wanneer kan je echt de geur en smaken erkennen?
Re: wanneer kan je echt de geur en smaken erkennen?
En beter 20 samples bestellen dan 4 volle flessen als je nog niet zoveel geproefd hebt.
0 x
Leuke discussie. Ik heb ondertussen een aardige lijst whisky's geproefd, maar ik heb niet het idee dat ik beter word in het herkennen van smaken. Nu moet ik ook zeggen dat ik vrijwel nooit probeer om een whisky te 'ontleden'. De eerste of tweede keer als ik een whisky drink, maar ik wat aantekeningen zodat ik later nog weet of ik 'm nog een keer moet drinken of niet, maar verder dan dat ga ik bijna nooit.
Wat wel irritant is, het lijkt wel of hoe meer whisky's ik proef, hoe minder ik er lekker vind......
Wat wel irritant is, het lijkt wel of hoe meer whisky's ik proef, hoe minder ik er lekker vind......
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

-Roy- schreef:Leuke discussie. Ik heb ondertussen een aardige lijst whisky's geproefd, maar ik heb niet het idee dat ik beter word in het herkennen van smaken. Nu moet ik ook zeggen dat ik vrijwel nooit probeer om een whisky te 'ontleden'. De eerste of tweede keer als ik een whisky drink, maar ik wat aantekeningen zodat ik later nog weet of ik 'm nog een keer moet drinken of niet, maar verder dan dat ga ik bijna nooit.
Je raakt natuurlijk wel een beetje verwend na verloop van tijd. Maar dat wil (in ieder geval) in mijn geval niet per sé betekenen dat ik de goedkopere/minder goede whisky's ineens vies of niet de moeite vindt. Alleen de momenten dat ik er thuis voor ga zitten schenk ik wel steeds vaker iets beters in. Vroeger ging ik voor een glas Famous Grouse nog even goed zitten. Tegenwoordig niet bepaald meer
0 x
+1
Naarmate je weet wat je lekker vind, of hoe 't kan zijn, wordt je gewoon wat kritischer. Hoeft idd niet te betekenen dat 't direct duurdere / oudere whisky's moeten zijn, maar ik denk dat we er allemaal last van hebben
Naarmate je weet wat je lekker vind, of hoe 't kan zijn, wordt je gewoon wat kritischer. Hoeft idd niet te betekenen dat 't direct duurdere / oudere whisky's moeten zijn, maar ik denk dat we er allemaal last van hebben
0 x
hansp schreef:kan het terug achteruitgaan omdat ik bvb ook redelijk wat koffie drink ?
Achteruitgaan... veranderen. En voor wat betreft herkennen: ik heb het al eens vaker geschreven hier. Je ruikt fruit? Welk fruit? Geel fruit, rood fruit? En welke vrucht dan? Je ruikt rook? Wat voor een rook? Brand? Open haard? Verbrand rubber? Gerookte vis? Een afgebrand huis? M.a.w.: verdiepen van je associatie. Zo kom je uiteindelijk op de mooie zin "Een verse rode aarbei die zojuist geplukt is op een zomerse dag in en welke nog even heeft liggen rijpen alvorens deze met een slagroomzoetje verorberd werd..." Dus....
0 x
Hans, wanneer wij de inhoud van vaten beoordelen om nieuwe batches whisky samen te stellen, voegen we flink wat water toe. Een sample wordt teruggebracht naar zo'n 20% alcohol, zodat de ethanol niet overheerst wanneer je geuren probeert waar te nemen.
Dus, bij 2cl whisky van 40% alc, net zoveel water toevoegen.
Indien je je geurvermogen wil trainen kan het helpen om samples flink te verdunnen. Het profiel van de whisky blijft namelijk intact bij het toevoegen van deze hoeveelheid, als het om geur gaat.
NB: dit werkt vooral goed bij ruiken, de smaakbeleving verandert flink met toevoeging van deze hoeveelheid water
Dus, bij 2cl whisky van 40% alc, net zoveel water toevoegen.
Indien je je geurvermogen wil trainen kan het helpen om samples flink te verdunnen. Het profiel van de whisky blijft namelijk intact bij het toevoegen van deze hoeveelheid, als het om geur gaat.
NB: dit werkt vooral goed bij ruiken, de smaakbeleving verandert flink met toevoeging van deze hoeveelheid water
0 x
Mocht je geïnteresseerd zijn in een stukje theorie achter smaak dan zijn de eerste hoofdstukken van "Het Proefboek" van Peter Klose een aanrader: een eye opener wanneer het over smaak en de beleving daarvan gaat. Het heeft mij ook geholpen bij het herkennen van smaken en de juiste Whisky op het juiste moment drinken.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Heb dit topic met veel aandacht doorgelezen....
Ik ben zelf een beginner en wil IETS meer van de wondere wereld van de whisky leren.
Zie bij veel soorten wel een beschrijving staan over de diverse smaken en geuren, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken en/of een lering eruit te gaan trekken.
Her en der wat interessante en nuttige reactie gelezen hierboven (waaronder die van WIP en reSeth11 en khildare).
Vraag me af of er een overzicht is met goede 'beginners' whisky om als leertraject te gaan proeven, om van daaruit mezelf wat beter te ontwikkelen omtrent de diverse geuren en smaken?
Ik ben zelf een beginner en wil IETS meer van de wondere wereld van de whisky leren.
Zie bij veel soorten wel een beschrijving staan over de diverse smaken en geuren, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken en/of een lering eruit te gaan trekken.
Her en der wat interessante en nuttige reactie gelezen hierboven (waaronder die van WIP en reSeth11 en khildare).
Vraag me af of er een overzicht is met goede 'beginners' whisky om als leertraject te gaan proeven, om van daaruit mezelf wat beter te ontwikkelen omtrent de diverse geuren en smaken?
0 x
Ik vind het eigenstandig herkennen van geuren en smaken nog erg lastig. Ik merk dat ik vaak voor het het drinken geneigd ben om eerst geur- en proefnotities te lezen om daarna te bepalen of ik bepaalde geuren en smaken ook herken bij het Nosen and Tasten.
Ik wil het gaan omdraaien. Ik heb een aantal samples besteld bij Henri en wil deze eerst zelf ontdekken, noteren wat ik in geur en smaak herken en daarna bekijken of mijn bevindingen al dan niet overeenkomen met geuren en smaken van anderen. Dat zal wel een leertraject zijn voor me. Ik kom nu vaak niet verder dan 'zoet' of 'rood fruit' of 'wit fruit' en vind het nog lastig om dat verder te specificeren. Desalniettemin heb ik er veel zin in om er op deze wijze mee bezig te gaan.
Ik wil het gaan omdraaien. Ik heb een aantal samples besteld bij Henri en wil deze eerst zelf ontdekken, noteren wat ik in geur en smaak herken en daarna bekijken of mijn bevindingen al dan niet overeenkomen met geuren en smaken van anderen. Dat zal wel een leertraject zijn voor me. Ik kom nu vaak niet verder dan 'zoet' of 'rood fruit' of 'wit fruit' en vind het nog lastig om dat verder te specificeren. Desalniettemin heb ik er veel zin in om er op deze wijze mee bezig te gaan.
0 x
welkom etten-leur 
Google eens op smaakdiagram, dat is een eenvoudige start. Vervolgens isWhisky Classified een leuk boek. Proeverijen bij locale slijters en samples helpen daarbij, en je zit niet meteen met een hele fles mocht ie toch tegenvallen.
Zo ben ik iig begonnen. Succes en veel plezier met ontdekken!
Google eens op smaakdiagram, dat is een eenvoudige start. Vervolgens isWhisky Classified een leuk boek. Proeverijen bij locale slijters en samples helpen daarbij, en je zit niet meteen met een hele fles mocht ie toch tegenvallen.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Nickolaas schreef:Ik vind het eigenstandig herkennen van geuren en smaken nog erg lastig. Ik merk dat ik vaak voor het het drinken geneigd ben om eerst geur- en proefnotities te lezen om daarna te bepalen of ik bepaalde geuren en smaken ook herken bij het Nosen and Tasten.
Dat is ook zeker een goede insteek...
Ik denk dat ik een beetje van beide manieren een start maak.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

whiksy schreef:welkom etten-leur
Ik zal eens kijken of ik het diagram kan vinden.
Een kroeg hier om de hoek is bezig met het opzetten van een proeverij (en ik sta al op de lijst).
Wil straks met hem eens bekijken of we frequent wat proeverijen kunnen gaan opzetten, om zo mijn kennis (en die van andere) wat verder te verbreden EN de whisky onder meer aandacht te gaan brengen hier in de stad/dorp.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Koop vooral samples en proef/beoordeel daar kleine beetjes van. En kies dan vooral samples van relatief goedkope, simpele bottelingen. Daar leer je het meeste van. Een hele oude, complexe whisky werkt alleen maar verwarrend in het begin. Gewoon een instappers proberen. Hele flessen of - liever nog - samples daar van.
En als je echt wilt leren proeven, maak direct vanaf het begin al aantekeningen. Ook al voelt het als onzin en lijkt het belachelijk, het werkt wel. Je leert jezelf om bepaalde geuren te benoemen. Dat associeren is echt een leerproces en je leert het pas door het simpelweg te doen. Je zult merken dat je notities steeds iets specifieker worden. Begin gewoon met zoet/zout/zuur/bitter/hartig en probeer een simpel aroma er aan te verbinden zoals "moutig" (denk versgebakken brood, biscuitjes, etc.) of "fruitig" ofzo. Dat is al heel leerzaam. Later kun je dan gaan specificeren wát voor soort fruit je ruikt misschien, en wat voor hout invloeden (noten, vanille, kokos, etc.)
Succes! En vooral: veel plezier!
En als je echt wilt leren proeven, maak direct vanaf het begin al aantekeningen. Ook al voelt het als onzin en lijkt het belachelijk, het werkt wel. Je leert jezelf om bepaalde geuren te benoemen. Dat associeren is echt een leerproces en je leert het pas door het simpelweg te doen. Je zult merken dat je notities steeds iets specifieker worden. Begin gewoon met zoet/zout/zuur/bitter/hartig en probeer een simpel aroma er aan te verbinden zoals "moutig" (denk versgebakken brood, biscuitjes, etc.) of "fruitig" ofzo. Dat is al heel leerzaam. Later kun je dan gaan specificeren wát voor soort fruit je ruikt misschien, en wat voor hout invloeden (noten, vanille, kokos, etc.)
Succes! En vooral: veel plezier!

2 x
hmmm, teruglezend is mijn reactie eigenlijk meer de zoektocht naar je voorkeuren, wat vind je lekker.
Het onderscheiden van geuren en smaken is eigenlijk iets anders... Dat is meer een kwestie van alles ruiken, fruit, hout, boekenkasten, alle soorten groente enz enz. En dan op je gemak een whisky ontleden. Eerste keer 2 geuren en smaken proberen te benoemen, een dag later opnieuw proberen en kijken of je andere geuren kan ontdekken enz enz.
Ralfy heeft er meerdere video's over, ook de 'tasting 101 video' van Highland Park is praktische start.
In ieder geval, zoals in dit topic al blijkt, het is een ontdekkingstocht van jaaaaaren
Het onderscheiden van geuren en smaken is eigenlijk iets anders... Dat is meer een kwestie van alles ruiken, fruit, hout, boekenkasten, alle soorten groente enz enz. En dan op je gemak een whisky ontleden. Eerste keer 2 geuren en smaken proberen te benoemen, een dag later opnieuw proberen en kijken of je andere geuren kan ontdekken enz enz.
Ralfy heeft er meerdere video's over, ook de 'tasting 101 video' van Highland Park is praktische start.
In ieder geval, zoals in dit topic al blijkt, het is een ontdekkingstocht van jaaaaaren
1 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Bedankt heren!
Hebben jullie toevallig een overzicht met whisky's die relatief goedkoop zijn en simpele bottelingen?
Die perfect zijn om als beginner mee te starten in deze ontdekkingstocht.
Had laatst van iemand via facebook (single malt groep) deze 3 als tip doorgekregen:
- Dalwhinnie 15 jaar
- Cragganmore 12 jaar
- Clynelish 14 jaar
Inmiddels online besteld EN vandaag binnen gekregen.
Alledrie flesjes van 20cl, dus goed om te testen.
Maar ga er vanuit dat er wel meer 'beginners' whisky's zijn, toch?
Hebben jullie toevallig een overzicht met whisky's die relatief goedkoop zijn en simpele bottelingen?
Die perfect zijn om als beginner mee te starten in deze ontdekkingstocht.
Had laatst van iemand via facebook (single malt groep) deze 3 als tip doorgekregen:
- Dalwhinnie 15 jaar
- Cragganmore 12 jaar
- Clynelish 14 jaar
Inmiddels online besteld EN vandaag binnen gekregen.
Alledrie flesjes van 20cl, dus goed om te testen.
Maar ga er vanuit dat er wel meer 'beginners' whisky's zijn, toch?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”