Waarde? Tullamore Dew 12yo 43%, 1942

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Kriszena
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Waarde? Tullamore Dew 12yo 43%, 1942

Ongelezen berichtdoor Kriszena » 26 Sep 2015, 23:08

Hoi ik heb een fles in het bezit van mijn groot ouders ze is van 1942
image.jpeg
Een fles van 1942
Welke prijs zou ik hier voor krijgen ?
image.jpeg (161.37 KiB) 4312 keer bekeken
image.jpeg
Een fles van 1942
image.jpeg
Een fles van 1942
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hoi ik heb een fles in het bezit van mijn groot ouders ze is van 1942

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Sep 2015, 23:15

En hoe kan je aantonen dat deze van 1942 is?

De prijs inschatten is wat moeilijk...
Als ik op veilingen kijk dan gaan ze tegenwoordig rond de 40 euro.
Maar ik vind niet direct een fles terug die op de jouwe lijkt.
Want blijkbaar zit het embleem op de fles waar het koordje op zit normaal gezien altijd aan de zijkant.
Wat vrij logisch is want anders bedekt het het logo...
Hetgeen bij jouw fles dus het geval is.
Nog een aantal kanttekeningen: dit soort keramische flessen is altijd risicovol om te verzenden en het materiaal is ook erg poreus.
Dus of de volledige inhoud er nog in zit en intact is...
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 27 Sep 2015, 09:45

hai, ik zou hier niet over een gewone fles praten maar over "een kruikje" of een ceramic fles.
Zijn er van deze whiskey duizenden van op de markt, hier in Gouda staat er 1 te koop voor 4 tientjes bij de plaatselijke slijter

Die is denk ik niet uit 1942, maar dat is trouwens niet eens zo heel erg. De ceranic flesjes "lekken" ieder jaar wel wat druppels. Zeker als ze warm zijn bewaard. Of de whisky nog voldoende smaakt na zo veel jaar in zo een fles weet ik je niet te zeggen
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 27 Sep 2015, 09:56

ik zie net dat er deze week 1 op cata te koop gaat in de veiling, staat nu op 29 euro
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Sep 2015, 16:39

Een kruikje ziet er altijd leuk uit, maar is voor een oprechte verzamelaar juist minder waard.
Je wilt de whisky namelijk zien. Bovendien is het lekken een bekend probleem.

Verder weet ik niet of je bedoeld dat je oma van 1942 is, of de kruik. Als de kruik van 1942 is dan moet dat er ergens op staan. Iets wat me onwaarschijnlijk lijkt overigens.

Zoals gezegd zijn er hier heel veel van gemaakt en is het niet echt bijzonder veel waard. Maar het is maar net wat de gek ervoor geeft.
0 x

easmits
Senior
Senior

Re: Waarde? Tullamore Dew 12yo 43%, 1942

Ongelezen berichtdoor easmits » 30 Nov 2015, 21:25

Hmm, behalve dat Ausländische Erzeugnis pas na de WO2 op flessen vermeld werd, is het kruikje een stuk nieuwer. Als ik me niet vergis zijn ze in de jaren '60 geïntroduceerd: de oorspronkelijke Tullamore stokerij sloot in 1954 - na een tijdje niet verkrijgbaar te zijn werd het door John Power gemaakt in Dublin: daarom die stad ook vermeld op de kruik. Verder staat er een (r) achter Tullamore Dew waardoor ik vermoed dat 't kruikje uit de jaren '70 komt.

Door voorzichtig te schudden kan je een schatting maken van het niveau van de vloeistof in het kruikje. Ik zou zeggen zet 'm op Catawiki met jouw schatting van het vulniveau erbij en kijk wat je ervoor krijgt.
Succes!
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 01 Dec 2015, 21:48

Ik heb even gezocht wanneer Bols in duitsland actief is geworden met import maar daar kwam ik niet echt uit. Ze hebben een bedrijf overgenomen samen met de portefeille maar ik kon niet echt een datum vinden. Misschien zijn er betere googlers onder ons.
0 x

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 01 Dec 2015, 22:30

Bols had al voor WOII een import-tak in Duitsland, dat bedrijf was alleen nog niet in Neuss gesitueerd, dat is pas vanaf de jaren '50 (misschien iets eerder). Nog een reden dat dit geen 1942 fles is ;)
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 02 Dec 2015, 09:14

easmits schreef:Bols had al voor WOII een import-tak in Duitsland, dat bedrijf was alleen nog niet in Neuss gesitueerd, dat is pas vanaf de jaren '50 (misschien iets eerder). Nog een reden dat dit geen 1942 fles is ;)

Ja, verder ben ik ook niet gekomen. Kan alleen geen datum vinden van de vestiging in Neuss.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Dec 2015, 18:07

Niet om negatief te doen hoor, maar veel leden hier duiken op een vraag van een newbie over de zoveelste simpele fles bij opa en oma van zolder als een stel Sherlock Holmes's het internet op om maar van alles op te zoeken. En waarvoor? De poster heeft dot topic geopend om wat gratis advies te krijgen op 26 september en, he, da's raar, dat is ook gelijk de laatste keer dat er activiteit van hem was.
Waarschijnlijk valt de te verwachten opbrengst toch tegen en ipv een bedankje voor alle speurders zien we deze meneer waarschijnlijk nooit meer op dit forum. Maar wees gerust, volgende week komt er weer eentje met een fles Ballanzeik uit de 70'er jaren met de vraag 'wat is ie waard'. :HitHead
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Dec 2015, 12:43

Oogadal schreef:Niet om negatief te doen hoor, maar veel leden hier duiken op een vraag van een newbie over de zoveelste simpele fles bij opa en oma van zolder als een stel Sherlock Holmes's het internet op om maar van alles op te zoeken. En waarvoor? De poster heeft dot topic geopend om wat gratis advies te krijgen op 26 september en, he, da's raar, dat is ook gelijk de laatste keer dat er activiteit van hem was.
Waarschijnlijk valt de te verwachten opbrengst toch tegen en ipv een bedankje voor alle speurders zien we deze meneer waarschijnlijk nooit meer op dit forum. Maar wees gerust, volgende week komt er weer eentje met een fles Ballanzeik uit de 70'er jaren met de vraag 'wat is ie waard'. :HitHead

Ja en, wat is je punt.
Voor iemand die niet negatief wil doen ben je wel vaak negatief.
Niemand vraagt of jij een bijdrage wil leveren. Dus als het je niet aanstaat reageer dan gewoon niet, dan zoeken wij wel verder.
Al zoekende leer je ook steeds weer bij (of weet jij alles al?)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Dec 2015, 13:35

Wat m'n punt is? Tsja, als je dat niet snapt dan ga daar dan ook maar naar op zoek :HitHead

Ik hoop dat je dit niet als negatief opvat, kennelijk ben je iemand die dat vrij gauw doet? Weet niet of het je opgevallen is, maar er is hier niemand die specifiek een forummer vraagt ergens op te reageren. Dus als jij de vrijheid neemt te reageren dan mag je mij uitleggen waarom je mij diezelfde vrijheid wilt ontzeggen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 06 Dec 2015, 13:48

KSB66 schreef:
Oogadal schreef:...

Ja en, wat is je punt.
Voor iemand die niet negatief wil doen ben je wel vaak negatief.
Niemand vraagt of jij een bijdrage wil leveren. Dus als het je niet aanstaat reageer dan gewoon niet, dan zoeken wij wel verder.

Dit een forum waar iedereen een bijdrage mag leveren. Dat gezegd hebbende, bovenstaand soort bijdragen zie ik liever niet. Dit is kritiek op de man, niet op de inhoud.

Oogadal schreef:Niet om negatief te doen hoor, maar veel leden hier duiken op een vraag van een newbie over de zoveelste simpele fles bij opa en oma van zolder als een stel Sherlock Holmes's het internet op om maar van alles op te zoeken. En waarvoor?

Waarvoor? Voor de lol van het speuren en voor het verzamelen van informatie. Zoals je ziet waren de deelnemers in dit draadje lekker bezig met puzzelen om de details van dit Ierse kruikje op te snorren. Tot een paar posts geleden was dit draadje een aardige bron van info over dit soort kruikjes.

KSB66 schreef:Al zoekende leer je ook steeds weer bij (of weet jij alles al?)

Inderdaad.

Oogadal schreef:De poster heeft dot topic geopend om wat gratis advies te krijgen op 26 september en, he, da's raar, dat is ook gelijk de laatste keer dat er activiteit van hem was.

Ik vind niet dat een poster ons hoeft te 'belonen' voor het zoekwerk. Ook vragen over oude flessen Ballenzeik worden netjes beantwoord.

Bovenstaande was behoorlijk off-topic. Nu graag on-topic verder.

Edit: ik heb hieronder al 1 off-topic bericht weggehaald. Heb genade met een arme moderator.
4 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

DocWhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor DocWhisky » 06 Dec 2015, 14:30

Helemaal eens!

Er zullen altijd mensen zijn die het forum (mis)bruiken met het doel snel gratis en GOEDE informatie te krijgen. Groot compliment voor ons forum dat onze kennis als zo waardevol wordt gezien :hoera

Maar het uitzoekwerk is niet alleen leuk maar ook erg leerzaam. Persoonlijk leer ik er erg veel van waarvoor bedankt!

Vergaat de Whisky in dit soort flesjes echt zo makkelijk? Kan ik het vergelijken met een open fles in dit geval?
0 x

Terug naar “Ierse Whiskey”