Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Mar 2015, 18:01

MikerG schreef:wordt de release van Odin kunstmatig tegen gehouden door HP, of de tussenhandelaren?
Ik had zelf geen moeite om bij een speciaal slijterij normaal Thor, Loki en Freya te bestellen en die werden gewoon normaal geleverd,

Maar nu met Odin, je ziet beetjes rond dwarrelen, de hype is gigantisch. Beetje een schande als dit opzettelijk gebeurd waardoor sommige er dik geld aan kunnen verdienen door ze voor t dubbele op een ebay oid aan te bieden, terwijl de normale whisky liefhebber zn verzameling compleet wil maken...

Ben benieuwd of er nog genoeg flessen ricthing NL gaan...


Volgens mij was eerst de thuismarkt in de running voor 180 pond, met de huidige koers toch ook 250 euro en eind februari het 'vaste land'. Of er is vertraging, of alles is al op want online is er niks te vinden... Misschien bij een papa en mama winkel, maar geef je weinig kans. Denk dat je HP weinig kunt verwijten, het idee voor een serie is natuurlijk altijd leuk voor verzamelaars ongeacht het doel wat ze hebben, maar je kon natuurlijk op je vingers natellen dat de laatste uit de serie door veel mensen is gekocht die er even snel een slaatje uit willen slaan; iedereen die de eerste 3 heeft wil koste wat het kost de reeks compleet hebben, ik kan me voorstellen dat de reeks zonder de laatste straks de helft waard is van wat een complete verzameling waard is. Kan HP niks aan doen en de tussenhandel ook niet, vaak is het aantal al gelimiteerd naar 2 per klant.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Mar 2015, 20:22

Nou ja je kan HP wel verwijten dat hij in 2 batches word gebracht ipv in 1 keer.
Zo word de in secundaire markt de prijs in de eerste instantie flink opgevoerd.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Mar 2015, 21:00

Peter87 schreef:Nou ja je kan HP wel verwijten dat hij in 2 batches word gebracht ipv in 1 keer.
Zo word de in secundaire markt de prijs in de eerste instantie flink opgevoerd.


Klopt. Maar voorkomen kun je het toch niet en dat zal ook niet de 1e insteek geweest zijn bij HP... Dit zul je altijd houden bij dit soort series, tenzij je het aan lidmaatschap van friends of vast gaat hangen en de hele serie in 1 x voorverkoopt. Net als wat je wel ziet met van die verzamel bouwpakketten in 654 delen op tv.. Krijg je elk kwartaal een fles, prima toch.:dancing
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Mar 2015, 21:23

Ja het is toch geen verhaal wat zwart of wit is vind ik.
Aan de ene kant is het belachelijk en slecht en erg.
MAar aan de andere kant blijft het een business.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Mar 2015, 22:36

Klopt, blijf lastig. Zal met toekomstige series van welke distilleerderij hetzelfde verhaal worden. Maar het is wel jammer dat de HP fans die de eerste 3 al hebben en nummer 4 ook willen hebben uiteindelijk een maandsalaris verder zijn voor een best goede, maar zeker niet uitzonderlijke serie flessen. En een handvol Ikea figuurtjes voor de kinderkamer :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 07 Mar 2015, 23:02

Ik ben ondertussen al erg blij dat ik deze overpriced collectie niet begonnen ben! :bigsmile
En als er ergens geld mee te verdienen valt zullen mensen dit inderdaad altijd doen.
Business blijft business.
Maar dit is toch een forum voor whiskyliefhebbers dacht ik, toch niet voor zakenmannen? ;)
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Mar 2015, 23:15

Dat is waar maar de 2 zijn erg met elkaar verbonden.
En daarbij kan je natuurlijk als liefhebber ook gewoon zakelijk ingesteld zijn.
Maar zoals ik in dat andere topic ook al zei het is een gebed zonder eind.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Mar 2015, 11:40

In mijn ogen is zo'n whisky niet bedoeld om te drinken maar van optiek HP klanten binding/reclame en vanuit de bezitter collectors item of belegging.

Gelukkig ben ik een whisky DRINKER ;)
1 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor MikerG » 10 Mar 2015, 10:27

hehe moet niet gekker worden, alle whisky speciaal zaken waren/zijn uitverkocht, kon er nog 1 op de kop tikken bij de gall & gall in de buurt :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 10 Mar 2015, 11:36

Vanuit investering vind ik een dergelijke reeks trouwens helemaal niet zo interessant. Ik denk dat de prijs op den duur namelijk een soort natuurlijke max. zal bereiken en daarna niet of nauwelijks meer zal kunnen stijgen. Dit omdat 90% gesloten blijft voor display en niet een waarde heeft vanwege de uitzonderlijke kwaliteit. Kortom, uiteindelijk heeft iedereen die hem wilde voor de display zijn verzameling wel compleet en is de kans dat er over bijvoorbeeld 5 jaar een nieuwe whiskyliefhebber geboren is die begint met verzamelen en denkt "ohhh die 4 vikingschepen, daar heb ik wel €1500 voor over!", vrij klein. Dit zie ik ook met toys en comics. De 'markt' heeft op een gegeven moment op natuurlijke wijze bepaald dat een bepaald stuk een waarde x heeft en omdat er in de loop der tijd geen nieuwe bij komen, maar in feite ook geen bestaande bekende verdwijnen blijft die waarde nagenoeg hetzelfde

Flessen whisky die goede reviews hebben ontvangen (al dan niet van vooraanstaande reviewers) en echt gelimiteerd zijn (dus niet 17.000 stuks), van gesloten distilleerderijen, bijzondere vintage of gebotteld vanwege een speciale gebeurtenis zijn vele malen interessanter omdat daarbij de sky the limit is, want vraag blijft veel langer stijgen en aanbod wordt steeds minder.
Kortom, als je €400 wilt besteden aan 1 fles whisky omdat je hoopt dat je daarmee in de toekomst misschien iets hebt dat een meervoud ervan waard zal zijn of gewoon omdat het fucking lekker is, dan kun je beter zoeken naar 1 Port Ellen of 2 a 3 Littlemills.

PS
Ik heb zelf het idee dat je dit ook heel goed hebt kunnen zien gebeuren bij de Devil's Punchbowl reeks van The Arran, waar nummer 1 flink in waarde steeg toen de 2e en de 3e uitkwamen en je ook daar zag dat men elk jaar weer fanatiek op zoek was naar de nieuwste of juist de oudste in de reeks, maar na een paar maanden vlakte de stijging in vraagprijs vanzelf weer af.
2 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2015, 16:51

Als er iemand nog naar Vikingschepen wil kijken maar de Valhalla reeks aan zich voorbij zag varen; ik heb nog wel een DVD van Wicky de Viking liggen... :P :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Tomh » 10 Mar 2015, 16:53

Oogadal schreef:Als er iemand nog naar Vikingschepen wil kijken maar de Valhalla reeks aan zich voorbij zag varen; ik heb nog wel een DVD van Wicky de Viking liggen... :P :P


:offtopic dan kun je beter de serie "Vikings" kijken, wat overigens een aanrader is. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2015, 17:30

Tomh schreef:
Oogadal schreef:Als er iemand nog naar Vikingschepen wil kijken maar de Valhalla reeks aan zich voorbij zag varen; ik heb nog wel een DVD van Wicky de Viking liggen... :P :P


:offtopic dan kun je beter de serie "Vikings" kijken, wat overigens een aanrader is. :goedgedaan


Ken ik niet, zal een op Spotnet kijken....! :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Nino » 10 Mar 2015, 19:03

Nou heb ik nog nooit een hp geproefd maar heb me la5en vertellen en gelezen dat de 18yr een fijne whisky moet zijn... gaat bijvoorbeeld een loki of thor daar dik overheen volgens jullie? Ik heb overigens nog niet op wb gekeken moet ik bekennen.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BlackmetalRobin
Senior
Senior
Berichten: 294
Lid geworden op: 23 Okt 2013, 14:40
Locatie: Achterhoek

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor BlackmetalRobin » 10 Mar 2015, 19:26

Nino schreef:Nou heb ik nog nooit een hp geproefd maar heb me la5en vertellen en gelezen dat de 18yr een fijne whisky moet zijn... gaat bijvoorbeeld een loki of thor daar dik overheen volgens jullie? Ik heb overigens nog niet op wb gekeken moet ik bekennen.


De loki heb ik wel gehad maar of ik hem nou echt beter dan de 18 vind nee ,maar dat is mijn mening ,over de Thor kan ik niet oordelen want die heb ik niet ,maar als ik jou was zou ik gewoon 18 nemen als je er een wil kopen, scheelt ook aardig qua prijs.
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten