HEBT Sample V
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HEBT Sample V
Ja, en Littlemill, Lyttlemyll, Littlemyll, Lyttlemill enz. En Lochside, Macallan en nog wel een paar anderen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HEBT Sample V
Soundwave schreef:Nu begrijp ik alleen niet zo heel goed dat er een aantal mensen volgens mij het eerst wat jammer vonden dat er anderen waren die toch al heel specifieke dingen op het forum plaatsten (lees naam distillery), maar nu wel semi-cryptisch al duidelijk hebben gemaakt dat het hier volgens hen om een <jeweetwel> moet gaan. Althans, meer hints dan hiervoor genoemd zijn over één van Bart's favoriete whiskies of het aantal flessen dat iemand er zelf al van heeft heb ik niet nodig om te begrijpen welke distillery jullie bedoelen. Dus wmb kun je dan net zo goed gewoon meteen roepen.
of is het stiekem toch een obscure Rosebank?
Helemaal eens. Dit experiment heeft voor mij ook wel iets duidelijk gemaakt haha
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HEBT Sample V
Ja awel, ik durfde de whiskynaam die ik in mijn hoofd had niet meer posten nadat er de vorige keer zo op gereageerd werd. Dus hield ik het deze keer maar voor mezelf. Ik ga het vanavond, ten laatste morgen nog eens proeven en dan zal ik wel mijn gok posten.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HEBT Sample V
ook deze keer denk ik net als bij de vorige 4 samples dat het gaat om een glenfiddich 12yo
ben benieuwd naar de volgende 2, wellicht ook wel glenfiddich 12yo.
vreemd, dit riekt naar oplichting..

ben benieuwd naar de volgende 2, wellicht ook wel glenfiddich 12yo.
vreemd, dit riekt naar oplichting..

0 x
Re: HEBT Sample V
Ik heb net mijn collectie aangevuld met betreffende fles... En een score gegeven!
Enkele mensen hadden het juist, wisten dit en hadden dit ook bevestigd gekregen door mij... En hadden het ook zo in hun review geschreven. Vandaar gewoon bekendmaking van de whisky zonder de reviews ( en omdat ik momenteel niet in belgenland ben! ). Wie wil, deel hier gerust je review zelf! Ik controleer wel op hun juistheid
bedankt voor het begrip
#5bis is letterlijk de mannelijke tegenhanger van dezelfde selectieheer

Enkele mensen hadden het juist, wisten dit en hadden dit ook bevestigd gekregen door mij... En hadden het ook zo in hun review geschreven. Vandaar gewoon bekendmaking van de whisky zonder de reviews ( en omdat ik momenteel niet in belgenland ben! ). Wie wil, deel hier gerust je review zelf! Ik controleer wel op hun juistheid
#5bis is letterlijk de mannelijke tegenhanger van dezelfde selectieheer
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HEBT Sample V
Bij deze dan:
1ste keer: WOW! WTF is me dat zeg?! Kortom: bourbon, heel fruitig, snoepjes (kersensnoepjes van haribo). Ik moest direct denken aan mijn Longmorn 1971 Spirito Divino.
2de keer: Hetzelfde, maar nu heb ik die Longmorn even naast het sample gezet en de neus (en kleur zijn behoorlijk anders). Er zit ook pompemoes in en munt. Dit kan evengoed een Littlemill zijn. Hij doet me nu wat denken aan een Littlemill.
Smaak
1st keer: Redelijk pittig, tikje alcoholisch, beetje bitter, wat vanille.
2de keer: Hetzelfde als de eerste keer, maar ook hier proef ik meer exotisch fruit en munt.
Afdronk: Weer die vanille (zij het heel subtiel), licht prikkelend, redelijk romig, wel kort helaas.
Ik hou het voorlopig toch op een Littlemill, alhoewel ik verdorie sterk twijfel tussen dat en een Longmorn. Welke Littlemill? Geen idee. Ik ben niet zo bekend met Littlemill. Ik gok voorlopig op een botteling van Liquid Library, bourbon cask. (En ik weiger nog steeds om te snuisteren in de WB collectie van Bartje.) Dit is wel het eerste sample dat mij redelijk kan bekoren.
1ste keer: WOW! WTF is me dat zeg?! Kortom: bourbon, heel fruitig, snoepjes (kersensnoepjes van haribo). Ik moest direct denken aan mijn Longmorn 1971 Spirito Divino.
2de keer: Hetzelfde, maar nu heb ik die Longmorn even naast het sample gezet en de neus (en kleur zijn behoorlijk anders). Er zit ook pompemoes in en munt. Dit kan evengoed een Littlemill zijn. Hij doet me nu wat denken aan een Littlemill.
Smaak
1st keer: Redelijk pittig, tikje alcoholisch, beetje bitter, wat vanille.
2de keer: Hetzelfde als de eerste keer, maar ook hier proef ik meer exotisch fruit en munt.
Afdronk: Weer die vanille (zij het heel subtiel), licht prikkelend, redelijk romig, wel kort helaas.
Ik hou het voorlopig toch op een Littlemill, alhoewel ik verdorie sterk twijfel tussen dat en een Longmorn. Welke Littlemill? Geen idee. Ik ben niet zo bekend met Littlemill. Ik gok voorlopig op een botteling van Liquid Library, bourbon cask. (En ik weiger nog steeds om te snuisteren in de WB collectie van Bartje.) Dit is wel het eerste sample dat mij redelijk kan bekoren.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HEBT Sample V
Ik zie net dat Bart een Littlemill heef toegevoegd aan zijn collectie. Joehoe, juiste gok.
Laatst gewijzigd door johan brugge op 02 Jun 2014, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HEBT Sample V
Hi Bart, hierbij mijn notes voor samples 5 en 5bis.
Sample 5:
Glas: Snifterglas
Kleur: Licht bruin/goud
Neus: Citrusvruchten, mandarijn, sinaasappels, boter, speculaas en een hint van anijs.
Smaak: Fruitig zoals peer en weer die citrusvruchten, ook ananas. Later mee houterig en korenachtig.
Afdronk: Middellange fruitige, maar ook bittere afdronk met beetje vanille.
Gokwerk: Ik denk een schotse single malt uit lowland oftewel een Littlemill uit een amerikaans eikenvat, van ong. 20 yo. Alcohol % schat ik op 55%. Best lekker, maar scoor hem door de bitterheid en houterigheid op 85 punten.
Nu de 5BIS:
Glas: Snifterglas
Kleur: Amber (veel donkerder dan 5)
Neus: Net als 5 citrusvruchten, mandarijn, sinaasappel, boter, speculaas, maar buiten deze overeenkomsten met 5 ruik ik hier nog veel meer zoals koekkruiden, sherry, gras, beetje limoen, veel complexer dan 5.
Smaak: Een volle moutige sherry smaak met caramel invloeden en een beetje hout. Lekkere verhouding.
Afdronk: Een warme lange afdronk met smaken van abricozen, winegums, honing en sherryinvloeden.
Gokwerk: Uiteraard weer een schotse single malt uit Lowland, oftewel een Littlemill van ong. 22yo uit een refill sherryvat met een iets lager alcohol % dan 5, nl 49%. Dit is meer mijn ding, dus 89 punten.
Groet Marcel.
Sample 5:
Glas: Snifterglas
Kleur: Licht bruin/goud
Neus: Citrusvruchten, mandarijn, sinaasappels, boter, speculaas en een hint van anijs.
Smaak: Fruitig zoals peer en weer die citrusvruchten, ook ananas. Later mee houterig en korenachtig.
Afdronk: Middellange fruitige, maar ook bittere afdronk met beetje vanille.
Gokwerk: Ik denk een schotse single malt uit lowland oftewel een Littlemill uit een amerikaans eikenvat, van ong. 20 yo. Alcohol % schat ik op 55%. Best lekker, maar scoor hem door de bitterheid en houterigheid op 85 punten.
Nu de 5BIS:
Glas: Snifterglas
Kleur: Amber (veel donkerder dan 5)
Neus: Net als 5 citrusvruchten, mandarijn, sinaasappel, boter, speculaas, maar buiten deze overeenkomsten met 5 ruik ik hier nog veel meer zoals koekkruiden, sherry, gras, beetje limoen, veel complexer dan 5.
Smaak: Een volle moutige sherry smaak met caramel invloeden en een beetje hout. Lekkere verhouding.
Afdronk: Een warme lange afdronk met smaken van abricozen, winegums, honing en sherryinvloeden.
Gokwerk: Uiteraard weer een schotse single malt uit Lowland, oftewel een Littlemill van ong. 22yo uit een refill sherryvat met een iets lager alcohol % dan 5, nl 49%. Dit is meer mijn ding, dus 89 punten.
Groet Marcel.
0 x
Re: HEBT Sample V
Sample 5
Ik begin licht bevooroordeeld omdat ik, na aan de sample flesjes geroken te hebben, reeds een gok overmaakte aan Bart voor ik begon te proeven. Die gok bleek juist. In die context dus de volgende notes:
C: licht goud
N: sterke geur, veel alcohol in’t begin. Eventjes laten ademen. Ananas, harde witte snoepjes, fruit, veel fruit maar ook een lichte granigheid. Bourbon gerijpte Littlemill dus. Wat granig en grassig, mineralig zelf maar vooral ook veel fruit. En vanille. Fruit en vanille. Njam. Het fruit is vooral ananas + citrus voor mij. Fris. Zeer mooie neus.
(89)
Ter zijde : Ik ben blij dat fruit hier de overhand neemt op het graan/gras. Bij nogal wat van de recente Littlemills op bourbon stoor ik me aan die typische granen. Enkel de MoS voor Fulldram, SilverSeal+TWA en MoS 1990 en deze Eiling Lim hebben me al kunnen overtuigen. Goeie vaten. Bij de andere ( die ik heb geproefd) heb ik steeds het gevoel dat de spirit op re re re re …. fill bourbon lag. Door de Littlemill hype verkopen die -aan (relatief) hoge prijzen- als zoete broodjes. Ik zou echter nooit een Littlemill op bourbon blind kopen. Soms zitten er echter pareltjes tussen. Zoals deze.
T: Vol en waxy. BOEM. Gigantisch veel fruit, tropisch fruit. Heerlijk. Wat gras en zelfs wat rook(?). OH BOY. Dit is de hemel. Zeer lekkere Littlemill. Minstens op de hoogte van de MoS Fulldram botteling. Misschien gaat ‘ie er wel over, jammergenoeg geen sampletje meer van. Na verloop van tijd meer graan en gras, lichtjes wrang en vooral ook houtig. Maakt hem complex.
(92)
F: Vanille, gras, graan. Weinig fruit in de afdronk vind ik. Maar dat stoort niet , de overload aan fruit die je bij binnenkomst hebt compenseert alles.
Conclusie: HELL YEAH 91pts
Gok: Littlemill Eiling Lim 1990-2013 49,8%
Sample 5bis
C: vol amber
N: Tsja. Dit blijft één van mijn top 10 whisky’s ooit. Munt, eucalyptus, zoete sherry, licht rokerig, gras, gedroogde vruchten, sigarenkistje, zelfs wat tropisch fruit
(92)
T: Zeer vol en waxy, super zacht. Weer veel munt en eucalyptus, waxy, daarna komt het fruit. Bessen , gedroogd fruit, dadels en vijgen, rozijnen, maar ook hier weer tropisch rijp fruit. Geniaal. licht houtig – nooit drogend. Littlemill op sherry = HEMELS.
(92)
F: Blijft plakken, zoete sherry, licht hout, munt, fris.
Conclusie: HELL MOTHERF*CKING YEAH en omdat (92 + 92)/2= 92 geef ik hem 93 pts. !
Gok: Littlemill 1989-2011 55,4% Thosop.
Ik begin licht bevooroordeeld omdat ik, na aan de sample flesjes geroken te hebben, reeds een gok overmaakte aan Bart voor ik begon te proeven. Die gok bleek juist. In die context dus de volgende notes:
C: licht goud
N: sterke geur, veel alcohol in’t begin. Eventjes laten ademen. Ananas, harde witte snoepjes, fruit, veel fruit maar ook een lichte granigheid. Bourbon gerijpte Littlemill dus. Wat granig en grassig, mineralig zelf maar vooral ook veel fruit. En vanille. Fruit en vanille. Njam. Het fruit is vooral ananas + citrus voor mij. Fris. Zeer mooie neus.
(89)
Ter zijde : Ik ben blij dat fruit hier de overhand neemt op het graan/gras. Bij nogal wat van de recente Littlemills op bourbon stoor ik me aan die typische granen. Enkel de MoS voor Fulldram, SilverSeal+TWA en MoS 1990 en deze Eiling Lim hebben me al kunnen overtuigen. Goeie vaten. Bij de andere ( die ik heb geproefd) heb ik steeds het gevoel dat de spirit op re re re re …. fill bourbon lag. Door de Littlemill hype verkopen die -aan (relatief) hoge prijzen- als zoete broodjes. Ik zou echter nooit een Littlemill op bourbon blind kopen. Soms zitten er echter pareltjes tussen. Zoals deze.
T: Vol en waxy. BOEM. Gigantisch veel fruit, tropisch fruit. Heerlijk. Wat gras en zelfs wat rook(?). OH BOY. Dit is de hemel. Zeer lekkere Littlemill. Minstens op de hoogte van de MoS Fulldram botteling. Misschien gaat ‘ie er wel over, jammergenoeg geen sampletje meer van. Na verloop van tijd meer graan en gras, lichtjes wrang en vooral ook houtig. Maakt hem complex.
(92)
F: Vanille, gras, graan. Weinig fruit in de afdronk vind ik. Maar dat stoort niet , de overload aan fruit die je bij binnenkomst hebt compenseert alles.
Conclusie: HELL YEAH 91pts
Gok: Littlemill Eiling Lim 1990-2013 49,8%
Sample 5bis
C: vol amber
N: Tsja. Dit blijft één van mijn top 10 whisky’s ooit. Munt, eucalyptus, zoete sherry, licht rokerig, gras, gedroogde vruchten, sigarenkistje, zelfs wat tropisch fruit
(92)
T: Zeer vol en waxy, super zacht. Weer veel munt en eucalyptus, waxy, daarna komt het fruit. Bessen , gedroogd fruit, dadels en vijgen, rozijnen, maar ook hier weer tropisch rijp fruit. Geniaal. licht houtig – nooit drogend. Littlemill op sherry = HEMELS.
(92)
F: Blijft plakken, zoete sherry, licht hout, munt, fris.
Conclusie: HELL MOTHERF*CKING YEAH en omdat (92 + 92)/2= 92 geef ik hem 93 pts. !
Gok: Littlemill 1989-2011 55,4% Thosop.
0 x
-
edwin1973
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1253
- Lid geworden op: 12 Feb 2012, 18:05
- Locatie: Dordrecht
- Contact:
Re: HEBT Sample V
Hier dus onze tasting notes, we hebben er erg van genoten, bijna net zo lekker als de Archives-Casqueteers botteling
Bij de opening van de sample al direct een 'feest van herkenning', zou het... is het.... toch niet... jawel! Het sampletje lijkt afkomstig van onze favoriete distilleerderij!
Dus al voor het eigenlijke proeven begint hebben we onze mening al min of meer gevormd, hopelijk heeft dit onze waarnemingen niet al te veel gekleurd, hier onze tastingnotes:
Oog: honing-goud, mooie lange olie-achtige druppels, helder
Neus: ahh, direct die typische kenmerken van die ene distilleerderij.. dat ondefinieerbare 'Littlemillish", verder amandelspijs, caramel, hooi, citrus (mandarijntjes!) en rijp geel fruit: ananas, papaya, mango en zachte abrikoosjes
Met wat water wordt de neus zachter en zoeter, marsepijn
Smaak: Littlemill dus: aardetonen en fruit, 'edgy': nat gras, gefermenteerde bladeren,paddestoelen (truffel?) oude kranten, nieuw leer, stro, iets muffigs. Maar ook weer mooi rijp geel fruit en amandeltjes, in de verte duimdrop en pittige kruiden. Na toevoeging van water komt de kruidigheid meer naar voren: komijn, koriander, zwarte peper en eucalyptus- maar ook meer zoet; groene appeltjes, overrijpe ananas en iets romigs
Nadronk: fris, droog, een LM-bommetje!
Hier dus onze 'gok':
vat: Bourbon
alcohol: rond de 52 %
leeftijd: ca 20 jaar
regio: Lowands
Distillery: Littlemill
fles: werkelijk geen idee: er zijn zooveel onafhankelijke bottelingen, en er zooveel mooie LM's uitgekomen de afgelopen jaren (we hebben er zelf ook best wel wat in onze collective en nog veel meer leeggemaakt de fagelopen jaren..), maar we moeten toch wat noemen:
dit zou zomaar de Littlemill 1989 van The Daily Dram kunnen zijn!
Bij de opening van de sample al direct een 'feest van herkenning', zou het... is het.... toch niet... jawel! Het sampletje lijkt afkomstig van onze favoriete distilleerderij!
Dus al voor het eigenlijke proeven begint hebben we onze mening al min of meer gevormd, hopelijk heeft dit onze waarnemingen niet al te veel gekleurd, hier onze tastingnotes:
Oog: honing-goud, mooie lange olie-achtige druppels, helder
Neus: ahh, direct die typische kenmerken van die ene distilleerderij.. dat ondefinieerbare 'Littlemillish", verder amandelspijs, caramel, hooi, citrus (mandarijntjes!) en rijp geel fruit: ananas, papaya, mango en zachte abrikoosjes
Met wat water wordt de neus zachter en zoeter, marsepijn
Smaak: Littlemill dus: aardetonen en fruit, 'edgy': nat gras, gefermenteerde bladeren,paddestoelen (truffel?) oude kranten, nieuw leer, stro, iets muffigs. Maar ook weer mooi rijp geel fruit en amandeltjes, in de verte duimdrop en pittige kruiden. Na toevoeging van water komt de kruidigheid meer naar voren: komijn, koriander, zwarte peper en eucalyptus- maar ook meer zoet; groene appeltjes, overrijpe ananas en iets romigs
Nadronk: fris, droog, een LM-bommetje!
Hier dus onze 'gok':
vat: Bourbon
alcohol: rond de 52 %
leeftijd: ca 20 jaar
regio: Lowands
Distillery: Littlemill
fles: werkelijk geen idee: er zijn zooveel onafhankelijke bottelingen, en er zooveel mooie LM's uitgekomen de afgelopen jaren (we hebben er zelf ook best wel wat in onze collective en nog veel meer leeggemaakt de fagelopen jaren..), maar we moeten toch wat noemen:
dit zou zomaar de Littlemill 1989 van The Daily Dram kunnen zijn!
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT Sample V
Nou dan ook maar even hier mijn notes zoals ik die naar Bart had verstuurd eerder op de avond.
Niet helemaal ‘blind’ omdat ik pas aan proeven toekwam toen menigeen al wat ‘hints’ had geplaatst die van te voren richting Littlemill wezen en heel gek is dat niet. Tropisch fruit alsof iemand net een paar blikken fruit op siroop heeft geleegd om een bowl te maken. Mango lijkt de meest aanwezige van deze fruitsoorten, maar wellicht heeft dat weer te maken met het feit dat ik gister nog salade met Mango heb gegeten. Tussen al dat fruitgeweld door toch ook wat muffere kartonachtige tonen, maar de zure snoepjes overheersen. Ik ben hier zelf echt gek op, maar begrijp dat dit voor sommigen te veel van het goede kan zijn. Verder ook vanille en een snufje zout.
Smaak: wowzers, dat zag ik niet aankomen. Lychees (yes!) en nog meer dan dat fruit uit de neus, maar ook iets warms en groen/kruidigs dat ik alleen kan omschrijven als gesmolten tijmboter. Dit is echt te gek!
91 punten
PS
Gokjes waag ik mij niet meer aan want dat wordt een herhaling van zetten vrees ik.
toevoeging na de onthulling:
Inderdaad een Littlemill en wat voor 1 hey! Echt een topper!
Niet helemaal ‘blind’ omdat ik pas aan proeven toekwam toen menigeen al wat ‘hints’ had geplaatst die van te voren richting Littlemill wezen en heel gek is dat niet. Tropisch fruit alsof iemand net een paar blikken fruit op siroop heeft geleegd om een bowl te maken. Mango lijkt de meest aanwezige van deze fruitsoorten, maar wellicht heeft dat weer te maken met het feit dat ik gister nog salade met Mango heb gegeten. Tussen al dat fruitgeweld door toch ook wat muffere kartonachtige tonen, maar de zure snoepjes overheersen. Ik ben hier zelf echt gek op, maar begrijp dat dit voor sommigen te veel van het goede kan zijn. Verder ook vanille en een snufje zout.
Smaak: wowzers, dat zag ik niet aankomen. Lychees (yes!) en nog meer dan dat fruit uit de neus, maar ook iets warms en groen/kruidigs dat ik alleen kan omschrijven als gesmolten tijmboter. Dit is echt te gek!
91 punten
PS
Gokjes waag ik mij niet meer aan want dat wordt een herhaling van zetten vrees ik.
toevoeging na de onthulling:
Inderdaad een Littlemill en wat voor 1 hey! Echt een topper!
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HEBT Sample V
BTW, mijn referentiedram naast het sample was een Littlemill 1989 Daily Dram. De gelijkenissen in de neus en smaak waren behoorlijk treffend.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT Sample V
Had trouwens nog nooit van Eiling Lim gehoord en dus ook niet deze LM. Man wat zou ik heir graag een flesje van gehad hebben.
... oow even googlen doet ook wonderen. Als dit een shared cask was, dan ben ik erg benieuwd of er van de andere helft misschien nog wél flessen te krijgen zijn
... oow even googlen doet ook wonderen. Als dit een shared cask was, dan ben ik erg benieuwd of er van de andere helft misschien nog wél flessen te krijgen zijn
0 x
Re: HEBT Sample V
Ruben heeft de fles al eens beoordeeld en Serge toevallig vandaag.
Overigens heb ik me te veel laten leiden door opmerkingen van Bart.
Ik dacht direct aan Littlemill, maar door de opmerking dat niemand de fles zou hebben, deed ik een andere gok. Maar misschien komt ie nog wel
.
Heerlijke whisky, maar het grassige overheerste enorm vond ik. Meer dan het fruit.
Overigens heb ik me te veel laten leiden door opmerkingen van Bart.
Ik dacht direct aan Littlemill, maar door de opmerking dat niemand de fles zou hebben, deed ik een andere gok. Maar misschien komt ie nog wel
Heerlijke whisky, maar het grassige overheerste enorm vond ik. Meer dan het fruit.
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

