Talisker Look a like gezocht?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
krzysztof777
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Talisker Look a like gezocht?

Ongelezen berichtdoor krzysztof777 » 20 Jun 2014, 23:26

Hallo whisky-liefhebbers,

Mijn fles Talisker 10y nadert zijn einde (lees: ik kan er nog maximaal 2 glazen uithalen) en ik vond deze best wel te pruimen. Omdat ik graag afwissel ben ik op zoek naar een andere single malt met een gelijkaardige smaak. Ik proefde reeds McArthur van de Ben Nevis Distillery maar deze is moeilijk te vinden in België en bovendien eerder prijzig als ik mij niet vergis. Daarom mijn vraag of jullie bereikbaardere alternatieven kennen. Alvast bedankt voor jullie bijdrage

Mvg,

krzysztof777
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Talisker Look a like gezocht?

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 21 Jun 2014, 13:05

krzysztof777 schreef:Hallo whisky-liefhebbers,

Mijn fles Talisker 10y nadert zijn einde (lees: ik kan er nog maximaal 2 glazen uithalen) en ik vond deze best wel te pruimen. Omdat ik graag afwissel ben ik op zoek naar een andere single malt met een gelijkaardige smaak. Ik proefde reeds McArthur van de Ben Nevis Distillery maar deze is moeilijk te vinden in België en bovendien eerder prijzig als ik mij niet vergis. Daarom mijn vraag of jullie bereikbaardere alternatieven kennen. Alvast bedankt voor jullie bijdrage

Mvg,

krzysztof777

Hier een paar alternatieven voor de Talisker 10y die qua smaak in dezelfde lijn liggen : Bunnahabhain Darach Ur, Bruichladdich 10y, Laphroaig Quarter Cask, Old Pulteney 17y.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 21 Jun 2014, 13:56

Je kunt zowel de diepte in als de breedte. Naast de Talisker 10, zijn er ook nog de Talisker Storm, Talisker Port Ruige, Talisker 57 degrees North en de 18 (alhoewel je daar misschien voor moet zoeken). Enige nadeel is dat je wel wat dieper in je portemonnee moet tasten.

Als je meer de turf kant uit wilt kun je voor de Ledaig 10 of Caol Ila 12 , iets meer de zee-kant de Old Pulteney 12 (17 heb ik niet geproefd, maar denk ook een aanrader). Een andere aanrader zou wellicht ook de Highland Park 12 kunnen zijn, ook een mooi gebalanceerde single malt.
Ze zouden allemaal voor rond de 30 euro te vinden moeten zijn.
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 21 Jun 2014, 15:54

Ledaig, ardmore peated zou je kunnen proberen, flessen zijn rond de 22,50 euro.. Val je geen buil aan mocht het tegenvallen. Heb je meer budget, dan zou je ook een wat oudere Bowmore kunenn aanschaffen
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 21 Jun 2014, 18:53

Ondanks dat alle bovenstaande adviezen goede adviezen zijn, vind ik geen van allen echt op Talisker lijken. Eerlijk gezegd vind ik helemaal niks echt op Talisker lijken. Talisker heeft een heel eigen en vrij uniek smaakprofiel. Als je de 10yo lekker vindt zou ik idd zoals hierboven ook al gezegd wordt verticaal gaan kijken. De 57 North is uitmuntend maar ook prijzig. De Storm is aardig maar niet per se beter dan de 10 maar wel een stukje duurder. Port Ruighe is wel meteen weer een heel ander beestje met de port finish. En schijnbaar niet zo goed.

Verder zijn idd de adviezen voor Ardmore, Lediaig en Caol Ila gewoon prima alternatieven! (maar geen "taste-a-likes" ;))
0 x
BAM! - ook op Facebook

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 21 Jun 2014, 19:26

Mee eens, het kruidige/peperige van de Talisker vind je niet in veel whiskies terug. Als dat hetgene in de Talisker is dat je zo aanspreekt, wordt je met de genoemde (Islay-)suggesties niet persede goede hoek in gestuurd.

Persoonlijk zou ik de Talisker DE aanraden, meeste vintages worden goed gewaardeerd. Ik heb zelf de 2002-2012, uitstekende whisky!
Laatst gewijzigd door Harrie op 22 Jun 2014, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 22 Jun 2014, 16:24

Ik heb zowel de Old Pulteney 12 yo als de 17 yo. Ik zou beide whisky's zeker aanraden, maar niet als alternatief voor Talisker 10 yo. De 17 yo komt nog het dichtst in de buurt van de twee, maar - in mijn smaakbeleving - is de arrival frisser zoet (eerder ananas dan de bloedsinaasappel van Talisker) en de finish heeft wel iets van rokerigheid maar die heeft meer het karakter van karamellisatie door de barbecue dan de peper van Talisker.
0 x
Afbeelding

torenvalk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor torenvalk » 24 Jun 2014, 14:10

Na één fles Talisker 10y drink ik ....nog één fles Talisker 10y en .... nog één!
Is nog steeds mijn favoriet! :bigsmile
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 24 Jun 2014, 16:14

Helemaal eens met reacties hierboven. Talisker heeft wel een unieke smaak. De Old Pulteney 17 yo zal er misschien op lijken maar die is bijna drie keer zo duur.
Ik sluit me aan bij Torenvalk :D. Koop een nieuwe fles

of....

Probeer iets anders (zoals Ardmore, Ledaig, enz). Het is allemaal prima te drinken hoor.
0 x
Afbeelding

D3US
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D3US » 20 Aug 2014, 22:39

Mvg,

krzysztof777

Probeer eens een fles Dun Bheagan Pure Malt 8 jaar op de kop te tikken!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”