Eylandt Legend - Nederlandse, Zeeuwse, whisky!

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
JayDie
Moderator
Moderator

Eylandt Legend - Nederlandse, Zeeuwse, whisky!

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2009, 16:27

Afbeelding

"Meinderd Kampen van Kampen Destillateurs in het Zeeuwse Bruinisse gaat in november van dit jaar een nieuwe Nederlandse whisky stoken.

Op 26 september jongstleden werd op het Whisky By The Sea festival bekend gemaakt dat de whisky Eylandt Legend gaat heten. Op het festival werd ook het eerste vat gepresenteerd waarin de new spirit gelagerd gaat worden. De whisky zelf was er dus nog niet.

De gerst voor deze Zeeuwse malt wordt verbouwd op Schouwen-Duiveland. Deze wordt door de destilleerderij gemout op een eigen moutvloer. Het drogen van de gekiemde gerst gaat gebeuren met een turfvuur. Het malen wordt vervolgens gedaan in molen “de Hoop” in Zierikzee, een rijksmonument uit 1850. De vaten die gebruikt gaan worden zijn speciaal voor Kampen Destillateurs gemaakt door de Speyside Cooperage.

Meinderd zet in op de productie van een Zeeuwse single malt te vergelijken met de Schotse Tallisker whisky. De voorwaarden voor zo'n smaakvol product in Zeeland zijn volgens hem te vergelijken met die in Schotland.

Voor de eerste 2 vaten Zeeuwse whisky is door Kampen Destillateurs een aandelenverkoop gestart. Dit traject levert jaarlijks een miniatuur op van het rijpingsproces en een gebottelde fles van het eindproduct op het bottelingsfeest 2012. Totaal zijn er 180 aandelen van dit unieke concept. Meer informatie hierover op de website van Kampen Destillateurs.
"

Ik ben benieuwd!Wel een uitspraak... "te vergelijken met Talisker" :Party

Bronnen:
Kampen Destillateurs
De Turfstekers
meisjevandeslijterij.nl (Petra de Boevere)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Eylandt Legend - Nederlanse, Zeeuwse, whisky!

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2009, 19:31

....in 2012 komt uit Bruinisse de eerste Zeeuwse Whisky op de markt.

Ze staan ook in de lijst Overige "Whisky-dienstverleners", Magazines etc.

Over die Tallisker is men het zelf niet eens. Mijn eerste gedachte was zouden ze denken dat Tallisker van Islay komt ?

Er is wat verwarring over Talisker en Islay op de site.
Eind augustus (2009) wordt het graan geoogst. Het wordt whisky volgens Schots procedé met een rokerige turfsmaak. Kampen:”Voor de kenners: een peated Islay whisky. Daarvoor halen we VS bourbonvaten. De duigen worden in Schotland gebrand en weer in elkaar gezet. Mouten en roken gebeurt in Bruinisse. Het malen van de gedroogde gerst laat ik bij molen De Hoop in Zierikzee doen.”...............................
“In het voorjaar 2009 is daarvoor onze moutvloer gereed. Daarop moet de gerst ontkiemen en vervolgens door rook worden gedroogd”, zegt de destillateur. Meinderd zet in op de productie van een Zeeuwse single malt te vergelijken met de Schotse Talisker whisky.

In Whisky Passion, nummer 4, 2009 staat een één pagina artikel. Daar staat een smaakprofiel alsof ze het al geproefd hebben !? Dat moet de new spirit zijn die ze in oktober zouden stoken.
....onze whisky moest een Islay-karakter krijgen. Het smaakpalet van de EL is krachtig en peated met zilte tonen. De smaakrichting is te vergelijken met een combinatie van Talisker, Bowmore, en Laphroaig........ Onze distilleerderij is de enige in Nederland die zijn gerst zelf mout en droogt in tuurfrook ......

Ik ben wel benieuwd waar ze dan de turf vandaan gaan halen en of wat ze er bij gaan doen, want dat is toch wel key om in de buurt van een Islay of Talisker karakter te komen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2009, 19:39

Ah.... hier staat het allemaal uit de eerste hand.

19 oktober: Turf voor Zeeuwse Whisky
....Dankzij het goede advies van dit bedrijf hebben wij nu de juiste soort turf om de gerst de drogen/roken.

Maakt wel een serieuze indruk.
Blijft toch de vraag zit er (restant van) zeewier in ? Waar gaat het medicinale vandaan komen ?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2009, 19:42

Piet schreef:Ik ben wel benieuwd waar ze dan de turf vandaan gaan halen

Op hun site staat:
Vandaag hebben wij de turf opgehaald in de Rotterdamse haven voor de Zeeuwse Whisky. Dankzij Bol Peat konden wij turf laden bij dit imposante bedrijf. (...)
Dankzij het goede advies van dit bedrijf hebben wij nu de juiste soort turf om de gerst de drogen/roken.
Afbeelding
Met de shovel was de aanhanger snel gevuld. Het leegscheppen op de destilleerderij heeft ons wel meer tijd gekost! Uiteindelijk is ook dit belangrijke ingrediënt voor de “Eylandt Legend” binnen.

Wanneer je op de website van "Bol Peat" (Schiedam, Nederland) gaat kijken, zie je dat ze turf / veen van verschillende locaties halen: Ierland, Duitsland, Letland, etc. Welke peat Kampen gebruikt... geen idee...

Edit: je was me net voor, Piet :-P
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Jan 2010, 22:42

Ohja... ben geabonneerd op de 'nieuwsbrief', wanneer er nieuwe dagboekitems bijkomen: de eerste mouting is mislukt... :Cry Nog even langer wachten dus...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Feb 2010, 13:09

...en door het koude weer kan men nog niet beginnen...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Apr 2010, 12:55

Er is weer een update. Dit weekend wordt de gemoute gerst gedroogd boven de turfvuren!

Afbeelding
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Apr 2010, 12:56

YES! Weer een stapje verder!

Eesten gestart groenmout
Afbeelding
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2010, 22:40

Ik heb zojuist een aandeel Eylandt Legend besteld :duimop
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2010, 23:32

JayDie schreef:Ik heb zojuist een aandeel Eylandt Legend besteld :duimop

Wel een leuke en zeker ook leerzame formule John......
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Eylandt Legend - Rookmout ontvangen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mei 2010, 20:20

Joehoeeee!!! :hoera Vandaag als aandeelhouder zijnde 5gr rookmout gekregen (wat ze zelf gemout en gedroogd hebben!)

Ruikt lekker! Ben benieuwd wat het gaat worden!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jun 2010, 20:21

Ai, weer een tegenslag... :Cry

Rookmout slecht voor molen

(...) Van de rookmout is eerst een test-gedeelte naar de molen in Zierikzee gegaan om het schroten te testen.

De molenaar is een échte vakman en zeer begaan met zijn molen. De liefde voor dit bijzondere werktuig maakte de beslissing moelijk maar weloverwogen. De geur van onze rookmout voor de “Eylandt Legend” is zo intens dat de geur na het verwerken in de molen in de machines blijft hangen waardoor deze onbruikbaar wordt voor alle andere producten die de molen maalt.

Alleen al de aanwezigheid van de zak met rookmout laat de molen geuren naar dit bijzondere product.

Conclusie hieruit is dat wij zelf de gerst moeten gaan schonen (de worteltjes eraf) en gaan malen.

Bron: Whiskydagboek Kampen Destillateurs

Komt wel weer goed! :duimop
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Sep 2010, 13:35

Yes! Er is weer nieuws, met als klap op de vuurpijl:
Daarom ben ik ook blij te melden dat de Eylandt Legend White Spirit te proeven is op Whisky by the Sea 2010 wat wordt gehouden in het Arsenaal in Vlissingen.

YES!!! Laat ik daar nou eens net naartoe gaan... :-) Kan ik gelijk beoordelen of het aandeelhoudersschap een juiste keuze was. Ik laat het jullie natuurlijk weten wat ik er van vond als ik het geproefd heb! :duimop

en:
Voor de aandeelhouders is de eerste fles in zicht van het pretpakket. De aandeelhouders krijgen via Vincent bericht hoe & wat betreft het in ontvangst nemen van uw flesje white spirit.

Whoooeeeehooeee!!! 8-)

Afbeelding
Vergisten
Afbeelding
Schrootmolen
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Eylandt Legend - Nederlandse, Zeeuwse, whisky!

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Sep 2010, 11:41

Gisteren de new spirit op Whisky by the Sea in Vlissingen mogen proeven! 7 dagen jong, 60% abv! Eigenlijk was hij erg goed te hebben voor 60%.

Kleur: als water ;-)
Neus: Jep, peaty. Turf, zeker! Ook een kolen / barbeque rook ala Highland Park. En dan.... iets wat ik niet direct onder woorden kan brengen, maar waarmee Eylandt Legend onderscheidend is mbt andere peaty whiskies. Een... "loop 's ochtends door de tuin als het net geregend heeft" frisse planten geur. Iemand anders zei al "zeewier"! Meindert zelf dacht dat het kwam door de kleine toevoeging groenmout (mout, dat net ontkiemd is en nog niet is geëest); een komkommer-achtig aroma. Moooi!!! Aan de ene kant had ik zoiets van, woow... wat is dit en aan de andere kant zoiets van... heeeej.... erg apart!
Smaak & afdronk: Die peat en die 'eigenaardige' geur / smaak blijft wel hangen. Erg benieuwd wat dit gaat worden! Goed te hebben voor 60%.

Thanks Meindert & Gert! :duimop

Over ca. 2 weken m'n eerste flesje 20cl new spirit en m'n aandeelhouderscertificaat ophalen :duimop
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Eylandt Legend - Nederlandse, Zeeuwse, whisky!

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Okt 2010, 11:42

Gisteren in Goes m'n eerste flesje new spirit opgehaald met bijbehorend certificaat :duimop

Nog even denken of en wanneer ik hem ga openen... :roll:
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”