Zaterdagavond was mijn vuurdoop!
Eerst hebben we in de middag nog een paar aantal 0.5L bier gedronken bij de Fiddler waarna we naar Gauchos zijn gelopen om daar te genieten van een GEWELDIGE steak. De bodem was dus perfect!
Het festival maakt een goede indruk op me. De locatie is super en ook de sfeer vond ik geweldig. Sommige (commerciële) stands zagen er mooi uit en ook de keuze aan whisky was overal enorm! Mijn op voorhand samengesteld lijstje heb ik, op een drietal whisky's na, allemaal kunnen proeven. Tussendoor werd ik af en toe nog gewezen op een andere whisky die ik MOEST proeven want dat was het schijnbaar helemaal.Heb dat dus ook steeds braaf gedaan en hier geen spijt van gehad. Zal onderaan mijn bericht wel een overzicht zetten met de geproefde whisky's.
We hebben ook een master class gevolgd bij Glenlivet. Was erg leuk om eens mee te maken en het was ook heel interessant. Het verhaal werd enthousiast verteld en de whisky's waren het proeven zeker waard!
De tijd vliegt wel als je daar bent want voordat ik er erg in had was het al bijna 23:00. En zag dus op mijn lijstje dat ik nog niet alles had kunnen proeven, haha. De terugreis naar Brabant was een lange reis, na het missen van wat treinen zijn we gestrand in Breda waarna we het laatste stuk naar Etten-leur met de taxi af moesten leggen.
Om even mee te gaan in de bevindingen van Noxa, want die liggen aardig in de lijn van mijn bevindingen.
Een paar dingen die mij OOK opvielen:
1. Wat was het ongelooflijk druk. Het was voor mij de eerste keer in Den Haag, is het er altijd zo druk?Bij sommige stands kon je haast niet eens zien wat ze hadden staan, zo druk was het.
2. Ik vond dat je voor veel whisky's dram's moest bij leggen om ze te kunnen drinken. Heb maar een enkele fles gezien waarbij dat niet nodig was.Ja, dat vond ik ook wat tegenvallen. Hoofdzakelijk die 'slobberwhisky's' kon je zo proeven, voor de rest was het bijbetalen. Nu waren alle whisky's die ik heb geproefd onder de 6 drams bij betaling, maar als je er dan ruim 10 proeft loop dit toch aardig snel op.
3. Ik heb voor het eerst in mijn leven een rij bij de heren toiletten gezien waar de dames gewoon door konden lopen.Gezien de verhouding man/vrouw is dit natuurlijk niet gek.
4. Betalen voor de toiletten? Jammer.Ja, dat slaat inderdaad nergens op.
5. Goede sfeer, erg gezellig en de meest stand medewerkers waren erg onderhoudend.Vond de sfeer en de standmedewerkers top! Overal waar ik een vraag stelde kreeg ik ook goed antwoord.
6. Zeer ruim aanbod!Aanbod was inderdaad top!
Extra MINpuntje: Die whisky-shop. Was schijnbaar de eerste keer dat ze die hadden en van mij mag het ook meteen de laatste keer zijn. Voegt in mijn ogen weinig toe! Prijzen lagen dik boven de online-prijzen en echte aanbiedingen en/of scherpe kortingen kon je er niet vinden.
Enkel geproefde whisky's waar ik van heb genoten (in willekeurige volgorde):
Glencadam 21 - was vrij nieuw in Nederland (is mij verteld). Zachte whisky die ik lekkerder vond dan de 15. De 10 niet meer kunnen proeven, de tijd was om...haha.
Dalmore 18 - heerlijk zachte whisky, het vanille en chocolade was het eerste waar ik aan dacht. Een lekker lange afdronk.
Millstone 10 (american oak) - OOk dit is een heerlijke zachte whisky met smaken van vanille, fruit en wat houtsmaak.
Glenfiddich 14 - Omdat ik de 15 en 18 echt super vind wilde ik deze ook even proberen. HIj past mooi in het rijtje bij me, heerlijk! Fruit en wat lichte kruiden, daar kan ik wel van genieten.
Glenfiddich 21 - Geweldig! (meer staat er niet bij m'n aantekeningen, haha)
Dalwhinnie winters gold - Hele leuk stand waar we even MOESTEN gaan kijken, en proeven natuurlijk. Mierzoet en heel zacht. Ga deze zeker nog aan m'n collectie toevoegen!
Glenlivet Nadurra Oloroso - Geproefd tijdens de masterclass bij Glenlivet. Van de 3 vond ik deze echt het lekkerste. Zacht en zoet, beetje kruidig en proefde de kaneel.
Longmorn 16 - hout, honing en fruit...heerlijk!
Glenfarclas 15 - zoete whisky die ik (zo zag ik ineens thuis) al als mini-flesje had staan en geproefd....haha. Maar was ook hier weer heerlijk
Kintra Braes of the Glenlivet 20yo 1994 - De lekkerste die ik die avond heb gedronken (en nee, was niet op het eind van de avond!). GEWELDIGE whisky is dit!!
Volgend jaar?
Waarschijnlijk wel!
Al mogen ze dan wel iets doen aan de prijzen, en dan met name de extra drams die je overal bij moet betalen.