HEBT sample II

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor p_froes » 12 Mei 2014, 22:46

Ah de american oak (neem ik aan) van Macallan heeft op 2bis de mist in gestuurd denk ik. Ik zat echt tussen de sherry en bourbon te twijfelen, maar er zaten voor mij echt extreme bourbon notes in. Wel lekkere dram vond ik. Oude Macallan en "moderne" Macallan: niet te vergelijken.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Mei 2014, 22:47

grom, ik krijg steeds meer de zin om de fourties en fifties die ik momenteel aanbied toch maar gewoon zelf open te gooien, hahaha :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Mei 2014, 22:48

Hmm, ik ben bang dat de noot die ik in beiden vond dus niet de beruchte en mij onbekende OBE was, want die zou alleen in 2 moeten zitten. Durft er iemand het aan om OBE te beschrijven voor een leek op dat gebied? :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Mei 2014, 22:49

Soundwave schreef:
Matti schreef:Ook grappig: de bellentest blijkt bij oude bottelingen zoals deze niet te werken, heb al twee keer eerder zo'n 6-8% hoger geschat dan de werkelijkheid o.b.v. de bellen. Misschien een gevolg van een hogere viscositeit i.v.m. verdamping?

Heeft het niets te maken met het type sampleflesje ook? Ik probeerde deze te schudden, maar de rand van de whisky zat verborgen onder de dop dus was moeilijker te beoordelen dan bij die 6cl flesjes dacht ik.

Ik schenk altijd eerst wat uit, en toen ging het prima. Hij zat qua bellen in de range 46-48. 40% is bij niet-obe-bottelingen ontzettend duidelijk zichtbaar (kleine bellen, heel snel weg).

Yapi schreef:
Matti schreef:Ook ik vraag me af in hoeverre we hier de whisky proeven en in hoeverre de OBE.

ik ben zo iemand die OBE wel erg lekker vind. Ik vind dat idd zelfs een "smaak". Zelfde met die Strathisla die we in december allemaal proefden. Kon ik een fles van drinken op 1 avond, wat een fruitsapje :lekker

Helemaal mee eens, beide flessen scoor ik hoog. Ik moet er alleen nog wat meer van dit type drinken (dit is misschien de 3e of 4e fles met OBE die ik serieus geproefd heb) voor ik het echt kan benoemen. Tot nu toe blijft het bij mij een 'educated guess'.

p_froes schreef:Ah de american oak (neem ik aan) van Macallan heeft op 2bis de mist in gestuurd denk ik. Ik zat echt tussen de sherry en bourbon te twijfelen, maar er zaten voor mij echt extreme bourbon notes in. Wel lekkere dram vond ik. Oude Macallan en "moderne" Macallan: niet te vergelijken.

Vrijwel zeker inderdaad. De american oak tonen waren onmiskenbaar.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Mei 2014, 22:51

totalatool schreef:Hmm, ik ben bang dat de noot die ik in beiden vond dus niet de beruchte en mij onbekende OBE was, want die zou alleen in 2 moeten zitten. Durft er iemand het aan om OBE te beschrijven voor een leek op dat gebied? :)


Gewoon ff googlen ;) Zie bv de laatste alinea in dit artikel
http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/02/bottle-maturation-obe.html

En voor jouw gemoedstoestand ook leuk om te zien wat Johan van Onversneden er zelf bijvoorbeeld over zegt:

Het old bottle effect vertaalt zich in een wat muffe geur en smaak. Stof, oude boeken, oude kleren, dat soort zaken. Champignons (en andere paddestoelen veronderstel ik) en mos ook. Bostoestanden. En, niet te vergeten: sojasaus. Niet noodzakelijk een afknapper, zoals blijkt uit het onderstaande:


oeps link vergeten: http://onversneden.com/2009/05/18/old-bottle-effect/
Laatst gewijzigd door Soundwave op 12 Mei 2014, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor p_froes » 12 Mei 2014, 22:51

Voor mij die oude boeken, een beetje muffig soms, champignons, een beetje metalig, vaak ook maggi in de geur.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Mei 2014, 22:53

p_froes schreef:Voor mij die oude boeken, een beetje muffig soms, champignons, een beetje metalig, vaak ook maggi in de geur.

Het nare voor mij is dat ik dat onbekende metalige ook in 2bis wilde en dacht te vinden... Morgen nog eens met voorkennis proberen!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Mei 2014, 22:54

toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)

http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss

tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2797
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Pellie » 12 Mei 2014, 22:57

Wel jammer zo'n achteruitgang. Was ik maar eerder met whisky begonnen hehe!!
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Mei 2014, 22:58

Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)

Sherry cask wil niet zeggen dat het geen Amerikaans eiken is! Sterker nog: het overgrote deel van de bodega-vaten wordt (nu zeker, maar ook toen) gemaakt uit Amerikaans eiken (bron: o.a. Patrick van Zuidam).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Mei 2014, 22:59

Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)

http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss

tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!

Staat het niet gewoon dikgedrukt op dat paarse labeltje?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Mei 2014, 23:01

Matti schreef:
Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)

Sherry cask wil niet zeggen dat het geen Amerikaans eiken is! Sterker nog: het overgrote deel van de bodega-vaten wordt (nu zeker, maar ook toen) gemaakt uit Amerikaans eiken (bron: o.a. Patrick van Zuidam).


dat bedoel ik eigenlijk een beetje, niet de oude "sherry" casks, maar een geseasonde of zo, en dan hoeft ie idd niet uit "spanje" te komen hé ;) Maar de verwarring vind ik altijd groot...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Mei 2014, 23:04

totalatool schreef:
Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)

http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss

tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!

Staat het niet gewoon dikgedrukt op dat paarse labeltje?


Ja, maar zoals Matti schrijft...
Een sherry cask in de jaren 60-70 is iets anders dan een sherry cask van nu :(
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Mei 2014, 23:09

Ah inderdaad, niet goed gelezen. Het is ook al na bedtijd voor me. ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample II

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Mei 2014, 23:10

Matti schreef:
Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)

Sherry cask wil niet zeggen dat het geen Amerikaans eiken is! Sterker nog: het overgrote deel van de bodega-vaten wordt (nu zeker, maar ook toen) gemaakt uit Amerikaans eiken (bron: o.a. Patrick van Zuidam).


ow ja nee, begrijp wat je bedoelt nu, waar ik naar toe wil (amerikaans eik leg ik te veel de link naar automatisch bourbon): door de oude sherrymethode zou je toch een duidelijkere richting moeten hebben gehad ipv deze nu, niet? Los van type hout?
0 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten