Dat beeld is (bij mij, ik spiegel het puur op mijn eigen ervaringen) ontstaan door de hoge prijzen voor standaard flessen en 'middle of de road' samples die ik geproefd heb.
Zeker, er zitten best lekkere tussen, maar die zijn meteen 200+ euro voor een <20y <48% whisky. Wat dat betreft is voor mij de prijs kwaliteit verhouding bij Schotse whisky nog altijd beter, zelfs met de huidige prijzen.
Ik hou van mooie, volwassen, rustig gerijpte ex-bouboncask whisky. Wil ik dan een Japanner, dan moet ik eerst een nier verkopen en dan nog heb ik niet het idee dat ik iets beter in mijn glas heb dan wat de Schotten kunnen maken.
Een mooie Clynelish, Imperial, Benrinnes, Glen Elgin, Glentauchers of Longmorn. Daar komt voor mij geen Japanner enigszins bij in de buurt.
Ik verzin niet dat Japanse whisky soms vervangen, aangevuld of geblend wordt met Schotse (of ander whisky). Daar zijn meerdere publicaties over geweest en je hoort het ook regelmatig terug bij tastings. In ieder geval in 2021 bij mij al 3x ter sprake gekomen tijdens een georganiseerde proeverij (onafhankelijk, niet gerelateerd aan een importeur of destilleerderij)
Malt Review is een kritisch platform inderdaad. Daar gaan ze prat op en ik vind dat soms erg interessant om te lezen, maar soms ook dodelijk vermoeiend, als of er altijd een kritische noot bij móet. Het kritische geluid is wel verfrissend naast bijvoorbeeld Whiskyfun, waar positiviteit (fun dus) meer de boventoon voert. Maar elke reviewer zal zijn eigen voorkeuren hebben, dus uiteindelijk heeft het allemaal minder persoonlijke waarde dan je eigen oordeel.
Overigens, ook op Malt Review verwijzen ze naar het gebruik van niet Japanse Whisky in Japanse whiksy.
Ik heb voor de grap even hun laatste 5 recensies van Japanse flessen er bij gepakt. 2x een 4/10 en 3x een 5/10.
Dus Japanse whisky is wat dat betreft ook geen heilige graal blijkbaar
4/10 – Some glimmers of hope, but the negatives draw more focus than the positives.
5/10 – Bang average. Not bad, per se, but don’t expect your pulse to raise.
Ik zeg absoluut niet dat zij de 'de waarheid' zijn op het gebied van scores en tasting notes. Jij haalde Malt Review aan, niet ik.
Ik heb het ook verder niet vergeleken met hun laatste scores van Schotse, Ierse, Bourbon, Rum of Cider.
Maar die
"5/10 Bang average. Not bad, per se, but don’t expect your pulse to raise." is precies mijn ervaring met Japanse whisky
Voor wat betreft het flippen met Japanners denk ik dat het ook wel een beetje vertekend dat er hier in Europa veel meer Schotse varianten uitgebracht worden dan Japanse. Dus ja, je ziet meer Schotse whisky geflipt worden... omdat er meer van is.
Japanse whisky heeft al een erg hoge release prijs en is daarom wellicht wat minder aantrekkelijk om te flippen. Maar op de secundaire markt zal je ook daar schrikken (of ergeren) aan de prijzen.
En ze hebben geen mooi kistje natuurlijk daar heb je gelijk in. Maar ze hebben wel een fles met foeilelijk maskertje
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -gold-goldEn natuurlijk standaard hele geile oosterse tekens op de fles staan, waarvan niemand weet wat ze betekenen maar toch helemaal verrückt raken.
Maar goed, het wordt nu een beetje een Schotland vs Japan verhaal. Dat was niet mijn bedoeling. Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om jou te vertellen dat je Japanse whisky niet mag waarderen. Het was enkel een reactie op de verheerlijking van Japanse whisky ten koste van Schotse, welke ik niet terecht vond op basis van bovenstaande alarmbelletjes.