Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

906
Actief lid
Actief lid

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor 906 » 29 Dec 2014, 17:01

Mijn prijsgrens ligt ongeveer rond de 70 euro. Voor een goede heerlijke whisky hoef je mijns inziens niet
meer uit te geven dan 70 euro. Laphroaig 10, Laphroaig 18, laphroaig triple wood, Lagavullin 16, Oban 14 enzovoort
enzovoort. De lekkerste whisky's kosten echt niet meer dan 70 euro. Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die
bijvoorbeeld 140 euro uitgeven aan een fles Johny Walker Blue label. Dat zijn waarschijnlijk geen echte whisky-liefhebbers.
Smaak hebben ze dan namelijk niet...
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 29 Dec 2014, 17:22

906 schreef:De lekkerste whisky's kosten echt niet meer dan 70 euro. Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die bijvoorbeeld 140 euro uitgeven aan een fles Johny Walker Blue label. Dat zijn waarschijnlijk geen echte whisky-liefhebbers. Smaak hebben ze dan namelijk niet...

Niet met je eens. De lekkerste whiskies kosten zeker meer dan 70 euro.

En wat betreft de Blue Label ben ik het ook niet met je eens. Over smaak valt niet te twisten. To each his own, zeg maar.

Ontopic: mijn grens ligt op ongeveer 150 euro voor flessen die ik zonder twijfel open trek. Ik heb ook flink duurdere whisky thuis staan (ruim in de minderheid), maar daar is de drempel om ze open te maken een stukje hoger.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 29 Dec 2014, 17:42

906 schreef:[...] De lekkerste whisky's kosten echt niet meer dan 70 euro. Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die bijvoorbeeld 140 euro uitgeven aan een fles Johny Walker Blue label. Dat zijn waarschijnlijk geen echte whisky-liefhebbers. Smaak hebben ze dan namelijk niet...

Lekker aan het veroordelen? :)

Voor wat betreft de lekkerste whisky: die bestaat natuurlijk niet. Wel durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat ik jou een whisky kan voorzetten van meer dan 70 euro die jij lekkerder vind dan vrijwel alles wat je onder de 70 euro kan kopen. Je komt dan al snel in het territorium van onafhankelijke bottelaars, maar ook onder de distillery bottelingen bevinden zich (naast een hoop marketing gedreven flessen) pareltjes waar je flink voor in de buidel moet tasten.

Onder de 70 vind je overigens wel een gigantisch potentieel aan heerlijke whiskies, maar de lekkersten? Hoezeer het mij ook pijn doet dit te zeggen als persoon met beperkte middelen: daar hangt vaak toch een prijskaartje aan.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 29 Dec 2014, 17:56

Nog een keer oneens. :Protest Als je het anders beschreven had, was de discussie misschien wel logischer. De vraag of alle whisky boven de 70 euro per definitie beter is dan die eronder en of alle whisky zijn geld waard is, is een geheel andere (en meer logische?) discussie. Je bent nu wel heel kort door de bocht, om alle whisky boven de €70,- per definitie niet beter te noemen.. ;)
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 29 Dec 2014, 19:20

ach ja, lekker kort door de bocht is ook wel eens verfrissend :)
Als ik je andere berichten lees 906, dan denk ik dat je een voorkeur voor geturfde whisky hebt. Hoe ouder, hoe subtieler en vaak hoe minder geturfd. En dat kan goed je smaak (nog) niet zijn.
Maar velen hier zoeken net dat beetje extra wat een bepaald vat of wat extra jaren rijping kan brengen. Iedereen heeft zijn of haar voorkeur, en dat maakt dit zo'n gezellig forum :)
0 x

906
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor 906 » 30 Dec 2014, 13:44

Ik heb het inderdaad enigszins verkeerd geformuleerd. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat er onder de 70 euro
hele lekkere whisky's te koop zijn. Dit hoeven echter niet de lekkerste te zijn. Wat ik duidelijk probeerde te
maken is dat iets wat heel duur is niet perse beter of lekkerder hoeft te zijn. Dat is net zoiets als dat bijvoorbeeld
nouveau-riche proleten dure afzichtelijke kunst kopen alleen maar omdat er een prijskaartje aan hangt.
Het is een beetje rare vergelijking maar jullie begrijpen wat ik bedoel denk ik. Dank voor uw aandacht...
0 x

McSherman
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor McSherman » 03 Jan 2015, 13:14

Het ligt er bij mij maar helemaal aan welke "kans" zich voordoet, een tijdje terug kreeg ik de kans om twee flessen Port Ellen Signatory Vintage 1983 Refill Butt te scoren en die kans heb ik mijn neus niet voorbij laten gaan! 600 Euro lichter, maar twee heerlijke flessen rijker!!
Laatst in Luxemburg een mooie Laphroaig van 30 y.o. gescoord voor €160, dit alles wil echter niet zeggen dat ik een "normale" Lagavulin 16 y.o.niet zou kunnen waarderen. Smaak is mijns inziens niet bepalend door de prijs van de fles, maar door de voorkeur van de genieter....

John.
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 03 Jan 2015, 13:37

McSherman schreef:Het ligt er bij mij maar helemaal aan welke "kans" zich voordoet, een tijdje terug kreeg ik de kans om twee flessen Port Ellen Signatory Vintage 1983 Refill Butt te scoren en die kans heb ik mijn neus niet voorbij laten gaan! 600 Euro lichter, maar twee heerlijke flessen rijker!!
Laatst in Luxemburg een mooie Laphroaig van 30 y.o. gescoord voor €160, dit alles wil echter niet zeggen dat ik een "normale" Lagavulin 16 y.o.niet zou kunnen waarderen. Smaak is mijns inziens niet bepalend door de prijs van de fles, maar door de voorkeur van de genieter....

John.

Ben ik het helemaal mee eens! Mijn vraag is wel, maak je ze ook open?

Gr. Nino
0 x
Afbeelding

McSherman
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor McSherman » 03 Jan 2015, 13:59

@ Nino: Ik ben zeker geen belegger of iets dergelijks, mijn eerste PE is reeds halfweg. Ik beperk mezelf wel tot bijvoorbeeld een verjaardag of oud en nieuw om van een dergelijk snoepje te genieten....een flas zal dus geruime tijd meegaan!! (gelukkig....)

John.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 03 Jan 2015, 14:09

@ John haha kan me voorstellen dat die spanning voor het daadwerkelijk open maken van zo'n fles leuk is maar uiteindelijk gaat hij open dus! mooi man. Enjoy!
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 08 Jan 2015, 14:21

Zojuist voor het eerst in mijn leven meer dan 200 euro betaaltd voor 1 fles whisky... als je me dat vroeger had verteld had ik je voor gek verklaart.
Maar nu is het een feit en als de eerste er is dan volgen er meer.... :lekker
2 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 08 Jan 2015, 18:54

JacobaEd schreef:Zojuist voor het eerst in mijn leven meer dan 200 euro betaaltd voor 1 fles whisky... als je me dat vroeger had verteld had ik je voor gek verklaart.
Maar nu is het een feit en als de eerste er is dan volgen er meer.... :lekker

en wat is het geworden? :D
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 08 Jan 2015, 21:08

karuizawa asama ( ja het setje)
0 x

Mafkeezzz1981
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mafkeezzz1981 » 13 Feb 2015, 19:42

Voor een whisky betaal ik tussen de 50 en 100 Euries.....
er staan er een paar van VER over dat bedrag, maar die zijn voor een gelegenheid... welke...... weet ik nog niet.
Ik koop ze niet om ze vervolgens te verhandelen maar om op te drinken, dat weet ik wel !

Toch maar eens een gelegenheidsdrinker worden :)
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 14 Feb 2015, 11:33

Mafkeezzz1981 schreef:Voor een whisky betaal ik tussen de 50 en 100 Euries.....
er staan er een paar van VER over dat bedrag, maar die zijn voor een gelegenheid... welke...... weet ik nog niet.
Ik koop ze niet om ze vervolgens te verhandelen maar om op te drinken, dat weet ik wel !

Toch maar eens een gelegenheidsdrinker worden :)

Of een stiekeme dronkaard? ;-)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”