turfsmurf schreef:ReTechNL schreef:Momenteel ben ik halverwege mijn 2de fles "Plantation XO 20th Anniversary" en moet zeggen dat het echt een puur genot is om te drinken.
Echter ben ik van plan eens iets anders te proberen en zat dan ook te kijken naar de volgende 2 flessen:
- Ron Zacapa Centenario 23 Year
- Ron Zacapa Centenario XO
Probleem is de keuze maken. En scheen de laatste tijd wat mindere reacties te lezen over de zacapa 23.
Wat zouden jullie mij aanraden, heb zelf nog nooit een Ron Zacapa geproefd dus weet niet wat te verwachten. En als jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik deze graag.

Ik vind die Ron Zacapa eigenlijk niet zo lekker.
Nu kan whisky best zoet zijn, maar die Zacapa die ik geproefd heb (23 en XO) vond ik vervelend stroperig/plakkerig zoet.
Probeer eens een Appleton Estate 12 year old. Lekker vol van smaak met een mooie houtinvloed.
Als je avontuurlijk bent aangelegd zou je ook eens een rum van Caroni kunnen proberen. Die kun je wel de Islay onder de rums noemen. Vrij medicinaal/motorolieachtig.
De Zacapa (ken alleen de 23 yo) is mij ook te zoet (voor een rum dus) en ik denk dat veel whiskydrinkers het daarmee eens zullen zijn. Hij komt mij wat kunstmatig over, alsof er ingredienten bij zijn gemixt. De smaak doet iig niet denken aan 23 jarige rijping. De aanduiding op een Zacapa geeft dan ook de leeftijd van de oudste rum in de blend aan. Er gaat ook veel jongere rum (vanaf zo'n 6 jaar) in.
Appleton en bv ook El Dorado rums volgen hetzelfde systeem dat in de whisky-wereld wordt gehanteerd. Gegarandeerd alle rum in de fles heeft ten minste de leeftijd zoals die op het etiket staat. Ik denk zelfs dat je met een Appleton 12 yo uiteindelijk een gemiddeld (veel) oudere rum in je glas hebt zitten dan wanneer je voor een Zacapa 23 zou gaan.
Appleton 12 en El Dorado 12 en de 15 yo bieden iig exceptionele waar voor hun geld, maar ook de El Dorado 21 yo is een topper. De laatste gaat prijstechnisch echter wel richting de 70 euro. Verder is de Mount Gay XO ook een erg lekkere rum wat mij betreft.