Zo als ik al eerder geschreven heb, als je moeite met mijn taal hebt, dan heb je nog niet genoeg whisky gedronken.
Ik spreek Deens, Engels, Duits, Chinees, en een klein beetje Nederlands. Maar ik zal proberen mijn best te doen.
-------
Braunstein
De grootste Brouwerij en distilerij in Denemarken ( die whisky maakt ) is de braunstein Brouwerij.
De brouwerij ligt ongeveer 30 Km van Kopenhagen in Køge, en elke eerste zaterdag van de maand is er open huis en kun je er ook whisky proeven
Naast whisky maken ze ook Bier, Snaps, Likeur, Gin, Vodka en nog heel veel andre dingen.
Een groot deel van de produktie is voor andre bedrijven, OA mikkeller ( die onder de beste bier makers in de wereld hoort ) Braunstein maak al zijn sterke dranken ( white dog, ezv ).
De parade paartjes van Braunstein is hun Whisky en Gin, De afgelopen maand hebben ze in China dubbel goud gewonnen voor de Whisky en Gin bij de CWSA, en ook de european spirit of the year ( ook in China ) Vorige week alle grote prijzen van spirit of the year simply the best , en afgelopen weekend silver en dubbel goud in San Fransisco.
twee keer per jaar komt de library collection uit
in het voorjaar non peated en die zijn genummerd naar het jaar dus 14:1 is 2014 library collection nummer 1
in het najaar peated en die zijn op de zelfde manier genummerd dus 14:2 is peated van 2014
soms als ze een heel goed vat tegen komen dan is er een 3 zo als bijvoor beeld mijn favoriet 10:3
van de library collection worden er maar ongeveer 1000 flessen gemaakt.
Daarnaast is er ook de cask collection natuurlijk cask sterkte en ongveer 300 flessen.
Dan is er ook de Danica whisky ( peated en Non peated ) die voor de export gemaakt word ( erg lekker
Deze whisky word onder anderen naar china gexporteerd ( vandaar dat ze meedoen aan de CWSA)
Binnenkort kun je ook deze whisky ( en anderen ) in Belgien kopen daar is een verdeler gevonden, en die gaat ook nederland dekken, totdat er een verdeler in Nederland is gevonden. ( dus over een paar maandjes kun je die gewoon online in NL kopen. of bij de betere slijterij)
Whisky festival, een keer per jaar is er een whisky festival "Braunstein and friends" Daar kun je ongeveer 400 whiskys proeven en naast de grote internationale merken zijn er ook veel van de lokale vrienden uit Denemarken, Zweden te proeven ( ik geloof dat bijna alles wat er te koop is in winkels in scandinavien, er te proeven is ) Dit jaar komen de volgende gast sprekers Charles Maclean (Whisky Bible), Martin Markvardsen ( highland park en macallan) Jens Tholstrup ( Balvanie en Glenfiddich ) Dit jaar is het festival 10 oktober.
Kvaliteit , Claus Poulsen de brewmaster gaat er op in wat voor produkten hij gebruikt om de Whisky en Gin mee te maken, Dat betekend dat het water voor de whisky, smelt water van de isbergen uit Groenland is ( 180.000 jaar oud, van voor de lucht vervuiling ) Het graan is vaak økologisk en lokaal , maar voor Claus is het belangrijker dat het goed is en als Fries graan beter is dan Deens, dan word er Fries graan gebruikt. Persoonlijk ben ik hier heel blij mee, bij ons in Denemarken is Nordic food ( lokale produkten een beetje te ver gegaan ik weet wel dat wij het beste restaurant in de wereld hebben ) maar een maaltijd van over 1000 euro voor een lokale koe is een beetje duur en voor veel minder kun je Kobe vlees eten
Tastings notes : van mijn krijgen jullie geen tasting notes en wel hierom ik help een aantal Deense bedrijven met export naar china en ook naar wat andre taal gebieden die ik beheers, Dit zijn oa Braunstein, 69N, Isfjord . en dus vind ik het niet passend om tasting notes te maken voor die bedrijven , maar ik zag vanmorgen dat de 14:1 87 punten heeft gekregen op whiskybase en ik kan mij hier wel bij aansluiten.
groetjes Mvdh
Volgende week krijgen jullie er weer een