Glendronach lineup: 5x

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Xstream
Senior
Senior

Glendronach lineup: 5x

Ongelezen berichtdoor Xstream » 08 Mar 2014, 14:51

Gisteren met een maat tijdens een whisky-sessie een Glendronach lineup gemaakt:
- Glendronach Octarine 8yo
- Glendronach 2002 - bottled for WFDH 2012 NL 10yo
- Glendronach CS #1
- Glendronach 15yo Revival
- Glendronach 21yo Parliament

Het is toch wel grappig hoeveel nieuwe informatie je daar uit haalt. Zo vond ik de 21 nooit zo'n enorme verbetering t.o.v. de Revival voor wel bijna 2x de prijs. En eigenlijk idem voor de 2002 vergeleken met de Revival. De Octarine en CS waren nieuw voor mij, die heb ik gisteren pas geopend.

Direct uit de fles was de Octarine duidelijk nog wat scherp en onrustig. De CS had hier minder last van, maar had ook wel wat ademtijd nodig om los te komen. De anderen hadden al gelucht door de maanden heen.

Wat opviel is dat het sowieso een hele duidelijke en herkenbare lijn is als je ze naast elkaar zet. Maar toch elk met z'n eigen karakter binnen die lijn. De Octatrine, 2002 en CS waren duidelijk een rijtje. Dat ging echt van fris en fruitig naar medium fris met meer sherry noten, naar meer complex en volle smaken met de CS. Het fruitige deel verbind die 3 vooral.

De Revival en Parliament zijn een stuk minder fruitig en gaan veel meer richting chocolade, rozijnen, toffee en caramel. Nu was voor 't eerst erg duidelijk dat ik de 21 toch wel een stuk beter vind. De 15 scoort vooral qua smaak in de mond, maar de reuk en finish vind ik een stuk minder. De 15 heeft iets medicinaals, zwavel achtig, wat ik een smetje vind op de verder perfecte dronk. De 21 lijkt iets chaotischer in de mond, maar is qua geur en finish echt een klasse beter.

De grootste verassingen van de lineup was dat ik zo naast elkaar de Revival 't minst vond. Toch de whisky die ik eigenlijk altijd wel als een favoriet zag. Een nog grotere verassing was de kwaliteit van de 8yo. Zeker na wat adem tijd en een drup water. Fruitig en witte chocolade, heerlijk. Prijs kwaliteit technisch kun je niet om die Octarine heen. Echt een hele lekkere whisky. Dat je echt gaat denken van, waarom geef ik ook alweer 3x zoveel uit voor die 21? Toegegeven, de 21 heeft een ander karakter. Meer volwassen en meer body. Maar de frisheid van de Octarine samen met 't Glendronach karakter maakte't voor mij een nieuwe favoriet. Ik heb geen andere whisky met dat karakter, terwijl ik van die zwaardere sherry's een kast vol heb staan. Denk ook bijv. aan de Longmorn vW of de beste van allen, de Glenrothes Adelphi 6yo.

De CS #1 vond ik het meest in balans overkomen. Wat fruitig, maar ook de volle smaken van de meer sherry zware 15 en 21.

Kortom, interessante sessie met niet echt verliezers, maar als ik die moet noemen de 15yo en als winnaar, zeker voor de prijs, de Octarine. En m'n maat had precies dezelfde conclusie. :nat
2 x
Afbeelding

Goodfella
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 08 Mar 2014, 15:20

Hele mooie line-up lijkt me zo! :goedgedaan

De Octarine staat op de immens grote verlanglijst, maar aangezien jij niet de eerste bent die lovend is over de prijs-kwaliteit verhouding stijgt 'ie wel in de pikorde. Wat betreft de Revival: daarin ga ik mee met jouw bevindingen. Nog steeds een ontzettend goede whisky, maar de tonen van sulphur kwamen af en toe iets teveel op de voorgrond.
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Glendronach lineup: 5x

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 08 Mar 2014, 15:30

Goodfella schreef:Hele mooie line-up lijkt me zo! :goedgedaan

De Octarine staat op de immens grote verlanglijst, maar aangezien jij niet de eerste bent die lovend is over de prijs-kwaliteit verhouding stijgt 'ie wel in de pikorde. Wat betreft de Revival: daarin ga ik mee met jouw bevindingen. Nog steeds een ontzettend goede whisky, maar de tonen van sulphur kwamen af en toe iets teveel op de voorgrond.

Ik had ook een Glendonach Revival die aardig aan de zwavel was. Dat was een batch uit 2009 trouwens. Wie weet hebben recentere batches daar minder last van?
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Goodfella
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 08 Mar 2014, 15:37

turfsmurf schreef:Ik had ook een Glendonach Revival die aardig aan de zwavel was. Dat was een batch uit 2009 trouwens. Wie weet hebben recentere batches daar minder last van?

Met dat hele verhaal van een aantal weken terug (15yo en andere age statements waren eigenlijk oudere whisky's etc. i.v.m. het in de mottenballen zetten van de distillery) zou dat zomaar kunnen. Geen idee in hoeverre de verschillende batches 15yo Revival consistent waren.
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 09 Mar 2014, 09:58

Grappig om te horen dat meer die zwavel herkennen bij de 15yo.
Mijn 15yo is misschien 1 à 1.5 jaar oud. Is inmiddels wellicht ook alweer veranderd.
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 09 Mar 2014, 11:05

Ik heb een fles nieuwe batch van de Revival thuis staan, deze heeft totaal geen zwavel. Geruststellend lijkt mij zo. ;)
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 09 Mar 2014, 11:08

Otje schreef:Ik heb een fles nieuwe batch van de Revival thuis staan, deze heeft totaal geen zwavel. Geruststellend lijkt mij zo. ;)

Idem!
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 11 Feb 2015, 12:47

Ik heb een recente 15yo gekocht laatst en open getrokken. Toch nog steeds wel een vergelijkbaar karakter, met ietwat zwavel erin. Nu ben ik daar ook vrij gevoelig voor en vind de ander 't lekker / herkent 't niet / anders, maar het karakter is niet veel veranderd in ieder geval.

Wel vind ik de 15yo, zeker als je ze niet 1:1 aan het vergelijken bent, een hele mooie ronde, smooth, ietwat zoete dronk. Qua mond gevoel vind ik 'm heerlijk, de finish ook, maar is alleen niet zo spannend. De reuk vind ik nog 't minste onderdeel. Ik vind dit dus echt een drink whisky. Niet zoals ik vaak doe, een hele avond aan een glas ruiken en 'm dan bijna vergeten te drinken ;)

Jammer dat de Octarine eruit is gegaan :( Heb nog wel 2 flesjes bij een lokale slijter op de kop weten te tikken voor 28 EU p/st. :D

Inmiddels ook ervaring met de 12yo original. Weer het herkenbare Glendronach karakter, maar toch wel een stapje minder. Beetje recht toe recht aan, weinig complex en spannend. Een beetje tam en saai.

Dankzij ook de tips van Ralphy, is de 21 yo wel een stuk interessanter en beter geworden. Beetje water erbij, echt minimaal een half uur laten staan en dan pas beginnen. Dan is die veel gebalanceerder en complexer. Erg lekker. Datzelfde effect heb je bij de CS #1 of #2 een stuk minder.

De CS #2 is inmiddels ook al open gegaan, ook om 'm nog te kunnen vergelijken met de #1. Ik moet zeggen dat ik ze beide heel lekker vind, maar dat de #1 wat fruitiger, frisser en sappiger is. Juist die combo met de sherry (zoals ook de octarine heeft) vind ik super lekker. Maar de CS #2 is ook erg interessant op z'n eigen manier. Op zich wel een betere koop als de 21yo als je naar de prijzen kijkt. Dat zal voor de #3 ook vast wel gelden (die is nog dicht).

Tot zover m'n Glendroch ervaringen update.
Ik hoop er in Mei ook naartoe te gaan in Schotland. Maar dat is nog even afwachten wat de distillerij planning wordt.
0 x
Afbeelding

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 11 Feb 2015, 18:11

Mooi verhaal! Dank voor het delen.

Ik zou persoonlijk de 15 voor de CS in een line-up zetten.

Blijkbaar zit er onderling nogal wat verschil in de batches van de 15. Persoonlijk kan ik wel wat zwavel hebben en het over het algemeen zelfs waarderen.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 13 Feb 2015, 10:29

WhiskyclubSpakenburg schreef:Mooi verhaal! Dank voor het delen.

Ik zou persoonlijk de 15 voor de CS in een line-up zetten.

Goed dat je t ziet / zegt. De CS zat zelfs als laatste in de lineup ivm z'n hoger abv. Staat gewoon verkeerd in t lijstje ;) Kan de post niet meer editten.
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Feb 2015, 19:14

Ik had de 15yr hoog op mijn lijstje staan, maar n.a.v. jouw beschrijving denk ik dat ik als ik er voor ga maar wat dieper in de buidel ga tasten en voor de CS ga. Met name het fruitige is waar ik dan voor ga.

Thanks
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”