"New Spirit" of "White dog" van "oude" distilleerderijen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

"New Spirit" of "White dog" van "oude" distilleerderijen

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Mei 2010, 14:37

Ook Highland Park komt met een "New Spirit" van 50° in een 35cl flesje voor 20 Pond.

It is distinctively aromatic, full-bodied and floral. Orkney peat – thousands of years old and based on hardy heather – imparts wonderful honey sweetness. The shape of the stills, coupled with the expertise of our stillman, emphasises the delicious fruity flavour.

The judicious addition of water assists in the revelation of the sprit’s complexity; peat, pear drops and freshly cut grass are immediately obvious. These flavours develop until the arrival of a lingering, smoky aftertaste which gently dries the mouth.

Highland Park New Make Spirit is being sold reduced to 50% abv. Why reduced, you ask? Well, although we sell whiskies at a higher strength than this, they are at a much higher price. At £20 for a 35cl bottle we would not like to be thought of as being socially irresponsible by bottling at full strength.

Highland Park New Make Spirit is available exclusively from our secure on-line store and the distillery.

Maar deze staat nog niet in de webshop en *Regrettably it is not possible for us to send whisky outside the UK :Scratch :HitHead

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Piet op 08 Mei 2010, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: "New Spirit" van "oude" distilleerderijen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Mei 2010, 20:46

Je ziet het steeds meer: Tullibardine had er al een.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 08 Mei 2010, 13:14

En glenglassaugh uiteraard ook al, die gaan binnenkort zelfs een peated spiritdrink op de markt brengen.
Het is trouwens wel grappig om de 2 die ze nu al hebben met elkaar te vergelijken :
De "echte"spirit drink : The spirit drink that dares not speak it's name en
Een "spirit drink" welke 6 maanden gerijpt heeft.(he spirit drink that blushes..)
Je merkt dan meteen de invloed in zo'n relatief korte tijd van het vat, de drink wordt meteen veel meer complex.
Alhoewel de spirit drink zelf ook al goed te drinken is, ik vind hem erg fruitig bijna als een grappa of een obstler. (heb nog een half flesje staan).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2010, 13:39

Ik heb de onderwerp titel aangepast omdat het nu gaat over New Spirit's.
EDIT: En verplaatst om het niet te beperken tot Schotse Malts maar ook "White dog", Moonshine etc.

We hebben al wat berichten over New Spirit's maar dat zijn dan vooral nieuwe distilleerderijen die (snel) iets op de markt willen brengen.
Dit gaat dus vooral om "de oudjes" en reeds langbestaande distilleerderijen die deze trend volgen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: "New Spirit" of "White dog" van "oude" distilleerderijen

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2010, 14:57

Een recent artikel om de wereldwijde trend te bevestigen in The New York Times:

Moonshine Finds New Craftsmen and Enthusiasts.

White dog, or white whiskey, is, basically, moonshine. It’s newborn whiskey, crystal-clear grain distillate, as yet unkissed by the barrel, the vessel that lends whiskey some or all of its color and much of its flavor. And white dog is currently having its day.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mei 2010, 19:53

Ook op What does John know hebben ze het erover: "a new hot trend or just a quick income source?"
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mei 2010, 21:27

JayDie schreef:Ook op What does John know hebben ze het erover: "a new hot trend or just a quick income source?"

Nu weet ik waar die John zijn nieuws vandaan haalt :Tongue (zie de datums)
Zeker één van die duizenden niet geregistreerde bezoekers van dit forum ;)
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 13 Mei 2010, 15:24

wel grappig om steeds meer aandacht te zien voor de new make
we hebben met wat vrienden voor een artikel in de whisky passion al eens 40 verschillende new makes vergeleken. Zeer interessant. Zie januari nummer van de whiksy passion
en voor iedereen die naar Maltstock komt: er is daar ook een new make tasting (met ca. 15 tot 20 verschillende new makes) en we hebben alle 10 de verschillende white dog van Four Roses.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 18 Jun 2010, 22:06

Heb net een flesje new make Tullibardine van John Black himself gekregen. Je ruikt heel duidelijk de mash erin. Smaakt ongelooflijk zoet ook

Gr,

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Jun 2010, 22:09

Jock schreef:Heb net een flesje new make Tullibardine van John Black himself gekregen. Je ruikt heel duidelijk de mash erin.

Jock, neem aan dat je dan bedoelt dat je de graan / mout ruikt? Ik heb nog een Tullibardine 1993 Vintage staan; ook deze erg moutig... Alleen nog de 1988, 1992 en 1993 geproefd, dus weet niet of dat juist het kenmerk / karakter van Tullibardine is...?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 20 Jun 2010, 16:14

JayDie schreef:
Jock schreef:Heb net een flesje new make Tullibardine van John Black himself gekregen. Je ruikt heel duidelijk de mash erin.

Jock, neem aan dat je dan bedoelt dat je de graan / mout ruikt? Ik heb nog een Tullibardine 1993 Vintage staan; ook deze erg moutig... Alleen nog de 1988, 1992 en 1993 geproefd, dus weet niet of dat juist het kenmerk / karakter van Tullibardine is...?

Ik bedoel wel de "Mash" John. Zoals dat te ruiken is tijdens het maischen ook als ik zelf bier brouw. Zoetig en met een zweem van graan inderdaad.
Ik proef dit zelf niet zo van de vintages die jij noemt Johan. Ik vind Tullibardine juist een erg gevarieerde dram van botteling tot botteling. Heb hier ook een Rum Finish en een Sherry PX die heel erg verschillend zijn. De Port Cask vind ik ook heel erg prima met een goede prijs kwaliteit verhouding
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Jun 2010, 20:33

Jock schreef:Ik bedoel wel de "Mash" John. Zoals dat te ruiken is tijdens het maischen ook als ik zelf bier brouw. Zoetig en met een zweem van graan inderdaad.

Dan zitten we op één lijn :goedgedaan

Zag vorig jaar tijdens m'n bezoek aan Tullibardine voor het eerst dat ze deze new spirit in flessen verkochten. Kon toen niet voorstellen dat iemand dat wilde, maar zo ook nu in Whisky Etc. (en eerder in Whisky Passion, he Teun) te lezen, lijkt het wel een hype te worden! :Tongue
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Jun 2010, 20:55

JayDie schreef:
Jock schreef:Ik bedoel wel de "Mash" John. Zoals dat te ruiken is tijdens het maischen ook als ik zelf bier brouw. Zoetig en met een zweem van graan inderdaad.

Dan zitten we op één lijn :goedgedaan

Zag vorig jaar tijdens m'n bezoek aan Tullibardine voor het eerst dat ze deze new spirit in flessen verkochten. Kon toen niet voorstellen dat iemand dat wilde, maar zo ook nu in Whisky Etc. (en eerder in Whisky Passion, he Teun) te lezen, lijkt het wel een hype te worden! :Tongue

Ik heb het gratis en helemaal vor niets gehad en ook nog een barrel head en twee duigen. Tja, een gegeven paard etc
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”