Welke Japanse Whisky als eerste ?

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Uridium
Moderator
Moderator

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Apr 2021, 10:36

Spainkiller schreef:
Uridium schreef:Ik zie zeker diversificatie, maar niet de chaos en flessentrekkerij die zich nu in Schotland voltrekt.

Ik wil hier wel meer over leren! (Wat gebeurt er allemaal in Schotland precies, dan?) Heb je toevallig een goed startpunt voor mij, zoals een artikel of YoTube-filmpje?

Waar ik op doelde, is de trend van de laatste jaren dat veel destilleerderijen matige drams produceren, het gebrek aan rijping compenseren met steeds idiotere finishings en over het algemeen steeds minder goede vaten gebruiken, terwijl de prijzen enorm opgedreven worden en allerlei 'flipper-series' worden gelanceerd die amper nog een relatie hebben tussen prijs en intrinsieke kwaliteit.

Als je hier e.e.a. over wilt lezen, dan kan ik je malt-review.com aanbevelen en zoek dan eens de recente beoordelingen van bijv. Jura en Highland Park op, om maar een paar voorbeelden van matige (Jura) of ge-flipte (HP) drams te noemen.
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Apr 2021, 10:39

Uridium schreef:
Spainkiller schreef:
Uridium schreef:Ik zie zeker diversificatie, maar niet de chaos en flessentrekkerij die zich nu in Schotland voltrekt.

Ik wil hier wel meer over leren! (Wat gebeurt er allemaal in Schotland precies, dan?) Heb je toevallig een goed startpunt voor mij, zoals een artikel of YoTube-filmpje?

Waar ik op doelde, is de trend van de laatste jaren dat veel destilleerderijen matige drams produceren, het gebrek aan rijping compenseren met steeds idiotere finishings en over het algemeen steeds minder goede vaten gebruiken, terwijl de prijzen enorm opgedreven worden en allerlei 'flipper-series' worden gelanceerd die amper nog een relatie hebben tussen prijs en intrinsieke kwaliteit.

Als je hier e.e.a. over wilt lezen, dan kan ik je malt-review.com aanbevelen en zoek dan eens de recente beoordelingen van bijv. Jura en Highland Park op, om maar een paar voorbeelden van matige (Jura) of ge-flipte (HP) drams te noemen.

EDIT: en lees ook even dat nieuwe artikel over 'Robocop en Bunnahabhain 12', over de gekte op de Whiskymarkt. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Schotland, maar het geflipper en de bots zwepen elkaar op tot ongekende hoogte, voorál bij de bekende Schotse merken.
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Apr 2021, 12:57

Dit gaat nu echt alle kanten op hier. Toch even een lans breken voor Schotland en de Japaners even in perspectief zetten:

Matige whisky, slechte prijs/kwaliteit, korte rijping en vage constructies met vaten én destillaat is juist precies waar ik aan denk bij Japanse whisky.
En dan kom ik toch weer terug bij onder andere Nikka, eigenaar van Ben Nevis, die gewoon Ben Nevis in een 'Japanse fles' stopt, zonder het duidelijk op het etiket te vermelden. Hoe bedoel je 'chaos en flessentrekkerij'

Wat betreft de hoge (flipper) prijzen van de afgelopen jaren. Japanse whisky was hier juist de voorloper(en wellicht wel aanstichter) van de idiote prijzen die er nu voor Schotse whisky gevraagd wordt. Ik kan met nog goed herinneren dat ik een jaar of 6-7 geleden bij de Druiventuin stond en moest kiezen tussen het kopen van een fles Laphroaig 18 en Yamazaki 18. Beide even duur, rond de 50-60 euro (was een aanbieding).
Ik ging weg met de Laphroaig, maar ik had gewoon 2 dozen Yamazaki mee moeten nemen, want die ging binnen 2 jaar x6(!) in prijs. En al zijn broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes ook.

Malt Review staat er om bekend anti Jura te zijn. Daar steken ze zelf ook gewoon de draak mee, dus daar moet je wel rekening mee houden als je zo'n review leest. HP en zijn IKEA kistjes worden in de whiskywereld al jaren lang belachelijk gemaakt.
Beide doen verder niets af aan de kwaliteit van Schotse whisky in het algemeen en maken de Japanse whisky ook niet zuiverder en eleganter.
Ga kijken wat Malt Review echt goede cijfers geeft. Dat zijn niet perse de Japanse whisky's.

Bots worden nu toegepast op whisky, maar al jaren daarvoor op bijvoorbeeld mode en tickets.
De schoenen lopen er echter niet slechter op en de muziek klikt er ook niet slechter door.
Schotse whisky wordt er niet slechter door en Japanse whisky ook niet zuiverder en eleganter.
Het wordt er allemaal wel schaarser en duurder door, dat is waar.

Natuurlijk mag iedereen zijn voorkeur hebben en zal hij/zij haar redenen daarvoor hebben. En het is leuk om allerlei verschillende type whisky of andere destillaten te proeven en te ontdekken, dat moet iedereen ook vooral doen.
Maar ga niet vertellen dat Japanse Whisky het braafste jongetje van de klas is en dat de Schotten lopen te sjoemelen. Wat dat betreft zijn de regels van de SWA strenger dan die ze in Japan onlangs hebben afgesproken. Daar waren er toch een aantal te bang dat hun reputatie er aan zou gaan denk ik.
6 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Apr 2021, 16:09

Wouter1981 schreef:Matige whisky, slechte prijs/kwaliteit, korte rijping en vage constructies met vaten én destillaat is juist precies waar ik aan denk bij Japanse whisky.

En dat beeld is gebaseerd op? Dat ene voorbeeld van Nikka & Ben Nevis? Dat is hopelijk niet beeldbepalend voor álle Japanse whisky.

Wouter1981 schreef:Malt Review staat er om bekend anti Jura te zijn. Daar steken ze zelf ook gewoon de draak mee, dus daar moet je wel rekening mee houden als je zo'n review leest. HP en zijn IKEA kistjes worden in de whiskywereld al jaren lang belachelijk gemaakt.

Het zijn echt niet alleen Jura en HP hoor; ook Laphroaig, Caol Ila en een hoop andere destilleerderijen krijgen er van langs.
En dan even over het flippen: ja, zeker... de prijzen van Japanners zijn ook enorm omhoog geschoten en misschien wel vroeger dan die in Schotland. Maar ik zie Suntory en Nikka geen speciale flip-series uitbrengen, zoals menig Schot dat wél doet.
En mijn mening over de zuiverheid en elegantie van Japanse whisky baseer ik op eigen ervaring; niet op reviews van Malt Review of welke andere reviewer.

Wouter1981 schreef:Bots worden nu toegepast op whisky, maar al jaren daarvoor op bijvoorbeeld mode en tickets.
De schoenen lopen er echter niet slechter op en de muziek klikt er ook niet slechter door.

Nee, maar de prijzen schieten er wel van omhoog en staan niet meer in verhouding tot de intrinsieke kwaliteit en zorgen voor nog meer flip-series. De prijsstijgingen trekken ook de prijzen van de core ranges omhoog, zodat een goede prijs-kwaliteitverhouding steeds moeilijker te vinden is.
En de schoenen en de muziek in het voorbeeld zijn niet afhankelijk van een beperkte voorraad goede vaten... de whiskywereld wel. Dus durf ik de stelling wel aan, dat in een markt met schaarste prijsopdrijving door bots wel degelijk een probleem is.

Wouter1981 schreef:Maar ga niet vertellen dat Japanse Whisky het braafste jongetje van de klas is en dat de Schotten lopen te sjoemelen. Wat dat betreft zijn de regels van de SWA strenger dan die ze in Japan onlangs hebben afgesproken. Daar waren er toch een aantal te bang dat hun reputatie er aan zou gaan denk ik.

Ik denk dat de onlangs ingevoerde regels in Japan vooral bedoeld waren om het niet te miskennen gerommel met "flessen met Japanse tekens en bedenkelijke inhoud" tegen te gaan, maar als ik kijk naar Suntory, Nikka en Kirin, dan zie ik weinig geflip en nog steeds - maar smaken kunnen verschillen - hoge kwaliteit voor nog enigszins betaalbare prijzen.
En ik wil echt niet beweren, dat het allemaal halleluja is wat er uit Japan komt. Ik heb ook een flesje "Fujimi The 7 Virtues of the Samurai" in m'n collectie (gekregen), waarvan ik de inhoud niet eens zou willen of durven gebruiken als ruitenwisservloeistof, uit angst dat m'n autoruit oplost, zó matig van kwaliteit... óók uit Japan. Maar ik heb nou eenmaal een zwak voor de Rijzende Zon, alhoewel ik ca. driekwart van de tijd Schots drink.
:japan
2 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Apr 2021, 17:05

Dat beeld is (bij mij, ik spiegel het puur op mijn eigen ervaringen) ontstaan door de hoge prijzen voor standaard flessen en 'middle of de road' samples die ik geproefd heb.
Zeker, er zitten best lekkere tussen, maar die zijn meteen 200+ euro voor een <20y <48% whisky. Wat dat betreft is voor mij de prijs kwaliteit verhouding bij Schotse whisky nog altijd beter, zelfs met de huidige prijzen.
Ik hou van mooie, volwassen, rustig gerijpte ex-bouboncask whisky. Wil ik dan een Japanner, dan moet ik eerst een nier verkopen en dan nog heb ik niet het idee dat ik iets beter in mijn glas heb dan wat de Schotten kunnen maken.
Een mooie Clynelish, Imperial, Benrinnes, Glen Elgin, Glentauchers of Longmorn. Daar komt voor mij geen Japanner enigszins bij in de buurt.

Ik verzin niet dat Japanse whisky soms vervangen, aangevuld of geblend wordt met Schotse (of ander whisky). Daar zijn meerdere publicaties over geweest en je hoort het ook regelmatig terug bij tastings. In ieder geval in 2021 bij mij al 3x ter sprake gekomen tijdens een georganiseerde proeverij (onafhankelijk, niet gerelateerd aan een importeur of destilleerderij)

Malt Review is een kritisch platform inderdaad. Daar gaan ze prat op en ik vind dat soms erg interessant om te lezen, maar soms ook dodelijk vermoeiend, als of er altijd een kritische noot bij móet. Het kritische geluid is wel verfrissend naast bijvoorbeeld Whiskyfun, waar positiviteit (fun dus) meer de boventoon voert. Maar elke reviewer zal zijn eigen voorkeuren hebben, dus uiteindelijk heeft het allemaal minder persoonlijke waarde dan je eigen oordeel.
Overigens, ook op Malt Review verwijzen ze naar het gebruik van niet Japanse Whisky in Japanse whiksy. :shock:

Ik heb voor de grap even hun laatste 5 recensies van Japanse flessen er bij gepakt. 2x een 4/10 en 3x een 5/10.
Dus Japanse whisky is wat dat betreft ook geen heilige graal blijkbaar
4/10 – Some glimmers of hope, but the negatives draw more focus than the positives.
5/10 – Bang average. Not bad, per se, but don’t expect your pulse to raise.

Ik zeg absoluut niet dat zij de 'de waarheid' zijn op het gebied van scores en tasting notes. Jij haalde Malt Review aan, niet ik.
Ik heb het ook verder niet vergeleken met hun laatste scores van Schotse, Ierse, Bourbon, Rum of Cider.

Maar die "5/10 Bang average. Not bad, per se, but don’t expect your pulse to raise." is precies mijn ervaring met Japanse whisky

Voor wat betreft het flippen met Japanners denk ik dat het ook wel een beetje vertekend dat er hier in Europa veel meer Schotse varianten uitgebracht worden dan Japanse. Dus ja, je ziet meer Schotse whisky geflipt worden... omdat er meer van is.
Japanse whisky heeft al een erg hoge release prijs en is daarom wellicht wat minder aantrekkelijk om te flippen. Maar op de secundaire markt zal je ook daar schrikken (of ergeren) aan de prijzen.
En ze hebben geen mooi kistje natuurlijk daar heb je gelijk in. Maar ze hebben wel een fles met foeilelijk maskertje https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -gold-gold
En natuurlijk standaard hele geile oosterse tekens op de fles staan, waarvan niemand weet wat ze betekenen maar toch helemaal verrückt raken.

Maar goed, het wordt nu een beetje een Schotland vs Japan verhaal. Dat was niet mijn bedoeling. Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om jou te vertellen dat je Japanse whisky niet mag waarderen. Het was enkel een reactie op de verheerlijking van Japanse whisky ten koste van Schotse, welke ik niet terecht vond op basis van bovenstaande alarmbelletjes.
:japan :Proost :schotland
3 x

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Apr 2021, 18:55

Mooie discussie heren :goedgedaan beiden maken steekhoudende punten. Ik neig meer naar de kant van Wouter maar ik vind het een goed teken dat er nu meer regulatie komt in dat land. Hopelijk stopt het ‘Schotse whisky in een Japanse fles’ verhaal daarmee en wordt het transparanter. Het houd mij nu iig tegen om Japans te kopen. Enerzijds de knetterhoge prijzen, anderzijds het totale gebrek aan transparantie. En eerlijk is eerlijk, dat baseer ik op alles wat ik lees en hoor, niet op wat ik daadwerkelijk geproefd heb :oops: Maar ik geloof ook direct dat er veel mooie, échte Japanse whisky bestaat en gemaakt wordt. Ze hebben het stoken immers van de Schotten geleerd :bigsmile

Ik twijfel over die Mars tasting bij Dramtime. Leuke manier om eens wat Japans te ontdekken. De moeite waard of kan ik me de moeite beter besparen? Ik verdiep me te weinig in Japans. Misschien dat iemand advies heeft? :)
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Apr 2021, 19:12

Ik sta ook meer aan de kant van Wouter. Wat er momenteel bij Schotse whisky gebeurt is bij Japans spul al zeker 5 jaar aan de gang. Ik heb niet veel Japans geproefd, maar wat ik heb geproefd had vrijwel altijd een slechtere prijs kwaliteit verhouding dan vergelijkbaar Schots spul. Alleen de Yamazaki 12 vond ik 10 jaar terug z'n geld waard voor de circa €40 wat dat toen moest kosten (en dan nog vind ik pakweg een Clynelish 14 duidelijk beter). Ik wil niet eens weten hoeveel er nu voor zo'n Yama wordt gevraagd.

Heb net even naar die zwik Mars bottelingen bij Dramtime gekeken. De bottelingen onder de 100 euro scoren maar 76 tot 82 punten op WB (goed dat zegt lang niet alles), maar de prijzen lopen al gauw (heel) dik over de 50 euro. Een compleet scheve prijs-kwaliteit verhouding wat mij betreft. Ik kan zo 20 standaard Schotse bottelingen tussen de 30 en 40 euro opnoemen die bij mij met gemak die scores halen (hint: kijk even in het BFYB sample set topic).

Wellicht is die Komatagake 2018 nog interessant, maar opnieuw: €110 voor een whisky van 86 puntjes... tja dan ben ik allang afgehaakt.
2 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 28 Apr 2021, 19:16

Ik heb als een van mijn eerste flesjes japans een fles Super Nikka aangeschaft. (voor een zacht prijsje hoor)

Maar heb ik nu gewoon de zoveelste schotse blend in huis?
Is trouwens geen straf hoor. Gaat gewoon op.
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Apr 2021, 19:42

Ruud W schreef:Ik heb als een van mijn eerste flesjes japans een fles Super Nikka aangeschaft. (voor een zacht prijsje hoor)

Maar heb ik nu gewoon de zoveelste schotse blend in huis?
Is trouwens geen straf hoor. Gaat gewoon op.

Dat zou zomaar kunnen.
https://www.nikka.com/eng/brands/supernikka/
This product does not meet all the criteria of “Japanese whisky “ defined by the Japan Spirits & Liqueur Makers Association

Maar als ie lekker is, is ie lekker, toch?
1 x

Afbeelding

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 28 Apr 2021, 21:12

:hoera

Dacht ik al. Van de Nikka from the Barrel wist ik het al.
En hier al meerdere flesjes soldaat gemaakt.
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Apr 2021, 21:36

Hoewel het een redelijke rib uit het lijf is, kan ik iedereen de Hakushu Distiller's Reserve (€ 85) en Yamazaki Distiller's Reserve (€ 115) aanbevelen.
Dit zijn naar mijn mening goede vertegenwoordigers van de Japanse kwaliteit die ik in deze discussie voor ogen heb.

En - zoals eerder aangehaald - Nikka Taketsuru Pure Malt, (€ 35 in Frankrijk, € 50 in Nederland).
1 x
Afbeelding

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 28 Apr 2021, 23:34

Dank voor deze uitermate en leerzame discussie, heren! Zo was ik ook nog volledig onbekend met het bestaan van de Ben Nevis-destilleerderij, bv.

Enfin, ik krijg morgen m'n fles Taketsuru binnen. Ben erg benieuwd.

Wouter1981 schreef: Ik kan met nog goed herinneren dat ik een jaar of 6-7 geleden bij de Druiventuin stond en moest kiezen tussen het kopen van een fles Laphroaig 18 en Yamazaki 18. Beide even duur, rond de 50-60 euro (was een aanbieding).

LMAO, dit breekt m'n hart. Wat een tijden.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Apr 2021, 00:15

Uridium schreef:Hoewel het een redelijke rib uit het lijf is, kan ik iedereen de Hakushu Distiller's Reserve (€ 85) en Yamazaki Distiller's Reserve (€ 115) aanbevelen.
Dit zijn naar mijn mening goede vertegenwoordigers van de Japanse kwaliteit die ik in deze discussie voor ogen heb.

En - zoals eerder aangehaald - Nikka Taketsuru Pure Malt, (€ 35 in Frankrijk, € 50 in Nederland).

Vijf jaar geleden heb ik nog een flesje van die Yamazaki aangeschaft voor 47 euro en dat was al vrij veel voor een nas-whisky op 43% (zeker toen). Is dus nog zomaar even 2,5x zo duur geworden, ronduit krankzinnig wat mij betreft. Nogmaals, de kwaliteit van deze whisky's rechtvaardigt m.i. bij lange na geen prijzen rond de 100 euro. Het zijn op zich prima whiskies, maar echt niet complexer (beter of lekkerder is uiteraard een kwestie van smaak) dan veel Schots wat rond de 35 - 40 euro verkrijgbaar is. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik ben met de huidige prijzen inmiddels volledig genezen van enige drang naar Japans.

Nu maar duimen dat het met Schotse whisky niet dezelfde kant op gaat. Met standaard bottelingen zal het zo'n vaart niet lopen maar single casks gaat al echt de verkeerde kant op. :Protest
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 29 Apr 2021, 10:03

Deze discussie met veel belangstelling volgend kan ik zeggen dat ik in het verleden mooie japanse whiskys gehad heb.
OA :
Single cask Miyagikyo op sherry.
Single cask Coffy grain 16.
Yoichi 15
Yamazaki 18
Taketsuru 21
en ook diverse goedkopere goden.
Ook heb ik nog wel wat staan.
Ook ik vind de huidige prijsstelling compeet over de top en not done.
Ook ik vind dat je gezien de huidige prijsstelling beter af bent met Schots
Maar Ook ik ben bang dat het met de Schotse de verkeerde ( lees dezelfde ) kant op gaat als met de Japanse.
In alles JAMMER.
Maar ik volg deze discussie wel met veel plezier.
groet Cor
2 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 03 Mei 2021, 17:06

0 x

Terug naar “Japanse Whisky”