Bewerken (snijden, pletten, walsen, malen), lucht, licht, tijd en temperatuur hebben invloed op smaak. Is gewoon de bereiding van al ons eten en drinken op gebaseerd. Je ziet ze ook allemaal terug in de bereiding van whisky.
Het effect van smaakverandering wil je als producent op enig moment stopzetten. Het opslaan in glas is dan een erg goede oplossing. Om te zorgen dat het echt niet bederft kunnen we maatregelen nemen zoals (er zijn er meer)
suiker > denk aan jam
zuur > denk aan rolmops
alcohol > on topic
E200-250 Conserveermiddelen
Wegfilteren werkzame stoffen
Pasteuriseren
Onze drank bevat veel alcohol en bederven zal whisky sowieso niet.
Dat geldt overigens niet voor alle drank. Bier, wijn en sommige likeuren bevatten veel werkzame stoffen en zelfs een gekleurde fles en stabiele bewaartemperatuur gaat dat niet tegenhouden.
Bier gaat in gesloten fles vrij snel achteruit. Bier van een half jaar zal je niet ziek van worden maar dat vind je echt een stuk minder en misschien wel niet te zuipen. Kan schrikken zijn als je ineens een oud flesje pakt!
Wijn gaat er in een groot aantal gevallen op voorruit maar kan ook gewoon azijn worden.
Er zijn nogal wat likeurtjes die melkachtige ingrediënten bevatten. Denk aan koffielikeuren. Niet onbeperkt houdbaar en na opening gaat bederf direct inzetten. De dop gaat echt rot ruiken en op een bepaald moment wordt het echt een wetenschappelijk kweekje.
Bij whisky is de alcohol hoog en de werkzame stoffen laag. Toch goed om je bewust te zijn wat er KAN gebeuren. Vanuit de theorie denkende hanteer ik de volgende spelregels:
1. Voorkom kruisbesmetting – dus niet met je handen waar je net een blokje kaas mee hebt beetgepakt de schroefdraad van de fles “schoon maken”. Zeker geen kaas! Appelmoes is helemaal dodelijk!
2. Voorkom onnodig licht – nagenoeg alle whisky waar je zuinig op wilt zijn zit in een doos, koker of kistje. Gebruik deze je hebt er toch voor betaald.
3. Voorkom temperatuurwisselingen – sla je whisky niet op in de schuur waar het 30 graden, -10 en weer 30 graden is. De sluitingen van de flessen gaan daar ook door werken.
4. Sluit je flessen goed af. Niet te strak in geval van draaidoppen want steeds te strak aandraaien doet de dop lubberen. Wrik krukken ook niet stoer in en uit. Ziet er goed uit voor je vrienden maar beleid zorgt dat de kurk z;n werk kan blijven doen.
5. Voorkom aanraking van de binnenzijde van de dop/kurk. Vooral kurken zijn kwetsbaar. Bij het ruiken aan de kurk dus niet even tegen het puntje van je neus.
6. Zorg dat flessen niet kunnen stoten. Vooral de doppen/kurken. Lekkende doppen willen we niet.
7. Gooi geen whisky terug in de fles. Een glas is altijd besmet. Drink het op of doe het in een proefflesje.
8. Nodig je vrienden regelmatig uit om restjes op te maken.
Unchillfiltered whisky bevat volgens mij meer werkzame stoffen en het is theoretisch aannemelijk dat whisky in deze categorie iets gevoeliger is.
LET OP: het is allemaal marginaal maar wie z’n whisky’s serieus neemt hanteert wat mij betreft bovenstaande regels.
Daarnaast kan je deze regels hanteren voor zo’n beetje alles wat met eten en drinken te maken heeft.
Overigens maak ik m’n flessen gelijk open als ik ze koop. Als ik een fles dicht wil laten kan ik hem beter bij de slijter laten staan. Staat hij veiliger en ik heb m’n geld beschikbaar.
Ik heb 20 flessen open staan en maak me door bovenstaande gedragsregels verder niet erg druk over de “terugloop” van m’n whisky’s.