13 t/m 15 nov 2015: International Whisky Festival, Den Haag

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
Noxa
Senior
Senior

Re: 13 t/m 15 nov 2015: International Whisky Festival, Den Haag

Ongelezen berichtdoor Noxa » 11 Nov 2015, 17:42

Whisky-ettenleur schreef:zaterdag is het zo ver voor me.....ik heb er (nu al) zin in!!! :hoera

:nat :nat :nat

Nog meer mensen van het forum aanwezig die dag??

Ja zaterdag middag van 13 tot 17u. Heb er ook zin in, nog even mijn lijstje updaten met wat ik wil proeven.
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Nov 2015, 20:15

Noxa schreef:
Whisky-ettenleur schreef:zaterdag is het zo ver voor me.....ik heb er (nu al) zin in!!! :hoera

:nat :nat :nat

Nog meer mensen van het forum aanwezig die dag??

Ja zaterdag middag van 13 tot 17u. Heb er ook zin in, nog even mijn lijstje updaten met wat ik wil proeven.

Ik heb vandaag mijn lijstje WEER aangepast....hahaha.
Kan beter niet teveel meer lezen en rondkijken, zie steeds weer wat nieuws. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 11 Nov 2015, 20:24

Ja ik probeer in het eerste uur een paar van mijn lijstje te pakken. Daarna laat ik me leiden door het toeval.
1 x

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 12 Nov 2015, 19:58

ik heb een afmelder voor morgen middag vip van 13:00 tot 17:00.
Daarom 1 kaartje over ruilen tegen een flesje ardbeg 10y of 35 euro.
kostprijs 75 euro.

ik zit rond 12:30 in de fidler vlakbij de grote kerk , stuur een pb als je geinteresseerd bent.
0 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 15 Nov 2015, 19:42

En hoe vonden jullie het?

Een paar dingen die mij opvielen:
1. Wat was het ongelooflijk druk. Het was voor mij de eerste keer in Den Haag, is het er altijd zo druk?
2. Ik vond dat je voor veel whisky's dram's moest bij leggen om ze te kunnen drinken. Heb maar een enkele fles gezien waarbij dat niet nodig was. Al kan het natuurlijk ook aan mijn interesse liggen, misschien drink ik inmiddels geen doorsnee whisky meer?
3. Ik heb voor het eerst in mijn leven een rij bij de heren toiletten gezien waar de dames gewoon door konden lopen.
4. Betalen voor de toiletten? Jammer.
5. Goede sfeer, erg gezellig en de meest stand medewerkers waren erg onderhoudend.
6. Zeer ruim aanbod! Al miste ik Ardbeg.

Ik heb een erg geslaagde dag gehad. Al mogen ze volgend jaar de ticketprijs gerust 2 tientjes omhoog gooien als ik daarmee geen of heel weinig drams bij hoef te leggen.

Dan inhoudelijk. Heb ik ook wat lekkers geproefd? Ja zeker! De klapper was een 48 jaar oude Lochside van Cooper's Choice, waarvoor dank Jock! Helaas ruim buiten mijn budget (voor nu ;)). Verder:

- Glendronach Alardice 18yo (heerlijke whisky, daar komt een keer een fles van)
- The Ultimate Longhorn 25yo uit 1990 (ik vond de 16yo niet zo daverend, maar deze was erg lekker)
- Bruichladdich Scottish Barley (niet onaardig, maar ik was nog niet overtuigd)
- Bunnahabhain 18yo (in vergelijking met de 12yo was ik niet zo ondersteboven van deze)
- Laprhoaig PX Cask (wow!)
- Kilchoman Singlecask PX (erg jong nog, maar een hoop potentie! Ik geloof dat Kilchoman dit jaar hun 10 jarige verjaardag gaat vieren. Ik ben benieuwd)
- Talisker Skye (Verassend goed)
- Ardbeg Perpetuum (De grote deceptie van de middag! Duidelijk de Ardbeg handtekening maar zonder diepgang of vuurwerk wat de prijs van €200,- per fles ook maar een beetje goed kan praten. Doe mij maar de Uigedeail.)
2 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 15 Nov 2015, 22:30

daar hoor je toch vaker te druk en te veel bij betalen, ik ben er nog nooit geweest , maar klinkt niet echt uitnodigend om daar naar Den Haag te gaan, ja misschien als je in de buurt woont.
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 15 Nov 2015, 22:47

Zulke festivals zijn inderdaad vrij druk. Mij een beetje te druk, ik ga dan ook alleen naar Groningen (verplichte thuiswedstrijd) maar daar is het ook altijd druk.
Wat betreft de toegangsprijs: dat is vast bewust zo. Veel mensen komen als eerste kennismaking en willen eerst alleen de instapwhiskies proberen. Die zullen minder snel komen wanneer de toegangsprijs 50e is en ze wel IB's en duurdere whiskies mogen proeven. En degenen die dat wel willen kunnen het zo duur maken als ze zelf willen.
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 16 Nov 2015, 13:09

Zaterdagavond was mijn vuurdoop!

Eerst hebben we in de middag nog een paar aantal 0.5L bier gedronken bij de Fiddler waarna we naar Gauchos zijn gelopen om daar te genieten van een GEWELDIGE steak. De bodem was dus perfect! :goedgedaan

Het festival maakt een goede indruk op me. De locatie is super en ook de sfeer vond ik geweldig. Sommige (commerciële) stands zagen er mooi uit en ook de keuze aan whisky was overal enorm! Mijn op voorhand samengesteld lijstje heb ik, op een drietal whisky's na, allemaal kunnen proeven. Tussendoor werd ik af en toe nog gewezen op een andere whisky die ik MOEST proeven want dat was het schijnbaar helemaal.Heb dat dus ook steeds braaf gedaan en hier geen spijt van gehad. Zal onderaan mijn bericht wel een overzicht zetten met de geproefde whisky's.
We hebben ook een master class gevolgd bij Glenlivet. Was erg leuk om eens mee te maken en het was ook heel interessant. Het verhaal werd enthousiast verteld en de whisky's waren het proeven zeker waard!

De tijd vliegt wel als je daar bent want voordat ik er erg in had was het al bijna 23:00. En zag dus op mijn lijstje dat ik nog niet alles had kunnen proeven, haha. De terugreis naar Brabant was een lange reis, na het missen van wat treinen zijn we gestrand in Breda waarna we het laatste stuk naar Etten-leur met de taxi af moesten leggen. :D

Om even mee te gaan in de bevindingen van Noxa, want die liggen aardig in de lijn van mijn bevindingen.
Een paar dingen die mij OOK opvielen:

1. Wat was het ongelooflijk druk. Het was voor mij de eerste keer in Den Haag, is het er altijd zo druk?
Bij sommige stands kon je haast niet eens zien wat ze hadden staan, zo druk was het.
2. Ik vond dat je voor veel whisky's dram's moest bij leggen om ze te kunnen drinken. Heb maar een enkele fles gezien waarbij dat niet nodig was.
Ja, dat vond ik ook wat tegenvallen. Hoofdzakelijk die 'slobberwhisky's' kon je zo proeven, voor de rest was het bijbetalen. Nu waren alle whisky's die ik heb geproefd onder de 6 drams bij betaling, maar als je er dan ruim 10 proeft loop dit toch aardig snel op.
3. Ik heb voor het eerst in mijn leven een rij bij de heren toiletten gezien waar de dames gewoon door konden lopen.
Gezien de verhouding man/vrouw is dit natuurlijk niet gek.
4. Betalen voor de toiletten? Jammer.
Ja, dat slaat inderdaad nergens op.
5. Goede sfeer, erg gezellig en de meest stand medewerkers waren erg onderhoudend.
Vond de sfeer en de standmedewerkers top! Overal waar ik een vraag stelde kreeg ik ook goed antwoord.
6. Zeer ruim aanbod!
Aanbod was inderdaad top!

Extra MINpuntje: Die whisky-shop. Was schijnbaar de eerste keer dat ze die hadden en van mij mag het ook meteen de laatste keer zijn. Voegt in mijn ogen weinig toe! Prijzen lagen dik boven de online-prijzen en echte aanbiedingen en/of scherpe kortingen kon je er niet vinden.

Enkel geproefde whisky's waar ik van heb genoten (in willekeurige volgorde):

Glencadam 21 - was vrij nieuw in Nederland (is mij verteld). Zachte whisky die ik lekkerder vond dan de 15. De 10 niet meer kunnen proeven, de tijd was om...haha.
Dalmore 18 - heerlijk zachte whisky, het vanille en chocolade was het eerste waar ik aan dacht. Een lekker lange afdronk.
Millstone 10 (american oak) - OOk dit is een heerlijke zachte whisky met smaken van vanille, fruit en wat houtsmaak.
Glenfiddich 14 - Omdat ik de 15 en 18 echt super vind wilde ik deze ook even proberen. HIj past mooi in het rijtje bij me, heerlijk! Fruit en wat lichte kruiden, daar kan ik wel van genieten.
Glenfiddich 21 - Geweldig! (meer staat er niet bij m'n aantekeningen, haha)
Dalwhinnie winters gold - Hele leuk stand waar we even MOESTEN gaan kijken, en proeven natuurlijk. Mierzoet en heel zacht. Ga deze zeker nog aan m'n collectie toevoegen!
Glenlivet Nadurra Oloroso - Geproefd tijdens de masterclass bij Glenlivet. Van de 3 vond ik deze echt het lekkerste. Zacht en zoet, beetje kruidig en proefde de kaneel.
Longmorn 16 - hout, honing en fruit...heerlijk!
Glenfarclas 15 - zoete whisky die ik (zo zag ik ineens thuis) al als mini-flesje had staan en geproefd....haha. Maar was ook hier weer heerlijk
Kintra Braes of the Glenlivet 20yo 1994 - De lekkerste die ik die avond heb gedronken (en nee, was niet op het eind van de avond!). GEWELDIGE whisky is dit!!

Volgend jaar?
Waarschijnlijk wel!
Al mogen ze dan wel iets doen aan de prijzen, en dan met name de extra drams die je overal bij moet betalen. :blacklist
2 x
Afbeelding

Appie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Appie » 16 Nov 2015, 19:37

Noxa schreef:1. Wat was het ongelooflijk druk. Het was voor mij de eerste keer in Den Haag, is het er altijd zo druk?
...
Ik heb een erg geslaagde dag gehad. Al mogen ze volgend jaar de ticketprijs gerust 2 tientjes omhoog gooien als ik daarmee geen of heel weinig drams bij hoef te leggen.

Als ik dit zo lees zou ik volgende keer de vrijdag VIP sessie uitproberen, 700 ipv 1200 mensen, wel iets duurder maar de zaken die je er dan bij krijgt maken dat weer goed. (zoals drams bij aankomst)
0 x
Afbeelding

luckyvis
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor luckyvis » 01 Dec 2015, 16:34

Ik ben afgelopen keer 2x geweest (vrijdag en zaterdagavond) normaal de VIP-sessie maar deze was al vroeg uitverkocht.

Wat opviel was inderdaad druk en duur (op goede uitzonderingen na) overal bijbetalen voor vrij standaard bottelingen, het lijkt meer een verkoopbeurs dan een festival.

Voor de beginnende whiskydrinker echt ruime keus, niets mis mee. Voor de meer ervaren drinker een probleem, goed zoeken en je vind echt wel wat nieuws of vernieuwend maar zonder een dikke beurs wordt de spoeling dun (verrassingen waren A Cnoc, Tamdhu CS en de lineup Balblair).

En dan de Dutch whisky awards: dan wil je de winnaars natuurlijk proeven als je ze tenminste nog niet kent, helaas 2 winnaars (de Japanners) waren gewoon niet op het festival aanwezig, sterker nog, die flessen zijn schaars en zeldzaam en al enige tijd (jaartje of zo) uitgefaseerd. Prijzen gaan richting 100 euro (of meer) op veilingen. Wat is in godsnaam :sst de waarde van z'n award? oh het opdrijven van de veilingprijzen :P

Nog 2 woorden over de enorme stand van Diageo: zeer teleurstellend :zwijg

Gegroet,
Luciën
1 x

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”