Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 12 Feb 2015, 18:52

Hallo whiskyliefhebbers!

Ik kreeg vandaag de mogelijkheid om een Glendronach 2003 (11 jaar oud) Virgin Oak Cask Strength whisky te kopen voor een gereduceerde prijs. Het is een limited edition die gebotteld is voor Nederland uit een batch van (ik dacht) 262. Ik heb geen ervaring met deze whisky en vroeg me af of iemand hier ervaring met deze whisky heeft?

Is dit een whisky die ik zou moeten kopen voor de kwaliteit en om zelf te drinken, of zou ik hem dicht moeten laten en bewaren voor bijvoorbeeld een veiling?

Alvast bedankt!

Groeten,

Rick
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Feb 2015, 19:13

Gaat vermoedelijk niet veel in waarde stijgen. Gaat vermoedelijk wel erg goed smaken. Keuze is zo gemaakt, lijkt me
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Tomh » 12 Feb 2015, 19:14

Je zult wel iets specifieker moeten zijn met je cask nummer om de exacte fles op te kunnen sporen & om ervaringen te vragen. Ik geloof dat Kay wel veel glendronach's heeft/ heeft geproefd.
Verder zal het denk ik een uitstekende whisky zijn om lekker te drinken.
Dicht laten voor een veiling lijkt me komende 5-10 jaar niet echt aan de orde?
Glendronach heeft single casks op CS bij de vleet..
(Rond de 40 uitgaven geregistreerd op whiskybase van de glendronach 2003, alles rond de 9-10-11 jaar oud)
Denk eerder dat de oudere uitaven (pakweg 1970-1990) nu in waarde gestegen zijn. Dat zijn wel whiskies die op een hogere leeftijd gebotteld zijn over het algemeen.
0 x
Afbeelding

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 12 Feb 2015, 19:16

Harrie schreef:Gaat vermoedelijk niet veel in waarde stijgen. Gaat vermoedelijk wel erg goed smaken. Keuze is zo gemaakt, lijkt me


Hallo Harrie, bedankt voor de snelle reactie! Jij komt ook uit Groningen toch?

Heb je enig idee waarmee ik deze whisky zou kunnen vergelijken? Ik vind het moeilijk om, zonder te proever/ruiken, een oordeel te maken.
Is hij vergelijkbaar met andere meer gangbare whiskies?
0 x
Afbeelding

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 12 Feb 2015, 19:20

Tomh schreef:Je zult wel iets specifieker moeten zijn met je cask nummer om de exacte fles op te kunnen sporen & om ervaringen te vragen. Ik geloof dat Kay wel veel glendronach's heeft/ heeft geproefd.
Verder zal het denk ik een uitstekende whisky zijn om lekker te drinken.
Dicht laten voor een veiling lijkt me komende 5-10 jaar niet echt aan de orde?
Glendronach heeft single casks op CS bij de vleet..
(Rond de 40 uitgaven geregistreerd op whiskybase van de glendronach 2003, alles rond de 9-10-11 jaar oud)
Denk eerder dat de oudere uitaven (pakweg 1970-1990) nu in waarde gestegen zijn. Dat zijn wel whiskies die op een hogere leeftijd gebotteld zijn over het algemeen.


Hallo Tom,
Bedankt voor je snelle reactie!
Het cask nummer is 1748 en de fles is nummer 21 uit 262 bottelingen. Hij is op cask strength 55,6%, is uit 2003 en dus 11 jaar oud. Ik ben inderdaad niet echt van plan hem zo lang dicht te laten, zeker niets omdat deze fles dus waarschijnlijk niet erg veel in waarde zal stijgen.
Aangezien ik hem niet kan proeven vind ik het een redelijk lastig besluit, omdat mijn budget op dit moment niet erg groot is voor een nieuwe whisky. Daarom mijn vraag waar ik aan moet denken qua smaak.
2 x
Afbeelding

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 12 Feb 2015, 19:22

rickvdw1 schreef:
Tomh schreef:Je zult wel iets specifieker moeten zijn met je cask nummer om de exacte fles op te kunnen sporen & om ervaringen te vragen. Ik geloof dat Kay wel veel glendronach's heeft/ heeft geproefd.
Verder zal het denk ik een uitstekende whisky zijn om lekker te drinken.
Dicht laten voor een veiling lijkt me komende 5-10 jaar niet echt aan de orde?
Glendronach heeft single casks op CS bij de vleet..
(Rond de 40 uitgaven geregistreerd op whiskybase van de glendronach 2003, alles rond de 9-10-11 jaar oud)
Denk eerder dat de oudere uitaven (pakweg 1970-1990) nu in waarde gestegen zijn. Dat zijn wel whiskies die op een hogere leeftijd gebotteld zijn over het algemeen.


Hallo Tom,
Bedankt voor je snelle reactie!
Het cask nummer is 1748 en de fles is nummer 21 uit 262 bottelingen. Hij is op cask strength 55,6%, is uit 2003 en dus 11 jaar oud. Ik ben inderdaad niet echt van plan hem zo lang dicht te laten, zeker niets omdat deze fles dus waarschijnlijk niet erg veel in waarde zal stijgen.
Aangezien ik hem niet kan proeven vind ik het een redelijk lastig besluit, omdat mijn budget op dit moment niet erg groot is voor een nieuwe whisky. Daarom mijn vraag waar ik aan moet denken qua smaak.


Trouwens, wat betekent dat gekantelde glas rechts onderin de post?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Long John
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 Jan 2015, 16:57

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Long John » 12 Feb 2015, 19:26

rickvdw1 schreef:Trouwens, wat betekent dat gekantelde glas rechts onderin de post?

viewtopic.php?f=13&t=6731
1 x

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 12 Feb 2015, 19:28

Long John schreef:
rickvdw1 schreef:Trouwens, wat betekent dat gekantelde glas rechts onderin de post?

viewtopic.php?f=13&t=6731


Oke, dat is een leuke toevoeging!
Bij deze dan..
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Long John
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 Jan 2015, 16:57

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Long John » 12 Feb 2015, 19:36

Dan zal het waarschijnlijk deze zijn. Onderaan staat nog een omschrijving en een paar boordelingen. Dan heb je een idee wat het is.
http://www.dramtime.nl/GlenDronach-11yo ... topSlijter
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Feb 2015, 19:39

Ik zou niet weten waar je hem mee kan vergelijken. Ik heb wel aardig wat Glendronachs gehad maar dit schijnt wel een bijzondere / afwijkende te zijn met ex-bourbon vatinvloeden. De GD's die ik ken (en die bijna iedereen voornamelijk kent) zijn serieuze sherrybommen. Ik kan je dus weinig vertellen/voorspellen over de vraag.
De score op Whiskybase is voor een Single Cask van Glendronach niet bijzonder hoog dus veel waarde zal deze nooit krijgen en wellicht smaakt ie wel goed. Als ik jou was, zou ik de proef op de som nemen.

En ja, ik kom uit (een dorpje vlakbij) Groningen!
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Feb 2015, 19:39

0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 13 Feb 2015, 09:53

Beste Rick, lekker opentrekken die handel :lekker
Tot nu toe pas een stuk of 60 verschillende GD's kunnen proeven maar het zal vast niet tegen vallen.
Op whiskybase zie ik bij jouw fles 2 mooie score van 87 punten van 'rooie' hempjes, die zeggen uit ervaring meer wat mij betreft.
Deze 2002 virgin oak van Versailles Dranken Nijmegen vond ik de beste 2002 tot nu toe:
http://www.whiskybase.com/whisky/50467/glendronach-2002

Geniet ervan!
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Feb 2015, 18:59

Uitgezonderd de GD 12yo heb ik nog nooit een GD opengetrokken die tegenviel :goedgedaan

Daar komt nu eenmaal veel goeds vandaan. Speculeren met GD heeft geen zin met dit soort flessen, enigen die het goed doen zijn de 70'er jaren distillaten en dan met name die van 1972. Zijn nu al relatief onbetaalbaar (€ 1000 plus) voor een meer dan 30yo en zullen nog wel wat stijgen misschien, maar niet heel veel omdat er teveel circuleren onder verzamelaars. En als je budget al een beetje aan de max zit met deze fles zou ik 'm kopen als de prijs heel mooi is en lekker opentrekken. :bottomsup
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Tonny
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Aug 2012, 14:55
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor Tonny » 28 Feb 2015, 18:52

Hoe kan die 12 yo nu tegenvallen? Pefecte prijs/kwaliteitsverhouding, zeker voor een op sherryvat gerijpte whisky. Maar goed, misschien ben ik nog niet zo verwend met jaren 70 distillaten (zal ik ook nooit worden denk ik).
Bovendien is deze op virgin oak gerijpt en de Virgin Oak van GD viel me wel wat tegen. Ik ben benieuwd hoe die uiteindelijk bevalt.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Glendronach 2003 11 yo Virgin Oak Cask Strength

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Mar 2015, 18:03

Tsja, het is niet zo dat ik m'n neus ophaal voor alles wat 12 yo is, maar de GD 12 yo kan me gewoon niet bekoren, ik vind 'm te scherp, te ruw, net niet in balans. Als je de 15 yo revival er naast zet en gaat proeven is verschil verbluffend!
En het scheelt een tientje en dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Trouwens, lekkernijen uit de 70'er jaren staan hier ook niet elke dag op de kaart hoor..., en hetzelfde geldt voor alles van 30 jaar en ouder.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten