"Feis Ile" Het Islay festival van whisky and music

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Het Islay festival van whisky and music

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Mei 2010, 09:06

Jock schreef:mijn vrouw Ineke en ik wederom geboekt hebben voor Feis Ile oftewel The Islay Festival of Whisky and Music. (...)
Wij gaan van 22 tot 29 mei.

Ralfy heeft ook wat blogs op Islay gemaakt deze week. Misschien kom je hem nog wel tegen; je voorbeeld :-)

Heel veel plezier daar, Jock! :schotland
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Jun 2010, 21:09

Hier nog wat sfeer-foto's van Islay om te zien wat de thuisblijvers gemist hebben qua natuur.

Islay Pictures - Picture Blog from the Scottish Isle of Islay.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 20 Jun 2010, 15:54

Hier wat foto's van de meest recente Islay Festival. Met enkele uit Loch Tay en Speyside erbij
http://www.facebook.com/album.php?aid=6 ... 85aaabbc43
0 x

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 20 Okt 2010, 11:54

Bedankt voor het delen van de mooie foto's en informatie Jock, vriend van me en ik hebben serieuze plannen om naar de Feis Ile te gaan van 21-28 mei 2011. en ik begrijp dat we maar beter niet te lang moeten wachten met de B&B / huisje te boeken!

Ik reis zelf vaak met auto naar Birmingham / Telford, via Calais-Dover, maar ik neem aan dat met de auto door Engeland rijden niet opweegt tegen een directere Ferry verbinding? (qua reistijd/intensiviteit van een lange autorit)
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Okt 2010, 20:01

Ben sowieso benieuwd hoe je het beste op Islay kan komen? Is het dan handig om vanuit Ijmuiden > Newcastle naar de andere kan van de UK in Schotland te rijden en daar via boten op Islay te komen? Of misschien toch handiger / goedkoper met het vliegtuig richting Edinburgh / Glasgow, huurauto, etc.?

Even er vanuit gaande geen familie in Schotland te hebben en van daaruit te navigeren ;-)
0 x

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 21 Okt 2010, 10:16

JayDie schreef:Ben sowieso benieuwd hoe je het beste op Islay kan komen? Is het dan handig om vanuit Ijmuiden > Newcastle naar de andere kan van de UK in Schotland te rijden en daar via boten op Islay te komen? Of misschien toch handiger / goedkoper met het vliegtuig richting Edinburgh / Glasgow, huurauto, etc.?

Even er vanuit gaande geen familie in Schotland te hebben en van daaruit te navigeren ;-)

Heb gisteren een klein beetje georienteerd wat de beste opties zijn voor met de auto, en wat ik begrijp eruit is dat het gebruikelijk is om de route IJmuiden-Hull te nemen. Een snelle berekening voor een retour bij P&O kost dit voor 1 auto en 2 personen, 1 hut met een stapelbed 380 euro. ('s avonds vertrekken, 's ochtends vroeg aankomen in Hull) Vanuit Hull is het +/- 600 km naar Kennacraig, (dit is de ferryport naar Islay) daar rijdt je zelf heen met de auto. Je bent dan incl een pauze een 7 uur onderweg. Bij Kennacraig aangekomen neem je de ferry naar Islay. (Kennacraig ligt pak em beet 40 km boven Campbeltown, dus Springbank bezichtigen is een optie)

IJmuiden/Rotterdam - Newcastle is een paar uur langer varen volgens mij, dan redt je het niet meer om de laatste ferry naar Islay te nemen. (denk ik)

Ik heb zelf een leaseauto waarvan de brandstof ook in het buitenland vergoedt wordt, voor mij zou het financieel interessant zijn om Calais-Dover te pakken (75 euro retour), en dan de hele route naar Kennacraig met de auto te doen. Echter is het toch een hele reis, dus daar moet ik zelf nog over nadenken.

Ik heb de optie vliegtuig zelf niet onderzocht, ik reis veel binnen Europa en de auto biedt ten alle tijden volledige vrijheid en mobiliteit, je kunt veel spullen meenemen en bent onafhankelijk. Tevens ben ik een redelijke flessen-scoorder en ik denk niet dat het gewicht aan flessen wat ik mee wil nemen onder de norm blijft van de Airport douane :bigsmile

Wordt vervolgd... ;)
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 21 Okt 2010, 12:44

Wij zijn zelf in 2008 naar Islay geweest en we hebben toen overnacht in de buurt van Kennacraig in Rhu House (http://www.rhu-house.co.uk/), dat is wel een aanrader, beetje aan de prijs, maar heel rustiek, rustig en gezellig. :duimop Voordeel is dat Kennacraig ferry dan nog maar 10 minuten rijden is en je de vroegste ferry kunt pakken. Wij waren op de eerste ferry op zondag - in mei - en waren de enige passagiers. Mochten in de stuurhut de overtocht meemaken en het bleek dat de kapitein van Lewis kwam en als hobby whisky had..... :bigsmile

Een kennis van mijn vriendin gaat trouwens regelmatig naar Islay en vliegt altijd/meestal over Glasgow.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 22 Okt 2010, 12:22

Er werd via PM aan mij gevraagd om te reageren. Ik ga vaker naar Islay en ben 3 keer op het festval geweest naast mijn andere bezoeken inclusief Bruichladdich's whisky academy.
Ijmuiden Newcastle heeft altijd mijn voorkeur. Je komt s'morgens aan om 10 uur in Newcastle en als je het land oversteekt naar Carlisle en dan de snelweg naar Glasgow, kan je de Erskine Bridge nemen richting Loch Lomond and the Trossachs. Halverwege de mooie Loch Lomond buig je af richting Inverary. In Inverary heb je zelfs tijd om te eten ergens en Loch Fyne Whisky shop te bezoeken. De rit van Inverary naar Kennacraig is slechts een half uur. Vanaf 10 uur s'morgens je aankomst tijd en 18:00 uur de laatste afvaart naar Islay heb je tijd zat. Er moet natuurlijk geen auto pech plaatsvinden, maar je redt het doorgaans makkelijk.
Je kan natuurlijk met flybe.com van Glasgow naar Islay vliegen, maar dan ben je daar alleen maar zonder auto. Er is wel openbaar vervoer op Islay, maar het is niet geweldig.
Als je na je distillery bezoek in de avond naar een van de feesten van muziek en dans wilt gaan, dan zonder auto kom je echt niet meer terug naar je B&B of naar je cottage. Als je van plan bent om alleen de open dagen van de distilleries te gaan en verder s'avonds thuis te blijven of naar de plaatselijke kroeg, dan kan het zonder eigen vervoer. Maar dan doe je jezelf tekort vind ik. De Schotse dans avonden op Islay zijn geweldig zelfs als je te verlegen bent om te dansen. Want dan zie je Schotland heel authentiek. Daarnaast zijn behalve de ditilleries ook nog hele leuke dingen om te bezoeken. Zoals Islay Woolen Mill, waar je wevers kan zien die tweed stof weven en kan je leuke dingen kopen. Op Bridgend kan je de square bezoeken met schilders en quiltmakers en de Islay Ales company voor een goed biertje. Elke keer weer zie ik mensen die bijna huilen dat ze geen auto hebben. Wij geven mensen elke keer weer een lift met de auto omdat ze heel erg omhoog zitten.
Taxi's zijn er wel, maar tijdens de festival zijn ze zelfs van tevoren volgeboekt.
Mijn mening folks. Doe er je voordeel mee.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: "Feis Ile" Het Islay festival van whisky and music

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Okt 2010, 18:38

Thanks Jock!

Moet je de bootovertocht naar Islay reserveren of kun je aan het loket een kaartje kopen (of is de boot misschien vol...?) Kan me voorstellen rond dit festival, maar 'doorgaans'?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

De overtocht naar Islay voor Feis Ile

Ongelezen berichtdoor Jock » 01 Nov 2010, 17:06

JayDie schreef:Thanks Jock!

Moet je de bootovertocht naar Islay reserveren of kun je aan het loket een kaartje kopen (of is de boot misschien vol...?) Kan me voorstellen rond dit festival, maar 'doorgaans'?

De overtocht naar Islay voor Feis Ile moet je al rond de kerst hebben geboekt. Anders heb je pech. Want vol is vol en er gaan op de eerste dag van Feis Ile vele duizenden mensen met de boot.
Buiten de festival kan je ook het beste van tevoren boeken. Maar een maand vooruit is voldoende. Bij het loket lukt het nauwelijks, maar ik heb weleens mensen gezien die vroegen of er een afzegging was en geluk hadden dat ze konden gaan. Islay is klein mensen en er gaan slechts een paar keer per dag een veerboot ernaartoe inclusief vrachtwagens voor de winkels en de distilleries.
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 07 Feb 2011, 14:26

Hallo iedereen,

We,(tanja en Pascal) gaan ook naar feis ile, we hebben het vliegtuig en huurauto, we slapen op 2 plaatsen, ze hadden elk een paar dagen vrij, dus we hadden geluk, maar......weet iemand al hoe het programma is voor editie 2011, we kijken er met spanning naar uit. En als ik het goed begrepen heb, kunnen we voor "taxi"spelen, nouja, geen probleem, ben dagelijks taxichauffeur. Die week mijn vrouw, dan weet ze hoe dat gaat..... ;)
pascal en tanja
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 14 Feb 2011, 14:03

pim schreef:Hallo iedereen,

We,(tanja en Pascal) gaan ook naar feis ile, we hebben het vliegtuig en huurauto, we slapen op 2 plaatsen, ze hadden elk een paar dagen vrij, dus we hadden geluk, maar......weet iemand al hoe het programma is voor editie 2011, we kijken er met spanning naar uit. En als ik het goed begrepen heb, kunnen we voor "taxi"spelen, nouja, geen probleem, ben dagelijks taxichauffeur. Die week mijn vrouw, dan weet ze hoe dat gaat..... ;)
pascal en tanja

Het programma is nog niet uitgewerkt. Hou de website in de gaten http://www.theislayfestival.co.uk/
Er is een nieuwe comissie die alles organiseerd. De open dagen zijn de meesta dagen hetzelfde. Bruichladdich altijd op de zondag. Arbeg als laatste op de zaterdag en Bunna op de vrijdag.
Ik adviseer met KLEM. Boek nu al de overtoch bi Calmac vanuit Kennacraig. Doe het echt NU. Dat is als de huurauto op het vaste land is en je met de ferry naar Islay moet. Niet denken dat je zomaar naartoe kan rijden en zomaar op de ferry kan. Calmac legt niet eens extra ferry's aan voor Feis Ile. Dus wees gewaaarschuwd.

Gr,

Jock
0 x

Gerard
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Gerard » 16 Feb 2011, 16:18

Slim gedacht, kun je hier op het forum iemand blij mee maken. En zelfs 'n slaatje uit slaan als je dit van plan bent.

Over de foto's van 2009 gesproken, zitten leuke foto's bij!
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 21 Feb 2011, 10:21

Ooh Jock,

Dat is erg, bruicladdich op zondag, dan ben ik nog aan het werk, we zijn er pas maandagavond, nou loop ik een special dram of laddie mis.....vooruit, ik hoop dat er nog wel genoeg over is om een aantal mooie laddie's te kunnen proeven :hoera ....en zelf kan tappen in een fles, weet trouwens iemand hoeveel je mee mag nemen in het vliegtuig..?

pascal en tanja.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

"Feis Ile" Bruichladdich Valinch zelf tappen

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Feb 2011, 14:55

pim schreef:Ooh Jock,

Dat is erg, bruicladdich op zondag, dan ben ik nog aan het werk, we zijn er pas maandagavond, nou loop ik een special dram of laddie mis.....vooruit, ik hoop dat er nog wel genoeg over is om een aantal mooie laddie's te kunnen proeven :hoera ....en zelf kan tappen in een fles, weet trouwens iemand hoeveel je mee mag nemen in het vliegtuig..?

pascal en tanja.

Bruichladdich is verder de hele week gewoon open en kan je binnenlopen en een Valinch zelf tappen als je wilt.
Aantal flessen die je mee mag nemen in een vliegtuig? Hangt van de maatschappij. Maar over de 15 kilo met Ryanair en 20 kilo met easyjet of KLM mag je niet gaan. En het kan niet in de handbagage als je het niet op het vliegveld hebt gekocht. Dus met de risico's van breken in het ruim moet je genoegen nemen. Een fles is al iets meer dan een kilo ( denk ik maar weet niet zeker).
Aantal jaren geleden vierde ik mijn 50ste verjaardag in Schotland. Ik kreeg van iedereen whisky en moest in een charity shop een tweede hand koffer erbij kopen om het erin te stoppen. Ik wikkelde alles in doeken en checkte het in ( stuk of 15 flessen). Maar ik moest mijn credit kaart trekken om de extra gewicht te betalen en dat was al meer dan 200 pond weet ik nog. Ik kreeg geen last over de hoeveelheid flessen, maar over het gewicht. Daarom gaan wij meestal met de eigen auto en via IJmuiden naar Newcastle. Ik neem altijd stenen en keien mee uit Schotse rivieren voor in mijn tuin en dat kan nooit in een vliegtuig natuurlijk :) . Ook koop ik van alles in tweede hands winkels ( charity shops) . Whisky memorabilia met name ( jugs, porcelein, whisky spiegels, reclame borden etc) maar ook klokken en boeken. Bij charity book shops kan je 3 boeken uitkiezen voor 1 pond en er zitten juweeltjes bij.

Gr,

Jock
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”