Goede rum

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Jasper
Actief lid
Actief lid

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor Jasper » 28 Feb 2015, 14:23

Peter87 schreef:Ok dan moet ik doe ook maar eens proberen. Vind een Captain Morgan met cola altijd wel lekker. Ik dacht eigenlijk dat Oakhart een beetje bacardi's antwoord op Captain Morgan was.

Dat klopt. Beide zijn geen echte rums maar likeuren op basis van rum. Toegevoegde suikers, kleur en smaakstoffen dus. Voornamelijk gebruikt door de cola.
0 x

Jasper
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jasper » 28 Feb 2015, 14:24

Maar om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag:

Zacapa maakt naar mijn mening een zeer mooie serie rums.
1 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 03 Mar 2015, 21:52

Idd zacapa 23 op solera techniek

Maar ook de havana club maestro seleccion is erg lekker.
0 x

Marc.m
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Marc.m » 11 Mar 2015, 07:37

Dag ,
Een vraagske ;)
Ben na overlijden in het bezit gekomen van een fles Rum ....Saint James van naar schatting
minstens 50 jaar oud .
Hij is altijd goed bewaard geweest in de kelder
Is deze Rum nog drinkbaar ?
Daar ik er weinig van ken....stel ik de vraag hier ;)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Mar 2015, 08:43

Een gesloten fles sterke drank is in principe bij de juiste bewaarcondities vrijwel oneindig houdbaar.
0 x
Afbeelding

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 22 Mar 2015, 11:55

Volgens mij dien je rum net zo te bwaren als whisky.

Dan blijft het altijd goed.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Mar 2015, 22:03

Marc.m schreef:Dag ,
Een vraagske ;)
Ben na overlijden in het bezit gekomen van een fles Rum ....Saint James van naar schatting
minstens 50 jaar oud .
Hij is altijd goed bewaard geweest in de kelder
Is deze Rum nog drinkbaar ?
Daar ik er weinig van ken....stel ik de vraag hier ;)

Als het vul niveau in de hals nog goed is en de rum helder is (niet troebel) zal de kwaliteit niet veel onderdoen van moment van botteling. Voor de waarde hoef je 'm niet dicht te laten, die er er eigenlijk niet, tenzij er een jaartal op het etiket staat, maar aangezien je dat niet vermeld zal het een standaard botteling zijn..
:bottomsup
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 02 Apr 2015, 17:55

Gisteren mijn eerste echte goede rum gekocht. Een Plantation rum panama 2002. Gisteravond ook gehad en was zeer de moeite waard. Deed me ook wel wat denken aan een Bourbon. Heeft ook gerijpt op een bourbonvat als ik me niet vergis. Maar goed voor de afwisseling zeker een keer lekker.
1 x

Sebastiaan5000
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sebastiaan5000 » 09 Mei 2015, 23:41

Brugal Gran Reserva XV
Uit de Dominicaanse Republiek , €32 per liter
Heerlijk zacht rummetje , ook puur met ijs goed te drinken
0 x

meeuwsen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor meeuwsen » 11 Mei 2015, 10:33

Heb flesje Ron Millonario Reserva (Especial XO ) staan, errug lekker helaas ook niet een van de goedkoopste.
1 x

ReTechNL
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor ReTechNL » 08 Jul 2015, 13:10

Momenteel ben ik halverwege mijn 2de fles "Plantation XO 20th Anniversary" en moet zeggen dat het echt een puur genot is om te drinken.
Echter ben ik van plan eens iets anders te proberen en zat dan ook te kijken naar de volgende 2 flessen:
  • Ron Zacapa Centenario 23 Year
  • Ron Zacapa Centenario XO
Probleem is de keuze maken. En scheen de laatste tijd wat mindere reacties te lezen over de zacapa 23.
Wat zouden jullie mij aanraden, heb zelf nog nooit een Ron Zacapa geproefd dus weet niet wat te verwachten. En als jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik deze graag. :Party
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 08 Jul 2015, 15:34

ReTechNL schreef:Momenteel ben ik halverwege mijn 2de fles "Plantation XO 20th Anniversary" en moet zeggen dat het echt een puur genot is om te drinken.
Echter ben ik van plan eens iets anders te proberen en zat dan ook te kijken naar de volgende 2 flessen:
Probleem is de keuze maken. En scheen de laatste tijd wat mindere reacties te lezen over de zacapa 23.
Wat zouden jullie mij aanraden, heb zelf nog nooit een Ron Zacapa geproefd dus weet niet wat te verwachten. En als jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik deze graag. :Party

Ik vind die Ron Zacapa eigenlijk niet zo lekker.
Nu kan whisky best zoet zijn, maar die Zacapa die ik geproefd heb (23 en XO) vond ik vervelend stroperig/plakkerig zoet.

Probeer eens een Appleton Estate 12 year old. Lekker vol van smaak met een mooie houtinvloed.
Als je avontuurlijk bent aangelegd zou je ook eens een rum van Caroni kunnen proberen. Die kun je wel de Islay onder de rums noemen. Vrij medicinaal/motorolieachtig.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Genieterke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Genieterke » 29 Nov 2015, 08:25

De beste rum die ik tot nu toe gedronken heb was een Havana club 7 años.
Heerlijk zacht in de mond
0 x
mens sana in corpore sano

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Jan 2016, 21:32

turfsmurf schreef:
ReTechNL schreef:Momenteel ben ik halverwege mijn 2de fles "Plantation XO 20th Anniversary" en moet zeggen dat het echt een puur genot is om te drinken.

Ik vind die Ron Zacapa eigenlijk niet zo lekker.
Nu kan whisky best zoet zijn, maar die Zacapa die ik geproefd heb (23 en XO) vond ik vervelend stroperig/plakkerig zoet.

Probeer eens een Appleton Estate 12 year old. Lekker vol van smaak met een mooie houtinvloed.
Als je avontuurlijk bent aangelegd zou je ook eens een rum van Caroni kunnen proberen. Die kun je wel de Islay onder de rums noemen. Vrij medicinaal/motorolieachtig.

De Zacapa (ken alleen de 23 yo) is mij ook te zoet (voor een rum dus) en ik denk dat veel whiskydrinkers het daarmee eens zullen zijn. Hij komt mij wat kunstmatig over, alsof er ingredienten bij zijn gemixt. De smaak doet iig niet denken aan 23 jarige rijping. De aanduiding op een Zacapa geeft dan ook de leeftijd van de oudste rum in de blend aan. Er gaat ook veel jongere rum (vanaf zo'n 6 jaar) in.

Appleton en bv ook El Dorado rums volgen hetzelfde systeem dat in de whisky-wereld wordt gehanteerd. Gegarandeerd alle rum in de fles heeft ten minste de leeftijd zoals die op het etiket staat. Ik denk zelfs dat je met een Appleton 12 yo uiteindelijk een gemiddeld (veel) oudere rum in je glas hebt zitten dan wanneer je voor een Zacapa 23 zou gaan.

Appleton 12 en El Dorado 12 en de 15 yo bieden iig exceptionele waar voor hun geld, maar ook de El Dorado 21 yo is een topper. De laatste gaat prijstechnisch echter wel richting de 70 euro. Verder is de Mount Gay XO ook een erg lekkere rum wat mij betreft.
0 x

BorisR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BorisR » 09 Jan 2016, 22:31

Zoals eerdergenoemd heeft Ralfy meerdere rum reviews. Op zijn advies heb ik een flesje Smith and cross gekocht. Ik vind dit een bijzonder lekkere rum die ondanks zijn leeftijd veel diepgang heeft.
0 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”