Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
mardo
Senior
Senior

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor mardo » 11 Mar 2015, 07:50

Ik twijfel tussen de glenlivet nadurra olorosso, of de glenlivet ultimate vw 1997. Iemand enig idee wat het verschil maakt tussen deze twee?
De andere keuze wordt glendronach 15 revival of bowmore 15 Darkest. Hoewel daar ook nog een glendronach cs batch 3 aan de deur klopt.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Mar 2015, 09:01

Soundwave schreef:
Nielsvanp schreef:Na hier een aantal topics te hebben gelezen over IB's heb ik besloten om mij daar ook eens op te gaan richten. Heb uiteindelijk gekozen voor een fles van The Ultimate Selection. Nu is alleen nog de vraag welk. Twijfel op dit moment tussen de Clynelish 23 Years Old 1991 van de ultimate en de Laphroaig 15 Years Old 1998 van de ultimate. Iemand goede of slechte ervaringen met deze flessen? Of misschien nog een andere tip rond die prijscategorie (tussen 60-100 euro)?

Ik heb zelf de Clynelish en kan je zeggen dat deze (vooral voor die prijs) echt te gek is. Waar heel wat jongere '95/'96/'97 Clynelishes tegenwoordig al snel richting €100 gaan is €69 voor een 23yo dus erg cheap zelfs. Nu zegt de leeftijd uiteraard niet alles, maar het was voor mij genoeg reden om hem blind te kopen en ik ben niet teleurgesteld. Een echte Clynelish, maar dat moet wel je ding zijn he!

PS
Heb nog geen notities gemaakt dus kan die ook nog niet met je delen.

Vandaag review van Serge online:

"Clynelish 23 yo 1991/2014 (46%, Van Wees, The Ultimate, hogshead, casks #13213+13214, 507 bottles) Four stars and a half Colour: straw. Nose: probably not the waxiest years, ort let’s put it this way, it’s more beehivy than downright waxy, but all that remains lovely. Pollen, overripe apples, flowers, oranges, a touch of seawater, honey… So not a crisp sharp Clynelish either. Its easiest side, so far. Nothing to complain about if you ask me. A few chalky and medicinal touches arising after a few minutes. Chalk and bandages. Mouth: perfekt! It’s got more power now, wax and minerals, a feeling of lamp oil, citrons and lemons, this chalk again, a touch of salt, a camphory side, and always something distinctly medicinal that may annoy a few people. More for us! Finish: long, full of Clynelish character. A very salty and mildly smoky aftertaste – it’s actually one of the saltiest Clynelishes I’ve ever ‘met’. Ex-Laphroaig hogshead? Comments: fantastic. Starts easy and becomes almost a brute, that’s pure life. SGP:462 - 89 points."
0 x

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 11 Mar 2015, 09:28

Soundwave schreef:
Soundwave schreef:
Nielsvanp schreef:Na hier een aantal topics te hebben gelezen over IB's heb ik besloten om mij daar ook eens op te gaan richten. Heb uiteindelijk gekozen voor een fles van The Ultimate Selection. Nu is alleen nog de vraag welk. Twijfel op dit moment tussen de Clynelish 23 Years Old 1991 van de ultimate en de Laphroaig 15 Years Old 1998 van de ultimate. Iemand goede of slechte ervaringen met deze flessen? Of misschien nog een andere tip rond die prijscategorie (tussen 60-100 euro)?

Ik heb zelf de Clynelish en kan je zeggen dat deze (vooral voor die prijs) echt te gek is. Waar heel wat jongere '95/'96/'97 Clynelishes tegenwoordig al snel richting €100 gaan is €69 voor een 23yo dus erg cheap zelfs. Nu zegt de leeftijd uiteraard niet alles, maar het was voor mij genoeg reden om hem blind te kopen en ik ben niet teleurgesteld. Een echte Clynelish, maar dat moet wel je ding zijn he!

PS
Heb nog geen notities gemaakt dus kan die ook nog niet met je delen.

Vandaag review van Serge online:

"Clynelish 23 yo 1991/2014 (46%, Van Wees, The Ultimate, hogshead, casks #13213+13214, 507 bottles) Four stars and a half Colour: straw. Nose: probably not the waxiest years, ort let’s put it this way, it’s more beehivy than downright waxy, but all that remains lovely. Pollen, overripe apples, flowers, oranges, a touch of seawater, honey… So not a crisp sharp Clynelish either. Its easiest side, so far. Nothing to complain about if you ask me. A few chalky and medicinal touches arising after a few minutes. Chalk and bandages. Mouth: perfekt! It’s got more power now, wax and minerals, a feeling of lamp oil, citrons and lemons, this chalk again, a touch of salt, a camphory side, and always something distinctly medicinal that may annoy a few people. More for us! Finish: long, full of Clynelish character. A very salty and mildly smoky aftertaste – it’s actually one of the saltiest Clynelishes I’ve ever ‘met’. Ex-Laphroaig hogshead? Comments: fantastic. Starts easy and becomes almost a brute, that’s pure life. SGP:462 - 89 points."

Dank! Ben met beide (Laphroaig en Clynelish) goed bekend en weet wat voor soort whisky ze doorgaans leveren, vandaar dat ik al de keuze had gemaakt voor die twee. Denk dat ik op basis van wat hier is gezegd de Clynelish ga proberen.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Mar 2015, 09:47

Vond het echt grappig dat hij het over een ex-Laphroaig vat heeft terwijl jij nu net juist tussen een Clynelish en Laphroaig zat te twijfelen :D
1 x

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 11 Mar 2015, 14:47

Soundwave schreef:Vond het echt grappig dat hij het over een ex-Laphroaig vat heeft terwijl jij nu net juist tussen een Clynelish en Laphroaig zat te twijfelen :D

Ja dat is wel zeer toevallig, ben benieuwd of ik deze ervaring ook heb. De fles is in ieder geval besteld!
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Johanzl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Johanzl » 14 Mar 2015, 15:30

Ik heb op mijn whisky plankje ruimte voor 5 flessen.
Nu wil ik eigenlijk van alles wat, al is dat uiteraard bij voorbaat al onmogelijk. Het moet eigenlijk een beetje een ontdekkingstocht worden

Ik zat te denken aan:
1. Glenfarclas 15 (lees er goede verhalen over, zelf nog nooit gedronken)
2. Lagavulin 16 (wordt m'n eerste 'typische' Islay, Coal ila 12 vond ik heel lekker)
3. Macallan Sienna (wordt een keer tijd voor een Macallan, 18 is inmiddels voor mij te duur)
4. Een blend: twijfel tussen Ballantines 17 (Finest vind ik niet zo), Chivas 18 (12 wel oke), JW gold 18 (zag dat de Green de oude gold al heeft ingehaald qua prijs) of Nikka from the Barrel (Hibiki 12 en Yamazaki 12 al gehad, heel lekker)
5. Een bourbon: Blanton's straight from the Barrel? Bookers Bourbon? Of kan ik beter voor iets met een lager alcohol percentage gaan?

Is dit wat of kan ik t beter heel anders aanpakken?
Tips zijn meer dan welkom!
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Mar 2015, 15:36

Ik zou de Macallan vervangen door een op ex-bourbon vaten gerijpte whisky, bijvoorbeeld een Glenlivet Nadurra.
0 x
Afbeelding

Johanzl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Johanzl » 14 Mar 2015, 15:54

De kritieken zijn in ieder geval lovend. De proefnotitie klinkt ook heel verleidelijk. Bedankt voor de tip!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mar 2015, 17:44

Johanzl schreef:Ik heb op mijn whisky plankje ruimte voor 5 flessen.
Nu wil ik eigenlijk van alles wat, al is dat uiteraard bij voorbaat al onmogelijk. Het moet eigenlijk een beetje een ontdekkingstocht worden

Ik zat te denken aan:
1. Glenfarclas 15 (lees er goede verhalen over, zelf nog nooit gedronken)
2. Lagavulin 16 (wordt m'n eerste 'typische' Islay, Coal ila 12 vond ik heel lekker)
3. Macallan Sienna (wordt een keer tijd voor een Macallan, 18 is inmiddels voor mij te duur)
4. Een blend: twijfel tussen Ballantines 17 (Finest vind ik niet zo), Chivas 18 (12 wel oke), JW gold 18 (zag dat de Green de oude gold al heeft ingehaald qua prijs) of Nikka from the Barrel (Hibiki 12 en Yamazaki 12 al gehad, heel lekker)
5. Een bourbon: Blanton's straight from the Barrel? Bookers Bourbon? Of kan ik beter voor iets met een lager alcohol percentage gaan?

Is dit wat of kan ik t beter heel anders aanpakken?

Tips zijn meer dan welkom!

Zoveel mensen zoveel wensen! Maar als je ruimte hebt dan mag deze niet ontbreken:
http://www.whiskybase.com/whisky/55456/glendronach-1996

Gisteravond open getrokken en wat een fantastische sherry bom!! De kleur doet al vermoeden welke kant het opgaat en dit is een fles die de score op WB volledig waarmaakt!

En de Coal Isla zou ik vervangen door de Laphroaig 18 yo: die gaat er uit en is nu nog goed (en voor een goede prijs) te krijgen. Voor 59,50 bij DD mag je deze topper niet laten liggen eigenlijk :duimop
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 14 Mar 2015, 18:26

€54.95 zelfs, bij van der Boog (Passie voor whisky)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mar 2015, 19:12

Rien68 schreef:€54.95 zelfs, bij van der Boog (Passie voor whisky)

Niet te geloven, bijna gratis :P

En over een half jaar €100 omdat ze bijna niet meer te krijgen zijn....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Johanzl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Johanzl » 14 Mar 2015, 19:39

Toevallig had ik het gisteren gelezen op t forum over de Laphroaig 18 ..en ook meteen besloten dat t waarschijnlijk verstandig is om m alvast aan te schaffen, voor als ik de peat definitief heb omarmt. Het gaat volgens mij wel voorzichtig die kant uit. ..Ga ik me nu verdiepen in de Glendronach. Wederom bedankt voor de tip!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mar 2015, 20:20

Johanzl schreef:Toevallig had ik het gisteren gelezen op t forum over de Laphroaig 18 ..en ook meteen besloten dat t waarschijnlijk verstandig is om m alvast aan te schaffen, voor als ik de peat definitief heb omarmt. Het gaat volgens mij wel voorzichtig die kant uit. ..Ga ik me nu verdiepen in de Glendronach. Wederom bedankt voor de tip!

Bij passie voor whisky nog voordeliger; 54.95... (met dank aan de oplettendheid van Rien68! :hoera )
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Mar 2015, 08:06

Ik twijfel... Gisteren ontdekte ik een Bunnahabhain 1988/2014 26yo en een Bowmore 2001/2014 12yo, beide gebotteld op de geboortedag van mijn zoontje. Ze kosten respectievelijk ruim €180 en €125, exclusief verzendkosten van €60...
Had ik in België gewoond, dan waren de verzendkosten alvast een flink stuk lager, maar toch, het blijft ruim €300.
0 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 15 Mar 2015, 09:08

Brora dus :?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”