Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Apr 2015, 09:46
Eind volgende maand ga ik voor de derde keer voor een groepje vrienden een proeverij organiseren. Het is voor een groepje van 9 man (plusminus), en het budget p.p. is max €20. Niet extreem veel, dus, maar zeker genoeg om een hoop mogelijk te maken. De groep zijn bijna allemaal redelijke beginners. Ze lusten graag een whisky, vinden het ook leuk om mijn verhalen aan te horen, maar verdiepen zich er zelf eigenlijk nooit in. De ene bestelt soms een whisky in de kroeg, de ander koopt wel eens een fles Jameson, de volgende heeft standaard de hele Classic Malts reeks in huis maar kijkt nooit verder dan dat.
Wat ze van mij willen is simpelweg dat ik ze wat nieuws laat proeven en ze er wat van bij leer. Daarnaast spelen we tijdens de proeverij ook nog een potje poker, dus ellenlange presentaties van mij zitten ze niet op te wachten. Gewoon een kort praatje, glaasje vol en doorspelen terwijl men geniet van het glaasje.
Ik vind het zelf altijd wel leuk om een soort rode draad of thema in de proeverij te hebben. De eerste keer was dat (hoe kan het ook anders) een "rondje Schotland". Ik had voor elke regio een min of meer representatieve malt gekozen, plus een uitstapje naar de VS in het midden. De tweede proeverij had ik als thema "bang for your buck", oftewel (onbekende) pareltjes qua prijs/kwaliteit in het midden en lagere segment. Hierin had ik o.a. de Glenlivet Nadurra, Glenfarclas 105, Ardmore Traditional Cask, etc.
Nu zoek ik voor de komende proeverij weer een leuke insteek. Ik heb zelf al wel een paar dingen in gedachte, maar het leek me leuk eens te raden te gaan bij de forumleden. Wie heeft er nog een leuk idee voor de komende proeverij?
0 x