Narijpen op de fles?
Re: Narijpen op de fles?
Nou, toen was dat dus blijkbaar een mooiere toast dan je op 160 graden krijgt 
Eén van de stokjes (ook nog héél licht verkoold met een gasbrandertje) ligt inmiddels een paar dagen in een badje whisky, ik ga eind van de week eens kijken wat de voor(of achter-)uitgang is.
Eén van de stokjes (ook nog héél licht verkoold met een gasbrandertje) ligt inmiddels een paar dagen in een badje whisky, ik ga eind van de week eens kijken wat de voor(of achter-)uitgang is.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Je bouwt de spanning mooi op. Mooiere toast: verkleuring en aangename hout en nootachtige geur? Ralfy raadt aan na 20 minuten in de whisky te proeven. Ik bewonder je geduld, maar ben je niet bang dat het teveel is. M.a.w. zou je niet eerder proeven?
Ralfy geeft trouwens ook aan dat na het verwijderen van het hout de smaken nog goed moeten blenden. Daar ben ik zelf nog niet aan toe gekomen, trouwens.
Ralfy geeft trouwens ook aan dat na het verwijderen van het hout de smaken nog goed moeten blenden. Daar ben ik zelf nog niet aan toe gekomen, trouwens.
0 x
Het gaat mij in eerste instantie niet om een subtiele verandering, ik wil graag meemaken wat er gebeurt als het (te) ver gaat (uit pure interesse en omdat ik dan weet waar ik in het vervolg op moet letten). Mijn doel in deze is dus niet de verbetering van de whisky, maar inzicht in het proces van overdracht van smaak uit (verschillend geprepareerd) hout. Daarom gebruik ik ook een zo jong mogelijke cask-strength whisky, zo dicht mogelijk bij new spirit als ik kan komen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Jeronimoss
- Senior

Taita schreef:Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Ik begrijp van jullie Blog dat je contact hebt gehad met Ralfy. Is daarbij ook de oventemperatuur aan de orde geweest? Mijn ervaring is dat 160 graden onvoldoende is voor het seasonen van het hout.
Ik heb nu ook een experiment gedaan met een broodrooster en dat is me prima bevallen. Het aanbranden van het berkenhout is prima te doseren . Uit het broodrooster komen heerlijke geuren die doen denken aan een notenbar op de markt.
Ik heb trouwens ook een experimentje gedaan met turf: ik brand turf aan op een stukje aluminiumfolie met een sigarettenaansteker. De rook vang ik in een jampotje waar ik een stukje gebrand hout in heb gedaan. Dit hout zet ik in de whisky. De turfsmaak komt inderdaad terug in de whisky. Ik vind de geur van de whisky niet prettig, maar de smaak doet wel denken aan peated whisky. Ik ga hier nog verder mee experimenteren.
Ik heb inderdaad contact gehad met Ralfy maar dat ging met name over het hout. We hadden wat verschillende soorten hout gekregen en een van de soorten was notenhout. Dát blijkt niet geschikt te zijn...
Mijn ervaring met eik is dat 160graden te weinig is. Hetzelfde hout is daarna nog eens bij 180graden verhit. Daar is een mooier resultaat mee behaald.
Leuk om op zo'n manier met Whisky bezig te zijn.
0 x
Ik ben ook aan het experimenteren (heb enkele blended gekregen van kennissen); mijn mening is dat Madeira wijn ECHT te zoet is om toe te voegen aan het hout.
Tot nu toe smaakt het natural (eik (USA)) het beste.
Paar foto's zijn als het goed is hier te bewonderen. http://share.pho.to/5OPGs
0 x
~~~~~~Smoke in the whisky~~~~~~~~
Hoi, leuk dat je je ervaringen deelt. Ik heb nogal wat vragen
Wat bedoel je precies met eik (USA)? Zo te zien gebruik je takken van een boom in de buurt? Heb je nog andere soorten hout dan eik geprobeerd? Hoe warm had je de oven staan? Ik zie dat je boven het gas brandt, dat is na het behandelen met de madeira?
0 x
USA eik is Amerikaanse Eik (staat bij ons in een park). Nog geen andere houtsoorten geprobeerd overigens
Oven had ik op 180 staan (op advies van forumleden), het nabranden was idd bedoeld voor het vasthouden van madeira, maar hierdoor werd de whisky naar mijn idee veel te zoet
Dus daarna opnieuw takken in de oven en deze ook gebrandmerkt.
Hierna ga ik denk ik turf branden en dit opvangen in oak waarmee ik de volgende blended ga behandelen. Fun fun

Oven had ik op 180 staan (op advies van forumleden), het nabranden was idd bedoeld voor het vasthouden van madeira, maar hierdoor werd de whisky naar mijn idee veel te zoet
Dus daarna opnieuw takken in de oven en deze ook gebrandmerkt. Hierna ga ik denk ik turf branden en dit opvangen in oak waarmee ik de volgende blended ga behandelen. Fun fun

0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Supernova schreef:Ik ben ook aan het experimenteren (heb enkele blended gekregen van kennissen); mijn mening is dat Madeira wijn ECHT te zoet is om toe te voegen aan het hout.
Tof man! Mooie flessen ook trouwens. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
0 x
Tuurlijk mag je dat vragen
Ik heb ze van mijn vrouw ingepikt; zij had ze gehaald bij een exclusieve winkel. De Action
Dus cheap maar erg handig voor dit experiment 
Ik heb ze van mijn vrouw ingepikt; zij had ze gehaald bij een exclusieve winkel. De Action
Dus cheap maar erg handig voor dit experiment 
0 x
- Jeronimoss
- Senior

Ik was benieuwd naar de eigen smaak van berk en heb daarom een stukje getoaste berk (zonder sherry o.i.d.) een paar dagen in een potje met wodka gedaan. De geur is een milde hout en notengeur. Wat direct opvalt als ik het met het origineel vergelijk is het mondgevoel: zacht, olieachtig, licht zoet en de aangename nootachtige smaak.
Ik wil nog wat experimenten doen met andere houtsoorten. Ik heb op het oog: esdoorn, hazelaar en appel. Ik heb ook Amerikaans eik (eigenlijk moeraseik) in de tuin. Ook turf laat me nog niet los. Ik heb het gevoel dat de temperatuur dan wel hoog moet zijn, de turfrook moet niet neerslaan op koud oppervlak.
Ik wil nog wat experimenten doen met andere houtsoorten. Ik heb op het oog: esdoorn, hazelaar en appel. Ik heb ook Amerikaans eik (eigenlijk moeraseik) in de tuin. Ook turf laat me nog niet los. Ik heb het gevoel dat de temperatuur dan wel hoog moet zijn, de turfrook moet niet neerslaan op koud oppervlak.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Maar waar haal je tegenwoordig nog turf? Enige turf die ik als consument zo kan vinden is wat ze in potgrond stoppen, te koop bij het tuincentrum, maar dat is bij lange na niet 100% turf.
0 x
Willem vd K schreef:Maar waar haal je tegenwoordig nog turf? Enige turf die ik als consument zo kan vinden is wat ze in potgrond stoppen, te koop bij het tuincentrum, maar dat is bij lange na niet 100% turf.
Op Islay schijnen ze nog wel wat te hebben

0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Tomh schreef:Willem vd K schreef:Maar waar haal je tegenwoordig nog turf? Enige turf die ik als consument zo kan vinden is wat ze in potgrond stoppen, te koop bij het tuincentrum, maar dat is bij lange na niet 100% turf.
Op Islay schijnen ze nog wel wat te hebben
Oh ja, dom! Dan ga ik daar wel ff heen morgen!
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”