Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Arran Devils Punch bowl 2

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Dec 2013, 20:47

Er is helemaal geen enkel probleem. Ik was hooguit nieuwsgierig/geïnteresseerd waarom je 2 flessen binnen een maand na binnenkomst al aanbiedt op het forum. Wel of geen winst maken of een goede ruil doen is helemaal up to you. Ik denk alleen dat je er meer uit zou kunnen halen als je zou wachten tot deel 3 uit komt, maar dat is uiteraard alleen relevant als je 'handelt' ;)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Dec 2013, 21:12

gunnie76 schreef:Ik ook niet. Bijna altijd als er iemand op het forum een of meerdere flessen aanbied is er commentaar. Zijn dat jaloerse mensen of zij die iemand anders niets gunnen. Als je een fles niet wil kopen omdat die volgens jou te duur is doe dat dan gewoon niet en hou die commentaar voor jezelf. Ik maak mij hiermee misschien niet populair mee maar ja kan mij niet schelen.

Doe niet gelijk zo overdreven joh. Op een forum mag je toch zeker wel vragen stellen bij vraag en aanbod? Ik ben zelf vaak nieuwsgierig naar de beweegreden die mensen hebben om dingen te verkopen of te ruilen, mede omdat ik zelf ook best wat flessen heb staan die gesloten zijn en misschien open gaan, maar misschien ook wel potentiële verkoopwhiskies zijn, maar met het dilemma blijf zitten 'wanneer verkopen?' (of niet). Mijn bericht eindigt niet voor niets met een knipoog en de 'discussie' ging alleen over of je het wel of geen handelen kan noemen.

Offtopic en ruis voor Pellie's aanbieding (dus bij voorkeur verplaatsen naar het algemene discussie topic rondom V&A:
Er zijn inderdaad ook wel eens wat fellere reacties bij aangeboden flessen omdat er veel whiskyliefhebbers zijn die er niet van houden als er belachelijke prijzen worden gevraagd op een forum waar mensen zitten die er niet van houden als ze belachelijk gemaakt worden door mensen die gewoon lekker op Marktplaats moeten blijven en daar de boel belazeren. Nogmaals dit geldt hier niet, want ik heb geen eens een prijs gezien.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 12 Dec 2013, 21:46

Wat een gezever over een fles, zeg! Verkoop die handel ( ;) ) en daarmee basta. Kan toch niet moeilijk zijn?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Franky
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Franky » 27 Dec 2013, 13:58

Voortzetting uit: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Wat mij intreseert is om de juiste fles/ flessen op de kop te kunnen tikken en laters bij verkoop er wat op te verdienen.Dat is toch de bedoeling van veel verzamelaars. Zie maar is op internet zoals daar zijn tweedehands.be ebay.be kapaza. be. Zelfs handelaars maken er een sport van om te verkopen met winst,veel winst op internet.

Een echte verzamelaar drijft al geen handel volgens mij. Hij zal sporadisch een fles verkopen/ ruilen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Dec 2013, 14:14

Franky schreef:Een echte verzamelaar drijft al geen handel volgens mij. Hij zal sporadisch een fles verkopen/ ruilen.

En omdat de meeste actieve forum deelnemers dit zijn zullen ze zeer terughoudend zijn met adviezen voor dit soort activiteiten, die alleen de schaarste en prijzen opdrijven. Ik begrijp hieruit dat het jou om "de handel" gaat zonder verder al te veel affiniteit met whisky te hebben? Maar inderdaad er zijn genoeg lieden die hiervan een bezigheid hebben gemaakt.

Bovendien, net als met aandelen, derivaten, opties, turbo's enz.: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. En bezint eer gij begint.

PS: Maar nu we de bedoeling weten heb ik dit naar de juiste rubriek verplaatst. Als je hier even terugleest vind je wellicht al wat advies.

PS2: Overigens zullen investeerders, beleggers en speculanten terughoudend zijn met advies omdat ze daarmee wellicht zichzelf in de voet schieten 8-)

PS3: Als je eigenlijk geen idee hebt misschien moet ook eens kijken: worldwhiskyindex.com (staat o.a. in de lijst "Overige "Whisky-dienstverleners", Magazines etc.")
Laatst gewijzigd door Piet op 27 Dec 2013, 15:07, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 16 Jan 2015, 20:11

Dan te bedenken dat heer Kappen zon collectie in zn handen heeft sinds vorig jaar.. (bron nl whisky land)
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

margin call

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 16 Jan 2015, 21:44

Deze film is zeker een aanrader voor beleggers.
Wat gebeurt er als de projecties op basis van het verleden niet meer kloppen?
Ik zou hem kijken met een goed glas whisky bij de hand :Pipersmile
http://www.imdb.com/title/tt1615147/

Leuk clipje !
1 x
Afbeelding

stereotiep
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor stereotiep » 21 Apr 2015, 12:41

Dit stimuleert het moedwillig prijzen van een product opdrijven voorbij de initiële vraagprijs tot in de regionen van "wat de gek er voor geeft". OK, een kanttekening is dat hij zich voornamelijk richt op de oudere whiskies, jaren geleden al gebotteld, maar de volgende stap is natuurlijk gewoon direct bij release alle limited bottelingen in zo'n grote mogelijk aantallen van de markt aftrekken. Creëer schaarste, de vraag neemt toe, en presto, een jaar later zijn je Octomore / Saint Phallus / Ardbeg Super Peaty Power Punch twee keer zoveel waard.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ikzelf heb het genoegen gehad een tasting MO OR van de heer Kappen te mogen bijwonen. Heel lekkere whiskies, dat wel, maar de man is enkel belust op het beleggen ervan. Hij geeft gelukkig ook zelf toe er niets van te kennen. En je moet inderdaad geen liefhebber zijn om te beleggen. De flessen MO OR stralen luxe uit, slechts 50 cl en exlusiviteit is troef.
Enkele dagen later keek ik op de worldwhiskyindex en ging eens kijken bij de casks. Direct werd ik opgebeld en kwam er een slinkse vertegenwoordiger langs die me voorzag van een overgesimplificeerde retoriek omtrent beleggen in whisky. Whisky was volgens hem de kip met de gouden eieren. uitspraken zoals "een whisky moet niet lekker, maar oud zijn om waarde te hebben" hadden de toon al gezet.
Een tweede zaak die duidelijk werd, was dat dit een klein clubje was die zichzelf onderhield. Zo gaf hij als voorbeeld dat iemand die snel van zijn flessen afwou, die tegen een dumpprijs kon verkassen aan andere leden. Waar zit de belegging dan vroeg ik me af.
Als laatste waren de prijzen van de vaten zo duur en de service zo beperkt (transport tot aan de loods van worldwhiskyindex) dat dit niet interessant was. Het leeuwendeel van de flessen ging naar Kappen zelf waardoor hij ook de marktprijs kan bepalen over UW flessen.

Kortom, lekkere whiskies, maar vieze nasmaak in dat handeltje
1 x

FW66
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor FW66 » 09 Jan 2016, 22:30

Ik zag vandaag pas dat mijn naam aan het begin van dit topic valt, met mijn projecten Caskplan en Whiskyplan. Ik zal een uitleg geven van beide projecten want de tekst op dit topic is behoorlijk gedateerd.

Caskplan is een hobbysite, zelf gemaakt, en niet serieus te nemen als Belegging. Ik heb voor de gein een vat Port Charlotte gekocht en iedereen die wilde kon daarin een aandeel kopen. Daarna volgde er nog drie en de aandelen gingen vooral naar vrienden, collega’s en bekenden. De eerste is nu gebotteld en iedereen heeft voor 60 euro 2 prachtige flessen Port Charlotte gekregen. Hopelijk volgen er nog drie mooie.

Whiskyplan is daarentegen een serieus project en valt echt onder beleggen. Ik ben samen met twee partners bezig om in Nederland een whiskydistilleerderij op te zetten, gefinancierd door crowdfunding. Iedereen die wil kan voor minimaal € 150 instappen en daar heb je een Certificaat van Aandeel voor. Je bent mede-eigenaar, als het allemaal doorgaat, zoals je door aandelenkoop ook mede-eigenaar kunt worden bijvoorbeeld Philips, Diageo. Met dividend als we winst maken en niet als we dat niet doen. Daar zijn we in 2015 mee begonnen en de bedoeling is om in 2016 te beginnen met distilleren. We hebben totnutoe al € 100.000 opgehaald en het loopt prima.

Op onze site www.whiskyplan.nl vind je alle informatie en als je nog vragen hebt willen wij die graag beantwoorden. Wij zijn ook aan te spreken op whiskyfestivals (eerstkomende WWA op 15-16 januari) en te volgen via facebook, daar staat waar wij verder te zien zijn en waar we ons willen gaan vestigen.
2 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Jan 2016, 23:59

Dan hebben wij op lindores een tijdje met elkaar staan praten :goedgedaan
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Jan 2016, 11:04

FW66 schreef:---8<---. Met dividend als we winst maken en niet als we dat niet doen.---8<---

Op onze site http://www.whiskyplan.nl vind je alle informatie en als je nog vragen hebt willen wij die graag beantwoorden. Wij zijn ook aan te spreken op whiskyfestivals (eerstkomende WWA op 15-16 januari) en te volgen via facebook, daar staat waar wij verder te zien zijn en waar we ons willen gaan vestigen.

Ik heb al twee keer eerder "geïnvesteerd" in Nederlandse Whisky.
De uitbetaling van die twee geschied d.m.v. Flessen Whisky.
Dus de investering is eigenlijk een soort voorverkoop.

Bij deze constructie loop je het risico dat je er ook nog geld mee gaat verdienen.
Zonder me nu gelijk rijk te rekenen, is dit niet iets waar dan de Belastingdienst om de hoek komt kijken?
Of gaat dit pas op bij een x-aantal Euro's/jaar?

Enneh, alles wijst erop dat de Distilleerderij in de omgeving van Haarlem zou staan... maar ik zie nergens een daadwerkelijke vestigingsplaats.
Wonend in Zaandam is dit goed te bezoeken als het zo ver is...maar is dit ook zo?

EDIT: Zag dat jullie op Hielander staan... zoek ik jullie daar even op.... :goedgedaan

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

FW66
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor FW66 » 10 Jan 2016, 12:55

@ Edwin,

Dit is inderdaad waar de fiscus bij komt kijken en dit is dan ook geen voorverkoop. Dit is echt een "gewone" aandelenconstructie waarbij dividendbelasting betaald moet worden over verdiensten en wij alle koersgevoelige informatie ook moeten delen.
Ik woon zelf in Haarlem, vandaar de vestigingsplaats van de onderneming, maar we zijn op dit moment in gesprek met de gemeente Velsen om ons te vestigen in IJmuiden. Voor ons een mooie plek ivm de boot naar Newcastle. Volg ons op Facebook, twitter en via onze site voor het laatste nieuws hierover. Je kunt ook je naam en emailadres sturen naar info@whiskyplan.nl, dan ontvang je onze nieuwsbrief.

En kom zeker bij ons langs in Alkmaar, dan kunnen we kennismaken!

@ Peter, ik ben nog nooit op/bij Lindores geweest, misschien gesproken met een certificaathouder?
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Jan 2016, 13:53

Het was een wat oudere man met een grijze baard die daar met zijn vrouw was. Hij zei ook dat hij vaak op festivals stond. Hij heeft me ook een folder meegegeven.
Dat jullie bezig zijn met IJmuiden wist ik ook al van hem.
Kan het zijn dat hij mede oprichter is?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

FW66
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor FW66 » 10 Jan 2016, 20:02

Ik weet het al, het is de man van een mede-oprichter!
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Jan 2016, 20:50

Dat kan heel goed kloppen.
Ik ben er bog steeds niet aan toe gekomen het foldertje een keer goed door te lezen maar ik ga er binnenkort even tijd voor maken.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”