Official Bottlings of independent Bottlings?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Official Bottlings of independent Bottlings?

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 08 Jun 2010, 22:24

Ondanks een redelijk beperkt bedrag dat ik kan/wil uitgeven aan single malt whisky`s (vooralsnog max. 30E) valt het me op dat voor dit geld zowel official bottlings te vinden zijn, zoals talisker 10yo, dalwhinnie 15yo, glen elgin 10 yo, 12yo, royal lochnar 12 yo, caol ila 12yo etc. etc., als ook een aantal andere (indie)bottlings zoals bijv. de battlehill reeks, deerstalker, en een aantal van de The Ultimate Selection van Van Wees.
Nu snap ik dat de uiteindelijke keuze natuurlijk ook van je persoonlijke smaak en voorkeuren afhangt, maar vroeg ik me alsnog af of het de moeite waard is om deze indie-bottelingen aan te schaffen omdat deze toch minder makkelijker te vinden zijn, terwijl een aantal van de OB`s met een beetje geluk wel in een cafe te vinden zijn.
Mensen ervaringen, tips, opmerkingen etc?

WhiteMonkey
0 x
Afbeelding

gadeweerd
Senior
Senior

Re: Official Bottlings of independent Bottlings?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 08 Jun 2010, 22:49

Tussen de Ultimates, Gorden & MacPhail, Duncan Taylor, Murray Mcdavid, Chieftain's .....etc
zitten best goede betaalbare bottelingen. Vaak iets meer uitgesproken van smaak dan de standaard OB's.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jun 2010, 23:16

Welkom WhiteMonkey.

Er is op het forum al wel het e.e.a. gezegd over de argumenten, verschillen etc. maar inderdaad nog niet onder één onderwerp. Hierbij enkele relevante citaten.

IB's kunnen zich permitteren geen kleurstof te gebruiken en geen chil-filtering toe te passen,... en vaker een hoger alcohol percentage te bottlen. Zaken die bij OB's vaak moeilijker of niet te vinden zijn. Ook zijn er vaker vintages, andere leeftijden en finishings van IB's..... hoewel dit per distilleerderij erg verschillend is. Niks mis mee dus !

Uit viewtopic.php?f=9&t=321&p=2642#p2642
Bachess schreef:Ik neem aan dat je redelijke standaardbottelingen hebt geproefd? (zoals Balvenie Doublewood, Glenfiddich 12 yo en een Macallan uit de Fine Oak serie). Deze distilleerderijen liggen erg dicht bij elkaar en vooral de standaardbottelingen komen erg overeen. Misschien kun je eens een independent proberen ? (= een bottling die van een andere bottelaar komt zoals bv Gordon & McPhail, Exclusive Malts, Signatory en nog 100derden anderen). Je kunt vrij goedkope independents kopen zoals van Wees (Ultimates) die kosten 30 tot 40 euro en zijn soms niet afgemaakt op 46 of 43%. Dat scheelt al een stuk.

In viewtopic.php?f=9&t=323&p=1664#p1664
Piet schreef:Soms staan er meerder jaartallen op. Een whisky kan ook een "vintage" zijn, de gerst (of iets anders) is dan van één oogstjaar en is niet vermengd met andere oogstjaren.
Ook kan er een jaar van distillatie en een jaar van botteling op staan. Dat wordt vaak gedaan door Independent Bottlers.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 09 Jun 2010, 02:01

Piet schreef:Welkom WhiteMonkey.

Er is op het forum al wel het e.e.a. gezegd over de argumenten, verschillen etc. maar inderdaad nog niet onder één onderwerp.

Dankjewel voor het welkom, ik zal me binnekort even netjes voorstellen in het voorstelforum. Had al wel rond gekeken maar had de citaten gemist waarvoor dank!

Aangezien mijn budget zoals gezegd gelimiteerd is vroeg ik me af wat de reden is achter een aantal van jonge en goedkope independend bottelingen. Om maar een makkelijk voorbeeld te geven waarom kost een ben nevis 8 yo 26E terwijl de OB 10yo 44E kost. (ik neem aan dat het vat/(en) dat Duncan Taylor bezit, niet hetzelfde zijn als de standaardexpressie, ook gezien het feit dat de 10yo Duncan Taylor 34E kost, maar nog steeds een behoorlijk prijsverschil, dus de vraag waarom met niet langer wacht met bottelen). Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Signatory Vintage serie waarbij ook een aantal gerenommeerde namen erg jong voor rond de 23E aangebodeen worden. [zelfde vraag ook voor de Finlaggan serie eigenlijk, alhoewel dat een OB is]
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Jun 2010, 08:02

WhiteMonkey schreef:...... maar nog steeds een behoorlijk prijsverschil, dus de vraag waarom men niet langer wacht met bottelen).

Ik denk dat het belangrijkste deel van het antwoord inmiddels in je vraag wordt gegeven.
Het is handel en het wordt verkocht. Willen de IB's zichzelf onderscheiden en aantrekkelijker maken t.o.v. een OB dan is een prijs die een derde of de helft minder is een sterk verkoopargument.

Gaan ze vooral voor kwaliteit en ander onderscheid (o.a. exclusiviteit) dan worden ook de IB's duurder, vaak stukken.
Zo zijn er ook distilleerderijen die zelf geen Single Malt op de markt brengen. Daar spelen IB's vaak op en en dan valt er qua prijs niets te vergelijken met die van "de OB".

Met dit alles wil ik niet zeggen dat die jonge IB's slecht zijn. Ze bieden in elk geval een kans een malt goedkoper te kopen.
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 09 Jun 2010, 12:27

WhiteMonkey schreef:[zelfde vraag ook voor de Finlaggan serie eigenlijk, alhoewel dat een OB is]

Finlaggan is wel degelijk en onafhankelijke botteling (over het algemene zit er Lagavulin in). Het wordt gebottled door de Vintage Malt Whisky Company (bekend van onder andere de Coopers Choice serie).
Voor wat betreft de prijsverschillen: daar zijn vele redenen voor Het zal er ook aan liggen wat de onafhankelijke bottelaars voor het vat betaald hebben.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 09 Jun 2010, 13:21

Finlaggan is wel degelijk en onafhankelijke botteling (over het algemene zit er Lagavulin in). Het wordt gebottled door de Vintage Malt Whisky Company (bekend van onder andere de Coopers Choice serie).
Voor wat betreft de prijsverschillen: daar zijn vele redenen voor Het zal er ook aan liggen wat de onafhankelijke bottelaars voor het vat betaald hebben.

Ja ik zag het toen ik het stukje over Finlaggan aan het doorlezen was. Ik ben bang dat ik toch nog niet helemaal ingevoerd ben in de precieze terminologie. :?
0 x
Afbeelding

Ray
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Official Bottlings of independent Bottlin

Ongelezen berichtdoor Ray » 16 Jun 2010, 22:26

De vraag was waarom een IB's kopen als OB's beter te verkrijgen zijn (en je daardoor beter in de gelegenheid bent eerst te proeven). Voor mij is het antwoord omdat de IB's vaak afwijken van de OB's. Hier kun je heerlijk mee spelen. Zet maar eens 6 whisky's op een rij van 1 distilleerderij met zowel IB's als OB's. Soms vallen ze tegen, de IB's. Het is dan ook de sport om de snoepjes ertussen uit te zoeken. Hou daarvoor forums in de gaten en bezoek de stands van de IB's op festivals. Vraag dan gerust naar iets bijzonders!

Ray
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Jan 2011, 12:04

Uit Wat is de laatste fles aangeschaft of gekregen ?

Piet schreef:Net binnen de Glen Ord 30yo OB, 2005.

Dan valt direct op dat een OB er meestal wel even anders uit ziet dan de gemiddelde IB.... gaat om de inhoud, maar als die van een vergelijkbaar kwaliteitsniveau is, dan toch de OB.

GlenOrd30YO2005.png
GlenOrd30YO2005.png (99.93 KiB) 2614 keer bekeken

... en inderdaad de binnen-achterkant van de doos is spiegelend :o

MadMaster schreef:Mooi flesje...
Maar v.w.b. de OB vs. de IB, ik prefereer juist vanwege de inhoud de laatste jaren toch steeds vaker de IB...

Vandaar ook mijn voorbehoud...gaat om de inhoud, maar als die van een vergelijkbaar kwaliteitsniveau is, dan toch de OB.

Maar wat vast ook een reden is, en misschien wel de belangrijkste, dat je meer IB's koopt dan OB's is ongetwijfeld dat er van veel merken van IB's veel meer Single Malt variëteit op de markt is.
  • Sommige merken hebben geen Single op de markt.
  • Sommige OB's brengen geen of nauwelijks Cask Strength op de markt.
  • Veel OB's zijn alleen op 40 of 43% abv te koop.
  • Ook zijn (betaalbare) OB's vaak van een gemiddelde kwaliteit terwijl er van IB's toppers op de mark komen.
  • IB vaak goedkoper.
  • en zo zullen er nog wel een paar te bedenken zijn.
Hoewel dit wel aan het veranderen is hebben de OB's toch een flinke voorsprong.
0 x

Sjoerd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 20 Jan 2011, 13:25

Wat er bij mij voor zorgt dat ik steeds meer onafhankelijke bottelingen koop is het feit dat een distillery hun smaak op peil houdt. Dat betekent dat een fles Talisker 10 over 2 jaar nog steeds hetzelfde smaakt als je een nieuwe zou kopen.

Je kan die smaak alleen op peil houden door een gemiddelde van je gerijpte whisky te gebruiken. Dat betekent dan weer dat de uitschieters per vat worden verkocht aan blenders/bottelaars. De mindere vaten gaan meestal naar blenders, omdat je 1 slecht vat niet gaat merken op 10.000.000 flessen Red Label, en de betere vaten naar bottelaars.

Let wel: dit geldt natuurlijk niet altijd, en vooral bij bottelaars is het verstandig om eerst te proberen te proeven :-) Voor hetzelfde geldt is het vat zo afwijkend dat je een miskoop begaat terwijl je denkt dat je die lekkere glenlivet of bowmore gaat proeven!
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 20 Jan 2011, 14:32

De IB's zijn vaak de krenten in de pap, zeker als je weer eens zo'n onbekende, niet ogende fles hebt opengetrokken en er een parel van een whisky onder de kurk vandaan komt.
OB's zijn makkelijk verkrijgbaar/te proeven en ik merk, dat naarmate je wat langer meeloopt in het whiskywereldje, je een beetje blasé wordt voor die OB's, die je voor je gevoel toch al 'tig' keer geproefd hebt.
IB's komen vaak in kleinere batches op de markt, zijn lastiger in handen te krijgen (zowel qua proeven als qua aanschaf) en dus ga je (ik tenminste wel) daar meestal als eerste op af.
Of dat terecht is valt natuurlijk te betwisten, maar zo werkt het in de loop der tijd wel, merk ik ook bij anderen...

Stands van Van Wees, WIN, Bressers & Timmer hebben mijn absolute voorkeur op festivals.
De stand van bijv. Diageo bezoek ik alleen als er echt iets bijzonders te vinden is.
Maar neem bijv. hun serie 'Friends Of The Classic Malts', toch een reeks OB's. Het resultaat is niet echt geweldig te noemen, maar marketingtechnisch bekt het natuurlijk wel goed bij de grote massa en lijkt het iets aparts te zijn. En zo profiteert ook een grootheid als Diageo van het imago van de kleinere onafhankelijke bottelaar en hun IB's...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Jan 2011, 15:24

MadMaster schreef:..Stands van Van Wees, WIN, Bressers & Timmer hebben mijn absolute voorkeur op festivals.
De stand van bijv. Diageo bezoek ik alleen als er echt iets bijzonders te vinden is.

Ik moet zeggen dat ik dit herken. Zeker omdat het bijna altijd gaat om (dezelfde) hele grote jongens.
Een stand van b.v. een familiebedrijf als Glenfarclas zou ik weer niet snel voorbij lopen...
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 20 Jan 2011, 16:45

Piet schreef:Een stand van b.v. een familiebedrijf als Glenfarclas zou ik weer niet snel voorbij lopen...

Dat geldt voor mij dan ook wel weer...
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 21 Jan 2011, 12:05

Ik vind het bij merken die ik nog ken wel lastig, neem ik de ob als kennismaking of een ib met als risico dat als de ib bevalt ik een ob aanschaf die flink tegen zou kunnen vallen. Als jullie een ib aanschaffen/proeven zetten jullie hem dan af tegen een ob ? Bijvoorbeeld heb ik een GM Macallan in mijn bezit en deze bevalt goed (zwaar sherry) zeker voor de prijs, maar is deze nu heel erg afwijkend van de standaard OB (uitgaande van de meest gangbare botteling) ? Maakt het vaak niet makkelijker om tot een keuze te komen in het begin :?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 21 Jan 2011, 12:17

GJR schreef:Ik vind het bij merken die ik nog ken wel lastig, neem ik de ob als kennismaking of een ib met als risico dat als de ib bevalt ik een ob aanschaf die flink tegen zou kunnen vallen. Als jullie een ib aanschaffen/proeven zetten jullie hem dan af tegen een ob ? Bijvoorbeeld heb ik een GM Macallan in mijn bezit en deze bevalt goed (zwaar sherry) zeker voor de prijs, maar is deze nu heel erg afwijkend van de standaard OB (uitgaande van de meest gangbare botteling) ? Maakt het vaak niet makkelijker om tot een keuze te komen in het begin :?

Ik zou zeggen: Maak het je niet te moeilijk en beslis op basis van wat je proeft, niet op basis van wat je niet hebt geproefd. Wat je niet kent, kan je niet over oordelen.
Of datgene wat je proeft dan een IB of een OB is, doet er niet toe.

En een 'ouderwetse' sherry G&M Macallan (die van Van Wees??) afzetten tegen een hedendaagse Fine Oak is ook niet helemaal eerlijk, natuurlijk, maar dat terzijde... ;)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”