HP18 lichter van kleur dan HP12
HP18 lichter van kleur dan HP12
Na al meerdere malen dit forum gebruikt te hebben als nuttige informatiebron, heb ik nu zelf een vraag; Naast Islay whisky’s vind ik de HP12 bijzonder goed, en heb ik onlangs de HP18 aangeschaft (ondanks de vele verhalen over batch variatie en slechte batches).
Het viel me echter meteen al op dat de whisky vrij licht van kleur was. Thuisgekomen heb ik de kleur vergeleken met mijn fles HP12. Het blijkt dus dat de 18 jarige iets lichter is dan de 12 jarige die ik nog had staan. Dit lijkt me niet de bedoeling voor een whisky die 6 jaar langer op soortgelijke vaten heeft gerijpt dan de 12 jarige. Zou dit kunnen komen door het gebruik van slechte (exhausted) vaten?? En heb ik nu een fles uit een “slechte batch” aangeschaft??
Vincent
Het viel me echter meteen al op dat de whisky vrij licht van kleur was. Thuisgekomen heb ik de kleur vergeleken met mijn fles HP12. Het blijkt dus dat de 18 jarige iets lichter is dan de 12 jarige die ik nog had staan. Dit lijkt me niet de bedoeling voor een whisky die 6 jaar langer op soortgelijke vaten heeft gerijpt dan de 12 jarige. Zou dit kunnen komen door het gebruik van slechte (exhausted) vaten?? En heb ik nu een fles uit een “slechte batch” aangeschaft??
Vincent
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1136
- Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contact:
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Hi Vince, het is niet omdat een whisky een minder donkere kleur heeft dan de andere dat hij daarom minder lekker van smaak is. De kleur komt van de jarenlange rijping in het vat en sommige vaten geven nu eenmaal wat meer kleur aan de spirit. Of misschien zit er gewoon wat meer karamel in de 12yo want HP kleurt sommige van zijn malts 
0 x
- laddie teun
- Top bijdrager

- Berichten: 705
- Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
vrijwel alle standaard malts zijn karamel gekleurd. In veel landen staat dat er netjes op. in Nederland hoeft dat niet
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Kleurstof kan inderdaad de reden zijn. Dit vind ik jammer, heb ooit eens een filmpje van een vertegenwoordiger van Highland Park gezien waar hij beweert dat ze geen kleurstof gebruiken... Ofwel is dit recent veranderd ofwel zat hij te liegen
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Ik was ook in de veronderstelling dat HP geen kleurstoffen meer gebruikte. Ze doen het dan in ieder geval niet consistent bij al hun bottelingen. Ik ga 'm maar gewoon proeven
Bedankt voor de reakties.
Bedankt voor de reakties.
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Nou wivi, ze "jokken" nogal eens over het gebruik van distilleerkaramel (E150a), hoor. De HP 12yo is zéker gekleurd met E150a, de 15yo en 18yo ben ik niet zeker van. En of elke uitgebrachte batch dan ofwel altijd, ofwel nooit is bijgekleurd evenmin. Uit betrouwbare bron heb ik trouwens ook vernomen, dat de 18yo (dé prijswinnaar op ontelbare whisky-concoursen) jarenlang een flink aandeel 25yo bevatte, bij gebrek aan voldoende 18yo. Dat zal niet snel meer gebeuren, schat ik zo.
En wat Banzai al schrijft: het ene vat geeft meer kleur af dan het andere. Vaten worden in Schotland zo'n 60-70 jaar gebruikt. De eerste vulling met de Schotse new spirit noemen ze de "first-fill". Wanneer die rijping gereed is, het vat leeggemaakt is en er voor de tweede keer Schotse new spirit in gaat, noemt men dat de "first re-fill". De derde vulling is de "second re-fill", de vierde vulling de "third re-fill " enzovoorts. Je begrijpt, dat een second, third of fourth re-fill veel minder kleur afgeeft dan een first fill of first re-fill.
Maar dat wil niet zeggen dat de smaken en aroma's minder zijn. Juist door dit valse gevoel van "donkere whisky = langere rijping = betere whisky" trappen veel mensen in het verhaal, dat in 9 van de 10 gevallen bereikt is door toevoeging van distilleerkaramel E150a.
Ben zelf nogal fan van Caol Ila en dan bij voorkeur single casks van IB's (independant bottlers). Die IB's gebruiken nagenoeg nooit kleuring voor hun bottelingen en als je ziet hoe licht van kleur een 17yo of zelfs 30yo Caol Ila kan zijn... zou je niet geloven dat het spulletje zo lang gerijpt heeft. Maar: als je tevens weet dat Caol Ila JUIST vaak op third & fourth re-fill vaten laat rijpen, is de lichte kleur meteen verklaard. Om te controleren of er dan nog wel een smaakje aan zit, daag ik je met veel plezier uit om eens wat van die whisky's te proeven. En dat plezier, dat gaat waarschijnlijk helemaal jouw kant op, als je een beetje van turfwhisky's houdt.
En wat Banzai al schrijft: het ene vat geeft meer kleur af dan het andere. Vaten worden in Schotland zo'n 60-70 jaar gebruikt. De eerste vulling met de Schotse new spirit noemen ze de "first-fill". Wanneer die rijping gereed is, het vat leeggemaakt is en er voor de tweede keer Schotse new spirit in gaat, noemt men dat de "first re-fill". De derde vulling is de "second re-fill", de vierde vulling de "third re-fill " enzovoorts. Je begrijpt, dat een second, third of fourth re-fill veel minder kleur afgeeft dan een first fill of first re-fill.
Maar dat wil niet zeggen dat de smaken en aroma's minder zijn. Juist door dit valse gevoel van "donkere whisky = langere rijping = betere whisky" trappen veel mensen in het verhaal, dat in 9 van de 10 gevallen bereikt is door toevoeging van distilleerkaramel E150a.
Ben zelf nogal fan van Caol Ila en dan bij voorkeur single casks van IB's (independant bottlers). Die IB's gebruiken nagenoeg nooit kleuring voor hun bottelingen en als je ziet hoe licht van kleur een 17yo of zelfs 30yo Caol Ila kan zijn... zou je niet geloven dat het spulletje zo lang gerijpt heeft. Maar: als je tevens weet dat Caol Ila JUIST vaak op third & fourth re-fill vaten laat rijpen, is de lichte kleur meteen verklaard. Om te controleren of er dan nog wel een smaakje aan zit, daag ik je met veel plezier uit om eens wat van die whisky's te proeven. En dat plezier, dat gaat waarschijnlijk helemaal jouw kant op, als je een beetje van turfwhisky's houdt.
0 x
Hoe vrij bent u nog?
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
"Wij van WC-eend adviseren WC-eend" gonst een beetje in mijn achterhoofd bij het schrijven van deze post. Echter, ik wil jullie er toch echt graag op wijzen dat Highland Park absoluut geen kleurstoffen gebruikt voor hun eigen bottelingen.
@WhiskyInfoPlus: waar heb je de informatie vandaan dat dit wel zo is? Je stelt het met zo'n zekerheid dat ik benieuwd ben naar je bron! (ik neem aan dat 'jokken' niet persoonlijk bedoeld is
)
Over het verschil in kleur: Banzai heeft gelijkt wat betreft de rijping (niet wat betreft karamel
). Het ene vat geeft meer kleur af dan het andere (de meeste colour pick up gebeurt overigens tijdens de eerste 16-36 maanden rijpen). Daarnaast: we gebruiken de vaten doorgaans slechts twee keer, daarna gaan ze door naar North British om grain whisky te rijpen. Een enkele uitzondering wordt vaker gebruikt, doch 60-70 jaren is heel erg lang.
@Vincent: Het klopt dat een enkele batch van HP18 lichter is dan een batch van HP12. Max McFarlane, onze whiskymaker, stuurt erop om met de vaten die hij heeft zo dicht mogelijk bij de smaak en het karakter van eerdere batches te komen. Als dat betekent dat hij kleur moet laten gaan om de smaak op het optimale niveau te krijgen, dan kan daarvoor gekozen worden. Doe je binnenkort nog een proeverij of festival aan? Ik praat er graag langer over met je!
@WhiskyInfoPlus: waar heb je de informatie vandaan dat dit wel zo is? Je stelt het met zo'n zekerheid dat ik benieuwd ben naar je bron! (ik neem aan dat 'jokken' niet persoonlijk bedoeld is
Over het verschil in kleur: Banzai heeft gelijkt wat betreft de rijping (niet wat betreft karamel
@Vincent: Het klopt dat een enkele batch van HP18 lichter is dan een batch van HP12. Max McFarlane, onze whiskymaker, stuurt erop om met de vaten die hij heeft zo dicht mogelijk bij de smaak en het karakter van eerdere batches te komen. Als dat betekent dat hij kleur moet laten gaan om de smaak op het optimale niveau te krijgen, dan kan daarvoor gekozen worden. Doe je binnenkort nog een proeverij of festival aan? Ik praat er graag langer over met je!
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Sietse, zou die perceptie niet o.a. hier door komen ?
In den beginne keek ik ook vaak op Duitse sites om te kijken of er nu wel of geen kleurstof inzat, totdat iemand me erop wees dat de webshop liever "mit farbstoff" vermelden bij de flessen dan het achteraf te vergeten en tegen een eventuele boete te kunnen oplopen.
Ben jij in Vlissingen ? Heb je nog iets leuks bij je
?
In den beginne keek ik ook vaak op Duitse sites om te kijken of er nu wel of geen kleurstof inzat, totdat iemand me erop wees dat de webshop liever "mit farbstoff" vermelden bij de flessen dan het achteraf te vergeten en tegen een eventuele boete te kunnen oplopen.
Ben jij in Vlissingen ? Heb je nog iets leuks bij je
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
GJR schreef:Sietse, zou die perceptie niet o.a. hier door komen ?
In den beginne keek ik ook vaak op Duitse sites om te kijken of er nu wel of geen kleurstof inzat, totdat iemand me erop wees dat de webshop liever "mit farbstoff" vermelden bij de flessen dan het achteraf te vergeten en tegen een eventuele boete te kunnen oplopen.
Ben jij in Vlissingen ? Heb je nog iets leuks bij je?
Thanks Gert-Jan, dat heb ik inderdaad vaker gezien. Ik heb eerder al mijn Duitse collega Jens op Duitse winkels afgestuurd zodat ze het aanpassen, want er ontstaat verwarring op deze wijze
We zijn in Vlissingen, doch weet nog niet zeker of Tony of ik het doe (ook een event in Eindhoven de 27ste). En Dark Origins is mee, als we voorraad hebben...
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Sietseus schreef:
We zijn in Vlissingen, doch weet nog niet zeker of Tony of ik het doe (ook een event in Eindhoven de 27ste). En Dark Origins is mee, als we voorraad hebben...
Hoop dat jij of Tony die Dark Origins bij hebben na de twitter discussie hierover, met de marketing director (ben ff zijn naam kwijt)...... heel nieuwsgierig geworden...
Volgend jaar wellicht nog lastiger met ook Maltstock in het laatste weekend van September....
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Sietseus schreef:@WhiskyInfoPlus: waar heb je de informatie vandaan dat dit wel zo is? Je stelt het met zo'n zekerheid dat ik benieuwd ben naar je bron! (ik neem aan dat 'jokken' niet persoonlijk bedoeld is)
Haha, nee hoor, niets persoonlijks. Bronnen zijn er diverse te vinden, o.a. van leveranciers en mensen waar ik cursus over whisky heb gevolgd en mensen uit de industrie in Schotland zelf. Een voorbeeldje van een Nederlandse leverancier: http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/pr ... d-park/120 . Ik heb een paar bronnen die ik liever goed te vriend (en dus anoniem) houd, daar ik voor de informatie/research van mijn boek deze mensen niet tegen de haren in wil strijken.
Het is en blijft een hekel punt, dat distilleerkaramel. Zowel bij geïnteresseerden als in de industrie zelf. Mijn verwijzing naar "jokken" was niet bedoeld naar HP in het bijzonder. Wil je het zeker weten, stuur dan een sample van een whisky (liefst meerdere, van verschikkende batches) naar een lab waar ze met gaschromatografie de samenstelling kunnen achterhalen.
0 x
Hoe vrij bent u nog?
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Je eigen bron:
Ligt het aan mij of spreekt dit dan elkaar tegen?
Van zuylen website schreef:
"Ook heeft geen enkele Highland Park whisky meer een toevoeging van karamel gekregen, wat inhoud, dat de kleur van de maltwhisky’s nu consequent verkregen wordt door het gebruik van oudere sherryvaten."
Ligt het aan mij of spreekt dit dan elkaar tegen?
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Tomh schreef:Je eigen bron:Van zuylen website schreef:
"Ook heeft geen enkele Highland Park whisky meer een toevoeging van karamel gekregen, wat inhoud, dat de kleur van de maltwhisky’s nu consequent verkregen wordt door het gebruik van oudere sherryvaten."
Ligt het aan mij of spreekt dit dan elkaar tegen?
Haha jij was me net voor..... zie de link ook niet helemaal......
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
*zit mezelf in een hoekje te schamen*
0 x
Hoe vrij bent u nog?
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten




