Ik hoorde namelijk iemand op het festival in Leiden zeggen dat hij wel 5 jaar met een fles doet. Ik kan me voorstellen dat als je sporadisch een glaasje neemt maar als ik hier zie wat er zoal genuttigd wordt....
Hoe lang doe je over een fles?
Hoe lang doe je over een fles?
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoelang doet men hier gemiddeld over een fles? Ik denk zelf gemiddeld een jaar ofzo. Uitzonderingen van twee jaar mbt flessen waar ik zuiniger op ben.
Ik hoorde namelijk iemand op het festival in Leiden zeggen dat hij wel 5 jaar met een fles doet. Ik kan me voorstellen dat als je sporadisch een glaasje neemt maar als ik hier zie wat er zoal genuttigd wordt....
Ik geniet er lekker van maar ik zou met bepaalde flessen ook wel langer willen doen maar ja....ze zijn zo lekker....dus pak ik ze steeds weer.
1 x
Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?
Mel schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoelang doet men hier gemiddeld over een fles? Ik denk zelf gemiddeld een jaar ofzo.
Same here, heel ietsje langer misschien.
0 x
Een jaar?? Hoeveel open flessen hebben jullie dan staan?
0 x
Dematten schreef:Een jaar?? Hoeveel open flessen hebben jullie dan staan?
Het waren er 12. Ik wil er nu max 8 tegelijk open hebben.
Maar volgens mij gaan we
0 x
Dematten schreef:Een jaar?? Hoeveel open flessen hebben jullie dan staan?
Verbaasd dat je zo? Vind je dat lang of juist kort?
0 x
Nickolaas schreef:Maar volgens mij gaan we![]()
Nu niet meer
2 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: Hoe lang doe je over een fles?
Ik vind het lang. Ik ledig mijn flessen meestal in enkele maanden. Maar heb er dan ook maar een beperkt aantal open.
0 x
Bij verschilt dit sterk per fles. Ik probeer nooit teveel flessen tegelijk open te houden. Een aantal van die open flessen zijn meer voor een "daily dram" (Ardmore traditional cask bijvoorbeeld) en die flessen gaan een stuk harder dan de (in mijn ogen) speciale flessen (Nu een Laphroaig 18 bijvoorbeeld). De daily drams gaan doorgaans denk ik een half jaar mee, de speciale flessen een jaar gok ik.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy
Bij mij haalt een fles bijna nooit meer dan 6 maanden.
Op de wat speciale duurdere flessen ben ik voor mezelf zuinig, maar dan ben ik er zo enthousiast over dat ik iedereen ervan wil laten proeven en dan gaan ze ook snel natuurlijk.
Op de wat speciale duurdere flessen ben ik voor mezelf zuinig, maar dan ben ik er zo enthousiast over dat ik iedereen ervan wil laten proeven en dan gaan ze ook snel natuurlijk.
1 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Soms een paar weken, soms ettelijke jaren. Alles hangt af van de kwaliteit van de whisky. Hoe beter de whisky (wordt), hoe langer ik hem laat staan.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Heb maar enkele flessen open staan, dus ongeveer 2 a 3 maanden per fles.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Dematten schreef:Ik vind het lang. Ik ledig mijn flessen meestal in enkele maanden. Maar heb er dan ook maar een beperkt aantal open.
Een jaar vind ik ook best lang. Ook hier doe ik er een aantal maanden over.
Ligt natuurlijk ook aan je collectie. Ik heb nu 3 grote flessen staan en de rest zijn kleintjes (20cl).
Dus als ik dan (in het weekend) een drammetje of twee neem dan zijn ze zo leeg...
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Dit is inderdaad een wat nietszeggend onderwerp, als je er niet bij weet hoeveel open flessen iemand heeft.
Iemand met 100+ open flessen zal echt niet een fles binnen een maand of drie na openen leegdrinken, maar iemand die er maar drie open heeft staan zal moeite hebben om die drie maanden te halen.
Iemand met 100+ open flessen zal echt niet een fles binnen een maand of drie na openen leegdrinken, maar iemand die er maar drie open heeft staan zal moeite hebben om die drie maanden te halen.
2 x
Ligt er geheel aan hoe lekker die is.
1 a 2 jaar is t al snel bij mij. Heb dan ook wel 30+ flessen open staan. Heb er zelfs wel een paar die meer richting de 3 jaar zijn nu.
Sommige zijn ook in een aantal maanden al leeg.
De meeste flessen worden in mijn ervaring pas echt goed na +- 6 maanden a jaar. Zeker CS flessen waar ik er veel van heb of whisky's die initieel wat scherp en onrustig overkomen. Dus er is niks mis mee er wat langer over te doen. Het is geen race en de whisky wordt er vaak alleen maar beter van. Tot een bepaald punt dat de smaak gaat wegvallen en evt bederft, maar zover laat ik t doorgaans niet komen.
1 a 2 jaar is t al snel bij mij. Heb dan ook wel 30+ flessen open staan. Heb er zelfs wel een paar die meer richting de 3 jaar zijn nu.
Sommige zijn ook in een aantal maanden al leeg.
De meeste flessen worden in mijn ervaring pas echt goed na +- 6 maanden a jaar. Zeker CS flessen waar ik er veel van heb of whisky's die initieel wat scherp en onrustig overkomen. Dus er is niks mis mee er wat langer over te doen. Het is geen race en de whisky wordt er vaak alleen maar beter van. Tot een bepaald punt dat de smaak gaat wegvallen en evt bederft, maar zover laat ik t doorgaans niet komen.
1 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

totalatool schreef:Dit is inderdaad een wat nietszeggend onderwerp, als je er niet bij weet hoeveel open flessen iemand heeft.
Inderdaad. Het hangt ook af om welke flessen het gaat. Een fles die tussen de 50 en 100 € gekost heeft zal veel sneller leeg zijn (tenzij het een echte topper is) dan een fles waar je meer dan 200 € voor betaald hebt. En heb je nog die 'ongeschreven regel' in het wereldje van " als het restje whisky in je fles overeenkomt met 3 vingerdiktes, moet je die fles in 3 weken leeg hebben". Dat is IMHO gewoon een belachelijk excuus om een fles snel leeg te zuipen.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”