Yapi's High End Blind Tasting (HEBT)

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Yapi's High End Blind Tasting (HEBT)

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 05 Mei 2014, 20:46

Littlemill crossed my mind. Dat was toen ik het pakketje opende en ze 1 voor 1 snifde

Toen ik er een paar dagen later voor ging zitten. Kwam ik op iets anders uit.

Ben benieuwd. Nu een burner clynelish win :lekker
Straks live het laatste beetje uit de sample proeven.

:Slainte
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 05 Mei 2014, 21:14

edwin1973 schreef:Littlemill crossed my mind. Dat was toen ik het pakketje opende en ze 1 voor 1 snifde

Toen ik er een paar dagen later voor ging zitten. Kwam ik op iets anders uit.

Ben benieuwd. Nu een burner clynelish win :lekker
Straks live het laatste beetje uit de sample proeven.

:Slainte

ik heb een medestander begrijp ik... ;)

nu even de stilte voor de storm, straks barsten de reacties los... kom maar op bart! :goedgedaan :gnif
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Mei 2014, 21:19

!!!!HIER DE NOTES VAN WAT IK HEB ONTVANGEN: SAMPLE I !!!!

KAY

Hoi Bart,

Daar gaan we!

N: Eerst wat scherp maar dat trekt snel weg. Begint met caramel, vanille, mint en een lichte kruidigheid. Dan graankoekjes à la Littlemill, groene appel en limoen (wine gums) à la eind jaren '90 Mortlach. Steeds romigere vanille en uiteindelijk wat abrikoos en iets licht wassigs.
T: Vanille, appel, limoen, mint en een scherp granig randje.
F: Groene appel, vanille, caramel, mint, amandel, peper, cactus en vleugjes rubber en rook.

Door die scherpte in combinatie met vanille en mint in het begin denk ik in eerste instantie aan een oude grain. Het granige (klinkt tegenstrijdig, ik weet het) en de caramel in de neus duwen me echter richting Littlemill (laat me denken aan een 1990 TWA die ik laatst proefde, maar dat was een refill sherry en dit lijkt me ex-bourbon). Vervolgens blijf ik tussen die twee gedachten heen en weer hikken, maar als ik dan toch moet kiezen ga ik voor Littlemill.
Oordeel: Goede neus, maar in de mond doet ie me niet zo gek veel. Score: 87.

Groeten,
Kay

SOUNDWAVE

Als kersverse vader met amper slaap en een huis vol Zwitsal is het beginnen aan een blinde ‘high-end’ sample misschien niet het beste idee qua timing, maar het is ook een heerlijk moment om even de gedachten op iets anders te richten.
Als tip meegekregen om eerst 10 minuten te nosen voor te tasten. Dat doe ik eigenlijk bijna altijd al, dus geen enkel probleem. En wow! Dat is in dit geval zeker geen straf zeg! Heerlijke super frisse witte wijn en wit fruit knalt je neus in! Het is net alsof je met je neus in een bak zuurtjes en snoepjes zit bij de Jamin. Verder vanille, boterbabbelaars en de mooiste groene appels, citrus en mandarijntjes. Misschien ook heel licht wat graan, menthol en een vleugje modelbouwlijm, maar het is subtiel. Toevallig gisteren nog mijn Glenlivet 30yo 1981 SV weer eens gedronken en die heeft ook een beetje dit profiel (alleen is dit sample lekkerder), ik verwacht dan ook dat deze ook in die leeftijdsklasse zit.
Toch maar even proeven nu ook. Mijn hemel, bijna nog fruitiger dan de neus al was, proef ik nu iets van mijn favoriete lychees? heerlijk warme en tintelende finish ook.
Eerste snelle ietwat emotionele score is 90pt voor dit frisse zoetzure vloeibare snoepje

EDWIN1973

Hoi Bart,

Zojuist samen met mijn vrouw uitgebreid de eerste sample geproefd. Hier onze bevindingen:

oog: kleur helder goud, honing, helder. Mooie lange tranen aan het glas, wat olie-achtig/vettig

neus: mooie volle maar toch delicate neus, fruitig (tropisch fruit, ananas), zacht, met wat water ook zure melk/stremsel, misschien zelfs wat boter

smaak: direct kruidig (peper!), zacht geel fruit: mango, papaya, ananas en abrikoos, ook een hint gedroogde appel/tutti frutti. verder floraal(boterbloemen)
en in de afdromk ook wel koetjesreep en boterbabbelaars (werthers echte). afdronk kort, maar de droogheid en een bittertje blijven lang hangen.

gezien de kleur, geur en de smaak denken we dat dit een Bourbon vat moet zijn, qua smaak lijkt deze niet erg hoog in de alcohol te zitten, maar gezien de prachtige tranen, gokken we toch dat dit hoog is, zo'n 53%. Ondanks dat we de smaak wat vlak vinden (in tegenstelling tot de zeer veelbelovende neus) doet de complexiteit en gelaagdheid vermoeden dat dit een whisky van middelbare leeftijd is , tussen de 22 en 30 jaar, we gokken hier dan maar op 27.
De smaak neigt naar een speyside of highland. Doro de droge wat bbittere afdronk kiezen we hier toch voor een Highlander.
Gezien de eerdere smaakervaringen denken we -alles bij elkaar opgeteld- dat dit wel eens een Ben Nevis zou kunnen zijn.

Samengevat is onze gok dus als volgt:
streek: Highlands
distilleerderij: Ben Nevis
leeftijd: 27 jaar
vat: Bourbon
%: ca 53

(maar waarschijnlijk zitten we er compleet naast)

HENRI

Nou daar gaat ie dan, eens kijken of ik ook maar een heel klein beetje in de buurt kom..

zachte neus, met wat licht fruit, beetje vanille, boterbloemetje en heel licht op de achtergrond wat poedersuiker en zeer lichte mint, prachtige zachte reuk, heel subtiel
In de smaak ik hem heel creamy, beetje waxxie.. goede vleug peperigheid
finish is nog steeds peperig, absoluut wit fruit, maar ook een snufje zout, verwarmend in de mond.
het warme gevoel trekt wel snel weg en wordt snel droog in de mond, later maakt het toch nog wat speeksel aan waardoor nog heel licht wat subtiele tonen even terugkomen.

een drupje water kan geen kwaad het helpt de neus en de smaak absoluut, voor de finish haalt het drupje weinig uit, al droogt de mond iets minder snel op.

ik verwacht toch dat dit de clynelish kant op gaat, rond 24 jaar oud, 46-47% en deels of volledig op hogshead vat gelegen, mijn score: 88

groet,

Henri

THIJS100

Nou Bart, daar gaan we

Neus: Op advies van Bart eerst even in het glas laten zitten en pas daarna gaan ruiken. Aanvankelijk voeren vooral de witte druiven en de kokos de boventoon. Ik vind ook wat appel een iets suikerigs terug, maar wel op de achtergrond. De kokos is voor mij het meest dominant. Net op het moment dat ik denk: 'Wat een heerlijke frisse neus', ruik ik wat lijm. Jammer. Met wat water erbij wordt 'ie alleen maar fruitiger. Mooie neus of dat ene zweempje lijm na.

Smaak: Opnieuw druiven en kokos, met een beetje witte peper. Wordt wel steeds beter. Het tweede slokje is beter dan de eerste, en het derde slokje is weer beter dan de tweede. Niet een hele complexe smaak. Met wat water toegevoegd komt er ook een mintsmaak bij.

Finish: Aanvankelijk houterig, droog en bitter. Er is iets zurigs dat ik niet kan plaatsen. Na een paar minuten komt limoen naar voren, misschien dat dat het zurige was dat ik proefde? Een beetje water brengt me weer bij mint, en even later ook peer.

Rating: 88

Conclusie: Ik schiet heen en weer tussen 86, 87 of 88 punten. Maar ik ben in een goede bui, daarom 88 Dat beetje lijm zou me richting Japan moeten duwen, maar ik kies toch voor een whisky van de Northern Highlands van 22 tot 24 jaar met een alcoholpercentage ergens laag in de 50 procent. Op basis van het luxe karakter van deze proeverij zou ik denk ik voor iets anders moeten kiezen, maar ik gok op een Balblair.

PELLIE

Nou Bart, hier mijn bevindingen van HEBT #1

Sample gedronken uit een zogenaamd nosing and tasting glas.

Kleur:
Licht goud, beetje een thee kleur!

Neus:
In eerste instantie erg zoet, ik ruik wit fruit, mango, peer. Na een kleine 10 minuten ruik ik een pepertje , waarna de geur bij mij over gaat richting vanille en chocolade. Erg lekker allemaal en ik kan niet wachten om te proeven

Smaak:
Klein slokje laat ik door mijn mond gaan. Lekker hoor, een mondvullende smaak, met opnieuw veel fruit, nu ook ananas en sinaasappel. Bij de 2de iets grotere slok, fruit, fruit, fruit, met nu ook een wat zurige smaak van citroen, die overgaat naar opnieuw vanille. Erg lekker zoetje met bij de laatste slok een amandelsmaak erbij. De whisky wordt wat droger en bitterder, maar wel lekker in balans allemaal.

Afdronk:
Eerste keer middellang, maar naarmate ik wat meer slokjes dronk, een wat langere afdronk. Ik proefde hem nog een tijdje door. Lekker hoor.

Nu het gokwerk:
Alcohol % denk ik ligt rond de 50% à 52%.
Leeftijd 20 yo en een single malt.
Distilleerderij zou Littlemill kunnen zijn uit een ex-bourbonvat en ik denk ook nog van Liquid Library. Maar nu ga ik wel erg ver in gokken, want ik sluit een Clynelish uit een ex-bourbon vat ook niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat het iets anders is, want het is wel mijn ding en kan dan mss een andere distilleerderij aan mijn favorieten toevoegen. Ik geef de whisky 88/100. Lekkere whisky.

Slainte..Marcel.

TURFSMURF

Geur: als eerste lijm/aceton. Vrij gesloten, in de verte wat sinaasappelschillen. Na een paar druppels water en tijd wordt de geur een stuk voller: fruitella en fudge, hars en vanille.

Smaak: pittig maar niet heel heet. Moutig en zoet dat achter op de tong blijft hangen. Ik vind de smaak ook een beetje wee, het heeft iets weg van groene thee.

Afdronk: beetje drogend, zoethout/drop, sinaasappelfruitella, gemberpoeder. Vrij subtiel kruidig, later kandijsuiker.

Oordeel: een lastige whisky. Ik moest er echt aan trekken om de geur en smaak duidelijk te krijgen. Het licht weeiige karakter deed mij gek genoeg aan jenever denken. Zou dit misschien een grain whisky kunnen zijn? Ik vermoed wel een zekere leeftijd. Jaartje of 28?

1e-indruksscore: 86.

P_FROES

N: Heel fris, fruit en vanille komen door. Veel wit fruit; peer, banaan, ananas. Daarnaast ook wat stro, ik heb het gevoel dat de neus verder wil doorbreken, maar dat gebeurt nog niet. Na een tijdje... meer richting de mandarijntjes. Maple syrup en noten. Waxy nu ook. De neus heeft ook iets vluchtigs, wat ik wel vaker heb bij die '72 '73 Glengoynes, maar dat is dit niet. Dit is zoeter en niet zo oud als die Glengoynes.
M: Nu zeker mandarijntjes en spicy eikenhout. Perzik op siroop. Verse lemon meringue pie. Heel bourbonny dit.
F: De bodem van de lemon meringue blijft en nog meer eikenhout..

89/100
Euh is dit die Strathmill van Asta Morris??

BANZAI

Hi Bart,

Hier zijn m'n nota's voor sample 1:

Kleur: oud goud

Neus: hmmm, da's een zalige neus. De neusbeleving is mild en fruitig. Ik heb gestoofde appeltjes, kokos, banaan en mango. Dan vanille, boter en crème brûlée en tenslotte iets licht floraals. Toppie! (92/100)

Smaak: de smaak is wat kruidiger met vooral tonen van kaneel, nootmuskaat, peper en munt. Daarna gebakken appeltjes met suiker, abrikozen, vanille en babelutten. De kruiden overheersen echter en verstoren de balans in zekere mate. (87/100)

Finish: de afdronk is vrij kort, kruidig, bitter en een beetje drogend met ook wat tonen van vanille. (84/100)

Conclusie: aangename whisky waar vooral de neus hoge toppen scheert maar de afdronk het niveau wat omlaag haalt. De whisky heeft duidelijk op een bourbon vat gelegen en ik vermoed dat ze al een zekere leeftijd heeft (ongeveer 20 jaar). Het alcoholghalte schat ik op een 48% à 50% ABV. Het profiel doet me denken aan een Linkwood.

Score: 87/100

MATTI

Hier mijn notitie voor sample 1:
-------
The nose starts off with soft white fruit (apple, peach, banana) and cookie dough along with the merest hint of acidity. Then a slightly chemical smell, not quite acetone but definitely in the ‘don’t drink me’-camp. This leads me to believe this whisky has some age to it. After a little while it is gone and replaced with milk chocolate and wet cardboard. With a small amount of water added I can pick out creamy butter, vanilla, coffee and a persistent floral note.

The complex nose is not continued in the taste unfortunately. It is mellow, with some woodspice (american oak with white pepper and nutmeg), pineapple and hints of nuts. With water it becomes quite a bit sweeter, gains white fruit in sugar syrup and a slight dish washing liquid character (top-shelf stuff, but still).

The finish without water is short, very short. With some drops of water, though, it lengthens enough for me to discern a slight waxiness, with hints of crème brûlée and woodsap.

Overall, this whisky is a little disappointing. Not because it is a bad whisky (in fact quite the opposite), but because it could have been so much better. The nose makes promises the taste cannot keep. The nose goes into the 90s, but overall I give it (and remember this is based on tasting only 2cl, so take with the appropriate grain of salt): 87 points.

As for the guesses: I think this is a whisky at approximately 48% abv, matured for around 20-25 years in an ex-bourbon cask. I’m thinking this is from a Highland distillery, I’ll call Glenmorangie or Teaninich as possibilities.

BWHISKY

Bart, bij deze m'n notes voor sample 1

Sample 1
Begonnen met een vrij neutrale longmorn 14y single cask op 46% om er in te komen.
C: Goud.
N: Rond, wax, groene meloen. Vanille. Mooie fruitigheid, maar ingetogen in’t begin. Mango. De neus is niet zo expressief voorlopig. Hij is mooi, fruitig en rond maar het springt niet uit het glas… delicaat.
Tijd geeft hem meer vanille en fruit. Weinig tot geen hout/kruiden. Niet helemaal rijpe mango blijft in mn hoofd zitten. Thoudt het midden tussen écht tropisch en citrus denk ik. Toch ook appelsien nu. Sappige neus.
(91)
T: Vettig, oily, blijft heerlijk aan de lippen plakken bij eerste slok. Hier klein beetje hout/kruidigheid, niet teveel. Fruit van de neus komt terug maar in iets mindere mate. Ananas hier. Mooie fruitigheid. Zeer delicaat ook hier, als ‘ie van redelijke ouderdom is dan maskeert hij dat goed, mooi zacht fruitig met vanille en klein bittertje van het goud.
(89)
F: Plakkerig. Honing? Ook hier quasi geen bitterheid of hout. Kaarsvet blijft mooi hangen. Langer dan gemiddeld.
Conclusie: Lekker, niet super expressief , een vrij delicate whisky. Focust op fruitigheid zonder veel meer. 90 punten waard!
Gok: Tsja, gokken op zo’n tasting , dat wordt zo mogelijk nog moeilijker. Dit kan Glen Elgin 75 BB zijn om maar iets te noemen wat Yapi staan heeft, ik al geproefd heb en in diezelfde stijl ligt.

TOTALATOOL

Helaas in verkorte vorm, maar ala:

neus: eerste "hit" is wat grassig, maar daar komt snel koekjesdeeg, vanille en een wit fruitig zoete noot bij, naast wat houttonen die op enige ouderdom wijzen; na verloop van tijd wordt hij een beetje "dirty", wat me even deed denken aan Littlemill; verliest na langere tijd een deel van de fruitigheid

smaak: maakt fruitig zoete verwachting niet waar en is vooral wat bitter kruidig met nootmuskaat en peper; dun mondgevoel; wordt met een paar druppels water iets zoeter

afdronk: kort, maar het dunne mondgevoel maakt dat dat niet als een verrassing komt

Het lijkt me een ex bourbonvat, tegen de 50% alcohol in mijn herinnering al heb ik daar niet speciaal op gelet, leeftijd zo'n begin 20.
Vooral opvallend dat de neus me veel beter beviel dan de smaak en de te korte afdronk. Misschien had ik wat meer nodig om nog wat meer met water te kunnen spelen...
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Mei 2014, 21:30

Afbeelding
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 05 Mei 2014, 21:36

eerste wat me opgevallen is waarmee ik erg afwijk van de rest is het soort vat waar het uitkomt, dat kan wel kloppen, daar weet ik van mezelf van dat ik daar gewoon nog gewoon niet genoeg kennis van heb. als ik het zo teruglees herken ik het wel vanwege de zoetigheid, weer een leer momentje voor mij dus...
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 05 Mei 2014, 21:37

Mooie notes van iedereen.. je foto tip maakt me weinig wijzer Bart ;)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Mei 2014, 21:44

BWhisky schreef:Mooie notes van iedereen.. je foto tip maakt me weinig wijzer Bart ;)

Bijenpollen. Die ruik je daar zo goed in, niet normaal! Je smaakt zelfs de stuifmeel! Dat is voor mij erg karakteristiek aan deze dram... ik eet dagelijks wat bijenpollen in m'n havermout, vandaar ;)
0 x
Afbeelding

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 05 Mei 2014, 21:44

Is dat kattegrind wat onder die bloem ligt ?
:Scratch
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 05 Mei 2014, 21:45

edwin1973 schreef:Is dat kattegrind wat onder die bloem ligt ?
:Scratch

LOL :lol:
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Mei 2014, 21:45

bijenpollen
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 05 Mei 2014, 21:47

Yapi schreef:
BWhisky schreef:Mooie notes van iedereen.. je foto tip maakt me weinig wijzer Bart ;)

Bijenpollen. Die ruik je daar zo goed in, niet normaal! Je smaakt zelfs de stuifmeel! Dat is voor mij erg karakteristiek aan deze dram... ik eet dagelijks wat bijenpollen in m'n havermout, vandaar ;)

Deze jongen eet gewoon een boterham met choco. Ik heb nog nooit bijenpollen gegeten :Scratch
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 05 Mei 2014, 21:48

Soundwave schreef:bijenpollen

Oohhh Bijenpollen Ja
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 05 Mei 2014, 21:48

en ik maar denken dat ik naar een bloem keek, kijken jullie weer allemaal naar dat bijenpollenkattengrit! :P
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 05 Mei 2014, 21:49

Nog nooit van gehoord :). Ik ga er van uit dat dit vrij zoet is?! Ik wil tasting notes van bijenpollen!? :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Mei 2014, 22:00

Bijenpollen bij het ontbijt? Zal wel heel gezond zijn, ik ben dat in ieder geval niet. Boterhammetjes met hagelslag voor mij :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “Whisky Webstek”