Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3106
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Nov 2021, 12:55

Wouterk schreef:......
Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'


Overdrijven is ook een vak. Helaas wordt door dit soort quotes de gekte alleen maar erger.
Iedere op geld beluste malloot denkt dat dit waar is en gaat los op alles wat er uit komt.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 825
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Nov 2021, 13:08

Wouterk schreef:https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864821/deze-fles-whisky-in-vlagtwedde-staat-te-koop-voor-minimaal-100000-euro

'Hij heeft 80 jaar liggen rusten. Hoe ouder de whisky, hoe smaakvoller en complexer hij wordt', zegt Dijkstra.

Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'

Manmanman.... hahhahahaah


Dit is niet eerlijk. Nu weten we al wat de inbreng van Thijs is bij het volgende thuisfestival…
2 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2176
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Nov 2021, 13:22

80 jaar in het vat met een Angel Share van ongeveer 2% per jaar, dan zou dit vat al na 50 jaar leeg moeten zijn geweest toch?
Of zie ik iets over het hoofd hier :Scratch?
1 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor MikerG » 01 Nov 2021, 13:34

het is niet 2% elk jaar van de 100% ;)
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Nov 2021, 15:24

Daarnaast is die 2% überhaupt een wat uit de lucht gegrepen gemiddelde. Er zijn echt wel vaten te vinden waar dat (een stuk) minder is.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2021, 15:45

Gelukkig wel..... :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1295
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Imphy France
Contact:

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Nov 2021, 16:40

Freezeroz schreef:met een Angel Share van ongeveer 2% per jaar, dan zou dit vat al na 50 jaar leeg moeten zijn geweest toch?
Of zie ik iets over het hoofd hier :Scratch?

Na 50 jaar heb je bij een angel share van 2% 'van het restant' nog 36,4 % over.
(Daarna ben ik maar gestopt...)
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2176
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Nov 2021, 16:52

Breedút_Genietsje schreef:
Freezeroz schreef:met een Angel Share van ongeveer 2% per jaar, dan zou dit vat al na 50 jaar leeg moeten zijn geweest toch?
Of zie ik iets over het hoofd hier :Scratch?

Na 50 jaar heb je bij een angel share van 2% 'van het restant' nog 36,4 % over.
(Daarna ben ik maar gestopt...)


Duidelijk :goedgedaan!
Ik weet niet wat er dan overblijft na 80 jaar, maar in dit geval zat er nog 175 liter in het vat.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Nov 2021, 17:33

Als ze zijn begonnen met een degelijk sherry vat zal het met die share wellicht wat mee vallen. Het oppervlak is bij een groot vat relatief gezien kleiner is en ik kan me voorstellen dat een vat uit die tijd een behoorlijke wanddikte heeft en aardig dicht zal zijn.

Of de ABV nog boven de 40% zit zal de vraag zijn, al wordt heel oude whisky wel vaker op een lager vatsterkte ABV afgevuld.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 454
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 01 Nov 2021, 19:53

Daan schreef:
Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.


Hoewel dat leuk klinkt, die logica klopt niet.


Hehe, zoals ik al aangaf is dit ook niet mijn standpunt - ik heb alleen zo nu en dan de behoefte om mezelf eens uit de tunnel te halen en te kijken of ik ook het tegenovergestelde van mijn eigen standpunt kan bekijken

Moet wel zeggen dat je het fantastisch hebt weten te weerleggen :goedgedaan
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Nov 2021, 10:44

Breedút_Genietsje schreef:
Freezeroz schreef:met een Angel Share van ongeveer 2% per jaar, dan zou dit vat al na 50 jaar leeg moeten zijn geweest toch?
Of zie ik iets over het hoofd hier :Scratch?

Na 50 jaar heb je bij een angel share van 2% 'van het restant' nog 36,4 % over.
(Daarna ben ik maar gestopt...)



100 x (1 - 0,02)^jaren = ...

Insert 50 = 36,4
Insert 80 = 19,9

:cool:
4 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Nov 2021, 19:12

HammerHead schreef:100 x (1 - 0,02)^jaren = ...

Insert 50 = 36,4
Insert 80 = 19,9

:cool:
Als het verlies 1,5% per jaar is dan zou het net kunnen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1546
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 02 Nov 2021, 19:30

wat is 1.5 of 2 % verlies.
Wat over is gaat 150.000 de liter kosten.
:Cry :Cry
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Nov 2021, 19:45

cor0566 schreef:wat is 1.5 of 2 % verlies.
Wat over is gaat 150.000 de liter kosten.
:Cry :Cry
Of het dat kost of ook maar waard is, dat is nog maar de vraag.

Wat telt is of er ergens in Azië nog een vermogende Mongool te vinden is die bereid zal zijn de vraagprijs er voor te betalen.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
emerton
Senior
Senior
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 Dec 2015, 20:46

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor emerton » 04 Nov 2021, 16:48

0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten