Rebranding Glengoyne

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Cask1988
Senior
Senior

Rebranding Glengoyne

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Sep 2020, 23:05

Kwam vanavond het nieuws tegen over de rebranding van Glengoyne

https://monnik-dranken.nl/nieuws/2020/september/fantastische-rebranding-glengoyne-highland-single-malt-whisky/#0

Duidelijk is dat ze een verduurzamingsslag willen maken met nieuwe verpakkingen uit volledig gerecycled materiaal, zonder plastic en waarvan het overgrote deel ook uit Schotland zelf komt. Een prima zet voor het klimaat :goedgedaan

Tevens trappen ze de 2e versie in de Legacy serie er eindelijk uit, ruim anderhalf jaar later. Toch wel een beste interval als je deze legacy serie wilt sparen.. :Scratch Ik twijfel nog steeds. De whisky van chapter one was niet heel denderend..maar het idee is wel leuk als er over een paar jaar een hele geschiedenis op de planken staat. Dikke marketing natuurlijk. Maar de grote interval kan ook zomaar betekenen dat ze er zo ineens de stekker uit trekken na 2-3 chapters omdat de verkoop tegenvalt. Dan ineens is t een waardeloze investering en is kwaliteit toch ineens wel belangrijk omdat je ze alsnog open gaat trekken.

Als laatste ben ik héél benieuwd hoe ze de 21yo and up continueren. In de huidige range is het namelijk zo dat vanaf 21yo alle gebruikte whisky uit uitsluitend Europees eiken sherry vaten afkomstig is. De grote vraag is of ze dit door gaan zetten of dat er ook aan het recept gesleuteld is om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.

Persoonlijk vind ik de 21yo een waanzinnige dram. De 25yo is nóg beter maar P/Q wise kan die weer niet tippen aan de 21yo imho. Ik ga de aanbiedingen de komende tijd scherp in de gaten houden want bij een rebranding is het niet ongebruikelijk dat de oude verpakkingen voor dumpprijzen de deur uit gaan. En dan weet bassie wel wat ie gaat doen :bigsmile :yes :dancing
7 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Rebranding Glengoyne

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Sep 2020, 23:28

Interessant, toch nog herkenbaar als Glengoyne.
"De volledige Glengoyne-collectie gaat over op 100% recyclebare en lokaal geproduceerde verpakkingen vrij van plastic en metalen."
Veranderd er toch niet veel? Glas, papier en karton worden nu ook al gerecycled en de blikken dekseltjes van de kokers gaan de oud-metaalhandel in.
Wel benieuwd wat ze met de capsule doen zonder plastic of metaal.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Sep 2020, 08:46

Vreemd dat de 21Y in een afwijkende fles zit. Dat is nu niet zo.
Behalve iets kleinere etiketten zie ik de milieu besparing ook niet zo direct.
Glengoyne oud en nieuw.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 15 Sep 2020, 10:19

Glengoyne 15 zat toch ook in de core range?
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Sep 2020, 17:30

Freezeroz schreef:Vreemd dat de 21Y in een afwijkende fles zit. Dat is nu niet zo.

Ze hebben de GG 21 in dezelfde fles gedaan als waar de GG25 En up al in zaten. Ik denk dat ze de 21 nu gewoon in het premium segment hebben betrokken qua verpakking én fles. Hopelijk blijft de prijs dan alleen wel zo scherp als ie nu is...
1 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Sep 2020, 17:34

JvR schreef:Glengoyne 15 zat toch ook in de core range?

Jep. Dies geslachtofferd zo lijkt het.. ze hebben natuurlijk een relatief brede core range. Dr zijn er zat die t met minder doen ze maar ;)
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Sep 2020, 17:41

Ja en je had ook nog de 15Y Distillers Gold (travel retail).
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Sep 2020, 17:45

Freezeroz schreef:

Ja en je had ook nog de 15Y Distillers Gold (travel retail).

De travel retail is al een heel poosje omgegooid naar dat trio, Cuartillo, Balbaina en PX finish + een 28yo. Geen idee hoe die na de rebranding zijn. Op Glengoyne.com staan nog gewoon de oude verpakking bij de TR
0 x
Afbeelding

Cees881
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Cees881 » 22 Sep 2020, 09:42

Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:Vreemd dat de 21Y in een afwijkende fles zit. Dat is nu niet zo.

Ze hebben de GG 21 in dezelfde fles gedaan als waar de GG25 En up al in zaten. Ik denk dat ze de 21 nu gewoon in het premium segment hebben betrokken qua verpakking én fles. Hopelijk blijft de prijs dan alleen wel zo scherp als ie nu is...

Het zou mij niets verbazen als de 'nieuwe' fles en doos gepaard gaan met een flinke prijsstijging. Over het algemeen heb je tegenwoordig een dergelijke 21y single malt van die kwaliteit niet voor dat geld.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 22 Sep 2020, 10:33

Cees881 schreef:Het zou mij niets verbazen als de 'nieuwe' fles en doos gepaard gaan met een flinke prijsstijging. Over het algemeen heb je tegenwoordig een dergelijke 21y single malt van die kwaliteit niet voor dat geld.

Die prijsstijging is volgens mij al begonnen.
Ik heb mijn twee flessen gekocht in dec 2018 (D12) en juni 2019 (Gall) voor resp 98 en 94€.
Als ik nu het gemiddelde neem van de prijs bij 7 verschillende (online) shops (waaronder die waar ik mijn flessen heb gekocht), dan kom ik op 125€ uit.
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Sep 2020, 10:34

Cees881 schreef:Het zou mij niets verbazen als de 'nieuwe' fles en doos gepaard gaan met een flinke prijsstijging. Over het algemeen heb je tegenwoordig een dergelijke 21y single malt van die kwaliteit niet voor dat geld.

De enige plek waar de 21yo nog ‘goedkoop’ is, is Drankdozijn. Op alle andere whiskyshops is ie 2-4 tientjes duurder. En die prijs is al behoorlijk marktconform. Ik denk dat die prijsstijging nog wel mee gaat vallen, als het er al komt
0 x
Afbeelding

Cees881
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Cees881 » 22 Sep 2020, 11:23

Cask1988 schreef:

De enige plek waar de 21yo nog ‘goedkoop’ is, is Drankdozijn. Op alle andere whiskyshops is ie 2-4 tientjes duurder. En die prijs is al behoorlijk marktconform. Ik denk dat die prijsstijging nog wel mee gaat vallen, als het er al komt

Pak hem beet een jaar (misschien 2 jaar) geleden waren ze nog te vinden voor rond de €90 in de aanbieding. Anyway, alle whisky lijkt langzaam aan duurder te worden.
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Sep 2020, 15:10

Cees881 schreef:Pak hem beet een jaar (misschien 2 jaar) geleden waren ze nog te vinden voor rond de €90 in de aanbieding. Anyway, alle whisky lijkt langzaam aan duurder te worden.

Klopt. Enerzijds de gewone inflatie waar je pakje boter ook aan onderhevig is. Anderzijds de algehele vraag naar whisky die de pan uit rijst waardoor ‘schaarste’ komt op goede lang gerijpte malts zoals deze 21yo. We gaan mee maken waar het schip strand :?
1 x
Afbeelding

Cees881
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Cees881 » 22 Sep 2020, 16:00

Cask1988 schreef:
Cees881 schreef:Pak hem beet een jaar (misschien 2 jaar) geleden waren ze nog te vinden voor rond de €90 in de aanbieding. Anyway, alle whisky lijkt langzaam aan duurder te worden.

Klopt. Enerzijds de gewone inflatie waar je pakje boter ook aan onderhevig is. Anderzijds de algehele vraag naar whisky die de pan uit rijst waardoor ‘schaarste’ komt op goede lang gerijpte malts zoals deze 21yo. We gaan mee maken waar het schip strand :?

In hun eigen shop op 160 UK pound :Protest

https://shop.glengoyne.com/glengoyne-21 ... tch-whisky
1 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Sep 2020, 16:03

Whisky in z’n algemeenheid wil je niet in Schotland zelf kopen. Op ‘distillery exclusives’ en ‘fill your own bottle’ na. Tis daar in 99% van de gevallen krankzinnig veel duurder dan in Nederland. Zal wel een tax & accijns dingetje zijn. De oude verpakking was trouwens ook £160 in hun eigen webshop als ik me niet vergis.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”