Quarter Cask bijna op ...whats next?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
André_84
Actief lid
Actief lid

Quarter Cask bijna op ...whats next?

Ongelezen berichtdoor André_84 » 13 Mei 2014, 12:13

Hee lui,

Tot mijn grote schrik is m'n huidige favoriet, Laphroaig Quarter Cask, is biiijnaa op. Wat nu :o ? ik zou zo weer een fles kopen...maarrr ik probeer liever toch even weer wat anders, maar welke?

De QC is nu favoriet, boven b.v. Ardbeg 10yo, lagavulin, talisker etc. Ik hou echt van het harde, kruidige en zilte van de Quarter Cask, wat ik bv mis in de ardbeg. Is er dan nog iets vergelijkbaars...of steekt er dan nog iets bovenuit? Ik zit te denken aan een andere botteling van Laphroaig, misschien de 15yo? cask strenght? offeeuh Ardbeg uigedal of Corryvreckan? +- €50 is ongeveer de max...

Tips anyone?
0 x

Tonny
Senior
Senior

Re: Quarter Cast bijna op ...whats next?

Ongelezen berichtdoor Tonny » 13 Mei 2014, 15:44

Finlaggan CS of Bowmore Tempest. Misschien moet je die eens proberen. Allebei cask strength en behoorlijk straf.
0 x
Afbeelding

André_84
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor André_84 » 13 Mei 2014, 17:55

De normale Finlaggan beviel me niet zo. Bowmore tempest heb ik idd goede dingen over gehoord!
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 13 Mei 2014, 21:06

André_84 schreef:De normale Finlaggan beviel me niet zo. Bowmore tempest heb ik idd goede dingen over gehoord!

Ik moet hier Tonny wel gelijk geven. De CS is echt een klasse beter dan de gewone Finlaggan, hoor. Dat is een prima whisky voor het geld. Maar als het iets meer mag kosten zou ik gaan voor de Bunnahabhain '97 van Van Wees :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tonny
Senior
Senior

Re: Quarter Cask bijna op ...whats next?

Ongelezen berichtdoor Tonny » 13 Mei 2014, 21:38

Maar als het iets meer mag kosten zou ik gaan voor de Bunnahabhain '97 van Van Wees

De heavily peated. Die heb ik hier ook staan. Ook goed en daar is ook een CS van, maar dan kost hij echt wat meer.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Mei 2014, 08:53

De Laphroaig Triple Wood is de Quarter Cask met nog een finish! Aanrader.

Ik vind de Port Charlotte Peat Project ook erg goed en helemaal niet duur. Ga je voor rook, dan heb ik nog wel wat tips, meer zoutig, dan kan ik me zo alleen Oban voor de geest halen, maar ik moet wel zeggen dat ik daar het zout niet altijd uit haal en die is lang niet zo rokerig als Laphroaig.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Mei 2014, 09:00

André_84 schreef:Ik zit te denken aan een andere botteling van Laphroaig, misschien de 15yo? cask strenght? offeeuh Ardbeg uigedal of Corryvreckan? +- €50 is ongeveer de max...

Tips anyone?

Het verbaast me eigenlijk dat niemand je de tip geeft om te proberen ergens een Laphroaig Cask Strength op de kop te tikken. De normale prijs daarvan moet rond je max liggen, en hij voldoet volgens mij inderdaad meer dan prima aan je wensen. Een geturfde Bunnahabhain of een Bowmore is wel iets anders en ik denk af te leiden dat het profiel van Laphroaig je gewoon beter ligt dan veel andere geturfde malts.
Vind je de CS niet, dan zou een Triple Wood inderdaad een mooi alternatief kunnen zijn. Dat is inderdaad zoals Roy al zegt een soort QC met een extra finish.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 14 Mei 2014, 14:22

totalatool schreef:
André_84 schreef:Ik zit te denken aan een andere botteling van Laphroaig, misschien de 15yo? cask strenght? offeeuh Ardbeg uigedal of Corryvreckan? +- €50 is ongeveer de max...

Tips anyone?

Het verbaast me eigenlijk dat niemand je de tip geeft om te proberen ergens een Laphroaig Cask Strength op de kop te tikken. De normale prijs daarvan moet rond je max liggen, en hij voldoet volgens mij inderdaad meer dan prima aan je wensen. Een geturfde Bunnahabhain of een Bowmore is wel iets anders en ik denk af te leiden dat het profiel van Laphroaig je gewoon beter ligt dan veel andere geturfde malts.
Vind je de CS niet, dan zou een Triple Wood inderdaad een mooi alternatief kunnen zijn. Dat is inderdaad zoals Roy al zegt een soort QC met een extra finish.

Aangezien de meeste Laphroaig CS bottelingen nu voor ruim meer dan €80 gaan, ging ik er vanuit dat dit boven z'n budget was ;) Dat was natuurlijk de allereerste waar ik aan dacht. Voor zover ik weet is de CS bijna overal uitverkocht dus wat je nu koopt is "wat de gek er voor geeft". Alhoewel ik laatst wel een keer mazzel had met 2 flessen Batch 1 voor €55 per stuk :lol:
0 x
BAM! - ook op Facebook

André_84
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor André_84 » 14 Mei 2014, 16:20

Ow sh*t ik had niet zo door dat die CS niet of nog slecht te krijgen is. T is voor het kruidige en het rokerige wat me bevalt van de QC. Lekker 'rijk'. Lagavulin bevalt me om die reden ook, maar is iets minder 'hard/in your face' zeg maar. De corryvreckan leek me een goede kandidaat maar ietwat prijzig. Bowmore tempest lijkt me nog steeds een goed alternatief :)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Mei 2014, 16:35

André_84 schreef:Lagavulin bevalt me om die reden ook, maar is iets minder 'hard/in your face' zeg maar. De corryvreckan leek me een goede kandidaat maar ietwat prijzig. Bowmore tempest lijkt me nog steeds een goed alternatief :)

Een Bowmore Tempest is zeker een prima cask strength rokerige whisky, dat absoluut. Maar het is niet zo in-your-face als relatief jonge Laphroaig op sterkte en ook niet zoals een Corry.
Lagavulin 12 CS is meer in-your-face dan de 16, maar ook duurder en dan waarschijnlijk ruim boven je budget. Die zit namelijk nog wat boven het prijsniveau van een Corry of Oogie.
Kun je niet ergens wat samples scoren? Whiskysite heeft in elk geval beide Ardbegs.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Mei 2014, 11:21

Batch 6 van de Laphroaig Cask Strength is net uitgekomen zie ik, en is te koop in de online shop van Laphroaig. Daarnaast is er sinds vandaag een nieuwe core expressie uit, de Laphroaig Select. Zo te zien is dat een NAS voor ongeveer dezelfde prijs als de 10.
Laatst gewijzigd door totalatool op 17 Mei 2014, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Mei 2014, 11:28

En de site gaat, voorspelbaar, plat :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Mei 2014, 11:30

Matti schreef:En de site gaat, voorspelbaar, plat :)

Ik koop de mijne wel daar, volgende week. :)
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 17 Mei 2014, 14:41

totalatool schreef:
Matti schreef:En de site gaat, voorspelbaar, plat :)

Ik koop de mijne wel daar, volgende week. :)

Same here! :hoera
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Mei 2014, 14:50

En nu op de boot een literfles PX voor €64. Denk dat ik die maar meepak.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”