Nu ik er de tijd voor heb en dat wel doe verbaast het me hoeveel er inmiddels te vinden is en zie ik inderdaad door de bomen het bos niet meer. Wat mij zou helpen is te weten wat (voor mij) de beste sites zijn. Dan kan ik die min of meer frequent bezoeken en hoog in mijn bookmarks zetten, wellicht met een RSS-feed, voor wanneer ik iets wil weten over het gerstenat en andere levens-elixers die vallen onder de noemer Whisk(e)y. Door er achter te komen welke sites Whisky-minnend Nederland de beste en meest bruikbare vindt, zou ieder voor zich zelf op basis daarvan een eigen short-list kunnen maken. Dat lijkt mij heel handig.
Ik neem aan dat we op Engelstalige sites uit gaan komen. Of toch ook Nederlandstalig ? Hoewel ik al veel interessante Nederlandstalige sites heb gevonden denk ik toch dat Engelstalige de kroon spannen. Wellicht moeten we onderscheid maken tussen:
- sites specifiek gericht op Malt Whisky
- algemene Whisky sites
- en Whisky nieuws-sites.
Het is aan ieder voor zich om te bepalen wat je dan belangrijk vindt op zo'n site. De een gaat voor inhoudelijk, de ander voor prettige navigatie. De een vindt advertenties irritant de ander niet, of wil die juist hebben etc. Up to you.
Lijkt dit wat ? Het Whisky forum is nog pril maar we kunnen een begin maken.
Gaande weg kunnen we dan sites toevoegen en uiteindelijk 10 sites (desnoods per categorie) in een poll-structuur zetten (onder dit of een apart onderwerp) om te stemmen. Wellicht is zoiets al een gedaan, bijvoorbeeld in een van de vele Magazines. Zo ja dan hoor ik dat graag. Dat zou gezien de actualiteit dit nog steeds niet overbodig maken maar kan dan als additionele input dienen. Ik weet nog niet hoe flexibel de poll is en of je die ook gaandeweg kunt aanpassen en toch de stemming behouden (lijkt me niet). Anders kunnen we pas stemmen als we een aardige long-list hebben.