Nee, niks mis met goede discussie. Vond je wel ietwat fel met deels foutieve informatie waarop je een deel van je mening baseert.
Aberlour e.d. worden toch ook op smaak gebracht? Dat doen ze tegenwoordig (bijna) allemaal. En dat 't een NAS wereld wordt omdat de vraag hoger is dan 't aanbod, is een algemeen gegeven en iets waar bijna elk whisky merk zich inmiddels aan schuldig maakt, of dat nou Ardbeg, Glendronach of Highland Park is.
Dat je 't niet lekker "vind" is prima, maar daarmee is het natuurlijk geen feit. Uitspraken als "want die 10 yo mist eigenlijk alles wat je zoekt in een goede dram" gaan bij mij al snel tegen de haren in, want het is niet aan jou om te bepalen wat ik zoek in een goede dram
Dat toffee / caramel achtige vind ik nou juist lekker

Dat profiel heb ik nog in geen enkele andere whisky zo geproefd. Net zoals die bottelingen van vW, en die zijn niet op smaak gebracht met caramel ofzo (zeggen ze althans). Misschien die BS wel, niet gechecked en daarvoor moet ik 'm nog meer proeven (pas 1x op tijdens festival na al wat drams in m'n mik).
En de prijs of leeftijd zegt imo niet alles. Ook dat is een deel smaak, en vaak ook de allure, want ik heb zat duurdere whisky's op die ik niet zo boeiend vond. Blind tastings geven dat ook ongenuanceerd weer, tot ergenis van sommigen

En soms zijn ze wel erg lekker, maar niet 200 euro meer lekker. En soms zijn ze inderdaad 300 EU lekker, en dan vind je 't ook waard. Ga je dan ook relativeren op prijs en vergelijken met die andere whisky die je voor 250 EU kunt krijgen? Nee.
Feit is dat ik geen alternatief zou kunnen noemen die op Tamdhu BS lijkt. De 10 en 15 e.d. vind ik ook niks, soort slap aftreksel met minder smaak ontwikkelingen. De vW Tamdhu's zijn tegenwoordig vrijwel net zo duur. Dus is 60/65 EU voor zo'n fles dan te duur? Nee, voor mij niet. Zeker niet om 's te proberen en direct te vergelijken met m'n andere Tamdhu's. Maar tips en adviezen voor alternatieven die op 't Tamdhu profiel lijken zijn natuurlijk welkom
Ardbeg Uggy, Laphraoig QC e.d. vind ik ook erg lekker, maar lijken er verder totaal niet op zoals je weet.
Sinds wanneer is prijs een maatstaf voor whisky?
Ik baal er nog van dat ik m'n Yamazaki 18 yo heb open getrokken. Nog geen jaar geleden gekocht voor 85 EU en nu overal al 250 EU. En ik vind 'm niet eens zo heel bijzonder. Ik kocht een Glenrothes van Adelphi (van "maar" 6 jaar oud) voor 80 eu, al 20 EU meer dat ik 2 maanden ervoor had betaald en kreeg diezelfde dag nog via 't forum een bod van 200 EU voor die fles. En die 6 jaar oude whisky vind ik lekkerder dan knijters van een whisky ala Brora of andere 25+ jaar whisky's die ik op heb

Al moet ik toegeven dat ik ook wel hele lekkere Littlemills op heb. Maarja, ander prijskaartje. Prijs redenaties maken in de whisky wereld is gewoon niet volgens whisky logica ...