HEBT sample VII

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Banzai » 17 Jun 2014, 21:09

Merci zene, het gaat ondertussen al iets beter.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 17 Jun 2014, 21:23

Hier ook nog geen tijd gehad, druk opt werk, beetje last van hooikoorts, wk,...
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Jun 2014, 21:58

hmzzz wel jammer dat het allemaal langer duurt. Heb ik voor niks een beetje gehaast geproefd dit keer. Kun je de onthulling niet pm'en anders? ;)
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor henri » 17 Jun 2014, 22:45

wat mij betreft mag de bekendmaking ook nu, tot zover altijd op maandag geweest..
zit overigens nu aan mijn 2e helft van het sample, heerlijk, echt 1 van de betere, wellicht zelfs de beste
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Jun 2014, 16:00

Baaaaaaart, kom op nouuuuu, waar blijft de onthulling?
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 18:43

Soundwave schreef:Baaaaaaart, kom op nouuuuu, waar blijft de onthulling?


ik ga de reviews welhaast eens posten, denk ik ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 20:43

HEBT REVIEWS SAMPLE VII

TURFSMURF

Geur: sherried, maar anders dan de Glendronach. Deze lijkt mij een stuk ouder. Ik ruik vernis, naaldbomenhars. Ook fruit: kersen, bessen, aardbei. Leren tas. Met wat drupjes water wordt hij ook wat zoeter/waxier, perzikachtiger. Nog later de geur van drop. En nu weer naaldbomen. Zeg, houdt die geur nou nog niet op met veranderen? Ik blijf bezig...

Smaak: hier komt de sherry goed tot uitdrukking. Droogt gelijk uit en laat een half bittere, half zoete smaak achter. Met wat druppels water wordt de smaak nog indrukwekkender, met nu versgehakte groene kruiden erbij en kalmeert de bittere kant iets.

Afdronk: het bitterzoete blijft en wordt vergezeld door een feest van hout en kruiden: nootmuskaat, kaneel. Met wat drupjes water wordt de afdronk ook wat sherry-achtiger.

Opmerkingen: volgens mij is dit jaren-70 en oud (hoewel, eind jaren-60 wil ik ook wel geloven vanwege het soort fruitigheid). Een lesje houtinvloed. Ik vind het niet over de top, ik mag dat bittere wel. Ik vind hem best wel op een Balvenie Tun 1401 lijken.

1e-indruksscore: 92pt. Zelfde score als voor Balvenie Tun 1401 #5. Wat mij betreft de topper van de line-up

MARKM

Sample 7

Geur: Rozijnen (olorosso sherry?), zoet, kruiden, leer, menthol, en wat lichte fruittonen.
Smaak: Rozijnen, lichte menthol, houttonen, leer, zuurtjes.
Afdronk: Lang, zoet, rozijnen, leer, licht bitter.

Algemeen: Zeer lekkere, gebalanceerde whisky. Verwacht een 30+ jaar oude Glenfarclas?

HENRI

ik ga hier gewoon een keer geen woorden aan vuil maken en alleen maar lekker zitten genieten

ik gok in ieder geval dat het gaat om een whisky met al flinke leeftijd en rond 45%, score voor mij een 90, gok het gewoon op een lochside, waarom ook niet

SOUNDWAVE

geur: ontzettend kruidig, vanille, sigarenkistjes, kaneel, gebrande suiker, witte peper en nog meer hout. Echt eentje waar ik behoorlijk lang aan zou willen blijven snuffelen.
smaak: begint smooth, daarna wat zilt en behoorlijk wat laurierdrop maar zonder dat het te bitter wordt wat ik vaak heb bij deze smaken.

Ok, even opzij gezet om op een later moment nog even verder te gaan. Steeds meer koffie en chocolade, leer en wat rook en kersentaart. Zo langzamerhand begint het steeds meer op een kerst whisky te lijken
Heb nog even een Longmorn ernaast gezet ter vergelijk, maar die is toch echt heel anders. Hier denk ik dat het iets van 47% is. Vattype raak ik wat door in de war omdat ik er zowel sherry als bourbon tonen in ontdek. Ga dus voor een relatief oud refill sherry vat waar het hout zelf de overhand heeft gekregen.
87punten

PELLIE

Hi Bart,

Hier mijn notes voor sample 7 en 7 bis.

Ik hou het kort:

Glas:
Glencairn

Kleur:
7 licht amber en 7bis veel donkerder amber

Neus:
Beide zeer lekkere geur. 7 Wat meer scherpte in de neus, maar beide ruik je de sherry invloeden goed. In sample 7 vooral kersen en fruit, in 7bis ruik ik ook de rozijnen erbij. Wel lekker, maar beetje te.....

Smaak:
Sample 7 had voor mij een te scherpe smaak. Vond het niet prettig om te drinken. Proefde vooral de sherry/kersen invloeden erg goed.
7bis had een erg droge smaak met opnieuw sherry in overvloed.
Al met al vielen de smaken mij tegen.

Afdronk:
In beide gevallen middellang tot lang. 7 een te scherpe afdronk en 7bis een veel te droge met teveel sherry!

Gokwerk:
Beide samples een refill sherrycask uit schotland (hoewel ik dit ook weer betwijfel), alcohol% 7 rond 50% en 7 bis lager rond 46 denk ik.
7 leeftijd rond 20yo en 7bis rond 27yo.
Distilleerderij? Ik heb werkelijk geen idee, dus gok niks dit keer. Ik iig dat het geen Ben Nevis is!!
Scores: 7 84 punten en 7bis 82 punten.

Daarna heb ik de bonus sample getaste en die viel me zo erg tegen, dat ik deze niet heb opgedronken en dus ook geen notes van heb gemaakt! Sorry Yapi

Grt. Marcel.
#7

MATTI

The nose hits you with oranges and almond paste. It continues in a distinctive round fruity way with cherry, raspberry and mild spice (European oak). A slight acidic note develops a little later. All in all, this is very comfortable and rather clean. Like a spotless farm kitchen. With some water, the fruit transforms into summer flowers in bloom.

The first impression the taste gives is a tannic, drying one. An earthy sherry-note follows, as well as European oak spice, dark red wine and walnut. With some water the dryness abates somewhat, but a charcoal note takes its place. Could be an older cognac or armagnac, apart from the obvious missing grape-note.

Speaking overall: this, to my taste, is a whisky which has spent just a few years too long in the cask. The nose has survived, and is really good, but the taste has suffered to the point of becoming mildly uncomfortable to drink. Still, there is quite a bit of complexity here, even if balance is off: 86 points

#7bis

This nose is most definitely woody. My first instinct is that it could be an old rum. A trace of (cask?)smoke and a load of wood spices come charging forth. Resin as well, and fruit biscuits, marzipan and nutmeg. This is a very full-bodied, wood-themed nose. Pleasant, but without any appreciable spirit-influence.

The situation does not improve in the taste unfortunately. It has been completely taken over by the cask: dusty splintery wood, some undefined fruit in the background. Really quite simplistic.

Overall, the nose on this is good and even somewhat complex (87), but the taste has gone over the hill severely (78). Too long in the cask once more… so: 84 points (for the nose)

Guesses: I could see these coming from the same distillery. #7, I think, is the younger of the two at 27 years old and 48% abv. #7bis is a bit older, 32 years, and bottled at 45%. Over the hill refill-sherrycasks made from European oak on the both of them. I’ll take a punt at Glen Garioch or Tomatin for the distillery.

THIJS100

Neus: Superlijm, mandarijn, sultanas, rozijnen, caramel en gerst. Ik kan deze oneindig blijven ruiken, heerlijk!

Taste: Een beetje droog en houterig, maar voor mij precies goed nog. Kruidig en fruitig tegelijk, met een lekker bittertje en wat ananas.

Finish: Coffee, pure chocolade en lichtere aroma's zoals appel en banaan. De finish eindigt met sigarentabak.

Rating: 93

Echt super dit! Ik denk een oude whisky van een jaartje of 30 uit een refill sherry butt, gebotteld op 52 procent. Na de eerste keer proeven was ik overtuigd van Bunnahabhain, maar na de tweede keer niet meer. Toch blijf ik bij die eerste ingeving.

P_FROES

7
N: Pruimen, rozijnen, met een laagje meloen en sinaasappelschil. Een moutigheid in de verte. Een hele bos groene kruiden. Eucalyptus. Cocos. Een beetje rare mix van jonge en oude whisky
M: Melk chocolade, sinaasappels, kaneel.
F: Medium, geboend hout en wat citrus.
Hmmm moeilijk. De combinatie van oud en jong hier doet mij neigen naar Amrut.

Amrut portonova

89/100


7bis
N:erg gesloten. Beetje armagnac/cognac achtige tonen, iets van pruimen. Is dit whisky? Met water: een zuurtje komt erbij. lichte rokerigheid
M:munt en boter, thee, krijt, met water: wat lavendel, sinaasappel
F: munt, postzegels, kruidig, lekker, stijgt op de finish wat punten.

Linlithgow 1982 MM 25yo 51.4%

Don't add water!!
88/100 (zonder water) 84/100(met water)
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2797
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Pellie » 19 Jun 2014, 20:59

Hoeveel mensen hebben nu GEEN notes ingestuurd dan? Ik dacht toch dat er veel meer mee deden ? Neem je dit ook mee in je psychologische onderzoek? :bigsmile
0 x

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1253
Lid geworden op: 12 Feb 2012, 18:05
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 19 Jun 2014, 21:26

Koffer met sample gisteren thuis gehad. Stinkende was en sample terug :yes

Was sinds maandag kwijt op schiphol. :Cry

Gisteren ook geproefd maar geen puf voor notitie.

88 punten

:Slainte
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Jun 2014, 21:31

Leuk om te zien dat dit type whisky (ouder, ex-sherryvat-gedomineerd, europees eiken?) altijd weer voor uiteenlopende meningen zorgt. Ik heb zelf vaak een soort 'afknappunt' waar het om bitterheid en tannine gaat. Net ervoor gaat mijn score de hoogte in, maar net voorbij dat punt zakt hij als een baksteen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 21:57

Ik heb hem nu in m'n glas!

straks de onthulling... eerst nog even proeven...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 22:09

Zo, dit zijn ze... benieuwd naar de reacties... en de vragen die zeker nog MOETEN komen 8-)

Afbeelding
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Jun 2014, 22:15

Kijk, da's goed om te weten. Ik moet bij de 30yo ophouden bij GF :)

Maar wat is nu het verschil? Alleen verschillende batches?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 22:18

Matti schreef:Kijk, da's goed om te weten. Ik moet bij de 30yo ophouden bij GF :)

Maar wat is nu het verschil? Alleen verschillende batches?


inderdaad, 7 was 2012, 7bis was 2010. Heel erg interessant voor zij die de 7 erg lekker vonden. Verschil is toch echt wel aanwezig...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Jun 2014, 22:21

Oh, zeker. Heb ze naast elkaar / door elkaar geproefd en het waren echt verschillend smakende whiskies...
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten