Artikel onafhankelijkheid Schotland en Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Artikel onafhankelijkheid Schotland en Whisky

Ongelezen berichtdoor Banzai » 17 Sep 2014, 11:47

Een interessant artikel uit het Laatste Nieuws in verband met de onafhankelijkheid van Schotland en Whisky:

Whiskystokers vrezen problemen als de Schotten morgen voor onafhankelijkheid stemmen. Wordt de import van gerst niet te duur? Een optimistische whiskyexpert start juist nu een nieuwe distilleerderij. "Een steviger identiteit voor Schotland kan ons wereldwijd alleen maar helpen."

Het is het bloed van de natie, volgens Schotlands beroemdste connaisseur Charles MacLean: whisky. Niet alleen symbolisch, ook economisch. Zo'n 35.000 mensen danken hun baan aan de productie van 'Scotch' en jaarlijks harkt Schotland daarmee ruim 5 miljard euro aan exportinkomsten binnen.

Maar de handel in de nationale drank loopt gevaar als het land zich afscheidt, denken producenten. Diverse whiskymagnaten ondertekenden een oproep van grote bedrijven om in het Verenigd Koninkrijk te blijven. Onder hen zijn de bazen van mateloos populaire merken als Famous Grouse en Glenfiddich.

Alle onzekerheid is het probleem, volgens de Scotch Whisky Association. 'Het is onduidelijk welke munt we gaan gebruiken, terwijl dat van invloed is op onze export, inkoop van grondstoffen, prijzen en concurrentiepositie,' meldt voorzitter David Frost. Een munt die minder waard is dan de Britse pond maakt bijvoorbeeld de invoer van het basisproduct, gerst, duurder. En wat gebeurt er met de oude leningen in ponden, en met het belastingstelsel?

Bovendien is het essentieel om lid te blijven van Europese Unie, vanwege de enorme markt en de goede bescherming van de merknaam 'Scotch Whisky'. Alleen flessen die echt uit Schotland komen mogen die titel dragen. Het is maar de vraag of een onafhankelijk Schotland zomaar weer mee mag doen in de EU. 'Er is maar één zekerheid: dat Scotch whisky straks nog steeds in Schotland wordt geproduceerd,' schampert een woordvoerder.

Onzekerheid
De onzekerheid waar de 109 whiskydistilleerderijen van Schotland zo beducht voor zijn is het belangrijkste wapen van de tegenstanders van onafhankelijkheid. Zij wijzen steeds op de economische risico's. Premier David Cameron herhaalde zijn waarschuwing nog maar eens tijdens een bezoek aan Aberdeen: eenmaal onafhankelijk kunnen Schotten geen Britse ponden meer gebruiken, lopen hun in het Verenigd Koninkrijk opgebouwde pensioenen gevaar en zijn ze hun hypotheek ineens verschuldigd aan een buitenlandse bank.

Trotse Schotten die vóór onafhankelijkheid pleiten, doen dat af als bangmakerij. Ook de whisky heeft veel te winnen in een zelfstandig land, meent bijvoorbeeld Paul Miller, die onlangs een kleine distilleerderij startte. Hij werkte 33 jaar voor bedrijven in de whiskybranche en adviseerde de Schotse regering over alcoholbeleid. "De voedsel- en drankindustrie is na de olie een heel belangrijk onderdeel van de Schotse economie. Als Schotland onafhankelijk wordt, zal dat meer worden erkend.'" Alleen al om de belastinginkomsten is whisky razend interessant. Vorig jaar stroomde 1,3 miljard euro de Britse schatkist in. "Ik denk dat een onafhankelijke Schotse regering veel meer passie en energie voor de sector brengt. Een steviger identiteit voor Schotland kan ons wereldwijd alleen maar helpen."

Helemaal gerust is ook Miller er niet op. "Een nadeel is het verlies van het netwerk van Britse ambassades, die de whisky-export stimuleren. En er zijn meer risico's. Paspoortcontroles aan de Engelse grens bijvoorbeeld, misschien komen er minder toeristen. Maar nee, ik heb niet overwogen de uitslag van het referendum af te wachten voordat ik mijn distilleerderij open. Wat er ook gebeurt, Schotland is een fantastische plek om zaken te doen."
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

khildare
Actief lid
Actief lid

Re: Artikel onafhankelijkheid Schotland en Whisky

Ongelezen berichtdoor khildare » 17 Sep 2014, 11:53

Leuk artikel, er wordt veel over geschreven...... Morgen weten we meer !
0 x
Peter

Always do sober what you said you’d do drunk. That will teach you to keep your mouth shut. (Ernest Hemingway)
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 17 Sep 2014, 12:02

Spannende tijden voor de Schotten. Ik volg het met belangstelling.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Sep 2014, 13:11

Het is denk ik de belangrijkste stemming in de geschiedenis van de Europese Unie en van het Europese continent sinds 1933.

Zelf heb ik er geen mening over er zijn natuurlijk risico's aan verbonden, maar de andere kant zegt dat die uitvergroot worden omdat ze bang zijn om de olie en gas inkomsten te missen.
Het grote gevaar wat ik zie is dat ongeacht de uitslag de andere helft van de bevolking (ruwweg) heeft een andere mening, dat kan nog wel eens gaan knetteren.

We zullen morgen zien, maar het wordt een dubbeltje op z'n kant.
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 17 Sep 2014, 21:27

Een addendum:

Voor whiskyliefhebbers zou een Schotland los van het Verenigd Koninkrijk en los van de EU mogelijk geld gaan kosten. De voorzitter van de Schotse Whisky Vereniging (SWA), David Frost, heeft op de SWA-website de vrees uitgesproken "dat verschillen in de regelgeving in Schotland en de rest van het Verenigd Koninkrijk de kosten in de (whisky-)handel zullen opdrijven".

Dit betekent dat de whisky duurder wordt, als een meerderheid van de stemmers in Schotland zich morgen uitspreekt voor onafhankelijkheid. Frost zegt met elke regering in Edinburgh te zullen werken, maar laat duidelijk blijken dat de whiskysector de onafhankelijkheid niet ziet zitten.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 18 Sep 2014, 07:52

Banzai schreef:Een addendum:

Voor whiskyliefhebbers zou een Schotland los van het Verenigd Koninkrijk en los van de EU mogelijk geld gaan kosten. De voorzitter van de Schotse Whisky Vereniging (SWA), David Frost, heeft op de SWA-website de vrees uitgesproken "dat verschillen in de regelgeving in Schotland en de rest van het Verenigd Koninkrijk de kosten in de (whisky-)handel zullen opdrijven".

Dit betekent dat de whisky duurder wordt, als een meerderheid van de stemmers in Schotland zich morgen uitspreekt voor onafhankelijkheid. Frost zegt met elke regering in Edinburgh te zullen werken, maar laat duidelijk blijken dat de whiskysector de onafhankelijkheid niet ziet zitten.

Of....ze willen dit voornamelijk uitbuiten en als argument gebruiken om de prijzen weer eens flink op te voeren.
Als Schotland onafhankelijk is kunnen ze zelf bepalen welke regels er zullen worden gehanteerd, en kunnen ze er dus ook in het belang van deze sector voor kiezen om de regelgeving hetzelfde te houden.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 18 Sep 2014, 08:05

Het is neem ik aan ook nog de vraag of ze dan met de GBP blijven betalen? Een nieuwe valuta kost ook weer geld en zal denk ik ook doorberekend worden in de export. In mijn mening kun je er als whisky liefhebber alleen op achteruit gaan. Ze zullen immers de prijs niet zomaar om laag gooien, het wordt er toch al voor betaald. De prijs omhoog (doorberekenen van kosten) valt zo te verklaren en zullen ze dan niet laten. Ik heb geen economische achtergrond, so don't shoot me if i'm wrong..
0 x
Afbeelding

WhiskyInfoPlus
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyInfoPlus » 18 Sep 2014, 15:36

Typisch een mes dat aan 2 kanten snijdt. Ik zou het toejuichen als ze uit de UK zouden treden, alleen al om hun eigen identiteit en dat Schotse whisky dan écht weer Schotse whisky is, in plaats van UK-whisky. :lekker

Ze hebben eigen inkomsten (whisky, toerisme, bankwezen, olie en gas industrie) én al een eigen munt (het Schotse Pond).

Maar wat ik niet begrijp: waarom zou je onafhankelijk willen zijn van een land/volk waar je de meeste overeenkomsten mee hebt, en je wél aansluiten in die EU-moloch waar je via Brussel moet betalen voor (en dansen naar de pijpen van) mensen uit landen als Spanje, Portugal, Griekenland en weet ik welke lidstaten er nog zijn die absoluut weinig met Schotland gemeen hebben.

Of het nu duurder wordt of niet, JUIST het wegblijven van grote (gedwongen) collectieven is op de lange termijn funest. Kijk naar Griekenland, dat nu niet meer kan concurreren met zijn goedkope Drachme, maar nu alles volgens die dure euro moet rekenen.

De "pro-EU-mantra" wordt helaas ook in dit artikel van HLN duidelijk. Het is niet politiek correct om kritiek op de EU te geven. De landen die de meeste Schotse whisky afnemen liggen toch al niet in de EU en wat ging er mis met de E.E.G. vóór dat we die EU hadden? Toen deden we ook al netjes zaken met elkaar. En in Europese landen die niet tot de EU behoren gaat het vooralsnog prima. Dus waar komt die onbewezen en opgefokte angst toch vandaan dat een "exit-EU" blijkbaar het begin van het einde zou zijn? Het HLN artikel spreekt van "essentieel" om in de EU te blijven o.a. vanwege die afzetmarkt. Onbewezen bangmakerij/napraterij zonder onderbouwing. Jammer, HLN. Gemiste kans om te onderzoeken waarom Miller en anderen dergelijke uitspraken hebben gedaan.

Maar goed, laat ik het niet helemaal een politiek betoog worden (al is dit topic het wel, natuurlijk). Ik betaal graag minder voor iets, dan meer. Maar als Schotse onafhankelijkheid (maar dan óók van de EU) mij een paar euro extra per fles whisky zouden kosten, heb ik dat er graag voor over. Maar bij mij persoonlijk liggen vrijheid en onafhankelijkheid dan ook hoger op mijn prioriteitenlijstje dan bij de meeste mensen in mijn omgeving, merk ik al 30-35 jaar. :boos Uitleg hierover gaat op dit forum veel te ver, maar via PB wil ik de nieuwsgierige zeker uitleg geven daarover.

"Go Scots, go!" :schotland
0 x
Hoe vrij bent u nog?

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 18 Sep 2014, 16:06

Wat ik mij afvraag... als de uiteindelijke uitkomst van het referendum Voor onafhankelijkheid is...
...gaat het dan ook daadwerkelijk gebeuren?
...hoeveel tijd zou daar overheen gaan totdat het gerealiseerd is?

En wat als ze het niet redden?
...draaien "wij als EU" er dan voor op?
...gaan (kunnen) ze dan met hangende pootjes terug?
En wat zijn daar dan weer de gevolgen van?

Ben zo blij dat ik niet in de politiek zit.

:nl-vlag
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 18 Sep 2014, 17:08

edwinedje schreef:Wat ik mij afvraag... als de uiteindelijke uitkomst van het referendum Voor onafhankelijkheid is...
...gaat het dan ook daadwerkelijk gebeuren? Ja
...hoeveel tijd zou daar overheen gaan totdat het gerealiseerd is? Maart 2016

En wat als ze het niet redden?
...draaien "wij als EU" er dan voor op? Nee, Schotland is dan geen lid meer van de EU
Als het Ja wordt en Schotland wil in de EU blijven, zal dat weer gevolgen hebben voor Wales, Ierland, Catalonië, Baskenland... oa Spanje zal zo'n besluit dus vetoën.

...gaan (kunnen) ze dan met hangende pootjes terug? Dat is dan aan Great Brittain
En wat zijn daar dan weer de gevolgen van?

Ben zo blij dat ik niet in de politiek zit.

:nl-vlag

Ik volg het een beetje, ben heel erg benieuwd wat de uitslag wordt en wat de gevolgen zullen zijn.
Als de voorspellingen kloppen wordt het 50/50... En staat dus bijna de helft van Schotland niet achter het besluit. Het referendum zorgt voor verdeeldheid, ik hoop dat ze verstandig omgaan met welke uitkomst dan ook.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 19 Sep 2014, 05:39

Voorzichtige conclusie so far: Schotland zegt nee tegen onafhankelijkheid.. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 19 Sep 2014, 07:36

Het is een nee! :Slainte
0 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 19 Sep 2014, 07:44

:duimop :D :goedgedaan

En numaar hopen dat de wiskysector dit resultaat ook niet zal proberen te gebruiken als argument voor prijsverhogingen :D
cynisch ben ik toch weer.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 19 Sep 2014, 09:29

Ik heb niet uitgebreid gekeken naar de voor- en nadelen van afsplitsing, maar om een of andere reden heb ik altijd het idee gehad dat afsplitsen niet goed zou zijn voor Schotland. Ik ga dan ook maandag die kant op om ze te feliciteren met de uitslag :bigsmile
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”