Bunnahabhain expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bunnahabhain expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Sep 2020, 21:52

Fat Bastard! schreef:En dat dunne leidinkje wat boven de buitenpoort doorloopt? Wie heeft er niet over gefantaseerd om daar een gaatje in te prikken?

Ik niet. Eerder over aftappen en omleiden via de zeebodem naar een afgelegen plekkie en daar een kelder vol laten lopen :P
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Sep 2020, 21:54

Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:En dat dunne leidinkje wat boven de buitenpoort doorloopt? Wie heeft er niet over gefantaseerd om daar een gaatje in te prikken?

Ik niet. Eerder over aftappen en omleiden via de zeebodem naar een afgelegen plekkie en daar een kelder vol laten lopen :P

Joh! Wat ben ik dan toch bescheiden :roll:

Maar de authentieke sfeer en uitstraling zal waarschijnlijk met deze flinke investering teniet gedaan worden.
En niet alleen hier, visitor centres zijn gewoon big business tegenwoordig.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Sep 2020, 22:38

Fat Bastard! schreef:
Joh! Wat ben ik dan toch bescheiden :roll:

Brutalen hebben de halve wereld toch? :lekker

Fat Bastard! schreef: Maar de authentieke sfeer en uitstraling zal waarschijnlijk met deze flinke investering teniet gedaan worden.
En niet alleen hier, visitor centres zijn gewoon big business tegenwoordig.

Ja das afwachten idd. Hopelijk hebben de zuid Afrikanen van Distell limited nog iets te schaften met traditie..
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Sep 2020, 22:57

Cask1988 schreef:Ja das afwachten idd. Hopelijk hebben de zuid Afrikanen van Distell limited nog iets te schaften met traditie..
Wat denk je?

Als het zeemeeuw-management van zo'n multinational er zich ergens mee gaan bemoeien weet je bij voorbaat hoe het afloopt. Voor de Islanders natuurlijk wel zaak om er in mee te gaan; levert weer banen en een bijdrage aan de plaatselijke economie. Dat jij daarna mogelijk niet meer geïnteresseerd bent in het gepolijste resultaat, is iets van later zorg. Wellicht is de tent tegen die tijd allang weer doorverkocht aan de volgende investeerder.

Misschien is de recente modernisering van Macallan wel een graadmeter; ook een behoorlijk opgepoetst merk.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Sep 2020, 23:14

Reichenbach schreef:Wat denk je?

Als het zeemeeuw-management van zo'n multinational er zich ergens mee gaan bemoeien weet je bij voorbaat hoe het afloopt. Voor de Islanders natuurlijk wel zaak om er in mee te gaan; levert weer banen en een bijdrage aan de plaatselijke economie. Dat jij daarna mogelijk niet meer geïnteresseerd bent in het gepolijste resultaat, is iets van later zorg. Wellicht is de tent tegen die tijd allang weer doorverkocht aan de volgende investeerder.

Misschien is de recente modernisering van Macallan wel een graadmeter; ook een behoorlijk opgepoetst merk.

Jup. Ik heb nog een sprankeltje hoop maar ik weet ook wel beter idd. Dat laatste daar zeg je wat. Dat zal idd de toekomst wel gaan zijn. Over 20 jaar noemen ze Macallan pioniers en probeert de rest ze te overklassen. Doodzonde voor de puristen zoals wij maarja..that’s life :?
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 29 Sep 2020, 08:46

Vergeet niet dat het ook gewoon een werkplek is voor mensen. En daarnaast is oud en krakkemikkig erg leuk om te zien, maar is het onderhoud nogal prijzig.
Heb geen idee hoe Tobermory er nu uitziet ten opzichte van daarvoor, maar dat zal een goede indicatie geven over de koers van Distell.
4 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

rpwh1981
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rpwh1981 » 29 Sep 2020, 14:16

Ik hoop Islay dit voorjaar weer een bezoekje te kunnen brengen (als het hele Coronagebeuren geen roet in het eten gooit..). Dan kan ik mooi even eens zien of de oude sfeer behouden is gebleven (fingers crossed!)
0 x

kekno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kekno » 14 Nov 2020, 10:57

Iemand deze geproefd heb deze net besteld,

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... in-2009-vw
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Nov 2020, 19:26

rpwh1981 schreef:Ik hoop Islay dit voorjaar weer een bezoekje te kunnen brengen (als het hele Coronagebeuren geen roet in het eten gooit..). Dan kan ik mooi even eens zien of de oude sfeer behouden is gebleven (fingers crossed!)

Het zou wel mooi zijn als de prijzen een beetje normaal worden. En dan heb ik t over vaten; £ 26 - £ 28 K is tegenwoordig een ‘normale’ prijs voor een 2006 Bunnahabhain. Oja, die prijs krijg je alleen als je 10 vaten koopt. Totale idioterie.
Geldt ook voor de rest van Islay trouwens en slaat ook al door naar overige popi distilleries. Ledaig gaat dezelfde kant op. Over 5 jaar kopen we een 10yo voor € 170 - € 200. :HitHead
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 14 Nov 2020, 21:22

Oogadal schreef:Het zou wel mooi zijn als de prijzen een beetje normaal worden. En dan heb ik t over vaten; £ 26 - £ 28 K is tegenwoordig een ‘normale’ prijs voor een 2006 Bunnahabhain. Oja, die prijs krijg je alleen als je 10 vaten koopt. Totale idioterie.
Geldt ook voor de rest van Islay trouwens en slaat ook al door naar overige popi distilleries. Ledaig gaat dezelfde kant op. Over 5 jaar kopen we een 10yo voor € 170 - € 200. :HitHead

Ik vraag me af of dit houdbaar is, op elke straathoek zit straks een distillery, er komt straks weer een moment dat er een overschot komt. Ervan uitgaande dat bij deze nieuwe distillery's ook goed spul gemaakt wordt dat het concurrerend is qua kwaliteit.
Uiteindelijk bepaalt de consument wat er gekocht wordt.
Staan straks de schappen vol met veel te dure Bunna's :Scratch
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Nov 2020, 21:30

Het is niet alleen Bunna he, het is eigenlijk alles. Buiten obscure distilleries waar nog nooit iets fatsoenlijks de poort is uitgegaan. Sommige distilleries vragen al £ 4000 voor een barrel newmake. Zelfs distilleries die nieuw zijn durven dat, of meer nog, te vragen. Lagg; £ 6000 voor een barrel newmake, N’cean £ 7500 voor een barrel newmake.

Dus je ‘hoop’ dat het omdraait deel ik niet helemaal...
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Nov 2020, 21:37

De markt voor vaten zal wel groter zijn dan een paar jaar geleden, het aantal rijken neemt alleen maar toe. Bovendien worden ze steeds rijker en kunnen makkelijk investeren in een vaatje of wat.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 14 Nov 2020, 21:48

Oogadal schreef:Het is niet alleen Bunna he, het is eigenlijk alles. Buiten obscure distilleries waar nog nooit iets fatsoenlijks de poort is uitgegaan. Sommige distilleries vragen al £ 4000 voor een barrel newmake. Zelfs distilleries die nieuw zijn durven dat, of meer nog, te vragen. Lagg; £ 6000 voor een barrel newmake, N’cean £ 7500 voor een barrel newmake.

Dus je ‘hoop’ dat het omdraait deel ik niet helemaal...

Ik noemde specifiek Bunna, omdat we in een Bunna topic zitten. Maar het geldt idd voor algemene dure vaten, waarvan je nog totaal niet kan beoordelen of het iets speciaals of doorsnee resultaat oplevert.

Nu begrijp ik je opmerking op "hoop" niet helemaal, ik bedoel alleen maar te zeggen of die hoge prijzen zullen blijven. Uiteindelijk bepaalt marktwerking een groot deel de prijs.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Nov 2020, 21:51

Het zal, maar ik zie prijzen voorbij komen waarbij het stadium ‘investeren voor rendement’ allang een gepasseerd station is. Vorige week een 2009 Ledaig op een onbekende hogshead met 200 bulk liter op 59.9%. Hamerprijs £ 13.500 + 10% opslag. Ga je die retailen zonder marge voor de bottelaar en alleen voor de slijter dan staat ie al voor € 115 op het schap.
Hoe gaat dat vat je nog rendement opleveren de eerste 10 jaar? Is on ieder geval gekocht door iemand die er de ballen verstand van heeft, voor dat geld koop je ook 2005 Ledaig. Ook te duur trouwens.
Maar het probleem zit bij die te dure vaten want een bottelaar die een 2009 Ledaig heeft liggen die hij heeft gekocht in 2010 voor laten we zeggen £ 2.000 die kan z’n vat wel gaan bottelen en op de markt brengen, maar hij zal moeten rekenen met wat het hem nu zou kosten een vergelijkbaar vat te kopen. Anders kan ie beter de tent sluiten en z’n vaten ook de veiling opknikkren. :Scratch

Dat bedoel ik dus met ‘weinig hoop’ dat prijzen normaliseren. Want in het geval van whisky zit de grootste druk op prijsstijgingen bij de prijs van vaten. De marktwerking in retail is van ondergeschikt belang.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

GlenPiWi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 15 Nov 2020, 10:51

kekno schreef:Iemand deze geproefd heb deze net besteld,

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... in-2009-vw

Dat is een hele mooie. Heb er direct enkele flesjes van gekocht.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”