneer de koper in deze periode van twee weken een probleem meldt, een niet ontvangen of bijvoorbeeld beschadigd item, wordt het geld langer vastgehouden. In overleg met koper en aanbieder zorgt Catawiki vervolgens voor een oplossing. Dus mocht een slechte foto of gebrekkige omschrijving, of wat dan ook tot problemen leiden dan worden deze keurig opgelost.

En nog iets over de soms matige foto's bij kavels:

Onze aanbieders blijven overigens zelf verantwoordelijk voor zowel foto's als omschrijving. Zij worden duidelijk geïnstrueerd om alleen zelfgemaakte foto's te gebruiken. Wij wijzen aanbieders er tevens op dat betere foto's tot meer en hogere biedingen leiden. Bij flessen met een verhoogd risico op fakes, denk aan Macallan en dure flessen in het algemeen, zijn wij hier scherp op. Het feit dat ik als veilingmeester nog geen voorbeelden ken van valse flessen die op Catawiki zijn geveild doet vermoeden dat wij ons vak verstaan.

En ik bracht nog even het voorbeeld van de 32-jarige a'bunadh onder de aandacht.

In jouw voorbeeld van een fout in de omschrijving, de verkoper die zijn Aberlour batch #32 -per ongeluk- als 32 jaar omschreef wordt deze fout overigens direct aangepast zodra dit, soms op aanwijzing van bezoekers van de veiling, wordt opgemerkt. Wekelijks hebben wij tussen de 200+ kavels altijd wel een kavel waar iets op aan te merken valt. Feedback wordt op prijs gesteld.

Zeker het eerste punt vind ik steek houden. Als je als koper een fles thuis krijgt, en je hebt zo je twijfels, dan lijkt er altijd een weg terug.

Wat wel een aandachtspunt blijft: doordat Catawiki de veilingmeesters prominent in beeld brengt, suggereren ze in mijn ogen een bepaalde kwaliteitscontrole die overeenkomt met het niveau van een veilinghuis of goede whiskyveiling. Maar dat is uiteraard niet mogelijk omdat ze de producten zelf nooit onder ogen krijgen.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 03 Dec 2015, 11:01

thijs100 schreef:
Nino schreef:Zat vanmiddag een stuk te lezen in whisky etc van vorig jaar.. 2 pagina's over Catawiki

Daarin vertelde 1 van de oprichters ook duidelijk dat ze alles alleen aan de hand van een foto ed checken!
Uiteraard heeft de veilingmeester wel dikke skills en kennis over whisky..... maar mocht er toch iets niet kloppen dan is er een vangnet en dat zou zijn: het bedrag wordt een aantal dagen vast gehouden door Catawiki totdat de koper akkoord is gegaan.

Ik weet niet in hoe verre dat allemaal klopt aangezien ik er nog nooit zaken heb gedaan?!

Ik heb twee keer iets via Catawiki gekocht, en nog nooit akkoord hoeven geven.

Hmmm eigenlijk iets wat al bekend was.
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 03 Dec 2015, 11:08

Dat is dan ook weer waar :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Dec 2015, 12:50

Het was een vrij zware bevalling, maar hier is mijn blog over Catawiki. Hopelijk zorgt het voor een wat kritischere houding tegenover de whiskyveiling aldaar.
7 x
Afbeelding | Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 13 Dec 2015, 13:02

thijs100 schreef:Het was een vrij zware bevalling, maar hier is mijn blog over Catawiki. Hopelijk zorgt het voor een wat kritischere houding tegenover de whiskyveiling aldaar.

Netjes gebracht :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 13 Dec 2015, 13:08

:Scratch
thijs100 schreef:Het was een vrij zware bevalling, maar hier is mijn blog over Catawiki. Hopelijk zorgt het voor een wat kritischere houding tegenover de whiskyveiling aldaar.

Mooi zo ..af en toe een kritische noot is aangewezen :goedgedaan
0 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 13 Dec 2015, 13:10

Interessant artikel, tnx :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 13 Dec 2015, 13:50

Leuk artikel, het is duidelijk verwoord; mooi lijstje met eventuele valkuilen. Maar, voor mij althans; niets nieuws onder de zon.
Good job :goedgedaan
0 x

Kinto
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kinto » 13 Dec 2015, 13:59

catawiki is een aangepaste versie van Ebay kun je wel stellen.
Ook bij ebay blijven de produkten bij de eigenaren en wisselen zo van hand.
Je stuk is mooi geschreven en ik ben het er niet helemaal mee eens. Vind het best overbodig ook dat artikel.
De rode draad in je artikel legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van de 'experten' waarvan 1 gezicht je niets zegt. (en dat laatste is erg denigrerend)
Uiteindelijk is het ook aan de koper om 'common sense' te gebruiken als het gaat over aankopen.
De potentiële koper is online en dan is google ook niet ver weg om even een fles te googlen. Informatie inwinnen lijkt me niet zo moeilijk.
Als een koper meer wilt betalen dan een winkelwaarde dan lijkt me dat niet de schuld van de veiling.

Maar ik begrijp wel je doelstelling... Echter is het zo'n boodschap als "don't drink and drive" en toch doen mensen het....
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 13 Dec 2015, 14:07

De rode draad is net dat ze geen uitsluitsel kunnen geven over de echtheid van een fles, maar je wel laten betalen zoals op andere auctionsites. met die uitzondering dat ze 2x cashen (% op koper en verkoper) zonder extra service te verschaffen. Meestal blijven mails met een vraag ook onbeantwoord :nono
Snap de redenering van Thijs wel hoor Kinto.
1 x

Kinto
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kinto » 13 Dec 2015, 14:17

Bram84 schreef:De rode draad is net dat ze geen uitsluitsel kunnen geven over de echtheid van een fles, maar je wel laten betalen zoals op andere auctionsites. met die uitzondering dat ze 2x cashen (% op koper en verkoper) zonder extra service te verschaffen. Meestal blijven mails met een vraag ook onbeantwoord :nono
Snap de redenering van Thijs wel hoor Kinto.

Mail de verkoper. Net zoals op ebay.
En laten betalen op een veilingsite... tja het is een veiling... Zij bieden die service aan om snel (1 week) te kunnen verkopen/kopen...
Een andere vorm dan wat we gewend zijn van whiskyauction enz enz maar het is er wel 1.
Ik volg zijn redenering ook wel maar niet volledig. De koper heeft zijn aandeel ook.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 13 Dec 2015, 14:29

Kinto schreef:Mail de verkoper.

Dit wist ik niet, waar vind je het mailadres van de verkoper?
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Dec 2015, 14:31

Mijn beredenering is inderdaad dat je voor het geld dat Catawiki vraagt, je ook iets terug mag verwachten. En bij Catawiki bieden ze eigenlijk veel te weinig. Sterker nog, ze bieden eigenlijk nauwelijks iets anders dan de Marketplace van Whiskybase. En daar hoef je als koper helemaal niets extra's te betalen. En ook als verkoper ben je daar goedkoper uit.

Kinto, misschien is het je opgevallen dat ik in het artikel helemaal niet schrijf over de soms hoge biedingen bij Catawiki. Dat is niet direct hun schuld (hoewel een whisky onterecht discontinued noemen daar uiteraard wel invloed op heeft) en daarom heb ik daar ook geen kritiek op.

Daarnaast ben ik wel benieuwd waarom het denigrerend is dat ik een van de twee auctioneers niet ken?

Verder ben ik het met je eens dat de koper z'n gezonde verstand moet gebruiken. Dat is ook wat ik schrijf. Maar soms is het niet erg om mensen ergens op te wijzen, en daarom denk ik ook niet dat dit artikel overbodig is.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Kinto
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kinto » 13 Dec 2015, 14:37

Bram84 schreef:
Kinto schreef:Mail de verkoper.

Dit wist ik niet, waar vind je het mailadres van de verkoper?

:domdom my bad. Blijkbaar enkel zichtbaar bij aankoop van een artikel.
Mijn vriendin heeft er antiek ding gekocht en dat ging goed vandaar dat ik dacht dat je ze zo kon aanspreken.
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”