Wat bepaalt de prijs van een whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat bepaalt de prijs van een whisky?

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Mar 2015, 12:31

Mel schreef:Ik bedacht me dat ik mn Bowmore Tempest batch 3 al een tijdje in mn kast heb staan; vanaf april 2013. Ik zocht deze nog eens op, ik heb er destijds 35 euro voor betaald! Wat een koopje, had ik er maar twee gehaald. Nu zijn al die Tempest batches rond de 47-50 euro.

Vond dit voorbeeld wel aardig om te delen om te zien wat een prijsstijgingen er zijn de laatste jaren.

Klopt. Ik heb nog geen 2 jaar geleden inderdaad de Tempest Batch 3 voor €34,95 gekocht bij Drankgigant. Wat een koopje, als ik er op terugdenk. Had een doos moeten kopen :lol:

En Springbank 12yo CS vind ik ook opvallend. Op 10 juli 2013 besteld voor €39,95 bij Drankdozijn. Nu bij dezelfde winkel €67,50. Bijna het dubbele! :( :boos
0 x
BAM! - ook op Facebook

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 28 Mar 2015, 14:42

De GlendRonach 21 Parliament is nu in de aanbieding bij Whiskysite voor 79,95.

Ik heb deze nog geen jaar geleden voor 59,99 gekocht. Whiskysite geeft aan dat ie na de aanbieding 99,95 zal gaan kosten. Ongelofelijk dat deze gewoon 40 euro in prijs stijgt. Dat is toch niet normaal meer.

Ik vind die prijsstijgingen best een zorgwekkende ontwikkeling..... Leuke flessen zijn straks niet meer te betalen.
0 x
Afbeelding

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 28 Mar 2015, 15:55

Mel schreef:De GlendRonach 21 Parliament is nu in de aanbieding bij Whiskysite voor 79,95.

Ik heb deze nog geen jaar geleden voor 59,99 gekocht. Whiskysite geeft aan dat ie na de aanbieding 99,95 zal gaan kosten. Ongelofelijk dat deze gewoon 40 euro in prijs stijgt. Dat is toch niet normaal meer.

Ik vind die prijsstijgingen best een zorgwekkende ontwikkeling..... Leuke flessen zijn straks niet meer te betalen.

Staat ook nog gewoon bij een aantal sites voor 79,50. Dat blijft dan nog steeds duurder dan die 59.99 die jij er toen voor betaald hebt maar voor een 21 jaar oude, goede, whisky vind ik dat niet belachelijk duur.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 28 Mar 2015, 16:02

Ja dat heb ik zelf ook wel gezien. Het gaat er mij om dat er dus een prijsverhoging is van minimaal 20 euro. Ik vindt dat nogal wat, ongeacht of het een goede whisky is.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 28 Mar 2015, 19:24

Die gaan eruit. Zodra dat goed en wel doorgedrongen is dan schieten de prijzen omhoog.
De laphroaig 18 in de laatste week van december 2014 gekocht voor 59,50 bij de drankgigant. Toen nog volop verkrijgbaar bij de drankdozijn. In februari 2015 niet meer beschikbaar bij d12. (gewoon van de webshop en over een paar maanden weer voor dubbele prijzen te koop?).
De prijs voor de zelfde fles is nu bij de drankgigant €99,50! :o
2 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 28 Mar 2015, 19:44

Bedankt voor de info, dat verklaart een hoop! Wat jammer zeg, dat juist die eruit gaat. Is toch wel een van de lekkerste whisky in mn collectie.
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 28 Mar 2015, 20:20

Volgens mij zijn we inmiddels volledig off topic. De kostprijs van whisky is volledig afhankelijk van factoren zoals het graan en het water, de distilleer methode maar vooral ook de opslag. Het belangrijkste aspect is uiteraard de duur van de rijping in een vat of meerdere vaten na elkaar. Dan komt daar natuurlijk de marketing en andere flauwekul bij kijken. Kijk je bijvoorbeeld naar de Benriach series, dan zie je in de prijs heel duidelijk de leeftijd verdisconteerd. Natuurlijk is een van de allerbelangrijkste factoren het rijpen op een vat! Rente over de kostprijs van het elixer in het vat en het percentage van het " angels share". De verkoopprijs hangt natuurlijk af van de vraag :? Is een Port Ellen van 35 jaar, 2750 euro, heel veel meer waard dan een Benriach van 35 jaar, 375 euro,????? Uitsluitend door de verzamelaarswaarde :D Kortom, de prijs van een mooie whisky wordt enerzijds heel eenvoudig bepaald door de kostprijs en anderzijds door wat malloten zoals jullie en vooral ook ik, er voor willen betalen :Slainte
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 28 Mar 2015, 20:56

Met het benadrukken van vraag vs. Aanbod zit je niet off topic naar mijn mening ;) .
Ik denk dat in vele gevallen de beperktheid mee speelt in de bepaling van de prijs.
0 x
Afbeelding

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 02 Apr 2015, 08:32

Dit snap ik niet qua prijs:

Bij Catawiki wordt een fles Glenmorangie 18 yo verkocht voor 140,- euro.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/16787 ... e-18-years

Nu staat volgens mij dezelfde fles voor 72,50 gewoon bij DrankDozijn te koop.

http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -rare-70cl

Mis ik nou iets of..?

edit:

Er ging er nog eentje weg voor 91,- euro....
http://veiling.catawiki.nl/kavels/16384 ... emely-rare

Ik voel een leuk handeltje opkomen... :yes
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Apr 2015, 09:45

paps schreef:Dit snap ik niet qua prijs:

Bij Catawiki wordt een fles Glenmorangie 18 yo verkocht voor 140,- euro.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/16787 ... e-18-years

Nu staat volgens mij dezelfde fles voor 72,50 gewoon bij DrankDozijn te koop.

http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -rare-70cl

Mis ik nou iets of..?

edit:

Er ging er nog eentje weg voor 91,- euro....
http://veiling.catawiki.nl/kavels/16384 ... emely-rare

Ik voel een leuk handeltje opkomen... :yes

Ja, daar heb ik me ook al eens over verbaasd... Kennelijk zijn er op Catwiki mensen die ergens op bieden omdat ze er de ballen verstand van hebben en/of niet de moeite nemen even verder te kijken als hun neus lang is. Die Ikea serie van Highland Park, doet ook maar zo € 875 op catwiki....(Odin)

Als je een handeltje voelt opkomen dan kun je dat beter niet hier de lucht ingooien, straks is iemand je voor :gnif

Wel even rekening houden met de veilingkosten hé, voor € 91 kan het niet uit. Succes!
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”