Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
McSherman
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor McSherman » 03 Jan 2015, 13:33

Vies is een zeer betrekkelijk begrip en ik wil niet één whisky zo bestempelen, tegenvallen is voor mij een aanvaardbaarder begrip.
Ik heb ooit een kennismakings fles Millstone gehad, omdat dit een lekkere Nederlandse single malt zou zijn....deze whisky is me dus ECHT tegen gevallen en zal dan ook nooit meer in mijn collectie voorkomen.

John.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 03 Jan 2015, 15:01

Ik heb hem meerdere kansen gegeven zich te bewijzen aan mij.... Maar de Bowmore Small Batch valt mij toch wel tegen...

Elke keer bij de eerste, tweede en misschien derde nip denk ik oeh... dat is wel aangenaam. Maar daarna lijkt het steeds meer of ik hem hevig aan het verdrinken ben, en elke keer weer een plens water er bij gooi, het lijkt steeds meer naar niets te smaken :? . Ik had dit met meer 40% whisky's (GF 15yr, Glen Grand Majors reserve) maar daar bleek geen of hooguit een paar drupjes water toevoegen de oplossing, hoewel ik ze dan nog steeds subtiel vind en iets meer kracht zou willen. Maar bij de Bowmore Small Batch lijkt het toch bergafwaarts te gaan. Het zit hem niet in de aroma/smaak maar in het veries er van.

Ik heb maar besloten hem te bewaren voor de dagen dat ik van een verkoudheid herstel, gasten een Islay (light) te laten proberen voor ik een Caol Ila vorschotel, slaapmutsje als je eigenlijk te moe bent er van te genieten enz.. Maar ik begrijp nu dat het lang kan duren voordat een fles leeg is als je hem eigenlijk leeg wilt om "verder" te gaan... :oops:
1 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Jan 2015, 15:27

avdboom schreef:Ik heb hem meerdere kansen gegeven zich te bewijzen aan mij.... Maar de Bowmore Small Batch valt mij toch wel tegen...

Elke keer bij de eerste, tweede en misschien derde nip denk ik oeh... dat is wel aangenaam. Maar daarna lijkt het steeds meer of ik hem hevig aan het verdrinken ben, en elke keer weer een plens water er bij gooi, het lijkt steeds meer naar niets te smaken :? . Ik had dit met meer 40% whisky's (GF 15yr, Glen Grand Majors reserve) maar daar bleek geen of hooguit een paar drupjes water toevoegen de oplossing, hoewel ik ze dan nog steeds subtiel vind en iets meer kracht zou willen. Maar bij de Bowmore Small Batch lijkt het toch bergafwaarts te gaan. Het zit hem niet in de aroma/smaak maar in het veries er van.

Ik heb maar besloten hem te bewaren voor de dagen dat ik van een verkoudheid herstel, gasten een Islay (light) te laten proberen voor ik een Caol Ila vorschotel, slaapmutsje als je eigenlijk te moe bent er van te genieten enz.. Maar ik begrijp nu dat het lang kan duren voordat een fles leeg is als je hem eigenlijk leeg wilt om "verder" te gaan... :oops:

Ok, kleine rectificatie...
Gisteren toch maar weer ingeschonken en tussendoor wat chips zitten eten (wat ik normalitair nooit doe) en door de wisselende smaken in mijn mond leek de whisky ook steeds weer opnieuw als de tweede nip te arriveren. Dus met smaak... haha. Zo drink ik hem met veel meer plezier! Maar nog steeds blijft het heel magertjes qua smaak beleving en ben ik er niet erg van in de wolken....
0 x
Afbeelding

patje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor patje » 12 Jan 2015, 21:14

Vies is een groot woord.
Maar wat erg tegenviel kwa aankopen van mijn whisky base ;)
is de Aberfeldy 21y.
Ik heb hem nu al 3x ingeschonken,en ik ben er niet happy mee.
Zou hem best wel willen ruilen voor iets anders,zijn maar 3 drams eruit.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Jan 2015, 21:33

Hij wordt beter na een paar maandjes en wat zuurstof. Ik was er eerst ook niet zo enthousiast over maar nu wordt hij elke dram beter en beter.
1 x
Afbeelding

Alwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Alwin » 12 Jan 2015, 21:35

*dubbelpost*
Laatst gewijzigd door Alwin op 12 Jan 2015, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Alwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Alwin » 12 Jan 2015, 21:36

patje schreef:Vies is een groot woord.
Maar wat erg tegenviel kwa aankopen van mijn whisky base ;)
is de Aberfeldy 21y.
Ik heb hem nu al 3x ingeschonken,en ik ben er niet happy mee.
Zou hem best wel willen ruilen voor iets anders,zijn maar 3 drams eruit.

Misschien moet er een algemene ruiltopic gemaakt worden voor iedereen met hetzelfde probleem als jij :)
0 x
Afbeelding

patje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor patje » 13 Jan 2015, 20:39

Harrie schreef:Hij wordt beter na een paar maandjes en wat zuurstof. Ik was er eerst ook niet zo enthousiast over maar nu wordt hij elke dram beter en beter.

Owe oke.
Dan gaan we ff geduld houden.
En wachten netjes af.
Ben benieuwd.
Alvast bedank
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 15 Jan 2015, 23:45

Van alle samples die ik de afgelopen tijd heb geprobeerd kreeg ik de Isle of Jura 1997 SV niet weg...
0 x

*Kristof*
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor *Kristof* » 17 Jan 2015, 18:32

Ik heb al enkele leuke flessen staan,maar ik heb er 2 die ik niet echt kan pruimen.
Namelijk de Cardhu 12yo,vooral de nasmaak is echt mijn ding niet.
En de andere is de Glenfiddich 12yo, veel goede dingen gehoord en me laten overhalen. Maar ook helemaal niet voor mij.

die ruiltopic zie ik ook wel zitten. Beide flessen zitten namelijk nog praktisch vol op 2 drams na.
En opdrinken om hem toch weg te krijgen doe ik niet. :?
0 x

Puf-puF
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Puf-puF » 20 Mar 2015, 13:10

Ik had mooie dingen gehoord over de Amrut Fusion (Jim Murray anyone?) en deze laatst geproefd met hoge verwachtingen. Die viel goed tegen.

En de Glenfiddich reeks doet het ook niet voor mij. Eerst een de 12 geproefd, medicinaal, vlak en ijzer, bleah.
Toen op een proeverij de 14 yo Rich Oak geproefd. Die vond ik wel aardig
Daarna de 15, 18 en 21 waarvan alleen de 21 voor mij op gemiddeld uitkwam, de rest kon ik ook niet van genieten.
Niet mijn ding
0 x

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 20 Mar 2015, 14:53

Puf-puF schreef:Ik had mooie dingen gehoord over de Amrut Fusion (Jim Murray anyone?) en deze laatst geproefd met hoge verwachtingen. Die viel goed tegen.

En de Glenfiddich reeks doet het ook niet voor mij. Eerst een de 12 geproefd, medicinaal, vlak en ijzer, bleah.

Ik he een Highlandpark 18 jaar van OMC. Die heeft ook zon vieze ijzersmaak. Als ik wat het en der proef notities op zoek op internet dan komt dat er niet in voor. Lijkt me sterk dat ze dat zo bottelen.

Dus vraag ik me af of er iets mis is gegaan tijdens het bottelen?

Andere mensen met zulke ervaringen?
0 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 21 Mar 2015, 13:34

Malt Leon schreef:
Puf-puF schreef:Ik had mooie dingen gehoord over de Amrut Fusion (Jim Murray anyone?) en deze laatst geproefd met hoge verwachtingen. Die viel goed tegen.

Ik he een Highlandpark 18 jaar van OMC. Die heeft ook zon vieze ijzersmaak. Als ik wat het en der proef notities op zoek op internet dan komt dat er niet in voor. Lijkt me sterk dat ze dat zo bottelen.

Niet met een Highland Park maar wel met een Springbank 10 jaar.
Enorm medicinale smaak en was blij dat hij leeg was.
Ik dacht eerst dat alle springbank 10 jaar zo wel zouden proeven.
Maar heb laatst bij een kennis toch weer een zelfde 10 jaar gehad en deze was wel lekker. :Scratch
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Mar 2015, 16:38

Malt Leon schreef:

Waarschijnlijk moet je de fles even een half uurtje tot een uurtje open laten staan. Sommige flessen hebben dat nodig. Dikke kans dat het dan weg is, want ik neem aan dat je met ijzersmaak eigenlijk sulfur/zwavel bedoelt...? (ik ken deze variant niet trouwens)
Highland Park staat juist bekend om hele soepele, makkelijk toegankelijke whiskies die iedereen eigenlijk wel ok vindt. Ik vind ze zelf niet spannend genoeg, maar dat is persoonlijk.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 23 Mar 2015, 13:05

Heb de fles een ruim uur open laten staan. Er zit verbetering maar de smaak blijft aanwezig.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”