Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Jock » 11 Sep 2009, 21:10

Je kan ook hier bestellen: http://www.brouwland.com/nl/
Hier kan ook: http://www.vanderkooyjubbega.nl ( ook als je een eikenhouten vat wilt om nieuw spirist op te slaan als je het kan kopen of illegaal stoken :-)

Maar Pano geeft de gouden tip. Gewoon bij de apotheek. Als je een onafhankelijke slijter kent die bij Bresser en Timmer bestelt, kan hij ze ook voor je bestellen bij hen.

Gr,

Jock
0 x

Tom
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tom » 14 Jan 2010, 13:38

Top! Nu kan ik met een gerust hart verder flessen openen! :lol:

Juist nog 1 vraagje, we hebben het toch over glazen flesjes niet? Geen plastic?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jan 2010, 15:14

Tom schreef:we hebben het toch over glazen flesjes niet? Geen plastic?

Mijn inziens kun je beter glas gebruiken, maar ook daarover is al een keer gesproken: Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky ;-) Doe er je voordeel mee :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Dandeze
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 03 Mar 2010, 13:56

Zijn we weer

Naar aanleiding van de topic hoeveel Whisky drinkers in Nederland waarbij gemiddeld toch wel een fles of 7 open staat, kunnen we uitgaan van 5 liter :hoera binnen handbereik
Dit zijn dan rond de 150 drams/glazen/porties/genoten momenten :duimop.
Komt neer op 50 tot 75 weken dat een fles gemiddeld open staat.
Dit is ongeveer een jaar, ik denk dat bijmij een fles dit ruim haalt
Of reken ik hier wat fout. De houdbaarheid van een geopende fles is dan toch vrij goed.
Moet ik toch over naar de 0,7 ltr inhoud flessen van het levenswater.
0 x
Echte mannen eten geen honing, zij kauwen bijen

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 28 Mar 2010, 21:41

Om het topic maar weer even omhoog te halen,
Hout kan bleken door UV licht uit bijvoorbeeld zonlicht. Dus whisky ook. Maar zo heel veel vaart loopt dat niet anders hadden ze het wel in een donkere fles gedaan zoals ze dat bij rode wijn doen. Maar natuurlijk heeft UV licht invloed, ik bewaar de ongeopende flessen dan ook liever in de doos of koker. Al was het maar voor de zekerheid.
Wat betreft de invloed van lucht is iedereen het er over eens dat dat zeker bij wijn geldt. Ik zal mijn boeken er nog eens op na slaan hoe dat zit bij whisky. Ik kom er op terug!

edit: Vooral de vrije vetzuren zijn erg bepalend voor het aroma. Vrije vetzuren zijn erg vluchtig. Dus dan zal een glas whisky na bijvoorbeeld een half uurtje op tafel te hebben gestaan anders in de neus zijn dan een glas vers uit dezelfde fles. Volgens mij klopt dat wel. Verder dragen ook nog fenolen, aldehyden en esters bij aan het aroma. Vooral malt whisky's bevatten veel esters en aldehyden. Veel van de aromaten kunnen oxideren. Dus inderdaad, zoals eerder gezegd, hoe complexer het aroma hoe groter het verval.
0 x
Afbeelding

bates
Actief lid
Actief lid

Houdbaarheid van whisky

Ongelezen berichtdoor bates » 13 Nov 2010, 20:18

Hoy,

Ik start een nieuw topic omdat ik niet zo zeer wil weten hoe je best je whisky bewaard maar eerder hoelang je deze kan bijhouden.

Onlangs proefde ik een Talisker van een vriend, ik denk dat het een 16y was. Maar hij had die fles toch al even en het ontbrak hem aan smaak.

Wat is de gemiddelde levensduur van een whisky ( en nu niet zeggen totdat de fles leeg is :D )
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Houdbaarheid van whisky

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 13 Nov 2010, 20:24

Wat ik gehoord heb , vrij lang houdbaar. Als je fles het einde nadert , 3 vingers over = 3 weken , 2 vingers = 2 weken , 1 vinger is uitschenken.

Of het echt klopt weet ik niet maar de grote Bob Minnekeer vertelde het me dus er zal wel een kern van waarheid in zitten :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

bates
Actief lid
Actief lid

Re: Houdbaarheid van whisky

Ongelezen berichtdoor bates » 13 Nov 2010, 20:31

Woops,

Piet had al een dergelijk topic gestart.
Heb ik zojuist gemerkt.

Sorry
0 x

rtbrouwer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rtbrouwer » 16 Nov 2010, 07:42

Ik heb over het algemeen zo'n 5 á 6 flessen openstaan en de gemiddelde levensduur van een fles ligt op een goed jaar schat ik zo. Alle flessen waarbij er nog meer dan de helft inzit maak ik me nooit zorgen over. Als ie onder de helft komt dan hou ik het wel een in de gaten, dat wil zeggen dat ik dan eerder geneigd ben om die whisky te pakken dan eentje die nog voller zit. Als ie rond de kwart komt dan ga ik em in de komende weken opmaken.
0 x

WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 22 Dec 2010, 13:36

Houdbaarheid is niet echt relevant vind ik.

Whisky verandert zeker door contact met lucht, maar of we daar iets van merken, is een andere zaak. Ik heb bijvoorbeeld een Talisker Distillers Edition staan die al zeker zes jaar open is en al lange tijd een bodempje bevat. Op smaak is er niks te merken van "slecht" worden. Ik neem aan dat de smaak licht gewijzigd is t.o.v. de opening, maar waarom zou ik mij daar druk over maken? Als ik een nieuwe Talisker DE ga kopen, heb ik toch een andere batch met een andere smaak.

Als we echt batches willen vergelijken, dan hebben we natuurlijk gesloten flessen nodig, maar in de dagelijkse praktijk maakt het allemaal niks uit. Laatst nog een fles Haig geproefd die al minstens 40 jaar open stond in de kelder van een tante. Zelfs na al die tijd is hij perfect drinkbaar.
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 22 Dec 2010, 16:01

Bewerken (snijden, pletten, walsen, malen), lucht, licht, tijd en temperatuur hebben invloed op smaak. Is gewoon de bereiding van al ons eten en drinken op gebaseerd. Je ziet ze ook allemaal terug in de bereiding van whisky.

Het effect van smaakverandering wil je als producent op enig moment stopzetten. Het opslaan in glas is dan een erg goede oplossing. Om te zorgen dat het echt niet bederft kunnen we maatregelen nemen zoals (er zijn er meer)
suiker > denk aan jam
zuur > denk aan rolmops
alcohol > on topic :bigsmile
E200-250 Conserveermiddelen
Wegfilteren werkzame stoffen
Pasteuriseren

Onze drank bevat veel alcohol en bederven zal whisky sowieso niet.
Dat geldt overigens niet voor alle drank. Bier, wijn en sommige likeuren bevatten veel werkzame stoffen en zelfs een gekleurde fles en stabiele bewaartemperatuur gaat dat niet tegenhouden.
Bier gaat in gesloten fles vrij snel achteruit. Bier van een half jaar zal je niet ziek van worden maar dat vind je echt een stuk minder en misschien wel niet te zuipen. Kan schrikken zijn als je ineens een oud flesje pakt!

Wijn gaat er in een groot aantal gevallen op voorruit maar kan ook gewoon azijn worden.
Er zijn nogal wat likeurtjes die melkachtige ingrediënten bevatten. Denk aan koffielikeuren. Niet onbeperkt houdbaar en na opening gaat bederf direct inzetten. De dop gaat echt rot ruiken en op een bepaald moment wordt het echt een wetenschappelijk kweekje.

Bij whisky is de alcohol hoog en de werkzame stoffen laag. Toch goed om je bewust te zijn wat er KAN gebeuren. Vanuit de theorie denkende hanteer ik de volgende spelregels:
1. Voorkom kruisbesmetting – dus niet met je handen waar je net een blokje kaas mee hebt beetgepakt de schroefdraad van de fles “schoon maken”. Zeker geen kaas! Appelmoes is helemaal dodelijk!
2. Voorkom onnodig licht – nagenoeg alle whisky waar je zuinig op wilt zijn zit in een doos, koker of kistje. Gebruik deze je hebt er toch voor betaald.
3. Voorkom temperatuurwisselingen – sla je whisky niet op in de schuur waar het 30 graden, -10 en weer 30 graden is. De sluitingen van de flessen gaan daar ook door werken.
4. Sluit je flessen goed af. Niet te strak in geval van draaidoppen want steeds te strak aandraaien doet de dop lubberen. Wrik krukken ook niet stoer in en uit. Ziet er goed uit voor je vrienden maar beleid zorgt dat de kurk z;n werk kan blijven doen.
5. Voorkom aanraking van de binnenzijde van de dop/kurk. Vooral kurken zijn kwetsbaar. Bij het ruiken aan de kurk dus niet even tegen het puntje van je neus.
6. Zorg dat flessen niet kunnen stoten. Vooral de doppen/kurken. Lekkende doppen willen we niet.
7. Gooi geen whisky terug in de fles. Een glas is altijd besmet. Drink het op of doe het in een proefflesje.
8. Nodig je vrienden regelmatig uit om restjes op te maken. :bigsmile

Unchillfiltered whisky bevat volgens mij meer werkzame stoffen en het is theoretisch aannemelijk dat whisky in deze categorie iets gevoeliger is.

LET OP: het is allemaal marginaal maar wie z’n whisky’s serieus neemt hanteert wat mij betreft bovenstaande regels.
Daarnaast kan je deze regels hanteren voor zo’n beetje alles wat met eten en drinken te maken heeft.

Overigens maak ik m’n flessen gelijk open als ik ze koop. Als ik een fles dicht wil laten kan ik hem beter bij de slijter laten staan. Staat hij veiliger en ik heb m’n geld beschikbaar.

Ik heb 20 flessen open staan en maak me door bovenstaande gedragsregels verder niet erg druk over de “terugloop” van m’n whisky’s.
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 22 Dec 2010, 17:54

GastheerG schreef:Voorkom kruisbesmetting – dus niet met je handen waar je net een blokje kaas mee hebt beetgepakt de schroefdraad van de fles “schoon maken”. Zeker geen kaas! Appelmoes is helemaal dodelijk!

Appelmoes in combi met whisky...? :lol:
0 x
Afbeelding

epster
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor epster » 11 Nov 2013, 21:55

Hallo, Ik ben net nieuw hier op het forum. Mijn vraag is, of het geen goede optie is om de fles vacuum te trekken. Ik had vroeger zo'n setje een rubberen afsluit dop waarop je dan een soort pompje kon zetten, en zo de lucht ( vacuum ) uit de fles kon trekken. Is zo de whisky langer met behoud van zijn boeket te bewaren ??
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Nov 2013, 21:58

Nee. Driewerf nee :)

Je trekt de alcohol uit de whisky als je hem vacuüm trekt. Dat is in ieder geval wat mij verteld is. Je zal hierover verschillende meningen vinden als je het internet doorzoekt :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Nov 2013, 22:03

Matti schreef:Nee. Driewerf nee :)

Je trekt de alcohol uit de whisky als je hem vacuüm trekt. Dat is in ieder geval wat mij verteld is. Je zal hierover verschillende meningen vinden als je het internet doorzoekt :)

Hier een alternatief Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?...maar veel ervaringen zijn er niet over gedeeld 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”