Bruichladdich Organic

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JayDie
Moderator
Moderator

Bruichladdich Organic

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Okt 2009, 19:43

Uit de nieuwsbrief van Jurgen's Whiskyhuis:
Jurgen schreef:Bruichladdich Organic word gemaakt van 1 soort gerst afkomstig van 1 boerderij uit 1 jaar.

De distilleerderij labelde zijn whisky als volgt " Anns an t-sean doigh", Gallisch voor 'hoe het vroeger was'.

Volgens de makers keert men via deze whisky een 200 jaar terug naar de manier hoe whisky toen werd gemaakt. Van zodra je deze whisky zou proeven kan je moeilijk raden van waar deze afkomstig.

Interessant verhaal. Toen Jock me het een en ander vertelde hoe het eraan toe gaat in de Bruichladdich distilleerderij heb ik sympathie gekregen voor dit bedrijf. Net als bij de "Yellow Submarine" een mooi verhaal. Ben benieuwd hoe deze whisky smaakt!

Via de Laddieshop verkrijgbaar voor £39.99. Bij Van Zuylen betaal je er € 42,95 voor. Zij geven de volgende tasting note:

Kleur: goud.
Neus: groene en kruidige aroma’s met tonen van bloeiende bes, geranium en bemoste rivieroever.
Smaak: fraaie evenwichtige aroma’s tussen het fruit van zacht gestoofde peren en zoete appel met de kruidige tonen. In de afdronk is het karakter van Bruichladdich goed terug te vinden, romige aroma’s met die heerlijke lente-achtige tonen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bruichladdich Organic

Ongelezen berichtdoor p_froes » 02 Okt 2009, 00:40

Ik heb deze geproefd op Maltstock tijdens de Jim McEwan proeverij, en vond deze de minste van de reeks. Jong en grainy staat me bij.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Whisky_Bas
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whisky_Bas » 02 Feb 2010, 18:53

Ik heb deze sinds kort in bezit (gekocht bij Van Zuylen) en vind hem zelf heel erg lekker: ik zal me misschien binnenkort eens wagen aan een 'tasting note' erover, hoewel ik dat nog erg lastig vind. Toen ik dit weekeinde wat vrienden hiervan heb laten proeven, kreeg ik gemengde, maar over het algemeen positieve reacties.
0 x
Afbeelding

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 02 Feb 2010, 19:09

Ik heb deze onlangs geproefd op een clubmiddag. Vond hem erg lekker.
0 x

saintjimmy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 03 Mar 2010, 11:23

De Organic spreekt mij erg aan, zoals Bruichladdich zelf ook zegt 'zoals het vroeger was'. Helaas hoor ik van mijn lokale slijter, telkens als ik twijfel, dat het net jenever is. Dit weerhoudt mij telkens van aanschaf. Heb laatst nog in dubio gestaan om de Organic, Resurrection dram en de 15yo second edition. Het is de 15 geworden, kan niet zeggen dat ik hier spijt van heb :) Deze vind ik namelijk ook errrrg lekker!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Mar 2010, 13:03

saintjimmy schreef:... Helaas hoor ik van mijn lokale slijter, telkens als ik twijfel, dat het net jenever is.

Ik weet het niet en misschien is het wel zoals hij zegt, maar je zou hem toch eens moeten vragen of hij dat zelf geproefd heeft.
Het zou me namelijk niet verbazen als hij dat "van horen zeggen" heeft o.i.d. en helemaal al niet zelf geproefd !

Hier zijn de meningen ook wat verdeeld.. zoek ook eens wat proefnotities op, op het web en bepaal dan wie je het meest gelooft.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mar 2010, 13:08

Piet schreef:Hier zijn de meningen ook wat verdeeld.. zoek ook eens wat proefnotities op, op het web en bepaal dan wie je het meest gelooft.

We need Bruichladdich-Jock!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 03 Mar 2010, 21:15

JayDie schreef:
Piet schreef:Hier zijn de meningen ook wat verdeeld.. zoek ook eens wat proefnotities op, op het web en bepaal dan wie je het meest gelooft.

We need Bruichladdich-Jock!

Van alles wat ik van Jim McEwan kreeg voorgeschoteld vorig jaar op Maltstock vond ik de organic het minst lekker. Maar als ik hem in zijn eentje thuis drink, vind ik hem wel lekker. Maar om hem met jenever te vergelijken vind ik te ver gaan.
Soms kan een whisly gin achtig zijn, aar dat is mijns inziens bij Bruichladdich Organic zeker niet het geval. Wel heeft het wat scherpe randjes.

Jock
0 x

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 03 Mar 2010, 22:47

saintjimmy schreef:De Organic spreekt mij erg aan, zoals Bruichladdich zelf ook zegt 'zoals het vroeger was'. Helaas hoor ik van mijn lokale slijter, telkens als ik twijfel, dat het net jenever is. Dit weerhoudt mij telkens van aanschaf. Heb laatst nog in dubio gestaan om de Organic, Resurrection dram en de 15yo second edition. Het is de 15 geworden, kan niet zeggen dat ik hier spijt van heb :) Deze vind ik namelijk ook errrrg lekker!

Mag je niet proeven van je slijter dan?
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”