Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor fjharms » 07 Apr 2017, 21:34

punchbowl schreef:Goh, de flessen die ik nooit plan te openen, staan bij mij nooit in het zonlicht en draai ik om de zoveel tijd eens om (om de kurk vochtig te houden). Verder hou ik ze van vochtige plaatsen. Dit klinkt misschien dom, maar voor mij betekent whisky niet alleen het proeven ervan, maar ook het verzamelen om ervan te genieten. Ik vind er groot plezier in om ervan te drinken, alsook ze te verzamelen en zo te kijken hoe die magische drank in die flessen behouden blijft. Het is toch fantastisch om iets ongeopend, exclusief te bezitten. Van whisky moet je kunnen genieten/drinken, maar het is toch een extra dimensie om ze te verzamelen voor hun exclusiviteit. Ik vind het soms jammer hoe men reageert dat het godlasterend is van het verzamelen van whisky en ze daarbij niet te openen. Volgens mij ligt daarbij de extra attractiviteit van whiskyliefhebber te zijn. Zowel het proeven als het jagen achter die ene, bepaalde fles. Bij het schrijven van deze post krijg ik de drang om een goeie whisky te drinken bij het afzeilen van de zoektocht naar die ene bepaalde fles ik op zoek ben. Wat zijn wij toch gelukzakken. :smullen

Persoonlijk begrijp ik niet waarom iemand exclusieve whisky wil bezitten zonder ze te willen proeven. Kriebelt het dan niet, vraag je je niet af hoe ie dan echt zal smaken? Of heb je wel al een sample geproefd?
Dat is ook de reden dat ik recent een Port Ellen heb geopend (en een paar mede-forummers blij heb kunnen maken met een sample). Je kunt naar de fles blijven kijken (ook best een mooie fles trouwens), maar dan kan er net zo goed thee in zitten... Het proeven van een dergelijke whisky doet voor mij toch vele malen meer dan alleen het kijken naar de fles, en weten dat ik 'm bezit. Wat dan wel weer pijn doet, is als ie op raakt :-( dat is zeker een nadeel...
8 x
Afbeelding

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 21:44

fjharms schreef:
punchbowl schreef:Goh, de flessen die ik nooit plan te openen, staan bij mij nooit in het zonlicht en draai ik om de zoveel tijd eens om (om de kurk vochtig te houden). Verder hou ik ze van vochtige plaatsen. Dit klinkt misschien dom, maar voor mij betekent whisky niet alleen het proeven ervan, maar ook het verzamelen om ervan te genieten. Ik vind er groot plezier in om ervan te drinken, alsook ze te verzamelen en zo te kijken hoe die magische drank in die flessen behouden blijft. Het is toch fantastisch om iets ongeopend, exclusief te bezitten. Van whisky moet je kunnen genieten/drinken, maar het is toch een extra dimensie om ze te verzamelen voor hun exclusiviteit. Ik vind het soms jammer hoe men reageert dat het godlasterend is van het verzamelen van whisky en ze daarbij niet te openen. Volgens mij ligt daarbij de extra attractiviteit van whiskyliefhebber te zijn. Zowel het proeven als het jagen achter die ene, bepaalde fles. Bij het schrijven van deze post krijg ik de drang om een goeie whisky te drinken bij het afzeilen van de zoektocht naar die ene bepaalde fles ik op zoek ben. Wat zijn wij toch gelukzakken. :smullen

Persoonlijk begrijp ik niet waarom iemand exclusieve whisky wil bezitten zonder ze te willen proeven. Kriebelt het dan niet, vraag je je niet af hoe ie dan echt zal smaken? Of heb je wel al een sample geproefd?
Dat is ook de reden dat ik recent een Port Ellen heb geopend (en een paar mede-forummers blij heb kunnen maken met een sample). Je kunt naar de fles blijven kijken (ook best een mooie fles trouwens), maar dan kan er net zo goed thee in zitten... Het proeven van een dergelijke whisky doet voor mij toch vele malen meer dan alleen het kijken naar de fles, en weten dat ik 'm bezit. Wat dan wel weer pijn doet, is als ie op raakt :-( dat is zeker een nadeel...

Terechte reactie, net als in mijn post vind ik persoonlijk dat de whisky-wereld meerdere dimensies heeft. Dit omvat zowel het proeven alsook het verzamelen. Iedereen kan en mag hierover een eigen mening hebben. Ik persoonlijk vind er enorm plezier in om goede whisky te proeven, net als goede whisky te verzamelen. Dit lijkt me louter persoonlijke keuze of overgave. Dit is ook het nuttige van een forum, dat ieder zijn eigen mening of keuze op een volwassen manier kan verkondigen.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 07 Apr 2017, 21:51

terug naar het onderwerp, zorg dragen voor je whiskycollectie gaat over de flessen die voorlopig dicht blijven en waar we van genieten zonder ze te drinken. Belangrijk is dat ze een waarde vertegenwoordigen die niet alleen in geld uit te drukken is maar vooral in emotie. Buiten het met een regelmaat kantelen, wat een plezier om deze mooie flessen even vast te houden, is het vooral belangrijk ze uit het zonlicht te houden. Overigens, om even op de waarde terug te komen, verzeker je voorraad bij een goede verzekeraar en leg vast wat je hebt. Maar vooral, heel veel plezier met verzamelen, :goedgedaan
0 x

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 21:55

gerritbakker57 schreef:terug naar het onderwerp, zorg dragen voor je whiskycollectie gaat over de flessen die voorlopig dicht blijven en waar we van genieten zonder ze te drinken. Belangrijk is dat ze een waarde vertegenwoordigen die niet alleen in geld uit te drukken is maar vooral in emotie. Buiten het met een regelmaat kantelen, wat een plezier om deze mooie flessen even vast te houden, is het vooral belangrijk ze uit het zonlicht te houden. Overigens, om even op de waarde terug te komen, verzeker je voorraad bij een goede verzekeraar en leg vast wat je hebt. Maar vooral, heel veel plezier met verzamelen, :goedgedaan

Super, zo beleef ik het ook. :violin
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 07 Apr 2017, 22:00

hoi Punchbowl, heb je ook al een whiskybase account?
0 x

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 22:20

gerritbakker57 schreef:hoi Punchbowl, heb je ook al een whiskybase account?

Nope nog niet aangemaakt, maar staat zeker op to-do list.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 08 Apr 2017, 12:00

defeatless schreef:Ja daar ga ik best wel ver in, maar goed de vrouw heeft me toch al voor gek verklaard.

De bewaar flessen, of de flessen die pas later open gaan, die gaan met parafilm eromheen. Elk jaar haal ik ze uit de kast en leg ik ze op hun rug. Dan vervang ik ook het parafilm (aliexpress is de goedkoopste).

Verder decanteer ik ook, maar niet elke fles. Meestal de super heavy sherried, of de duurdere als ik inschat dat oxidatie een grote invloed gaat hebben. Dit doe ik als de fles op de helft is.

Verder alle dichte flessen netjes in een kast in het midden van het huis, daar zijn de minste schommelingen in de temperatuur en komt het zonnetje niet.

Ik ben nieuwsgierig hoe jij staat tegenover zo een spuitbus met 'Preserve Gas'. Ralfy maakte daar al menig maal een positieve opmerking over. Het zou dan toch heel het decanteergebeuren overbodig maken?
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 08 Apr 2017, 12:11

De flessen waar de bedoelde zorg naar uit gaat blijken vaak flessen van honderden, zo niet meer dan duizend euro per stuk (er komen wel eens verzamelingen/aantallen voorbij op WB ..) En er is zeker een verschil tussen verzamelen of drinken (flesje blijft dicht of flesje gaat open ;)) Ieder zo zijn ding. Volgens mij heeft zo'n beetje iedereen wel een paar flessen waar hij/zij een soort van 'zuinig' op is, maar om een fles dan nooit open te trekken :?

:bottomsup (burp), Dirk
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Apr 2017, 17:33

Michaël schreef:
defeatless schreef:Ja daar ga ik best wel ver in, maar goed de vrouw heeft me toch al voor gek verklaard.

De bewaar flessen, of de flessen die pas later open gaan, die gaan met parafilm eromheen. Elk jaar haal ik ze uit de kast en leg ik ze op hun rug. Dan vervang ik ook het parafilm (aliexpress is de goedkoopste).

Verder decanteer ik ook, maar niet elke fles. Meestal de super heavy sherried, of de duurdere als ik inschat dat oxidatie een grote invloed gaat hebben. Dit doe ik als de fles op de helft is.

Verder alle dichte flessen netjes in een kast in het midden van het huis, daar zijn de minste schommelingen in de temperatuur en komt het zonnetje niet.

Ik ben nieuwsgierig hoe jij staat tegenover zo een spuitbus met 'Preserve Gas'. Ralfy maakte daar al menig maal een positieve opmerking over. Het zou dan toch heel het decanteergebeuren overbodig maken?

Volgens mij is het vrij duur. En elke keer een nieuwe spriets gas erin doen is ook weer zo wat. flesjes van 100ml zijn dan misschien de eerste keer wat meer werk, maar daarna hoef je niet elke keer weer te lopen spuiten met een bus.

Is maar een mening, ik heb het zelf namelijk nog nooit geprobeerd.
1 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Apr 2017, 17:44

DvdB schreef:De flessen waar de bedoelde zorg naar uit gaat blijken vaak flessen van honderden, zo niet meer dan duizend euro per stuk (er komen wel eens verzamelingen/aantallen voorbij op WB ..) En er is zeker een verschil tussen verzamelen of drinken (flesje blijft dicht of flesje gaat open ;)) Ieder zo zijn ding. Volgens mij heeft zo'n beetje iedereen wel een paar flessen waar hij/zij een soort van 'zuinig' op is, maar om een fles dan nooit open te trekken :?

:bottomsup (burp), Dirk

Misschien is het tijd voor een poll?
Onder welke omstandigheden gaat je meest exclusieve fles tóch open?
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Apr 2017, 20:03

fjharms schreef:Misschien is het tijd voor een poll?Onder welke omstandigheden gaat je meest exclusieve fles tóch open?
Bij je begrafenis. Door je nabestaanden.
6 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Apr 2017, 20:23

Reichenbach schreef:
fjharms schreef:Misschien is het tijd voor een poll?Onder welke omstandigheden gaat je meest exclusieve fles tóch open?
Bij je begrafenis. Door je nabestaanden.

Niet noodzakelijk hoor, een deel maakt zichzelf lid van het forum en post iets in:
https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=13414 :bigsmile :P
Of ze maken er cocktailsaus van!
1 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 02 Dec 2017, 15:59

gerritbakker57 schreef:terug naar het onderwerp, zorg dragen voor je whiskycollectie gaat over de flessen die voorlopig dicht blijven en waar we van genieten zonder ze te drinken. Belangrijk is dat ze een waarde vertegenwoordigen die niet alleen in geld uit te drukken is maar vooral in emotie. Buiten het met een regelmaat kantelen, wat een plezier om deze mooie flessen even vast te houden, is het vooral belangrijk ze uit het zonlicht te houden. Overigens, om even op de waarde terug te komen, verzeker je voorraad bij een goede verzekeraar en leg vast wat je hebt. Maar vooral, heel veel plezier met verzamelen, :goedgedaan

Wat is de beste manier om je collectie vast te leggen? Een lijst, foto's, laten taxeren? Ik wil dit ook gaan doen voor de inboedelverzekering
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Dec 2017, 17:24

Geert schreef:

Wat is de beste manier om je collectie vast te leggen? Een lijst, foto's, laten taxeren? Ik wil dit ook gaan doen voor de inboedelverzekering

Ergens zu je moeten aantonen dat het je bezit is. Ik zie hier genoeg foto's van de collectie van henri voorbij komen, als ik die aan mijn verzekeraar geef...

Ik heb al mijn whisky's geregistreerd op WB, ook de samples. Dat vind ik wel genoeg. Als ik mijn flessen zo optel dan zal de waarde ongeveer rond de 3000 euro liggen. Dat kost mijn bed en mijn bank ook. Moet ik die dan ook apart gaan verzekeren?

My two cents...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 02 Dec 2017, 17:49

Jouw bed en bank zitten in de inboedel van de brandverzekering. Jouw flessen niet. Waarom het gevaar lopen? Gewoon een upgrade van de brandverzekering. Kost praktisch niets.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”