HEBT sample II
Re: HEBT sample II
waar ik ook benieuwd naar ben bart is omdat je zegt dat je wel gehoord hebt wat je hoopte te horen, wat dat dan zo globaal een beetje is omtrent dit goedje, jij verzamelt tenslotte toch ook gelijk gegevens voor een stuk dat je gaat schrijven. wordt ik dus nieuwsgierig wat wij op dit moment voor jou hieraan bijdragen of hoe sommige van jou ervaringen worden bevestigd of wellicht worden tegen gesproken.. 
0 x
Re: HEBT sample II
Oude Macallan is inderdaad zéér goed, dat bewijzen deze samples alvast. Maakt het des te spijtig dat ze nu een soort 'premium' uitstraling nastreven en vaak onbeduidende en veel te dure NAS'ers op de markt gooien...
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT sample II
Rozijnen waren duidelijk aanwezig ja. Kennen jullie dit ook in Vlaanderen trouwens?


0 x
Re: HEBT sample II
Tomh schreef:henri schreef:overigens.. goed hoor kay!!
(Leuk om mee te lezen)
Maar Kay, hoe weet jij in hemelsnaam de smaak van gelakt hout?
af en toe een lik over je schutting nemen..
0 x
Re: HEBT sample II
Voor de mensen met 2 en 2 bis, vroeg me gewoon af of je in de notie van Serge de old school macallan kon terugvinden via de 2 in de 2 bis? 't Was het experiment waard haha
Henri, was me ook te doen om de 10 jaar oude '40 jaar oude' whisky, snap je? Wie haalt dat er uit. Mijn vermoeden was toch juist dat bv een Pano dat er wel uit haalde. Veel proeven helpt toch bij herkennen, hier dus ook.
2de insteek was de waardering van dergelijk drams. Misschien door er een "high end" tasting van te maken, vermijd je een beetje de gewone 80 punten; maar was het niet van zijn geweldige neus kun je al snel wat minder scoren...
zo dronk ik op de blinde Levenswatertasting in december een voor mij geweldige strathisla 15yo ergens van in de jaren stilletjes... en daar waren er toch die die niet eens 80 punten gaven. Dus was benieuwd of het hier ook zo zou zijn
Henri, was me ook te doen om de 10 jaar oude '40 jaar oude' whisky, snap je? Wie haalt dat er uit. Mijn vermoeden was toch juist dat bv een Pano dat er wel uit haalde. Veel proeven helpt toch bij herkennen, hier dus ook.
2de insteek was de waardering van dergelijk drams. Misschien door er een "high end" tasting van te maken, vermijd je een beetje de gewone 80 punten; maar was het niet van zijn geweldige neus kun je al snel wat minder scoren...
zo dronk ik op de blinde Levenswatertasting in december een voor mij geweldige strathisla 15yo ergens van in de jaren stilletjes... en daar waren er toch die die niet eens 80 punten gaven. Dus was benieuwd of het hier ook zo zou zijn
0 x
Re: HEBT sample II
Cool 
Ook ik vraag me af in hoeverre we hier de whisky proeven en in hoeverre de OBE.
Ook grappig: de bellentest blijkt bij oude bottelingen zoals deze niet te werken, heb al twee keer eerder zo'n 6-8% hoger geschat dan de werkelijkheid o.b.v. de bellen. Misschien een gevolg van een hogere viscositeit i.v.m. verdamping?
Ook ik vraag me af in hoeverre we hier de whisky proeven en in hoeverre de OBE.
Ook grappig: de bellentest blijkt bij oude bottelingen zoals deze niet te werken, heb al twee keer eerder zo'n 6-8% hoger geschat dan de werkelijkheid o.b.v. de bellen. Misschien een gevolg van een hogere viscositeit i.v.m. verdamping?
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: HEBT sample II
Yapi schreef:Voor de mensen met 2 en 2 bis, vroeg me gewoon af of je in de notie van Serge de old school macallan kon terugvinden via de 2 in de 2 bis? 't Was het experiment waard haha
Henri, was me ook te doen om de 10 jaar oude '40 jaar oude' whisky, snap je? Wie haalt dat er uit. Mijn vermoeden was toch juist dat bv een Pano dat er wel uit haalde. Veel proeven helpt toch bij herkennen, hier dus ook.
2de insteek was de waardering van dergelijk drams. Misschien door er een "high end" tasting van te maken, vermijd je een beetje de gewone 80 punten; maar was het niet van zijn geweldige neus kun je al snel wat minder scoren...
zo dronk ik op de blinde Levenswatertasting in december een voor mij geweldige strathisla 15yo... en daar waren er toch die die niet eens 80 punten gaven. Dus was benieuwd of het hier ook zo zou zijn
ja begrijp hem. zoals gezegd, ik begrijp er juist de macallan liefde van sommige mensen meer door, leuk man!
0 x
Re: HEBT sample II
Een jaren 80 Macallan, stoer. Ik heb laatst onderstaande Macallan (ook jaren 80) op, ook die was erg goed! Niet te vergelijken met het huidige Macallan spul.
Had niet direct die vergelijking getrokken.
Had niet direct die vergelijking getrokken.
- Bijlagen
-
- image.jpg (749.7 KiB) 2677 keer bekeken
Laatst gewijzigd door vmk op 12 Mei 2014, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT sample II
Interessant experiment inderdaad. Ik had zelf nog nooit eerder een 'oude' fles gedronken. Een aantal van mijn notities passen wel in wat ik vaker heb gelezen bij reviews van oude flessen. Ik ga dus proberen die specifieke dingen goed in mij op te slaan mocht ik in de toekomst nog eens een bijzonder blind sample proeven waar ik dezelfde dingen in bespeur: combi van wat muf karton en metalige tonen.
Durf zelf wel toe te geven dat het label 'high end' de boel best wel beïnvloedt hoor. Durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ik diezelfde tonen bij een gewone hedendaagse OB niet negatiever had beoordeeld.
Durf zelf wel toe te geven dat het label 'high end' de boel best wel beïnvloedt hoor. Durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ik diezelfde tonen bij een gewone hedendaagse OB niet negatiever had beoordeeld.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT sample II
Matti schreef:Cool
Ook ik vraag me af in hoeverre we hier de whisky proeven en in hoeverre de OBE.
Ook grappig: de bellentest blijkt bij oude bottelingen zoals deze niet te werken, heb al twee keer eerder zo'n 6-8% hoger geschat dan de werkelijkheid o.b.v. de bellen. Misschien een gevolg van een hogere viscositeit i.v.m. verdamping?
Heeft het niets te maken met het type sampleflesje ook? Ik probeerde deze te schudden, maar de rand van de whisky zat verborgen onder de dop dus was moeilijker te beoordelen dan bij die 6cl flesjes dacht ik.
0 x
Re: HEBT sample II
Matti schreef:Cool
Ook ik vraag me af in hoeverre we hier de whisky proeven en in hoeverre de OBE.
Ook grappig: de bellentest blijkt bij oude bottelingen zoals deze niet te werken, heb al twee keer eerder zo'n 6-8% hoger geschat dan de werkelijkheid o.b.v. de bellen. Misschien een gevolg van een hogere viscositeit i.v.m. verdamping?
ik ben zo iemand die OBE wel erg lekker vind. Ik vind dat idd zelfs een "smaak". Zelfde met die Strathisla die we in december allemaal proefden. Kon ik een fles van drinken op 1 avond, wat een fruitsapje
en idd, je test zag ik, loopt hier niet zo goed af
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT sample II
Trouwens, heb je nog instructies voor sample 3, want die wilde ik zo nog even gaan proeven 
0 x
Re: HEBT sample II
totalatool schreef:Thijs jongen, je idee in de PB's was leuk en als je de leeftijd van 2 niet zo overschat had, dan was je misschien wel heel dichtbij gekomen.
Ik moet toegeven dat wishful thinking mij nooit heeft doen denken aan Macallan, maar mijn god dit is wel wat beter dan de Amber die ik laatst proefde na een jaar of tien Macallan geheelonthouding.
Haha, inderdaad
Wel super om eens zo'n oude botteling te proeven! Echt geweldig!

0 x
Re: HEBT sample II
Soundwave schreef:Interessant experiment inderdaad. Ik had zelf nog nooit eerder een 'oude' fles gedronken. Een aantal van mijn notities passen wel in wat ik vaker heb gelezen bij reviews van oude flessen. Ik ga dus proberen die specifieke dingen goed in mij op te slaan mocht ik in de toekomst nog eens een bijzonder blind sample proeven waar ik dezelfde dingen in bespeur: combi van wat muf karton en metalige tonen.
Durf zelf wel toe te geven dat het label 'high end' de boel best wel beïnvloedt hoor. Durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ik diezelfde tonen bij een gewone hedendaagse OB niet negatiever had beoordeeld.
ja, dat is het, kan best wel zijn. Ik scoor deze rond de 87, maar vooral obv de neus, die ik toch 91 geef. De smaak haalt bij mij de 85 niet, omdat ik het net iets te dun en te weinig complex vind. Net het omgekeerde van de neus, zeg maar.
Vandaar dat ik wel begrijp waarom er bv al snel eens een 400-500 euro wordt neergeteld voor een CS Macallan jaren 70. Deze whisky verduidelijkt toch al veel hoe het idd moet geweest zijn in die tijd
0 x
Re: HEBT sample II
Yapi schreef:Soundwave schreef:Interessant experiment inderdaad. Ik had zelf nog nooit eerder een 'oude' fles gedronken. Een aantal van mijn notities passen wel in wat ik vaker heb gelezen bij reviews van oude flessen. Ik ga dus proberen die specifieke dingen goed in mij op te slaan mocht ik in de toekomst nog eens een bijzonder blind sample proeven waar ik dezelfde dingen in bespeur: combi van wat muf karton en metalige tonen.
Durf zelf wel toe te geven dat het label 'high end' de boel best wel beïnvloedt hoor. Durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ik diezelfde tonen bij een gewone hedendaagse OB niet negatiever had beoordeeld.
ja, dat is het, kan best wel zijn. Ik scoor deze rond de 87, maar vooral obv de neus, die ik toch 91 geef. De smaak haalt bij mij de 85 niet, omdat ik het net iets te dun en te weinig complex vind. Net het omgekeerde van de neus, zeg maar.
Vandaar dat ik wel begrijp waarom er bv al snel eens een 400-500 euro wordt neergeteld voor een CS Macallan jaren 70. Deze whisky verduidelijkt toch al veel hoe het idd moet geweest zijn in die tijd
Ja precies, ik had laatst een tasting met de Amber, Sienna, Ruby en dan die jaren 80 Macallan. Ongelofelijk het verschil!
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten






