Twijfel over volgende aanschaf.
Re: Twijfel over volgende aanschaf.
ik twijfel over het volgende ik wil sowieso de ardbeg 10yrs kopen en wil er dan nog een fles of 2 bij bestellen dacht aan de talisker 10yrs en aan de tamdhu 9 yrs vw of de laatste omruilen voor de laphroaigh quarter cask.
Of heeft iemand een tip voor een beginnend wishky drinker.
Of heeft iemand een tip voor een beginnend wishky drinker.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ligt er aan hoe beginnend je bent... Als je echt de eerste stappen aan het zetten bent zou ik het iets anders doen, als je 3 flessen wilt kopen zou ik niet alles van Islay laten komen.
Ardbeg 10 prima keus, niet te duur, dat geldt voor de Talisker 10 ook. Speyside zou ik je adviseren een Balvenie Double Wood of te nemen, ook niet te duur en als je nog een 3e zou willen een Aberlour A'Bunahd B49 of 50.
Dan heb je een beetje alle 'hoekstenen' staan en kun je je smaak ontdekken en vanuit die basis verder kopen.
En vergeet de Glencairn glazen niet.....
Deze site kan je ook wat handvaten geven:
http://www.allthingswhisky.com/?page_id=1380

Ardbeg 10 prima keus, niet te duur, dat geldt voor de Talisker 10 ook. Speyside zou ik je adviseren een Balvenie Double Wood of te nemen, ook niet te duur en als je nog een 3e zou willen een Aberlour A'Bunahd B49 of 50.
Dan heb je een beetje alle 'hoekstenen' staan en kun je je smaak ontdekken en vanuit die basis verder kopen.
En vergeet de Glencairn glazen niet.....
Deze site kan je ook wat handvaten geven:
http://www.allthingswhisky.com/?page_id=1380

0 x
Alledrie prima keuzes! Wellicht de Tamdhu kiezen vanwege de afwisseling, anders wordt het een erg groot peat-feestje
En ik vind persoonlijk Laphroaig triple wood wat beter dan de Talisker.
0 x
Laphroigh quarter cask vind ik persoonlijk nog beter dan de 10 of triple wood.
0 x
Het ligt er inderdaad aan hoeveel whisky ervaring je hebt. Zowel de Talisker 10 en de Ardbeg 10 en de Laphroaig zijn (sterk) peated. Als je hier al ervaring mee hebt en het lekker vindt kan dit geen kwaad. Heb je dit niet dan zou ik adviseren om met 1 peated whisky te beginnen, het is nogal een aparte smaak die niet iedereen gelijk lekker vindt. Misschien daarom verstandig om één van die drie te kiezen en daarnaast voor wat andere smaakprofielen zoals hierboven ook al is aangegeven.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy
Ook ik twijfel over mijn volgende aankoop. Mijn kleine collectie bevat momenteel
Talisker Storm (leeg)
Laphroaig quarter cask
Bowmore 12yo
Clynelish 14yo
Talisker en Laphroaig zijn mijn huidige favorieten
Nu zit ik te twijfelen tussen
Caol Ila 12yo
Dalmore 15yo (de 12yo is een van mijn oude favorieten)
Smokehead extra rare (n.a.v. een topic op facebook)
Ardbeg 10yo
Talisker Storm (leeg)
Laphroaig quarter cask
Bowmore 12yo
Clynelish 14yo
Caol Ila 12yo
Ardbeg 10yo
0 x
Van bovenstaande 4 zou ik de Caol Ila en Ardbeg kiezen, omdat die het beste bij je huidige collectie passen.
Als je eens verder wilt kijken dan dat, dan die andere twee
Als je eens verder wilt kijken dan dat, dan die andere twee

0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Wahlee schreef:Ook ik twijfel over mijn volgende aankoop. Mijn kleine collectie bevat momenteel
Talisker Storm (leeg)
Laphroaig quarter cask
Bowmore 12yo
Clynelish 14yo
Caol Ila 12yo
Ardbeg 10yo
Als je collectie uit 3 flessen bestaat (lege flessen tellen bij mij nooit
) zou ik in het aanbod forum naar de post van Henri zoeken waarin hij samples uit zijn open collectie aanbiedt. Dan kun je financieel verantwoord uit zo ongeveer 200 flessen een 10 tot 20 samples zoeken en ook wat andere smaken proberen: er is meer als peated en turf en het 1 hoeft de ander niet uit te sluiten! Dalmore heb ik zelf niet zo heel veel mee, ik vind ze te duur voor wat ze bieden, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk.
Smokehead extra rare is inderdaad een prima fles trouwens.
0 x
Wahlee schreef:Ook ik twijfel over mijn volgende aankoop. Mijn kleine collectie bevat momenteel
Talisker Storm (leeg)
Laphroaig quarter cask
Bowmore 12yo
Clynelish 14yo
Caol Ila 12yo
Ardbeg 10yo
*Kuch*Glendronach12yr*Kuch*

0 x
@ Oogadal,
Ik heb afgelopen weekend al op Henri's collectie rondgesnuffeld, maar daar kom ik al helemaal geen wijs uit
Niettemin, een goeie tip om nog eens wat tijd in te steken. Ik heb idd nog maar weinig geproefd. (wel nog samples flesjes van Glenlivet 12yo en Ledaig 10yo).
@Nino, waarom Glendronach 12yo?
Ik heb afgelopen weekend al op Henri's collectie rondgesnuffeld, maar daar kom ik al helemaal geen wijs uit
Niettemin, een goeie tip om nog eens wat tijd in te steken. Ik heb idd nog maar weinig geproefd. (wel nog samples flesjes van Glenlivet 12yo en Ledaig 10yo).
0 x
Wahlee schreef:@ Oogadal,
Ik heb afgelopen weekend al op Henri's collectie rondgesnuffeld, maar daar kom ik al helemaal geen wijs uit![]()
Ik weet zeker dat als je hem een PB stuurt dat henri je graag wil helpen een mooi lijstje (beginners)samples samen te stellen.
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Peter87 schreef:Wahlee schreef:@ Oogadal,
Ik heb afgelopen weekend al op Henri's collectie rondgesnuffeld, maar daar kom ik al helemaal geen wijs uit![]()
Ik weet zeker dat als je hem een PB stuurt dat henri je graag wil helpen een mooi lijstje (beginners)samples samen te stellen.
Dat denk ik ook wel!
0 x
Wahlee schreef:@ Oogadal,
Naar mijn mening een mooi fles om kennis te maken met sherry..
Daarnaast blijft het proberen van samples ook een goede tip.
0 x
Mijn volgende aankoop
Hey allen,
Ik dacht ik raadpleeg eens de kennis en gedachtes van de mensen van dit forum.
Merk bij mezelf dat ik de laatste tijd mn max budget voor een fles whisky aan het verleggen ben.
Nu is er zoveel aanbod en ook nog zoveel wat ik niet geproefd heb. Dus mijn vraag is:
Wat zou een mooie fles zijn voor drinken (en potentieel bewaren voor waarde van een 2e) met als budget 200-300 euro max?
Qua smaak lig ik erg verschillend. macallan fine oak, HP 18, yamazaki 12 zijn op dit moment mijn favorieten..
Enige ideeen hierover en hoe ik het beste dit kan aanpakken?
Thanks.
Mike
Merk bij mezelf dat ik de laatste tijd mn max budget voor een fles whisky aan het verleggen ben.
Nu is er zoveel aanbod en ook nog zoveel wat ik niet geproefd heb. Dus mijn vraag is:
Wat zou een mooie fles zijn voor drinken (en potentieel bewaren voor waarde van een 2e) met als budget 200-300 euro max?
Qua smaak lig ik erg verschillend. macallan fine oak, HP 18, yamazaki 12 zijn op dit moment mijn favorieten..
Thanks.
Mike
0 x
Hey allen,
Thanks.
Mike
Als de Yamazaki 12 een favoriet is kan je misschien eens de Yamazaki 18 proberen, die prijzen liggen rond de 200 euro en stijgen alleen maar.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”