Verzamelen van / Investeren in whisky, hoe en wat?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: In welke investeren?

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 10 Sep 2014, 16:58

Hi all!

HP15 is qua productie flink teruggeschroefd, zodat het tekort aan HP18 over een paar jaar kan worden opgevangen. Wij krijgen al 2,5 jaar geen flessen HP15 meer voor de Nederlandse markt. Er wordt nog mondjesmaat geproduceerd voor Rusland en de VS. Er staan overigens nog wel een klein aantal flessen in de schappen, dus grijp je kans als je die hebt :)

HP18 verdwijnt niet. Je mag wel verwachten dat de prijs gaat stijgen, want de voorraad van vaten >18 is flink geslonken over de afgelopen 5 jaar.

Laphroaig 10 blijft ook. 10 YO Cask Strength wordt al een tijd niet meer in NL geïmporteerd, maar je kunt her en der nog een fles vinden.
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 10 Sep 2014, 19:31

Bovenstaande bron is wel te vertrouwen Rony ;)
0 x

Rony
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rony » 10 Sep 2014, 20:37

Ok ,
Nu weten we weer meer.
Dan gaan we nu voor de hp dark origins.
0 x

old-smuggler
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor old-smuggler » 11 Sep 2014, 18:01

Rony schreef:Degene waar ik regelmatig whisky koop (bamps- Maastricht)

Ik koop regelmatig flessen van hp en ik denk wel dat het klopt .
Vorig jaar hp18 aangekocht voor een 60 euro , nu kost hij al gauw 20 euro meer .

Laphroaig 10 zou ook gaan verdwijnen??

Beste Rony, ik denk dat dit een misverstand is daar we laatst gesproken hebben over het verdwijnen van de HP 15 en we hadden het er toen over dat de HP original dark hiervoor in de plaats zou komen.

Ik denk wel dat op termijn de leeftijden gaan verdwijnen en hier non age voor terug gaan komen.
Je ziet dit al bij Macallan.
0 x

old-smuggler
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor old-smuggler » 11 Sep 2014, 18:06

totalatool schreef:

Vorig jaar hp18 aangekocht voor een 60 euro , nu kost hij al gauw 20 euro meer .

Mogelijk schop ik hiermee wat mensen tegen de schenen, maar persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Bams, al is dat ontstaan door persoonlijk contact aangaande een ruil/koop.

De HP 18 is inderdaad in prijs gestegen, maar dat geldt ook voor heel veel andere malts. Dat alleen lijkt mij een zeer matige graadmeter.

Ik kan me echt niet voorstellen dat Laphroaig met z'n keystone malt gaat stoppen. Ik verwacht dan veel eerder dat ze zouden stoppen met de Cask Strength 10, want daarvan is de productie al flink teruggeschroefd zo lijkt het.
Zei men het omdat er nu een Select is?

Beste, je mag vinden van me wat je wil en dit ook best kenbaar maken maar je schrijft er wel niet bij dat jij de `geldwolf`was die grof geld vroeg voor bottelingen waar ik niet jouw prijs voor wilde betalen. Als ik dan dezelfde flessen voor bijna de helft bij een andere verkoper kon krijgen waren je tenen ineens erg lang. Voor sommige mensen is het antwoord NEE erg moeilijk te accepteren.....
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Sep 2014, 10:01

old-smuggler schreef:
totalatool schreef:

Mogelijk schop ik hiermee wat mensen tegen de schenen, maar persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Bams, al is dat ontstaan door persoonlijk contact aangaande een ruil/koop.

Beste, je mag vinden van me wat je wil en dit ook best kenbaar maken maar je schrijft er wel niet bij dat jij de `geldwolf`was die grof geld vroeg voor bottelingen waar ik niet jouw prijs voor wilde betalen. Als ik dan dezelfde flessen voor bijna de helft bij een andere verkoper kon krijgen waren je tenen ineens erg lang. Voor sommige mensen is het antwoord NEE erg moeilijk te accepteren.....

Nu gaan we wel erg off-topic, en ik had dit gezien mijn opmerking wellicht ook mogen verwachten, maar deze interpretatie van de feiten kan ik niet over mijn kant laten gaan.
Het ging om twee flessen Ardbeg, uitgegeven tijdens Feis Ile, waar je interesse in had voor je collectie. Ter referentie hier even een link naar dat topic. Ik vroeg marktconforme prijzen, die je inderdaad hoog vond, maar waar we na onderhandeling uiteindelijk toch tot overeenstemming over waren gekomen als ik me niet heel erg vergis. Vervolgens hoorde ik een paar dagen niet van je, en bij navraag gaf je plotseling aan ze voor veel minder bij een klant te hebben kunnen kopen en alsnog geen interesse meer te hebben in de mijne. Ben ik dan een geldwolf omdat ik marktconforme prijzen vraag, of ben je zelf niet helemaal fair geweest tegenover die klant en ben je je afspraak met mij niet nagekomen?
Overigens heb je beide flessen niet in je collectie op whiskybase staan, dus dat spreekt ook niet in je voordeel.
Ten overvloede wil ik er nog even op wijzen dat ik enkele weken daarna beide flessen alsnog tegen die marktconforme prijs heb verkocht, en verwijs ik nog even naar dit topic waaruit denk ik wel blijkt dat ik al met heel veel andere leden goede en faire deals heb gemaakt.

Kom ik nu uit bij de tweede reden van mijn opmerking, want dat was niet alleen dit precieze voorval. Je had mij je winkelprijzen genoemd voor een aantal mooie flessen whisky, waaronder een Balvenie Tun 1401 en een Clynelish 1982 Synch Elli geloof ik. Welke flessen doet er ook niet meer toe, maar toen ik iets daarvan wilde kopen, meldde je plots dat de prijzen inmiddels verhoogd waren naar marktconforme(!) prijzen. Kijk, prima dat je dat doet, maar je hebt je dus al twee keer niet aan je woord gehouden.

Als ik dan lees dat iemand zegt dat je hem verteld hebt dat de HP18 en Laph 10 eruit gaan, en je vervolgens hier komt verklaren dat dat een misverstand is, dan vraag ik mij af wat nou de waarheid is.
0 x
Afbeelding

Walend
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Walend » 12 Sep 2014, 14:05

Mijn drankenleverancier heeft gezegt tegen me....

Voor jezelf moet je niet investeren in whisky want veel ga je er niet aan hebben,

Je kinderen die gaan daar later plezier aan hebben.

Laat ik nu een mooie collectie whisky hebben en nu kan ik geen kinderen krijgen :( :-x
0 x
Glenfiddich verzamelaar
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 12 Sep 2014, 14:26

Lijkt me stug dat met de huidige groei van (/vraag naar) whisky, er 50 jaar overheen zou moeten gaan. Het is alleen wat lastiger in te schatten waarin je zult moeten investeren denk ik. ;)
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Sep 2014, 14:51

Ik blijf het simpel vinden... wie nog wat geld liggen heeft koopt fijn gewaardeerde PE's of Brora's en dergelijke, of beter nog, OB's er van. Wie - zoals ik - het geld nu ook niet voor het grijpen heeft koopt momenteel best zaken als Littlemill, Rosebank (voor zover deze ook al niet duur is). De goeie IB's of degelijke maar goedkope, of de OB's sowieso. Voorts kijken naar welke malts steeds maar meer blijven stijgen in prijzen tov andere; Kijk wat een 12jarige Islay IB tegenwoordig kost... dan moet je toch geen rekenkundig wonder zijn om bv een fles die nu nog voor 50 euro in de rekken staat als 17 jarige bowmore of voor 100 euro als 21jarige bowmore, in te slaan mocht je die later willen verkopen. Ikzelf heb jammer genoeg letterlijk en figuurlijk een dure smaak, wat me meer moet doen inslaan. Zo kocht ik vorig jaar nog voor 180 euro een Ardbeg 1976. Dat mag dan nog een IB zijn van G&M van 43%, binnen 5 jaar geef ik je op een blaadje dat het dan een veelvoudige prijs waard is. En zo kun je nog een beetje verder gaan.

Moet wel zeggen, de flessen die ik echt koop als investering zijn érg schaars. Ik heb er nu misschien nog 2 of 3 die ik kwijt zou kunnen - lees: over m'n hart zou krijgen te verkopen voor iets anders - maar hierna is het wel basta. Ik KAN gewoon geen super bowmore verkopen voor iets anders... ik wil het drinken joehoeeee :hoera Merk meer dan genoeg dat mijn open flessen meer en meer stijgen qua kwaliteit.
0 x
Afbeelding

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 12 Sep 2014, 15:28

Walend schreef:Mijn drankenleverancier heeft gezegt tegen me....

Voor jezelf moet je niet investeren in whisky want veel ga je er niet aan hebben,

Je kinderen die gaan daar later plezier aan hebben.

Laat ik nu een mooie collectie whisky hebben en nu kan ik geen kinderen krijgen :( :-x

Je mag me wel adopteren :bigsmile
0 x

Rony
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rony » 12 Sep 2014, 23:57

hey,
ik wil nog eventjes reageren op een eerder bericht van totalatool

Een tijdje terug heb ik een gesprek gehad met jos(bamps) ivm hp .
ik had gelezen dat er verschillende jaartallen van hp gingen verdwijnen waaronder de 15 en de 16 jarige .
de hp 15 zou moeilijk tot zeer moeilijk te verkrijgen zijn en de 18 die toen nog relatief goedkoop was zou in prijs gaan stijgen .
stom van mij dat ik een bericht geplaatst heb dat de 15 en de 18 eruit zouden gaan daar deze informatie maar gedeeltelijk juist is .

ik ben nog altijd van mening dat de hp 18 een goede investering is voor weinig geld .
maak dan ook niet echt uit of deze al dan niet verdwijnt .

over de laphroaig10 heeft jos mij nooit enige informatie gegeven dat deze zou verdwijnen ! deze info heb ik opgevangen van een collega die terugkwam van een proeverij , ik heb trouwens nooit beweerd dat deze gaat verdwijnen , was een veronderstelling .

hoop hiermee dat de discussie gesloten is .
0 x

Martinvdvelde
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bleu label

Ongelezen berichtdoor Martinvdvelde » 06 Okt 2014, 10:30

Hallo ik ben sinds kort een whiskeyliefhebber,en denk er nu over deze ook te gaan verzamelen.ik heb laatst een johny walker bleu label gekregen,en een chivas regal royal salute.zijn dit whisky's die in waarde stijgen,of zijn deze te commercieel en moet ik echt die van gesloten distilleerderijen hebben voor een verzameling?vind het namelijk allemaal erg interressant die prijsstijgingen van whiskey.nu is het echter niet de bedoeling,om er echt flessen van te gaan verkopen,maar als ik nu een redelijk gangbare fles kan kopen,die over een paar jaar bijzonder kan zijn laat ik hem lekker liggen zodat ik altijd wat bijzonders drink.kan iemand mij wat advies geven?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Investeren in whisky, hoe en wat?

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Okt 2014, 10:41

Zo, ik heb dit oude onderwerp even een wat algemener titel gegeven en je bericht hierheen verplaatst, Martin. Zo is er een vaste plek om over dit soort dingen te discussiëren.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bleu label

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 06 Okt 2014, 10:44

Martinvdvelde schreef:Hallo ik ben sinds kort een whiskeyliefhebber,en denk er nu over deze ook te gaan verzamelen.ik heb laatst een johny walker bleu label gekregen,en een chivas regal royal salute.zijn dit whisky's die in waarde stijgen,of zijn deze te commercieel en moet ik echt die van gesloten distilleerderijen hebben voor een verzameling?vind het namelijk allemaal erg interressant die prijsstijgingen van whiskey.nu is het echter niet de bedoeling,om er echt flessen van te gaan verkopen,maar als ik nu een redelijk gangbare fles kan kopen,die over een paar jaar bijzonder kan zijn laat ik hem lekker liggen zodat ik altijd wat bijzonders drink.kan iemand mij wat advies geven?

Zeker de fles niet laten liggen, dan ga je over een paar jaar juist niets kunnen drinken. Als je ze laat staan zal dat al beter gaan :)
Verder moet je je vooral richten op wat je lekker vindt als het is om op te gaan drinken. Of het zeldzaam is dat proef je niet... Als jij een momenteel heel makkelijk verkrijgbare Glenlivet lekker vindt, kan je daar evengoed een voorraadje van inslaan want de batch die je nu hebt, heb je over een jaar of 2 sowieso ook niet meer. Hoe goed ze ook hun best doen, je hebt altijd wel wat variatie. (al zijn de verschillen meestal nogal klein)
Stijgende waarde maakt de whisky niet lekkerder.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bleu label

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Okt 2014, 11:31

jdoucet schreef:Stijgende waarde maakt de whisky niet lekkerder.

Objectief gezien niet, maar ik denk dat er subjectief wel degelijk invloed is. :)
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”