Beste forumleden,
Wat zou de juiste prijs voor deze fles zijn ?
is dit een interessante aankoop ?
Wachtend op jullie antwoord.
Mvg
Bowmore whisky enigma 12 y old style, 1L fles, travel retail waarde ?
-
- Actief lid
Re: Bowmore whisky enigma 12 y old style, 1L fles, travel retail waarde ?
Als je het over deze fles hebt; http://m.drankdozijn.nl/artikel/fles-bo ... nigma-1ltr
Dan is de waarde die daar genoemd wordt ook een goede inschatting. Interessante aankoop om te drinken? In dat geval is het een prima fles, maar er is genoeg in die prijsklasse. Als investeringen geen enorm goede aankoop lijkt mij.
Dan is de waarde die daar genoemd wordt ook een goede inschatting. Interessante aankoop om te drinken? In dat geval is het een prima fles, maar er is genoeg in die prijsklasse. Als investeringen geen enorm goede aankoop lijkt mij.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy
-
- Actief lid
dank je voor je antwoord.
ik heb het over deze fles
http://www.whiskybase.com/whisky/17/bowmore-enigma
mvg
mvg
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional
pieterarens schreef:dank je voor je antwoord.
mvg
Dat is niet de huidige Bowmore 12 yo Enigma. Dat is namelijk deze; http://www.whiskybase.com/whisky/41590/bowmore-enigma
Ik heb deze zelf gekocht en ik vind de rating op WB wel correct; een score onder de 85 is in mijn beleving simpelweg onvoldoende om ergens een fles van te kopen. Ik vind met name de smaak en de finisch van deze fles erg kunstmatig, alsof iemand er een handvol zoetjes in heeft gegooid.
Ik zou 'm voor 2 tientjes niet willen hebben om te drinken en de waarde op WB kan dan wel op bijna 200 euro staan, ik denk dat er werkelijk niemand is die dat voor deze fles gaat geven.
0 x
-
- Actief lid
Oogadal schreef:pieterarens schreef:dank je voor je antwoord.
mvg
Dat is niet de huidige Bowmore 12 yo Enigma. Dat is namelijk deze; http://www.whiskybase.com/whisky/41590/bowmore-enigma
Ik heb deze zelf gekocht en ik vind de rating op WB wel correct; een score onder de 85 is in mijn beleving simpelweg onvoldoende om ergens een fles van te kopen. Ik vind met name de smaak en de finisch van deze fles erg kunstmatig, alsof iemand er een handvol zoetjes in heeft gegooid.
Ik zou 'm voor 2 tientjes niet willen hebben om te drinken en de waarde op WB kan dan wel op bijna 200 euro staan, ik denk dat er werkelijk niemand is die dat voor deze fles gaat geven.
dank je wel voor je menig !
ik had deze fles ergens gevonden voor 80€
en vroeg me al af waarom hij hem zoveel onder de waarde verkocht.
bij deze is dit dus uitgeklaard.
Maar zoals altijd is het enorm moeilijk een fles kopen als je deze zelf niet hebt geproefd.
Daarom ik ook jullie mening over deze fles eens wilde weten.
Bedankt hiervoor.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional
pieterarens schreef:Oogadal schreef:pieterarens schreef:dank je voor je antwoord.
mvg
dank je wel voor je menig !
ik had deze fles ergens gevonden voor 80€
en vroeg me al af waarom hij hem zoveel onder de waarde verkocht.
bij deze is dit dus uitgeklaard.
Maar zoals altijd is het enorm moeilijk een fles kopen als je deze zelf niet hebt geproefd.
Daarom ik ook jullie mening over deze fles eens wilde weten.
Bedankt hiervoor.
De scores op WB geven je wel een aardig handvat; de enige whisky's die waarde hebben (zowel voor verzamlaar als om te drinken) zijn de flessen met een score van meer dan 89 (grofweg) en het liefste met een jaartal er op. (een score heeft imho pas waarde als er tenminste 15 x een WB lid zijn stem heeft uitgebracht)
Wat betreft wat je nu aangeboden krijgt moet je eigenlijk zien als dat je de huidige Bowmore Enigma 10 jaar in de kast zet en er dan een waarde van 200 euro aan plakt.
Het wordt anders als je een koper voor € 125 hebt en je moet zelf 80 geven. Dan zou ik het doen

0 x
-
- Actief lid
ik begrijp wat je bedoeld.
Maar wat denk je zelf als ik deze kan kopen voor 80€ en ik laat hem nog een paar jaar in de kast staan. denk je niet dat deze zal stijgen in waarde ?
zelf drink ik graag eens een whisky op mijn gemak.
Maar Verzamel ook ergens als investering.
Maar wat denk je zelf als ik deze kan kopen voor 80€ en ik laat hem nog een paar jaar in de kast staan. denk je niet dat deze zal stijgen in waarde ?
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional
pieterarens schreef:ik begrijp wat je bedoeld.
Denk dat je er niet veel mee opschiet. Het is geen vintage en het is al helemaal geen goede whisky; dus niet gewild. Als je graag zelf een dram inschenkt kun je beter voor dat geld 2 echt goede flessen kopen.
0 x
Oogadal schreef:..... een score onder de 85 is in mijn beleving simpelweg onvoldoende om ergens een fles van te kopen.
Oog, puur ter lering ende vermaeck natuurlijk... maar waarom zou je geen fles onder de 85 kopen? Het is mijn ervaring dat geen smaak hetzelfde is en sommige flessen die nu onder de 85 worden gewaardeerd, vind ik zeker een persoonlijke 85+ waard. Natuurlijk kijk ik ook wel naar de scores, maar het gemiddelde aantal scores komt niet boven de 20 uit en de meesten 'durven' niet echt af te wijken waardoor ik wel eens twijfel aan de objectiviteit van een score. Zo is 'sherry (finish)' de laatste tijd wel erg hype/mode en alles wat bourbonesque is, krijgt al snel een lage score terwijl de complexheid van sommigen toch lovenswaardig zijn en soms ver boven de gehypte anderen uit stijgt. Dus geen kritiek, maar een oprechte vraag

1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional
Maldhyr schreef:Oogadal schreef:..... een score onder de 85 is in mijn beleving simpelweg onvoldoende om ergens een fles van te kopen.
Oog, puur ter lering ende vermaeck natuurlijk... maar waarom zou je geen fles onder de 85 kopen? Het is mijn ervaring dat geen smaak hetzelfde is en sommige flessen die nu onder de 85 worden gewaardeerd, vind ik zeker een persoonlijke 85+ waard. Natuurlijk kijk ik ook wel naar de scores, maar het gemiddelde aantal scores komt niet boven de 20 uit en de meesten 'durven' niet echt af te wijken waardoor ik wel eens twijfel aan de objectiviteit van een score. Zo is 'sherry (finish)' de laatste tijd wel erg hype/mode en alles wat bourbonesque is, krijgt al snel een lage score terwijl de complexheid van sommigen toch lovenswaardig zijn en soms ver boven de gehypte anderen uit stijgt. Dus geen kritiek, maar een oprechte vraag
Uiteraard kun je wel een fles met een rating onder 85 kopen, je hebt 100% gelijk als je stelt dat een fles die de massa met 83 waardeert voor jou best een 89 kan zijn. Maar het ligt er ook aan door wie een fles is beoordeelt; er zijn ook WB leden die 'hun' smaaknotitie achterlaten wat schaamteloos is gekopieerd van een of andere site. Daar moet je door heen prikken.
Als het gaat om flessen die je koopt met het oog op investering is het niet verstandig flessen met een rating van 81 te kopen. Zie je zelfs met Port Ellen al.
Wat betreft hype aangaande sherry tov andere drams, dat moet ieder voor zich uitmaken. Voor mij is het simpel; soms heb ik zin in een sherry bom en soms juist niet. Een Glendronach, Littlemill, Clynelish of een Ardbeg, ze zitten allemaal op de andere kanten van een smaak. Heb ze allemaal staan en zijn ook allemaal toppers. En wat Hygefrod uit Noorwegen er dan van vindt boeit me niet echt

2 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”