Classificeren van Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Classificeren van Whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2009, 19:28

Dit is een voortzetting uit een aantal verschillende onderwerpen.
Dit gaat dus over het classificeren van Whisky al dan niet in combinatie met een kwaliteits score systeem.

Als het systeem van classificeren van Whisky zoals dat is uitgewerkt door Davis Wishart er voor 2002 geweest was dan had mijn Whisky collectie er heel anders uitgezien. Ik praat dus over de late jaren negentig, begin 2000.
Een belangrijk uitgangspunt bij het opbouwen van mijn verzameling was eigenlijk om er achter te komen welke, met name Scotch Single Malts, ik het lekkerst zou vinden. Derhalve is het toch vooral een afspiegeling van de geografische afkomst zoals die altijd werd en nog wordt gebezigd.

Ik had destijds het boekje The Malt Whisky File, John Lamond & Robin Tucek (2000 uitgave). Daarin wordt gebruikt Sweetness, Peatiness, Availability met allen een score tussen 0-10. Availability heeft natuurlijk niets te maken met de smaak en zodoende houd je Sweetness, Peatiness over. Daar kan ik niet veel mee.

Het SGP systeem is eigenlijk een variant van hetgeen in The Malt Whisky File, John Lamond & Robin Tucek gebruikt wordt. Wel met een toevoeging waardoor je wat meer informatie hebt maar die het vreemd complex maakt voor mij.

Whisky geclassificeerd, Davis Wishart daar ga ik voor want die SGP 999 lijkt me helemaal niks en de 10 10 van Tucek ook niet.
In de profielen en clusters van Wishart herken ik me helemaal. Het zijn 12 kenmerken met een score van 0 tot 4 maar dan heb je ook wat. Bovendien kun je ook nog het programmaatje gebruiken dat genoemd wordt in het boek (en de boekbespreking).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Classificeren van Whisky

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Okt 2009, 12:27

Ik heb de NL-vertaling van H.O. net besteld bij Bol.com.

Ik moet dan toch eerst het een en ander vergelijken . Heb wel notities en waarderingen over diverse bourbons gelezen van anderen. Maar toen ik die bourbons dan zelf proefde had ik echt niet altijd dezelfde conclusie.
Krijg ook wel eens het idee dat sommige het wel interessant vinden om het 'eens' te zijn met een renomeerde schrijver.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2009, 12:40

KSB66 schreef:Ik heb de NL-vertaling van H.O. net besteld bij Bol.com.

H.O.... :Scratch Of ik ben nog niet helemaal wakker of ik mis even iets...

KSB66 schreef:Krijg ook wel eens het idee dat sommige het wel interessant vinden om het 'eens' te zijn met een gerenomeerde schrijver.

Dit onderwerp gaat over het classificeren van Whisky. Heeft dus eigenlijk weinig te maken met een proefnotitie of het eens zijn met een schrijver, maar meer met wat jij vind in een whisky. Bijvoorbeeld zoals het systeem van David Wishart. Ja, hij heeft wat profielwhiskies geclassificeerd en je kunt kijken of je het met hem eens bent, maar de rest zul je toch zelf moeten doen ;-)

Vind dat systeem van Wishart toch wel goed. Denk dat ik eens een sjabloon ga maken om de whiskies die ik proef op die manier te beoordelen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Okt 2009, 12:44

0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2009, 13:56

KSB66 schreef:Ik heb de NL-vertaling van H.O. net besteld bij Bol.com.
Tsja hoor. Ik zie het. En ik heb stad en land af gezocht omdat Bol het twee weken geleden niet kon leveren. Maar goed, heb hem nu wat duurder :Cry maar ben er toch heel content mee.

JayDie schreef:......Heeft dus eigenlijk weinig te maken met een proefnotitie of het eens zijn met een schrijver, maar meer met wat jij vind in een whisky. ........ maar de rest zul je toch zelf moeten doen ;-) ...........

En dat is een belangrijk punt want zolang classificeren gedaan wordt door mensen is zelfs dat per definitie subjectief. Echter aanmerkelijk minder, dus toch meer objectief, dan een score o.i.d.

Met ouder worden neemt de reukzin af (dus ik mag wel vaart maken met het legen van mijn collectie !).

Waarom ik hierop inhaak, je zult het niet geloven, maar ik ruik momenteel maar door één neusgat ! In het rechter word ik wel geprikkeld en er komt nog wel iets door maar dat is nihil. Lol.
Ik ga er nog even vanuit dat het tijdelijk is en wijt dit aan mijn gebruik van antihistamine. Ik neem elke dag een pilletje omdat ik extreem allergisch ben voor katten. Althans zo is het twintig jaar geleden begonnen. Al meer dan tien jaar ben ik ook allergisch voor drukwerk. Althans de oplosmiddelen in de inkt. Vooral glossies is een crime. Als ik een glossy zie moet ik al niesen maar dat is alleen het begin. Helaas boeken ook, en ik lees zo graag (een boek). Als ik het dan niet snel weg leg ga ik voor de bijl met een loopneus, prikkende ogen en zo. Contact met katten heeft me eens een zware verkoudheid van drie weken opgeleverd.

Ik bedoel maar te zeggen, ieder zijn eigen proefnotities. Voor mij zet Wishart dan de standaard waarmee ik kan ijken en vergelijken. Op die manier kunnen al die subjectieve waarnemingen dan toch tot een heel objectieve profielschets leiden en goed vergelijkingsmateriaal bieden. Vandaar.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2009, 14:02

Ah... H.O.: Hans Offringa :-) :HitHead

Piet schreef:zolang classificeren gedaan wordt door mensen

...en dat zal altijd zo blijven. Over smaak valt niet te twisten. Ik kan iets lekker vinden, wat iemand anders absoluut niet lust. Een smaak- of proefnotitie is toch persoonlijk, maar het leuke eraan is dat je erg mooie gespreksstof hebt!

[offtopic]
Piet schreef:Vooral glossies is een crime

Je bedoelt zoals de Whisy Etc. magazine? :lol: Vervelend lijkt me dat... Je ontkomt er namelijk bijna niet aan.. :o
[/offtopic]
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2009, 14:22

JayDie schreef:
Piet schreef:zolang classificeren gedaan wordt door mensen

...en dat zal altijd zo blijven. Over smaak valt niet te twisten. Ik kan iets lekker vinden, wat iemand anders absoluut niet lust. Een smaak- of proefnotitie is toch persoonlijk, maar het leuke eraan is dat je erg mooie gespreksstof hebt!

Ah, maar dat is juist het interessante van classificeren. Het is in principe wel degelijk objectief en kan derhalve "machinaal" gedaan worden, althans als de techniek het toestaat. Onze apparatuur is nog niet zo gevoelig als de menselijke neus (als we het even tot de geur beperken). Maar als het zo ver komt kan er perfect "mechanisch" geclassificeerd worden. Volledig objectief.

Dat "Over smaak valt niet te twisten" staat als een paal. Wat er echter in een Whisky zit is wel degelijk wetenschappelijk vast te stellen en eigenlijk is dat wat classificatie hier doet. Welke van de smaakprofielkenmerken, profielen of clusters jij dan het belangrijkst vind of die jou het meest aanspreken, dat is weer een kwestie van smaak waarover niet te twisten maar wel te discussiëren valt. Wellicht dat dit mij daarom zo aanspreekt en vandaar dat we hier zo druk zijn.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Okt 2009, 16:25

Piet, dit is volgens mij zo'n boek wat ik wel handig vind(en daarom ook besteld heb). Een beschrijvend boek ipv een oordelend boek.
Ik spring wel eens van de hak op de tak in een bericht maar indeze bedoelen we volgens mij toch wel hetzelfde.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”