VAT69 Vergelijking
1974 vs. 2014 botteling
Kleur nagenoeg gelijk. Op het oog niet te onderscheiden. Amberkleurig, standaardblend kleur.
1974
Geur: grassig, redelijk vegetaal. Klein beetje groene appel. Subtiel. Wel wat turf in te ontdekken. Motorolie. Natte verf. Kaneel en nootmuskaat.
Smaak: biscuitjes en groene appel. Moutiger en zoeter dan de neus. Een beetje rokerig en teer-achting ook. Best lekker. Wel een hele korte ontwikkeling, de smaak is zo weer weg.
Afdronk: Finish is kort, droog en vlak maar licht rokerig.
Oordeel: Prima te drinken! Niet spectaculair maar zeker niet slecht voor een standaard blend. 71/100
2014
Geur: Vlak, muf, dood. Gekookte kool, vuursteen, kalk, tuinaarde (erg mineraal en metalig), nicotineaanslag (als een oude auto waarin jaren lang gerookt is). Alles heel oppervlakkig, veel meer dan de '74. Er zit van alles in deze neus maar niks lekkers.
Smaak: moet ik dit echt drinken? Na het ruiken krijg ik tegenzin. Zou het bijna met m'n neus dicht doen. Maar OK: gekookte bloemkool, havermoutpap, suikerstroop, metaalschaafsel. Maar het smaakt vooral naar alcohol. Erg scherp.
Afdronk: Finish is gek genoeg langer dan de '74, maar niet erg spectaculair.
Oordeel: Krap aan goed genoeg om door de cola te gooien. 55/100
Eindoordeel: De '74 bevat duidelijk meer malt. Hij heeft meer body, is complexer en ruikt aangenamer. Mogelijk is hij ook wat volwassener geworden door aanzienlijke OBE. De 2014 botteling is ronduit bocht. Absoluut niet geschikt om "neat" te drinken. Het lijkt niet eens op whisky. Geen enkele goede houtinvloed in te ontdekken. ABV lijkt redelijk gelijk, dus het verlies is in die 40 jaar minimaal gebleven. Bevestigd door de hoge nekvulling. Leuk experiment maar eigenlijk weet ik nog niks. Waren deze blends in de jaren '70 beter of is deze blend in de 40 jaar in de fles beter geworden? Ik denk het eerste. Het verschil is zó groot, dat kan nooit allemaal door OBE te verklaren zijn.