Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Feb 2015, 10:58

Als ik gewoon thuis in mijn eentje whisky drink ga ik nooit te ver. Ik drink dan 3 soms 4 maar maar meestal gewoon 1 glas.
Maar ik zeg eerlijk ik mag graag drinken en niet alleen maar om van de mooie drank te genieten.
Ik ga bijna iedere vrijdag met vrienden naar het café en daar kom ik dan iedere vrijdag "dronken" uit.
Ik drink dan altijd bier en nooit whisky omdat ik zaterdag gewoon werk en ik van whisky een enorme kater krijg.
En zoals ik al zei voel ik het met whisky meestal niet aankomen dat ik te dronken word.
Met bier heb ik dat goed in de gaten en ik ben dat meestal ook eerder flink aangeschoten als dronken.
Dit doe ik voor m'n plezier tijdens een potje kaarten voor te ontstressen na een lange werkweek en niemand heeft daar problemen mee.
De tweede gelegenheid waarbij ik veel drink is wanneer ik met vrienden een flesje bier opentrek.
Meestal met een bbq of in de zomer buiten met wat te eten of in de winter bij iemand thuis maar dan is het meer een soort feestje.
Ik ben natuurlijk wel eens te ver gegaan en dat gebeurd onbedoeld nog wel eens. Maar dat zijn incidenten en die betekenen gewoon dan ik strompelend naar bed moet en de andere dag een stevige kater heb. Dus niemand heeft ernaast van behalve ik. En misschien mijn vriendin omdat ik als ik dronken ben de hele tijd onzin praat :gnif
Ik heb mezelf laatst wel voorgenomen om nooit meer in zo'n situatie whisky te drinken omdat ik er te ziek van word dus voortaan alleen whisky om te genieten.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 05 Feb 2015, 12:45

Ik vind dit zeker een interessante discussie. Vooral omdat ik vind dat het "gevaar" van teveel drinken altijd op de loer ligt. Je raakt snel gewend aan dagelijks een drammetje of twee en voor je het weet ben je min of meer afhankelijk. Er is een hele fijne lijn tussen gewoonte en afhankelijkheid/verslaving. Ik probeer zelf dus ook bewust m'n inname te beperken, om zo een afhankelijkheid of verslaving een beetje op afstand te houden. Zo drink ik in de regel alleen op vrijdag en zaterdag (thuis). Uitzondering is dan weer als er doordeweeks een proeverij of andere gelegenheid is die met de hobby te maken heeft (sampletje moeten proeven oid). Maar thuis op de bank, neen. Dan drink ik lekker een spa rood. Dat wordt namelijk dan al snel een gewoonte, en ik heb in het verleden gemerkt dat die gewoonte al snel overgaat in een soort verslaving. Bij mij althans. Ik heb periodes gehad dat ik echt wel dagelijks dronk. Niet veel, hoor, maar toch 2 of 3 glazen per dag. Op zich is dat het probleem niet, maar ik merkte aan mezelf dat ik chagrijnig of prikkelbaar werd als het eventjes niet kon (whisky op, moet nog rijden, volgende ochtend heel vroeg op, etc.). Mijn avond voelde niet compleet zonder whisky. Zelfs zo erg dat ik een avond wijn ging drinken omdat ik dat in huis had en de whisky op was. Dit was een jaar of 2 geleden. De volgende dag besefte ik me ineens dat dat wel een beetje het gedrag van een alcoholverslaafde is. Of het gaat iig die kant op. Vanaf dat moment ben ik er wel bewuster mee om gegaan.

Overigens vind ik dit onderwerp zeker geen taboe, hoor. Het hoort nou eenmaal bij de hobby. Het is een substantie met verslavingsgevoelige eigenschappen, dus daar hebben we rekening mee te houden.

Wat ik persoonlijk wel vervelend vind, is dat de hobby door de buitenwereld vaak snel verkeerd begrepen wordt. Ik probeer ook altijd - mocht het ter sprake komen bij leken - duidelijk te maken dat ik een LIEFHEBBER ben, geen (whisky-)DRINKER. Want veel mensen hebben al gauw het beeld van een dronkelap bij het horen van het woord whiskydrinker. Ook op het werk ben ik wel eens scheef aangekeken toen het ter sprake kwam. Veel mensen begrijpen het, hoor (vooral mensen die graag een wijntje drinken snappen de hobby wel merk ik), maar de wat minder ruimdenkende mens ziet je al gauw voor een zuiplap aan. Dat vind ik best vervelend, want dat is zeer zeker niet zo. Dat is natuurlijk niet waar de hobby om gaat. Maar de minder ingelichte mens snapt dit niet.

Vandaar ook mijn ietwat gevoelige reactie (zie boven) toen de discussie ineens ging over "flessen aan de mond" en "een fles per persoon". Van zulke dingen krijg ik toch een beetje de kriebels, omdat ik dan bang ben dat "onze hobby" in een verkeerd daglicht komt te staan. Misschien is dit onterecht, hoor. Dat kan maar zo.
4 x
BAM! - ook op Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Feb 2015, 13:14

Wat je zegt klopt wel. Als mijn opa op visite komt en hij ziet mijn whisky verzameling kijkt hij er altijd een beetje vuil naar. En verder probeert hij het onderwerp te vermijden.
Waardoor ik er juist over begin door te zeggen dat ik weer een mooie fles erbij gekocht heb ofzo.
En dan gaat hij los. Het begint bij 1tje dan iedere dag 1 en dat smaakt dus neem je er nog 1 en voor je het weet drink je iedere dag een hele fles. En dan begint hij mensen op te noemen die alcoholist zijn en waarom ze dat zijn. En wat ik er ook over zeg ik kan hem niet op een andere gedachten brengen. Als je whisky drinkt word je alcoholist! Verschrikkelijk frustrerend om met zo iemand te discuseren.
Als ik zeg ik drink alleen in het weekend zegt hij gewoon ja nu nog wel. Als je onder mijn dak woonde gooide ik alles weg.

Kortom sommige mensen zullen het nooit snappen of ze willen het niet snappen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 05 Feb 2015, 13:22

Persoonlijk ben ik in de jeugd zoals velen ook wel uit de bocht gevlogen, maar dat is dan ook het verkennen van de grenzen in het begin, en daarna groepsgedrag (lees: gezelligheid) of macho gedrag denk ik...

Tergenwoordig heb ik niet meer het gevoel dat ik me hoef te bewijzen, en ik vind het ook zeer a-relaxed om "dronken" te zijn. Doordat ik mij veel bewuster van mijzelf ben en mijn omgeving (er lopen rare mensen op straat er tussen, verantwoordelijk heid over gezin e.d.) voel ik mij niet prettig als ik de controle aan het verliezen ben. Dronken wordt is iets dat ik echt niet wil hier om. En de kater hoeft van mij ook niet. Als ik heel eerlijk ben vind ik het vaak wel een plezierige bijkomstigheid als ik mij licht aangeschoten voel, maar dan moet dit wel binnen de grens vallen dat ik mij helder voel en controle houd. Het nadeel van regelmatig drinken is echter dat je dat stadium met een gelijk blijvende consumptie minder snel bereikt, en het alternatief is meer drinken maar dat is niet de bedoeling :nono .

Wat mijn consumptie betreft denk ik ook te kunnen zeggen te drinken om het genieten, en niet voor de alcohol, dan pak ik wel een goedkope rum of pils als ik het voor de alcohol doe. Ik beperk mij meestal tot 1 a 2 standaard drams, of als het er drie mogen worden wat kleinere drams, per avond dat ik drink. Misschien een biertje en daarna een dram maar nooit dubbelop (qua hoeveelheid). En mijn regel is voor 90% alleen drinken in "mijn" weekeinde. "Mijn" weekeinde omdat ik wisseldiensten draai, dat kan dus ook door de weeks zijn, maar dan werk ik weer het weekeinde en drink ik niet. De avond voor het weekeinde reken ik ook wel eens tot het weekeinde als ik vroeg klaar ben, als ik laat klaar ben dan gaat dat niet en is het jammer. De overige 10% is als ik in het "echte" (werk) weekeinde wat gezellig heb of in de zomer na een harde dag werken een koud biertje moet ook kunnen vind ik. Ik ervaar door de weeks als ik werk wel eens verlangen om een whisky te pakken, maar dat is denk ik meer "lekkere trek", want met hooguit (gemiddeld) 2,5 tot 3 van de 7 dagen drinken kan er geen lichaamlijke afhanklijkheid zijn. Echter herken ik wat Willem beschijft wel in de zin dat ik daar ook wel eens gevoelig voor zou kunnen zijn als ik iedere dag zou drinken. Dat laten we dus niet gebeuren heb ik mijzelf (en mijn vrouw misschien nog wel meer :lol: ) opgelegd.

Wat betreft het bekende beeld van een whisky drinker. Eigenlijk boeit het me niet echt veel wat anderen er van denken, maar tegelijk boeit het me niet echt of ze weten dat ik een whisky drinker ben of niet. Dus de simpele oplossing voor mij is dat ik het onderwerp bijna nooit aan snij behalve bij bekenden of vrienden die er volgens mij wel interesse in hebben en dit begrijpen.
Wat mij soms nog het meeste verbaasd is dat sommigen hier hele lijsten plaatsen wat ze allemaal genuttigd hebben... Wat als je ooit een conflict met je werkgever krijgt en hij gaat/laat online onderzoek naar je doen en er blijkt een correlatie te leggen zijn tussen ziekte verzuim en je drank gebruik (even extreem voorbeeld), of gewoon een stigma over je gecreeerd wordt. Je weet nooit hoe dat soort informatie gebruikt/geintepreteerd wordt. Je kan niet zien of die lijst cl's of hele drams waren... Misschien ben ik een beetje parranoia maar ik ga die lijsten neit elke dag posten ;)
0 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 05 Feb 2015, 15:59

Vind dit wel een beetje uit zn verband getrokken eerlijk gezegd. Nu lijkt het net of peter niet met Whisky om kan gaan. Iedereen drinkt toch wel eens een paar glaasjes meer? Laat het nu toevallig een keer whisky zijn..

Maargoed dat is mijn mening.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 05 Feb 2015, 16:19

Ruud2612 schreef:Vind dit wel een beetje uit zn verband getrokken eerlijk gezegd. Nu lijkt het net of peter niet met Whisky om kan gaan. Iedereen drinkt toch wel eens een paar glaasjes meer? Laat het nu toevallig een keer whisky zijn..

Maargoed dat is mijn mening.

Ja dit topic is een afsplitsing van een ander topic. Daar werd al eerder door anderen genoemd dat er veel gedronken ging worden en er werd gesproken over "uit de fles lurken" of iets dergelijks. Daar reageerde ik op, en toen ontstond een off-topic discussie die Matti nu in een nieuw onderwerp geplaatst heeft. Het IS dus ook uit z'n verband getrokken ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 05 Feb 2015, 16:48

Alcoholist ben je niet zomaar, drink iedere dag 4l bier voor een half jaar, dan ben je er wel ja. Maar 2 drammetjes per dag gevaarlijk te noemen? Nou nee. En zeker niet als je daarbij ook nog 2 dagen inlast dat je helemaal niet drinkt. Een avondje binge drinken daarintegen is wel slecht voor je lichaam, maar je raakt er echt niet "zomaar" verslaafd van. Eigenlijk is teveel van iets nooit goed voor je, teveel suiker, teveel vet, teveel zout, noem maar op. Matig drinken biedt buiten het genieten van een mooie whisky trouwens wel meer voordelen dan nadelen.
En bedenk je, een alcoholist heeft geen drank in huis. Wij forumleden hebben echt bovengemiddeld veel in huis. :goedgedaan
2 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 05 Feb 2015, 17:01

Otje schreef:Alcoholist ben je niet zomaar, drink iedere dag 4l bier voor een half jaar, dan ben je er wel ja. Maar 2 drammetjes per dag gevaarlijk te noemen? Nou nee. En zeker niet als je daarbij ook nog 2 dagen inlast dat je helemaal niet drinkt. Een avondje binge drinken daarintegen is wel slecht voor je lichaam, maar je raakt er echt niet "zomaar" verslaafd van. Eigenlijk is teveel van iets nooit goed voor je, teveel suiker, teveel vet, teveel zout, noem maar op. Matig drinken biedt buiten het genieten van een mooie whisky trouwens wel meer voordelen dan nadelen.
En bedenk je, een alcoholist heeft geen drank in huis. Wij forumleden hebben echt bovengemiddeld veel in huis. :goedgedaan

:gnif Goeie!

Ik denk inderdaad ook niet dat verslaving zo maar komt. Maar wat jij zegt verraad het al: "En zeker niet als je daarbij ook nog 2 dagen inlast dat je helemaal niet drinkt."... Ik denk dat dáár ook de truuk zit. Daarmee voorkom je de gewoonte en dus tot op zekere hoogte de afhankelijkheid (verslaving). Tenminste, dat denk ik dan. Maar dan nog kan ik mij goed voorstellen dat er mensen zijn die jaren lang dagelijks 2 of 3 borreltjes drinken en er zo maar ineens een maand van af kunnen blijven zonder verdere bijverschijnselen (al dan niet lichamelijk, denk ook gewoon aan mentale gesteldheid). Ik denk alleen dat die mensen dun gezaaid zijn. We zijn nou eenmaal gewoontedieren en als iets er in slijt, slijt het niet zomaar uit. Kijk maar naar alle rokers die er moeite mee hebben. Dat is ook maar heel kort lichamelijk verslavend, daarna is het puur mentaal. En dat is het probleem.

(ik heb ook tien jaar gerookt en ben daarna - gelukkig - gestopt, dus ik ken het probleem)
0 x
BAM! - ook op Facebook

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 05 Feb 2015, 17:07

Een alcoholist heeft geen drank in huis?? Wat is dat nou weer voor onzin? Een alcoholist drinkt juist thuis.
Ik kwam de flessen vroeger tegen in mijn laarzen, de sevenup in de koelkast had soms wel een heel vreemd smaakje.

Ja 2 drammetjes per dag is gevaarlijk, erg gevaarlijk zelfs. Probeer van 2 drammetjes per dag maar eens te gaan naar een maand helemaal niks, nakkes nada aan alcohol. Lukt je dat, doe je het goed. Lukt je dat niet...ik zal niet zeggen dat je dan een alcoholist bent, maar dan heb je wel even iets om over na te denken. Kun je niet zonder die 2, maar weet je het wel bij 2 te houden de rest van je leven. Technisch gezien ben je een alcoholist...maar niet een heel vervelende waarschijnlijk. :goedgedaan

En opmerkingen als: Ja ik kan wel zonder, maar ik vind het gewoon lekker en wil het zelf. Is prima, niks mis mee, ook vooral doen. Maar blijf wel nadenken en oppassen, alcoholist ben je zomaar, er af komen is veel moeilijker!
1 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Feb 2015, 17:17

OmeAnne schreef:Een alcoholist heeft geen drank in huis?? Wat is dat nou weer voor onzin? Een alcoholist drinkt juist thuis.
Ik kwam de flessen vroeger tegen in mijn laarzen, de sevenup in de koelkast had soms wel een heel vreemd smaakje.

Hij bedoeld denk ik dat een whisky collectie zoals de meeste forumleden hebben het bij een alcoholist niet zo lang uit zou houden.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 05 Feb 2015, 17:24

Zelf wil ik niet afhankelijk worden van drank, dus drink ik zoals je zou moeten/kunnen doen. Afgezien van 1x per maand 8-10 pilsjes dan, paar simpele drammetjes ernaast, goede muziek erbij, beetje dansen met m'n dochter in de kamer, geweldig! Maar de dag dat ik voor het laatst een stevige kater had is echt al wel 7 jaar geleden.
80 jaar, iedere dag 2 borrels, nooit een hart-aanval gehad. Zo wil ik best oud worden hoor, dan maar gewend aan. :D
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 05 Feb 2015, 17:25

Peter87 schreef:
OmeAnne schreef:Een alcoholist heeft geen drank in huis?? Wat is dat nou weer voor onzin? Een alcoholist drinkt juist thuis.

Hij bedoeld denk ik dat een whisky collectie zoals de meeste forumleden hebben het bij een alcoholist niet zo lang uit zou houden.

Exact!
0 x
Afbeelding

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 05 Feb 2015, 17:25

Zo staat het er niet, al ben ik het met je eens. :bigsmile
Maar goed, dan heb je het over de misbruikende alcoholist zeg maar. Wat ik zeg, als jij niet zonder je 2 drammetjes kunt, ben je ook een alcoholist, net zoals iemand die niet zonder zijn 2 biertjes per dag kan. Je bent dan geen gevaar voor de mensheid waarschijnlijk en ook niet voor jezelf. Waarschijnlijk ben je daardoor ook niet vervelend, maar je bent verslaafd aan die 2 alcoholistische consumpties, wat je een alcoholist maakt.
Waarschijnlijk niet het type wat de meeste mensen voor ogen hebben als ze het over een alcoholist hebben, maar je bent het wel.

Ik rookte eerst 'normaal', daarna alleen nog maar 's avonds en nog later eigenlijk alleen maar in de kroeg en op feestjes. Veel mensen vinden dat knap en zagen dat niet als verslaving, gewoon een gezelligheids-roker.. Dat is heel mooi en aardig, maar...het heeft me heel veel moeite gekost om zelfs daar van af te komen. Zodra ik in de kroeg kwam en ik een biertje kreeg, moest ik ook even roken.
1 x
Afbeelding

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 05 Feb 2015, 17:37

Ik veroordeel hier overigens niemand hoor, ik ken niemand van jullie (nog) in het echie, dus wie ben ik om wat over een ander te zeggen.
Maar ik weet hoe het is met een "echte" alcoholist en geloof me, dat wil je niet. En ik kan me niet voorstellen dat onder dit groepje liefhebbers er niet een paar mensen zijn die alcoholist zijn en het zelf niet door hebben. Dan heb ik het dus niet over die "echte" waar ik het hierboven over heb, maar gewoon over het gewoonte dier wat eigenlijk niet zonder kan. Zo iemand is geen drank misbruiker, maar een gebruiker die niet zonder kan. Dat zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen.

Een misbruiker is ook net per definitie een alcoholist. Een misbruiker is echt iemand die het doet om al z'n sores te vergeten en dan doel ik niet op Peter die gewoon vrijdags lekker stevig met z'n vrienden naar de kroeg gaat om de week even af te blazen, maar iemand die het doet om z'n problemen naar de achtergrond te drukken. Dit type loopt wel het meeste gevaar om zwaar alcoholist te worden.
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 05 Feb 2015, 17:39

Kleine nuance op de term alcoholisme is wel op z'n plaats denk ik:

Geciteerd van Wiki:

Sociale drinker[bewerken]

De sociale drinker heeft weinig problemen met alcohol en wijdt er niet veel aandacht aan. Een sociale drinker heeft zijn drankgebruik onder controle. Voor deze mensen is het drinken van alcohol van secundaire betekenis. De interactie met andere mensen bij het feestje, de maaltijd, de conversaties zijn interessant, niet het drinken van alcohol. Toch kan hij of zij onbedoeld meer drinken dan voorgenomen is. Dit komt doordat na het nuttigen van alcohol de manier van denken verandert. Een sociale drinker kan zich voornemen twee biertjes te nemen, omdat hij of zij nog moet rijden, maar in sommige gevallen zullen het er toch drie worden of soms meer. Er zijn ook nogal wat mensen die denken hun alcoholgebruik onder controle te hebben, maar toch excuses gebruiken zoals: "het is al een uur geleden dat ik de laatste heb genomen, dus ik kan wel rijden".

Eerste stadium[bewerken]

Het eerste stadium van alcoholisme ervaart men wanneer men problemen heeft gerelateerd aan alcoholgebruik. Men gaat soms stiekem drinken, zich schuldig voelen over het drinken en er veel aan denken. Familie en vrienden beginnen zich zorgen te maken over de consumptie van alcohol. Drinken tot men helemaal dronken is, achteraf het zich niet herinneren, de zogenaamde black-out en toenemende tolerantie (meer moeten drinken voor hetzelfde effect) zijn de eerste tekenen van alcoholisme. Men begint het gezelschap te zoeken van de zwaardere drinkers en activiteiten te mijden waar geen alcohol wordt gedronken. Men krijgt problemen op het werk, zoals laatkomen of taken niet goed uitvoeren. Vooral gevoelige personen krijgen hevige angst en spanning als ontwenningsverschijnsel wat pas verdwijnt na het nuttigen van meerdere consumpties. Ook een tremor ( beven/trillen met onder andere de handen) komt vaak voor, vooral als men ook niet (meer) voldoende eet.

Middenstadium[bewerken]

Het middenstadium van alcoholisme kenmerkt zich door een steeds meer onbeheersbare levenssituatie. De alcoholist blijft echter ontkennen dat er problemen zijn. Er wordt steeds meer gedronken dan de bedoeling was. Er wordt gedronken om schuldgevoelens of gevoelens van depressie en ongemak te onderdrukken. En 's morgens om een kater en ontwenningsverschijnselen, zoals beven en hevige angst, te voorkomen of te verminderen. Een arts zal suggereren dat alcoholconsumptie moet stoppen. De persoon zal het proberen, maar vaak zonder succes. Er is vaak sprake van verlies van baan, medische problemen en familieproblemen.

Gevorderd stadium[bewerken]

In het late stadium van alcoholisme is het dagelijkse leven geheel onbeheersbaar. Medische problemen zoals leveraantasting, pancreatitis, zenuw- en spierschade, hoge bloeddruk en interne bloedingen kunnen het gevolg zijn. Het hart en de hersenen worden aangetast met als resultaat hartaanvallen of beroerte. Ook is er een toename van depressie, slapeloosheid en zelfmoordneigingen. Psychische stoornissen zoals achtervolgingswaanzin kunnen ontstaan, welke overigens meestal weer verdwijnen als men is afgekickt van de alcohol. Een epileptisch insult bij het plotseling staken van alcoholgebruik kan bij alcoholisten voorkomen. Sommige alcoholisten worden hevig bevend wakker en hebben 's nachts al een glas met bijvoorbeeld jenever klaargezet omdat zij door het beven 's ochtends de fles niet meer open kunnen krijgen. Pas na het drinken van een tot drie glazen komt het beven weer tot rust en moet de alcoholist vaak weer op pad naar de slijterij. De volgende dag herhaalt het hele ritueel zich weer. Vaak hebben zware alcoholisten nog maar een of twee uur per dag plezier van de alcohol. De rest van de dag zijn ze bezig de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en om zich staande te houden en het voor de buitenwereld te verbergen. Vaak is er nog maar weinig contact met familie of vrienden en zit men achter de gesloten gordijnen of in de kroeg te 'zuipen'. Soms verwaarloost de alcoholist zichzelf of komt op straat terecht. Dit zijn vaak de mensen die als 'alcoholist' worden gezien terwijl er veel meer alcoholisten zijn, die het verborgen proberen te houden en vaak nog onderdak en nette kleren hebben. Bij hardnekkig alcoholisme eindigt het tenslotte in aandoeningen zoals levercirrose vaak eindigend met de dood. Ook het syndroom van Korsakov, ook wel bekend als alcoholdementie komt veel voor bij zware alcoholisten. Dit tast vooral het kortetermijngeheugen aan. Soms vergeet men dat men geen alcohol meer kan drinken en zitten mensen met korsakov gerust aan een biertje of aan een andere alcoholische drank zonder de gevolgen te overzien.
4 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”