Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Caol Ila 21yo 1984/2006 (59.2%, Adelphi, C#6263, 270 Bts.)
0 x
Gisteravond de nieuwe GlenDronach 18 YO Port Finish open gemaakt. Niet verkeerd.
0 x
Gisterenavond na een paar biertjes nog een glaasje Imperial 1995 vW 50152 gehad. Verdomd lekkere whisky is dat!
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Gisteren een wat oudere peated en "jongere" NAS peated naast elkaar gezet mij afvragend wat mij meer zou bekoren...
Benriach 17yr Septendicim als eerste. Bevalt goed! In het begin nog wat agressieve attac die niet onaangenaam was maar na een tijdje in het glas werd dit minder en werd zeer harmonieus zeg maar... zeer drinkbaar.
Ardbeg Uigedail open getrokken... en man man, na de eerste sniff aan het glas begreep ik al waarom deze whisky zo bejubeld is! Wat een goede balans tussen turf/rook/zoet, attac/delicaat, het hele plaatje klopt gewoon. Niet dat ik dat zo goed kan beoordelen als beginner, maar dit merk je gewoon bij het drinken! Ook goed drinkbaar met verassend weinig water er bij... Dit was een goede aankoop!
De arbeg was duidelijk mijn winnaar behalve op het punt dat de oudere Benriach meer aromoas/smaken achter in de mond/keel gaf, dat is toch wel een plesante ervaring t.o.v. mijn veelal jongere whisky's.
Benriach 17yr Septendicim als eerste. Bevalt goed! In het begin nog wat agressieve attac die niet onaangenaam was maar na een tijdje in het glas werd dit minder en werd zeer harmonieus zeg maar... zeer drinkbaar.
Ardbeg Uigedail open getrokken... en man man, na de eerste sniff aan het glas begreep ik al waarom deze whisky zo bejubeld is! Wat een goede balans tussen turf/rook/zoet, attac/delicaat, het hele plaatje klopt gewoon. Niet dat ik dat zo goed kan beoordelen als beginner, maar dit merk je gewoon bij het drinken! Ook goed drinkbaar met verassend weinig water er bij... Dit was een goede aankoop!
De arbeg was duidelijk mijn winnaar behalve op het punt dat de oudere Benriach meer aromoas/smaken achter in de mond/keel gaf, dat is toch wel een plesante ervaring t.o.v. mijn veelal jongere whisky's.
0 x
-
DramdrummerTom
- Senior

Schotland tegen de VS vanavond: de nieuwe Bowmore Laimrig 54,1% tegenover Willett Rye 6 jaar 57,1%.
Als je van de combinatie van sherry en peat houdt dan is de Laimrig een mooi voorbeeld. Diepe sherry tonen met de typische citroen en grapefruittonen van Bowmore, flink rokerig ook. Heel mooie expressieve whisky.
De Willett maakt zijn faam waar - kersen, chocola, granen, amandelen, tabak en veel kruiden zoals nootmuskaat, kaneel en kruidnagel. Gelukkig geen vanille overkill zoals bij sommige bourbons het geval is. Topkwaliteit.
Allebei zou ik ze 89-90 scoren. Welke ik beter vind hangt af van de stemming maar ik ben vaker in de stemming voor sherry en peat dan voor bourbon of rye.
Als je van de combinatie van sherry en peat houdt dan is de Laimrig een mooi voorbeeld. Diepe sherry tonen met de typische citroen en grapefruittonen van Bowmore, flink rokerig ook. Heel mooie expressieve whisky.
De Willett maakt zijn faam waar - kersen, chocola, granen, amandelen, tabak en veel kruiden zoals nootmuskaat, kaneel en kruidnagel. Gelukkig geen vanille overkill zoals bij sommige bourbons het geval is. Topkwaliteit.
Allebei zou ik ze 89-90 scoren. Welke ik beter vind hangt af van de stemming maar ik ben vaker in de stemming voor sherry en peat dan voor bourbon of rye.
0 x
Imperial 1995-2014 18yo Van Wees c50146
Imperial 1995-2014 18yo Van Wees c50152
Imperial 1995-2014 19yo NotDD
Die laatste was ik niet zo heel enthousiast over, maar nu richting halverwege fles wordt deze gelukkig steeds beter.
Imperial 1995-2014 18yo Van Wees c50152
Imperial 1995-2014 19yo NotDD
Die laatste was ik niet zo heel enthousiast over, maar nu richting halverwege fles wordt deze gelukkig steeds beter.
0 x
finlaggan CS 58%
voor zijn 30,- een topdram!
0 x
henri schreef:finlaggan CS 58%
Idem hier, met vooraf gaant 'n Clynelish 14y.
0 x
Macallan Sienna
Longmorn 1997 vWees
Arbeg Arbog
Longmorn 1997 vWees
Arbeg Arbog
0 x
Tomh schreef:Bruichladdich scottish barley
oh, heb die laatst geproefd bij het whisky event, heerlijke dram!
0 x
whiksy schreef:oh, heb die laatst geproefd bij het whisky event, heerlijke dram!
Klopt, precies zoals je een lekker glaasje voor kunt stellen (naar mijn mening)
0 x
DramdrummerTom schreef:Schotland tegen de VS vanavond: de nieuwe Bowmore Laimrig 54,1% tegenover Willett Rye 6 jaar 57,1%.
Die Laimrig klinkt heel goed, lijkt me de nog-betere-versie van de Bowmore 15 Darkest (en die vind ik ook heel goed).
0 x
3 samples:
Benromach 10
Springbank Rundlets & Kilderkins
Powers John's Lane Release 12yo
Benromach en Springbank bevielen me zeer goed. De Benromach 10 komt op mijn shortlist. De sherry met lichte rook en houtnoten bevielen me zeer goed. Het smaakprofiel van Springbank ligt me sowieso, zo ook bij deze botteling.
De Powers John was niet mijn ding vond de geur en smaak niet lekker soort van rubber en leer, vond 'm ook vrij bitter.
Benromach 10
Springbank Rundlets & Kilderkins
Powers John's Lane Release 12yo
Benromach en Springbank bevielen me zeer goed. De Benromach 10 komt op mijn shortlist. De sherry met lichte rook en houtnoten bevielen me zeer goed. Het smaakprofiel van Springbank ligt me sowieso, zo ook bij deze botteling.
De Powers John was niet mijn ding vond de geur en smaak niet lekker soort van rubber en leer, vond 'm ook vrij bitter.
0 x
Een paar OB-bottlekills:
- Highland Park 12
- Highland Park 1994
- Glendronach Octarine
En als afsluiter een Caol Ila 1979 Douglas Laign
- Highland Park 12
- Highland Park 1994
- Glendronach Octarine
En als afsluiter een Caol Ila 1979 Douglas Laign
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”