Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Opeth83
Senior
Senior

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 05 Okt 2014, 23:40

henri schreef:
Opeth83 schreef:Nu lees ik vaak dat whisky's worden gerangschikt naar smaaktypes. En dan globaal fris & bloemig, fruitig & kruidig, vol & rond en rokerig & krachtig.

zeker op de site van gall & gall gekeken?
1 tip: gelijk vergeten...

ik vind die catagorien echt kant nog wal raken.
vraag anders tips hier.
waar houdt je van? kruidig, floraal, rokerig, citrus, rood fruit, wit fruit, honing, caramel, vanille, vettig, drogend etc etc..
beschrijf eens waar je naar zoekt.. gegarandeerd dat er hier mensen zijn die je een goede tip kunnen geven! :goedgedaan

haha nee die Gall site neem ik niet meer serieus, die hadden Bunnahabhain 12 bij de rokerige whisky's gezet en ik kon erg weinig rook ontdekken. Ik heb een boek van Dave Broom en die heeft whisky's onderverdeeld in 4 niveau's.

Ik zoek eigenlijk naar een whisky die ik lekker na het eten kan drinken met een kopje espresso en eventueel een blokje chocolade of die ik later op de avond kan drinken met een stukje blauwader kaas of oude old amsterdam kaas. Ik combineer graag een klein hapje bij de whisky. :bigsmile.

Qua smaken vind ik lastig om dit te benoemen, ik vind te fris en fruitig niet zo boeiend. Ik hou wel van Port, Sherry en donkere bieren. Dus ik neig een beetje naar een whisky die op sherry vaten heeft gerijpt. Maar een beetje rokerig vind ik ook wel lekker zoals in de Johnnie Walker Black label.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 05 Okt 2014, 23:50

dan zou ik zeggen neem voor na de koffie en met het stukje chocolade eens een lekkere maar wel cask strength aberlour abunadh, en daar mag je heus een paar druppels water bij gooien als je hem te sterk vind, deze zit in ieder geval goed in zijn sherry,, donker rood fruit, rozijnen en chocolade.

voor het straffe kaasje zeg ik zet er eens een mooie ledaig naast. goed rokerig en ook een zoetje op zijn tijd, past ook heel mooi naast een vette spaanse fuet worst..

geniet ervan

groet, henri

ps: wellicht dat campbeltown whiskys je kunnen bekoren.
o.a. de kilkerran sherry en bourbon batch van dit jaar, maar ook de springbank en de peated longrow
0 x
Afbeelding

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 06 Okt 2014, 12:42

Ik zit te twijfelen tussen een:

Dailuaine 16 flora & fauna
Longmorn 16
Glenlivet Nadurra
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 07 Okt 2014, 15:45

Vanmiddag staan twijfelen bij een glendronach cask strength batch 1, die bij de slijter te koop stond. Ik nog 2 glendronach's staan (revival en de single cask 1989).. Zag wel goede verhalen over de eerste batch. Geloof dat hij verder ook nog maar slecht te verkrijgen is..
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 07 Okt 2014, 16:31

Ik heb alledrie batches, en ze zijn alledrie erg goed. Als het GlenDronach-profiel je wel ligt, kan je ze blind kopen. ik heb evt nog wel sampletjes van 1 en 3 (2 is bijna leeg).
0 x
Afbeelding

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 07 Okt 2014, 17:07

Raymondk schreef:Ik zit te twijfelen tussen een:

Longmorn 16
Glenlivet Nadurra

Tja, ze zijn alle 3 nogal verschillend. Maar wel alle 3 goed van smaak.
Ik zou ze gewoon alle 3 kopen. :gnif
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 07 Okt 2014, 18:09

Tomh schreef:Vanmiddag staan twijfelen bij een glendronach cask strength batch 1, die bij de slijter te koop stond. Ik nog 2 glendronach's staan (revival en de single cask 1989).. Zag wel goede verhalen over de eerste batch. Geloof dat hij verder ook nog maar slecht te verkrijgen is..

Wat mij betreft zijn batch 2 en 3 erg goed, maar batch 1 echt nog wel wat beter. Ik weet niet of de prijs redelijk is, maar je vindt die batch bijna nergens meer, dus kopen!
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 07 Okt 2014, 18:11

Prijs was rond de €70,- , ik heb besloten hem niet te kopen. Iemand anders geïnteresseerd? Stuur maar even een PB
0 x
Afbeelding

Raymondk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 07 Okt 2014, 18:25

Wolf2112 schreef:
Raymondk schreef:Ik zit te twijfelen tussen een:

Longmorn 16
Glenlivet Nadurra

Tja, ze zijn alle 3 nogal verschillend. Maar wel alle 3 goed van smaak.
Ik zou ze gewoon alle 3 kopen. :gnif

Denk dat ik eerst voor de Dailuaine ga en dan komen die andere 2 ook nog wel.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Okt 2014, 08:35

Opeth83 schreef:
henri schreef:
Opeth83 schreef:Nu lees ik vaak dat whisky's worden gerangschikt naar smaaktypes. En dan globaal fris & bloemig, fruitig & kruidig, vol & rond en rokerig & krachtig.

zeker op de site van gall & gall gekeken?
1 tip: gelijk vergeten...

ik vind die catagorien echt kant nog wal raken.
vraag anders tips hier.
waar houdt je van? kruidig, floraal, rokerig, citrus, rood fruit, wit fruit, honing, caramel, vanille, vettig, drogend etc etc..
beschrijf eens waar je naar zoekt.. gegarandeerd dat er hier mensen zijn die je een goede tip kunnen geven! :goedgedaan

haha nee die Gall site neem ik niet meer serieus, die hadden Bunnahabhain 12 bij de rokerige whisky's gezet en ik kon erg weinig rook ontdekken. Ik heb een boek van Dave Broom en die heeft whisky's onderverdeeld in 4 niveau's.

Ik zoek eigenlijk naar een whisky die ik lekker na het eten kan drinken met een kopje espresso en eventueel een blokje chocolade of die ik later op de avond kan drinken met een stukje blauwader kaas of oude old amsterdam kaas. Ik combineer graag een klein hapje bij de whisky. :bigsmile.

Qua smaken vind ik lastig om dit te benoemen, ik vind te fris en fruitig niet zo boeiend. Ik hou wel van Port, Sherry en donkere bieren. Dus ik neig een beetje naar een whisky die op sherry vaten heeft gerijpt. Maar een beetje rokerig vind ik ook wel lekker zoals in de Johnnie Walker Black label.

Probeer eens een Talisker. De 10yo is goed te betalen, zul je je echt geen buil aan vallen. Vind ik hemels bij een stukje kaas of gerookte vis, of lekker bij pure chocolade. Alhoewel ik daar een Bowmore beter bij vind passen.

En inderdaad de schap-indeling van de Gall&Gall slaat nergens op.
0 x
BAM! - ook op Facebook

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 08 Okt 2014, 10:22

Willem vd K schreef:En inderdaad de schap-indeling van de Gall&Gall slaat nergens op.

Ik ben om die reden onlangs zelfs weggelopen uit een nieuwe Gall&Gall in de buurt. Ik kon niets meer vinden. En het was allemaal nog steeds veel te duur...
0 x
Afbeelding

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 08 Okt 2014, 11:41

Probeer eens een Talisker. De 10yo is goed te betalen, zul je je echt geen buil aan vallen. Vind ik hemels bij een stukje kaas of gerookte vis, of lekker bij pure chocolade. Alhoewel ik daar een Bowmore beter bij vind passen.

En inderdaad de schap-indeling van de Gall&Gall slaat nergens op.

Ik heb een 20cl flesje van de Talisker 10 geprobeerd en vond dit erg lekker met Roquefort kaas inderdaad. Hij dronk verdacht makkelijk weg deze Talisker :).

Na het tandartsbezoek van zo net even langs de slijterij gereden en deze opgehaald:

Iemand bekend hiermee, ik had een mini flesje geproefd en hij beviel mij wel.Afbeelding
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 11 Okt 2014, 11:20

Opeth83 schreef:Iemand bekend hiermee, ik had een mini flesje geproefd en hij beviel mij wel.
Afbeelding

Ik heb 'm laatst toevallig voor 't eerst op bij een maat van me. Na zo'n beetje alle andere uit de reeks ontbrak deze nog. Heb 'm daarna ook meteen maar besteld, smaakte erg goed, zoals alles van Glendronach tot op heden. Zit tussen de Octarine (jong fruit, witte choco) en de 15yo (meer rijp fruit en melk choco) in, wat ook op papieer heel logisch uiteraard, in de praktijk echter zelden.

Wat mij betreft zijn batch 2 en 3 erg goed, maar batch 1 echt nog wel wat beter. Ik weet niet of de prijs redelijk is, maar je vindt die batch bijna nergens meer, dus kopen!

Ik ben met #1 begonnen, was toen al lastig te vinden. Laatst #2 opengetrokken, maar hoewel ik verwachte dat die minder zou zijn vond ik die net zo lekker, alleen wel weer wat anders. De #1 is denk wel iets complexer en fruitiger, maar de #2 is wat rijper (fruit) van smaak en directer zegmaar, minder laagjes, dat wel, maar wel bam, smaakvoller ofzo. Maar ik zet ze nog een keer naast elkaar om een 1:1 vergelijk te doen. De #3 is momenteel nog dicht.
0 x
Afbeelding

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 11 Okt 2014, 13:47

Hoi Xtream,

Ik moet zeggen dat de Glendronach 12 mij erg bevalt, het enige nadeel....het drinkt weg als limonade haha. Lekker zoet en vol van smaak. Ben erg benieuwd naar de 15 jarige broer.
0 x

Thomberry
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Thomberry » 17 Okt 2014, 21:06

Ben nog steeds in dubio om balblair 1979 OB te kopen voor 165... 2007 de markt op gegaan... any toughts?
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”